Han vil ikke sove – hva gjør jeg galt?

Sover han hele natten?
Kan du bare legge han ned?
Må du ikke rugge?
Min må bysses/ammes/rugges i søvn og sover bare korte lurer.
Jeg skjønner ikke hva det er jeg gjør galt.
Hver eneste dag, får jeg meldinger fra dere som omhandler søvn.
Søvn og negative tanker, hånd i hånd.

Jeg har tenkt de tankene selv, alle sammen.
Faktisk var kanskje søvn det største slaget i trynet når jeg ble mamma.
Sovebaby var et ukjent begrep for meg, jeg fikk høre det først etterpå.
etter jeg hadde født og satt sliten å grå foran helsesøster.
Ja du skjønner, sa hun, det er ikke alle som får en sovebaby.
Så lo hun litt, husker jeg.
Det var ingenting ved det som var morsomt tenkte jeg, mens jeg satt å vippet på bilstolen så babyen fikk de 30 min hun trengte.
Så skjedde det, igjen og igjen og igjen.
Gang på gang fikk jeg en baby som powernappet seg gjennom dagen og sov på nåler gjennom natten.
og med fjerde baby i armene, sliten, trøtt og grå husker jeg at jeg desperat spurte helsesøster.
Hva er det jeg gjør galt.  Hvorfor får jeg ikke babyen til å sove lange gode dupper og hele natten?
Hva er det jeg ikke skjønner, hva er det jeg ikke får til.

Og ordene hun delte med meg, sitter som gravert i bakhodet mitt.
Og Spør du meg, burde alle som sitter å bysser, ammer, rugger, triller, kjører, humper og nynner i søvn få høre de også.
Mange mange mange ganger, helt til de sitter som gravert i bakhodet.
Med egne ord, tillater jeg med å sitere henne:
Først og fremst må du huske og forstå, at andre foreldre gjerne overdriver sitt eget barnas søvn.
Man skulle nesten tro at søvn var et symbol på vellykket foreldreskap, men såpass ærlig skal jeg være og si at hvordan babyen din sover, har INGENTING med hvordan du er som foreldre. 
Selvfølgelig når barnet blir større, vil rutiner være et viktig punkt, men aldri hvordan du er som foreldre.
Babyens søvnmønster og søvn er mer et speilbilde av babyens personlighet og temperament.
Det er ikke din skyld at babyen våkner, så enkelt er det.
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har trøstet meg med det, når jeg desperat prøver å hjelpe den lille nysgjerrige kroppen tilbake til den nødvendige søvnen.
Med seks små som langt ifra var sovebaby har jeg utallige timer, dager, uker, ja kanskje til og med måneder med byssing, rugging og amming til søvnen tar de bak meg.

Sove må man, er mitt motto, hvordan det får være opp til babyen hvordan den får det til, jeg bare gjør det den trenger for at
søvnen skal finnes og vare for en liten stund.
Også får vi la det gå noen måneder før jeg får begynne å vise hvordan det kan gjøres enkelt.

4 kommentarer
    1. For et godt og viktig innlegg. Babyen vår er ingen sovebaby, selv om det var planen vår.. Hun har aldri klart å sovne av seg selv og trenger hjelp til å finne roen hver gang hun skal sove, dag og natt. Det har resultert i veldig lite og veldig dårlig søvn på spesielt meg.
      Jeg er så trist og lei av å høre hvor sjokkert folk er når de hører at vi enten bysser eller ammer henne i søvn, for det må vi ikke finne på å gjøre, da skaper vi dårlig vaner og det blir hardt for oss fremover.. Og vi må få henne i egen seng med en gang, dårlig vaner nok en gang. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har ammet henne i søvn og grått fordi jeg er bekymret over alle disse dårlige vanene jeg skaper.
      Det tok oss 6 måneder å finne ut at vi må gjøre det som er best for vår baby, og ikke hva som passer alle andre.
      Godt å lese et innlegg fra noen som mener det samme, det er ikke ofte 🥰

    2. For et godt og viktig innlegg. Babyen vår er ingen sovebaby, selv om det var planen vår.. Hun har aldri klart å sovne av seg selv og trenger hjelp til å finne roen hver gang hun skal sove, dag og natt. Det har resultert i veldig lite og veldig dårlig søvn på spesielt meg.
      Jeg er så trist og lei av å høre hvor sjokkert folk er når de hører at vi enten bysser eller ammer henne i søvn, for det må vi ikke finne på å gjøre, da skaper vi dårlig vaner og det blir hardt for oss fremover.. Og vi må få henne i egen seng med en gang, dårlig vaner nok en gang. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har ammet henne i søvn og grått fordi jeg er bekymret over alle disse dårlige vanene jeg skaper.
      Det tok oss 6 måneder å finne ut at vi må gjøre det som er best for vår baby, og ikke hva som passer alle andre.
      Godt å lese et innlegg fra noen som mener det samme, det er ikke ofte 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg