Hei Desember – der var du endelig.

Det er merkelig hvordan man legger seg en  lørdagskveld og alt er helt vanlig, og man står opp dagen etterpå til magi.
Desember, plutselig var du her.
Desember er måneden som står for alt, rett og slett absolutt alt jeg elsker.
En måned proppfull av minner, magisk musikk, gode lukter, mat, og fellesskap.
Med små og store hemmeligheter gjemt bak hver en krik og krok og rygg.

Esker med julete skatter, som man bare får nyte synet av på denne tiden av året.
Skatter som bringer med seg store minner.
Det er nesten magisk hvordan hver lille ting kan knyttes til et sted, eller en hendelse.
Vi utnytter deg godt desember, pynter hus og gjør oss klare i det du trer over dørstokken og vi flipper over kalenderen til den siste måneden i året.
Treet står å glitrer midt i stua, og for meg er vårt juletre symbolet på hva du gir meg, desember.
Et glitrende tre, med uendelig med lys, på. hver en gren henger det kuler og figurer som forteller en egen historie.
Kuler ifra land vi har besøkt, mennesker vi har møtt, mennesker som er borte, og menesker som betyr mye.
Kuler som vi ler av, hvert eneste år, og kuler som gir meg en klump i halsen, bare fordi.

Det er noe med deg desember, som minner meg på å være takknemlig.
For hva jeg har, hva året har gitt meg og menneskene rundt meg.
Det er så inderlig lett å se det motsatte, fokusere på hva andre har, og hva man så inderlig skulle hatt selv.
Mange synes du er krevende, desember.
Med en to do liste lengre enn øye kan se, kan jeg forstå det.

Jeg har bestemt meg at du ikke skal tappe oss, men at du kun skal gi.
Fylle kropp og sjel med hva bare du har.
Magi, julemagi.

Og det er her det er lett å la seg rive med, gape for vidt, og glemme hvorfor man gjør ting.
Det er lett å gjøre alt, fordi alle andre gjør.
Fordi man føler man må, fordi man kjenner på et forventningspress, skapt av andre eller seg selv?
Jeg har selv vært der, men har fått nok.
Vi gjør ting som familie, fordi vi har lyst, ikke fordi vi må.
Ikke fordi andre forventer eller tenker vi burde.
Lukker øynene for verden rundt og fokuserer på våre egne tradisjoner.
Vi pynter når vi vil, spiller musikken når vi vil, velger julemat vi selv liker og
lager våre egne tradisjoner med flokken vår.

Og det håper jeg du også fyller desember med.
Egne tradisjoner, ting som fyller kropp og sjel.
Tid med mennesker du ønsker å dele tid med.
Pynt om du vil, la vær om du ikke orker.
Bak om du vil, kjøp ferdig om tiden ikke strekker til.
Dans til bjelleklang, se en film som gir deg gode minner, gi en klem til de du har glad i, spis godt,
Bruk desember på å øve på å være tilstede, nyte og se.
Gled deg over hva du har.
God førjulstid til deg og dine.

1 kommentar
    1. Så nydelig skrevet❤🎅 Bare det her gir meg magi❤
      God førjulstid til deg og din nydelige familie🎅

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg