Hun hadde vært din favoritt.

Altså, det gliset kunne sjarmert hvem som helst, det er jeg sikker på.

Det er umulig å ikke dra på smilebåndet selv i det hun setter øya i deg.
Rynker på nesa, og i dag med bursdagskrone og sjokoladekake rundt munnen.

Jeg er sikker på at hun hadde vært din favoritt.

Selv om du ikke hadde sagt det høyt, hadde jeg nok også skjønt det.

På mange måter, er dere litt av samme vesen.

Latteren din kunne fylle et helt rom, trillet rundt og gjorde andre lattermilde.
Smilet ditt lyste opp en hver regnværsdag.

Og du smilte, mye.
Iallfall før du ble syk.

Det var nesten umulig å ikke være glad, sammen med deg.
Smilet ditt smittet.

Sinne ditt, det merkets godt det også, akkurat slik som henne på tre år.
Det nærmest buldret rundt deg når noen hadde tråkket deg på tæra.

Det var ikke ofte du sa noe da, men vi merket det godt.
Det var ingen tvil når du var sint.

Du satte glassene ekstra hardt inn i oppvaskmaskinen, smalt med skapdører og trampet usedvanlig hardt til å være ei lita dame med nette ben.

Og hun elsker å bake, eller, smake.
Hun og sjokoladekaka di hadde vært en perfekt match.
Om ingen hadde stoppet henne er jeg sikker på at hun hadde spist halve kaken.

Resten av kaken er det nok flere som hadde kranglet om,
Jonatan for eksempel, han er en skikkelig kakemons.
Han hadde gitt deg en god unnskyldning til å bake, så ofte du ville.
Du spiste jo nesten aldri noe selv.

Var mest opptatt av å fylle andres munner.

Jeg husker du sa, at lukten gjorde deg lykkelig.

Og det kjenner jeg meg igjen i.
Jeg baker mye jeg også mamma, og lukten gjør meg uten tvil lykkelig.

Det er mye, jeg kjenner meg igjen i med deg mamma.
Selv om vi egentlig er veldig ulike.

Det ble aldri slik det burde.
Vi fikk et mor og datter forhold med kjepper i hjulene.

Sykdom og avhengighet kan gjøre mye med et forhold.

Det ødela vårt.

Og på dager som dette, gjør det ekstra vondt.

På dager som dette, kjenner jeg på at du skulle vært der, rundt bordet med oss.
Spist kake med oss, feiret en treåring med brask og bram.

Sett hvor heldig jeg er.

Hvor rik jeg er.

Og selv vært omringet av en herlig herlig flokk med barnebarn.
Hadde du bare vært frisk, hadde du vært verdens beste mormor.

Jeg skulle ønske du kunne se hva og hvem livet gav meg.
Sett barna leke og le sammen,
Sett hvor empatiske og gode de er med hverandre.

Hvor fine de er sammen. Flokken min.

Hvor mye kjærlighet de har til hverandre, hvor stolte de er av lillebror og hvor gode de er med han.

Tenk jeg er beriket med syv små, mamma, det hadde du aldri trodd.
Ikke jeg heller.

Du rakk aldri å møte de minste, slik ble det.
Kanskje var det det aller beste, kanskje ikke.

Vi møttes siste gang idet du tok dine siste åndedrag, da hadde vi ikke møttes på flere år.

 

Jeg måtte seg deg inn i øynene en siste gang.

Det var rart å sitte der, med liv i magen og deg på dødsleie i hånden.
Han sprellet på innsiden, mens jeg holdt deg i hånden og ventet på døden på utsiden.
En måned senere ble han født.

Verdens fineste punktum.

Det er vondt å svelge, noe som aldri ble slik det skulle blitt.
Det er vanskelig å godta at det aldri ble som man skulle ønske.

Selv om du har gjort mye vanskelig for meg,
Har du også lært meg mye.

Uten deg, hadde det ikke vært noen meg.

 

14 kommentarer
    1. Så utrolig flott skrevet. Der kom mine tårer, mistet selv mammaen min alt for tidlig av sykdom. Hun fikk ikke sett sitt yngste barnebarn begynne på skolen og blitt med han ut i den store verden.. Men lykken er å se tilbake på mange fantastiske år sammen før kreften spiste henne opp …

    2. Uff, er dette noe du har vokst opp med eller noe som ødela forholdet deres etter du ble voksen? ❤️

    3. Kjempe fint skrevet❤️ Tårene kom hos meg😢 jeg er helt sikker på at din mamma følger med på deg og din fine gjeng og får med seg alt dere har fått til å all gleden som dere opplever hver dag ❤️
      Kjenner igjenn det å miste sin mamma pag sykdom, mista mi for 5 år siden❤️

    4. Så utrolig vakkert skrevet❤ Nå følger hun nok med deg og dine fra et annet sted.. Du er raus!

    5. Du skriver så godt,og er ei så flott datter.
      Ei flott mor,og jeg er sikker på at din mor ville vært utrolig stolt av deg.
      Tenk så mange nydlige barnebarn.

    6. Sterkt skrevet. Jeg mistet også en forelder lenge før denne døde. Å selv bli mor gjorde mye med perspektivet mitt. Og ikke minst med hvordan jeg så på det å være den voksne i en foreldrerelasjon. Det er rart med det, å kunne kreve så mye av barnet man var og så se at forutsetningene for å lykkes aldri var tilstede. At tross alt så er barn barn uansett hvor mye ansvar de prøver å bære ♥️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg