Her blir det fint å bo mamma…

­Ingen helt vet hvordan vi skal reagere når det plutselig ringer på døren mens vi spiser vår andre lunch i det nye huset.
Vi blir tittende å se på hverandre og nærmest vente på at en skulle ta initiativ.
Ja men, sier seks åringen.
Det ringte jo på!

jeg tar det jeg sier jeg og spretter opp , jeg må innrømme jeg er temmelig spent i det jeg tusler ned trappa.
I det døra åpnes møtes jeg med to tannløse smil og to rufsete lyse lugger.
De gløtter på hverandre mens de tvinner fingre og tråkker med bena.
Hei, sier en hyggelig stemme i bakgrunnen, og en mamma titter frem.
Det var to gutter som så det var litt unger her skjønner du, så da tenkte vi kanskje å høre om det var noen som ville være med å sykle, eller sparke fotball eller no.
Guttene med de lyse luggene nikker ivrig.
De hadde nok bitt seg merke.i en gutt som så ut til å være på samme alder med disse, fortsetter hun.
Kan det stemme du har en gutt i 1-2 klasse?
Jo da det stemmer, sier jeg.
Men før jeg trenger å forklare mer, står 7 åringen ved min side.
Han har av ren nysgjerrighet sneket seg ned, og der står han å gliser, med et blodig papir i ansiktet hilser han mens han fortsetter å tørke bort litt neseblod.
Har du hatt et uhell du a?
Neia, er bare broren min svarer han kjapt.
Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte.
Han knøvler papiret sammen, gjemmer det bak ryggen og sier et forsiktig hei til gutta som står å venter på han.
Dessverre kunne vi ikke leke, og etter en liten samtale i døråpningen tusler gutta hjem igjen og vi opp trappa.
Han ser opp mot meg, gliser lurt og fornøyd.
Her blir det fint å bo, mamma sier han og småløper videre opp trappa.
Ja det tror jeg jammen og sier jeg og sukker letta mens vi tar de siste trinnene.
Hvem var det? Hvem var det?
Han blir møtt av to nysgjerrige søstre på toppen.
Jeg lar han fortelle selv. Stolt og letta.>

En liten handling, kan bety så mye mer enn man tror.
Det at denne mamman ga disse to guttene et ekstra puff mot døra vår, var det beste noen kunne gjort oss akkurat denne helga.
Han var spent, han på sju.
Han er spent.
Vil han få noen å leke med? Noen å besøke etter skole og i helger?
Noen å henge med, spille ball med og bare være med?
Han blir ikke holdt utenfor her vi er nå.
Men han blir heller ikke prioritert.
Han har vent seg til å bli en god nummer to.
Det er få barn på skolen, 3 gutter i hans klasse.
Det er ikke bare jenter som får trøbbel når de skal være 3 i samme selskap, hele tiden.
Han har snart fullført 2 år på skole.
Aldri har han hatt med seg noen hjem.
Aldri.
Han har ønsket og prøvd.
Men når man ikke er nr 1 merkes det godt når man prøver å ta initiativ.
Så ble det bare slik at etter en stund ble han vant med det..
Det var bare slik.
Han synes ikke det var ok, men det å stadig få nei var værre.
Det er en solid gråsone, han blir så langt ifra holdt utenfor.
Blir heldigvis ikke mobbet, men han blir heller aldri prioritert.
Han er ingens bestevenn, ingens person.
Han er bare en del av mengden, for alle.
Og jeg tror, man trenger å være noens person for å føle seg viktig.
Han var spent, barske 7 åringen min, om det var noen her, som ville ringe på.
Som ville bli med hjem eller invitere han.
Også skjedde det, under andre lunch, det han hadde ventet på i 2 år.
Vil du være med å sparke ball.
Så kunne vi ikke den gangen, men neste gang står han nok klar med ballen under armen,
rufsete lyslugg og tannløs munn.
Klar for å leke med noen som spurte om han ville bli med.

23 kommentarer
    1. Så glad jeg blir av at det finnes slike fine mammaer og gutter som dere og de som ringte på! Det betyr så innmari mye❤️ Takk for at du deler så fint😊

    2. Ahh stakkars 💔 hadde han bodd her så hadde han fått bestevenn i mine gutter 👬 det er jeg sikker om.håper han får mange kompiser å bestevenner!! Tviler ikke han er jo så grom.

    3. Så fint å lese! Jeg kan absolutt skrive under på at det ikke er en god følelse å aldri få være bestevenn med noen, aldri være noens person. Bare være en i mengden, godtatt av alle men aldri noens prioritet. Håper virkelig han får minst ett eller et par skikkelig gode vennskap, en bestevenn! Alle skulle hatt en bestevenn, en å dele “alt” med, alt man “skal” dele med en bestevenn. Håper dere alle får det fint i nye huset, nye nabolaget 😊💛

    4. Så flott!
      Det er neimen ikke lett for smågutte og kjenne på følelsen av at man aldri er helt bra nok. Og gutter skal jo være tøffe og tåle slikt? Slike gutter blir, tror jeg, sett på som omgjengelige og flinke til å tilpasse seg alle typer mennesker. Innerst inne har de kanskje vanskelige tanker om å være satt på sidelinjen og veid for lett i forhold til de andre.
      Samtidig er det heller ikke lett å være mammaen/pappaen til en slik smågutt, så jeg skjønner godt at det letter hjertet ditt.
      Jeg håper på en like bra fortsettelse som start på nytt sted😍

    5. Så utrolig koselig og rørende, da ble man et par tårer mindre før en ny dag 😪❤️

    6. En liten handling betyr så mye ❤️ Takk for at du deler, blir rørt til tårer jeg ❤️

    7. Tøft å lese, da jeg selv har opplevd det i min barndom og ene jenta mi opplever det til tider.. Jenta mi har en kompis til sjelevenn, men ingen bestevenninne for øyeblikket.. Bestevenninne har kommet og gått, og er tungt å se på når ho prøver iherdig å ta kontakt med jentene i klassen og så kan ingen være med eller aldri svarer/ringer opp igjen når ho ringer dem. Håper gutten din vil få mange nye venner på det nye stedet!

    8. Så gjennkjenbart 💓 Triller noen tårer når jeg leser. Her går mellomste 5. året på skolen og han har også vært den siste i rekken. Aldri den som har blitt valgt som nr 1. Mens storesøster stadig blir bedt på overnatting og har overnatting, har han hatt en overnatting borte. Heldigvis har det løsnet litt nå siste mnd. Og jeg håper det løsner enda mer utover sommeren og høsten.
      Lykke til med nye kompiser 💓

    9. Tåre-post de lux! Hvem kjenner vel ikke på den gnagende følelsen i magen når det gjelder barna, finner de noen å leke med, vil de trives..? Off, det er så innmari godt med sånne opplevelser, en ekte hverdags-helt hun mammaen der! <3
      Også minner det meg på at jeg også må huske å være hverdags-helt til ungene rundt mine små.

    10. Åå nå kom gledestårer! Så fantastisk ❤️❤️ Keg gjorde det med mine barn når vi flyttet til nytt sted, men vi ringte på dørene. Håper han får mange nye gode venner

    11. Så flott at de ringte på og tok kontakt! Skjærer i mammahjertet mitt når jeg leser at han ikke er noens nummer 1. Håper det vil endre seg på ny skole! Èn venn er nok!
      Fineste fine gutten din <3

    12. Veldig riktig, du er inne på et tema jeg har lyst til å snakke mer om, men en liten balansegang der siden det er min gutt det er snakk om.
      Men det er dessverre fortsatt slik at gutter skal være GUTTER. Tåle det meste og bare børste det av seg.
      Men sånn er det jo virkelig ikke..

    13. Så bra det har løsnet litt. Heldigvis forandrer disse barna seg litt mens de vokser også..finner hverandre etterhvert.

    14. Næmmen,nå ble jeg altså så rørt på hans vegne❤️ Har selv ei jente på 12 år som nylig har begynt å få seg venner,så har fått kjent på fortvilelsen over at hun ikke skulle få ha en bestevenn el venner generellt(og gjorde det ikke bedre at siden hun bor i forsterhjem så fikk jeg ikke holdt rundt henne å trøsta henne når det sto på som verst)😢
      Ønsker dere alle sammen videre lykke i det nye hjemmet❤️

    15. Har selv en sjuåring med lys lugg, lite tenner og et ønske om å
      være med. Dette var fin lesing. Håper han får en god venn på nytt sted ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg