Å huffamei å huffamei, jeg er så sint så fy!

Jeg er ofte sint, ja faktisk tror jeg jammen jeg er sint daglig.

Noen ganger litt sint, andre ganger mer sint og noen ganger veldig sint, så sint at jeg nesten sprekker.
Jeg er trebarnsmamma, har et barn som er 2 og skal klare alt selv, et på 3,5 som tester grenser og ei på 7 som markerer seg.

Klart jeg er sint, det er i grunnen min plikt til å være det innimellom, jeg er jo mamma.

Barna mine er vant med å se meg sint,  sinne er overhode ingen følelse jeg skjuler.

Men de både skjønner og ser godt når grensen min nåes og jeg går fra å være sint til å virkelig bli forbanna.
Det øyeblikket jeg setter kaffekoppen ekstra hardt i bordet og sier NÅÅÅÅ… da, daaa er det på tide å høre,
krise er det i det jeg bjeffer høyt og stemmen låter nærmest som Cruela Devile.

Når jeg stamper hardt opp trappa mens  jeg roper et av barnas navn fordi jeg bare veeet at de IGJEN gjør det jeg har
bedt de 1000 ganger om å la være å gjøre.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg gjentar det samme tingen igjen igjen og igjen og igjen.

“Hvor mange ganger har ikke mamma sagt? Jeg sa jo at…. Nå må du høre, dette har jeg sagt sååå mange ganger”

Eller hvor mange ganger det jeg ber istendig om at ting ikke gjøres, og de likevel gjøres.
Ikke kast den, Ikke kast den, Nå hører du, IKKE kast den.
BÆNG! der gikk den i veggen.
Og legg for all del til et bøllete  glis og en tergende latter oppi det hele.


rampe

 

Er du virkelig såååå sint mamma? Kan vi få mamma enda sintere? Hva må vi gjøre for å få det til å bikke helt.

Jesper Juul sier det kort og enkelt i sin artikkel i familiverden.no.l, svaret er JA  man både kan og aller helst skal være sint på barna. Jeg har en ting å si tilbake. TUSEN TAKK!

Jeg mener, sint er en følelse, en følelse barna har godt av å både se og oppleve at andre er.
Det er viktig å vise at alle kan bli sint, både liten og stor, og det er også viktig å gi rom for at barnet selv er sint.
Men sint er en følelse det er viktig å styre.

Begeret kan bli fullt, koppen kan renne over, tårnet kan bikke.
Men ikke til en hver pris.

Det er forskjell på situasjoner, tider, dager, oppførsel og ja la oss ikke glemme disse knappe manøvrene.

Ikke hørt om de sier du? Å jo da, de små små tingene som bare gjør at et hvert halvfult beger renner over.
De små tingene som ikke bare får meg sint, men får meg ukontrolert irritert og forbanna.

Det er vel disse episodene som ikke bør komme for ofte, den type sinne som kommer overraskende og tilsynelatende ut fra ingenting fra den som har trykket på riktig knapp. Min 3,5 åring ELSKER å benytte seg av disse manøvrene, lite innsats med MASSE MASSE belønning. Og han kjenner så alt for mange av de også.

Jeg er sint hver dag, men sinne er en følelse som må kontroleres, en følelse som ikke skal dukke opp før det virkelig er på tide.
Det er som nevnt min plikt å være sint, som mamma må jeg sørge for at barna mine forstår konsekvensene av å gjøre handlinger som ikke er greit.

Jeg blir ikke bare sint i situasjoner hvor det utføres handlinger som ikke er lov, men også skumle situasjoner kan sinne dukke opp.
Hvis jeg mister barnet i en større folkemengde, vis 2 åringen løper ut i veien uten en hånd å holde i, hvis 3,5 åringen tar av seg bilbeltet i fart, hvis 7 åringen går for langt ut i vannet selv om jeg har gitt henne en grense.

Sinne er for meg en følelse som dukker opp når det er nødvendig.
Når det er viktig for barnet at NÅ er det ALVOR. Nå tuller vi ikke lengre, dette er IKKE moro.
Og når jeg er der at den dukker opp når det IKKE er nødvendig.

vel.. da trenger a mor en timeout.

314928-11-1387543191384

For de finnes, de dagenen hvor begeret ikke bare renner fullstendig over, men og har lekkasje i bunn
Dager hvor jeg ikke bare smeller kaffekoppen i bordet, men nærmest river av hanken og roper ordene så høyt at budskapet forsvinner imellom glefsingen min. Dager hvor jeg nærmer meg trassen til 3,5 åringen i voksen size, dager hvor jeg både sier og gjør ting jeg angrer på i etterkant.

2014-02-25 05

Det er de dagene man må se seg i speilet, ta seg i nakken og ikke minst unnskylde seg ovenfor barnet. Slik oppførsel hadde jeg ikke tolerert fra noen mot meg, og forventer overhode ikke at mine barn skal tolerere det fra meg.

Men vi er mennesker, vi mammaer og pappaer også. Vi kan gjøre feil, vi kan eksplodere, vi kan klikke.
Og vi kan si unskyld.

Men sint skal vi være, ja det er vår plikt.

 

Lik denne posten om du også blir sint på dine barn 😉
Del den gjerne dersom du vil bidra til at sinne blir en godkjent følelse.

16 kommentarer
    1. Er godt når noen sier høyt at det er lov å være sint, alle har rett til å bli både sint og forbannet innimellom, tror samfunnet er blitt litt slik at mange er redd for at andre skal se at man kan bli sint på barna sine, bære de ut i bilen når de oppfører seg som små troll på butikken eller lignd. Da er det alltid en god følelse når man ser at andre blir sint til tider også. Og det å kunne be om unnskyldning til sine barn er også like viktig. Så takk for at du skriver så ærlig om et tema som mange kanskje syns kan være litt skremmende å vise i offentlighet. Det er viktig at man får bekreftet at det er lov å bli sint.

    2. Tusen takk for dette innlegget. Godt å høre at begeret kan renne over for flere enn meg. Har en på 3,5 som tester alt av grenser som kan testes og en på 1,5 som gjør alt storebror gjør. Holder til tider på å miste vettet!

    3. For et kjempebra innlegg! Man leser hele tiden at det er så skadelig å være sint på barna – foran barna osv. Men det er jo forskjell på å være sint og SINT noe du får godt frem her! Sinne er en følelse og en følelse man skal erkjenne er en del av oss. Takk for dette innlegget

    4. Takk! Jeg har også vært en av de med en hyyyylende unge under armen på vei ut fra butikken du gitt

    5. Og tusen takk for hyggelige ord! Jeg har stor tro på at sinne er bra å vise både for liten og stor.

    6. Haha… veldig godt å lese at det er fler som har det som meg 🙂 Har ei som akkurat har blitt 2, ei på 3,5 og ei som blir 7 denne uka. Så er i nesten nøyaktig samme sko som deg. Det at det i tillegg er 3 jenter – gjør at jeg gleder meg enormt til alle kommer i tenårene. Tror jeg må begynne å blogge selv, for å få ut innesperret frustrasjon og kanskje være litt i forkant!! 😀

    7. Kjente meg sånn igjen i det du skriver….har 3 barn ; 1, 3 og 5 år så her er daglig krangling, sutring, klaging og Kjefting. Reine familien kaos

    8. Godt skrevet og godt å lese at man ikke er alene. Å være sint og streng er viktig for oss som foreldre da det er VI som skal sette grenser for barna våre. Enig i at det er forventninger om at man i dagens samfunn helst skal undertrykke denne følelsen overfor barna. Men vi er mennesker vi også, mammaer og pappaer, tro det eller ei! Jeg mener at sinne er en del av oppdragelsen, og det er og bør være forskjell på å være sint/streng og det å være slem. Husk det! God innsats videre alle sammen. Stå på?.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg