Hun som gjorde en forskjell….

Det er på en måte en helt vanlig lørdag, det er god stemning i vår fantastiske lokale butikk.
Jeg og mannen nyter å handle uten ungeflokken på slep og tar oss god tid.
Jeg tar meg tid.
Tid til å lukte på frukten, se etter nyheter i kjøledisken, vurdere om jeg skal teste en ny melk.
Jeg har all tid i verden.

Man hilser mye i lokalbutikken.
Særlig på lørdager.
Man kjenner på en måte alle her, iallfall nok til å si hei.
Men så dukker hun opp. mens jeg står med en fersk tomat i hånden.
Det brer seg en merkelig følelse i hele kroppen. Nesten som en forelskesesrush ifra man var 14 år.
Jeg kjenner jeg nesten blir litt rød i kinna.
Jeg ser hun ser på meg også, vi smiler, så vidt før vi begge fortsetter med vårt.
Hvem i huleste rekker jeg å tenke..

Før mannen drar meg inn i barnefriverden og jakten på uoppdagede varer i kjøledisken.
Jeg glemmer litt, helt til han ser henne også, og får merksnodig nok samme reaksjon.
Han blir helt rar, gløtter opp mot henne mens blikket flakker opp og ned.
Jeg ser han prøver å hilse, men langt ifra tydelig.
Hvem i alle dager er denne dama?
Ingen sier noe, resten av handleturen går raskt.
Vi unngår på en måte hverandre litt i den trange, lille, koselige butikken.
På vei ut, strekker han hals over skuldra mi.
Du vet hvem det der er, sant? sier han opplagt
Ehh nei?? jeg gjør faktisk ikke det sier jeg oppgitt.
Det var jo Karianne??
Karianne hvem?
Jeg blir oppgitt, mest over meg selv.
På en merksnodige måte husket jeg at hun hadde betydd mye for meg.. men plassere henne klarte jeg ikke.
Jordmora vår når vi skulle få Jonatan vel.
Tusen brikker falt på plass i det jeg plasserte posen i bilen.
Små øyeblikk suste gjennom hodet.
Viktige øyeblikk, stolte øyeblikk, livredde øyeblikk og veldig veldig lykkelige øyeblikk.
Et fjerde barn hadde funnet vei i magen, mot alle (spiralske) odds.

Herremin så klart det var Karianne.
Hun som snudde fortvilelse, frykt og skam til glede og stolthet og lykke.
Det var jo HUN.
Jeg husker, hvor redd jeg var første gang jeg trådde inn i kontoret hennes med et voksende liv i magen.
Vi var i sjokk, men likevel usannsynlig takknemlige.
Et skjelvende aspeløv, med klamme hender og panikk i blikket tråkket jeg inn.
Hun stod der stødig som et fjell med utstrakte armer og en temmelig bredt smil.
Først og fremst gratulere sier hun i det vi setter oss ved pulten.
4. barn, så stas, jammen er dere heldige!
Jeg husker jeg reagerer umiddelbart med tårer.
Letta, glad og takknemlig for å møte noen som umiddelbart delte gleden vi bar men nesten følte oss alene om.
Reaksjonene rundt at vi ventet nr 4 hadde ikke latt vente på seg.
Spøker om prevensjon, fotballlag og bytte av bil var det gratulasjonene var preget av.
Plutselig mente alle noe om antall barn og hvordan vi skulle sette sammen vår familie.
Det var ufattelig vanskelig å stå i.
Karianne ble ingen vanlig jordmor for meg, for oss.
For oss ble hun en del av oss og svangerskapet.
Hun holdt meg i hånda, lo med meg, gråt med meg, viktigst av alt forstod meg.
Hun gjorde en forskjell.
Gjorde meg trygg, oss trygge.
Så oss som en helhet, som en stor familie som skulle bli større.
Lot meg være redd, men viste meg at frykten tok feil.
Hun lot oss være stolte, heiet oss frem når vi trengte det som mest.
Hjalp oss når det stormet som værst i hodet og sinn hos meg.
Svangerskap nummer fire ble annerledes enn de tre andre.
Jeg holdt meg frisk. Flere ganger banken depresjonen på, skrapet med skarpe klør på mine svake dører.
Men den fikk aldri komme inn.
Jo lengre ut i svangerskapet jeg kom, jo mer vaiet jeg.
Mye pga hormoner, resten pga formen. Man mister virkelighetsbegrepet jo nærmere fødsel man kommer.
Mister litt av seg selv i takt med at magen vokser.
Men jeg holdt meg frisk.
Mye takket være Karianne.
Dag og natt var hun tilgjengelig.
Strakte seg lengre enn de fleste.
Og nå møtte jeg henne, i vår lille koselige butikk i bygda vår.
Vettu, jeg kommer til å angre på at jeg ikke gjør dette sier jeg til mannen, og legger ifra meg det jeg har i hendene og går inn igjen.
Litt småflau, med ørlitt hjertebank og klam i henda kakker jeg henne på skuldra.
Hun snur seg og lyser opp, jeg ser hun kjenner meg igjen.
Jeg hadde angret om jeg ikke gjorde dette, sier jeg og strekker armene rundt henne og gir henne en god klem.
Hun blir glad, heldigvis.
Vi prater om oss, og om henne.
Jeg får takket henne for at hun er den hun er.
Informert henne om at hun betydde mye for meg.
Men ordene kommer til kort, jeg skulle så gjerne sagt mer.

Jeg skulle så inderlig fortalt henne at hun snudde på alt.
At hun gav oss troen, styrken og et bedre samhold.
At hun gjorde meg tryggere i reisen mot en frisk mamma.
At hun gjorde en forskjell.
At hun er en del av det vi har blitt idag, en stor familie med trygge foreldre.
Hun vet det kanskje, men jeg skulle ønske jeg fikk sagt det.
Hun er heldigvis jordmor fortsatt.
På sykehuset vi har født 4 av våre 5 barn
Og som vi også skal få gleden av å føde vårt 6.

 
Rakrygget, stolte, spente, litt redde,uendelig uendelig takknemlige.
Vår store flokk, skal bli enda litt større.
Vårt lille punktum Oda, får æren av å bli et komma.
Hun blir ikke lengre minst.
Ikke om denne reisen går godt, og vi ender opp som foreldre til seks.
Herremin som vi gleder oss…
Jeg håper vi sees igjen da, Karianne… så kanskje jeg tørr å fortelle deg da.
Frem til da,
Tusen takk <3
 
 
 
Pssst: følg gjerne vår gærne hverdag på Snapchat: Idebankmamma

73 kommentarer
    1. Næmmen,så artig 😀😀 Gratulere så inderlig masse😀❤️ Føler litt misunnelse nå jeg😉 Har da tre flotte barn,men skulle gjerne bært fram en til.. men pga to ks bak meg så er prognosen for et til 100%,så er litt i tvil om det vil være verdt det😔
      Mvh Christin

    2. Så heldig lille i magen er, som kommer inn i en så sprek og kjærlig familie! Gratulerer ❤️

    3. Fantastisk 🤗🤗 Gratulerer så veldig mye! Du er så heldig som skal få oppleve det underet det er å bli mamma igjen💛 Jeg heier på dere 🙌

    4. Gratulerer så mye med enda et lite gull!!! Flott å kunne vokse opp med mange søsken!!!

    5. GRATULERER! Herregud jeg sitter her med minstemann på armen, på et mørkt soverom og stortuter på deres vegne 😅 6 barn! Wow !😍😍😍

    6. ❤😊Gratulerer så mye😊❤
      Dere er fantastiske og tøffe med så mange jern i ilden og en fantastisk ungeflokk som nå blir en til. Kos dere😊

    7. 😍 Så utrolig koselige nyheter! Lykke til med svangerskapet! Heier på dere! ❤️

    8. Gratulerer så mye!😁 Jeg ble virkelig rørt av å lese denne nyheten!😍 Og jeg må ærlig innrømme at jeg tenkte du skulle fortelle at dere ventet en ny liten skatt ❤️ Utrolig spennende, og tenk så stas for Oda å få en lillesøster eller lillebror❤️
      Igjen, gratulerer til dere begge!

    9. Gratulerer så masse 💖 Så spennende og så koselig 😊 Dere er virkelig tøffe flotte foreldre 😍

    10. For en rikdom dere har og kommer til å få. Fantastisk. Gratulere så mye til dere alle sammen. LYKKEN ER MANGE 😊

    11. Gratulerer så mye ❤ Folk snakker om fotballag og svær familiebil, og vi venter nummer tre, to år mellom alle. Så tøffe dere er, blir gøy å følge med ❤

    12. Vet ikke hvorfor, men hadde en magefølelse på denne nyheten 😊
      Gratulerer så mye! ❤️
      Gleder meg til å følge dere gjennom et svangeskap og en fødsel til! 😊

    13. Jeg har fulgt deg og dine på snap over lengre tid. Er så utrolig takknemlig for alt du deler. At du viser jordnærhet, og at du viser at ting ikke trenger å være komplisert eller perfekt. Du har gjort min hverdag som alenemamma så uendelig mye bedre. Tusen takk!
      Gratulerer så mye med den lille i magen. Så utrolig moro! Gleder meg til å følge deg og dere videre, og ikke minst den magiske reisen dere er på nå!

    14. Wow! Hadde det litt på følelsen etter å ha fulgt med på snap, hehe. Gratulerer så mye til hele familien! 😀

    15. Gratulerer så utrolig ufattelig mye! Altså bare så mye gratulere! Å gratulere til alle søsknene enda en til i flokken det blir kjempe gøy❤️❤️❤️❤️

    16. Herregud, nå ble jeg altså så glad! ❤️❤️
      GRATULERER så mye! ❤️❤️

    17. Utrolig koselig, gratulerer så mye! Heldige babyen som får komme til en familie med så mye kjærlighet!

    18. Gratulerer ❤️❤️❤️❤️❤️❤️
      Jeg kjenner dere ikke, men jeg ble så glad jeg nå at jeg feller noen tårer av glede for dere ❤️

    19. Så koselig!! Gratulerer så mye til dere foreldre og til søskenflokken 😄 hærlig ❤️

    20. Gratulerer sååååå masse! Helt sykt! I know! Er mor til 4 og stemor så vi har 6 barn i hus. Riktignok har jeg ikke født alle men fy søren det er ikke bare bare å være stemor også og ha 6 barn i hus. Men det er så givende ❤️ gratulerer kjempe kjempe masse 💕

    21. Gratulerer😁 å Karianne digger jeg å! For ei jordmor som tok i mot vår 2. mann å gjorde opplevelsen helt spesiell!

    22. Gratulerer så mye, til dere alle sammen❤️ Ble jo rørt, og glad på deres vegne😊☺️ Tror du kanskje har hintet litt med tekstene dine, for magefølelsen min fikk iallefall rett☺️ Veldig koselige nyheter😊😊

    23. Gratulerer så mye. Så fantastisk. Skulle gjerne hatt flere barn jeg også. Dere er heldige.

    24. gratulerer så mye. mye som skjer hos dere med flytting, butikken og småbarnslivet. husk å få satt av litt tid tel deg sjøl oppi alt.

    25. Så fint skrevet jeg venter min 5 og får mange kommentarer på som eksempel hva tenker du på, hvordan skal du klare det, har du ikke hørt om prevensjon, hvordan skal du få alt til og gå opp i hverdagen, mitt svar er det fungerer for oss alt går rundt og fra 1-2 føles som 10 mens alle etter merker en ikke noe forskjell på og alle er likke fantastiske på vær sin måte og ja jeg har hørt om prevensjon men vis man bruker det så blir det vanskelig å bli gravid. eller hvordan skal du kunne reise på syden tur med så mange unger det er det beste spørsmålet jeg noen gang har fått har et veldig gått svar på det spørsmålet jeg har ikke og har aldri hatt behov for og reise til Syden med ungene og det beste minnet til min nåværende nest yngste er da vi reiste 30 min til en camping plass og sov i telt det var før 2 år siden og han snakker om det enda eller at vi var på hytta i ferien der guttene reiste på telt tur/fisketur i fjord sommer vi hadde jente helg på hytta dette er det mine barn husker alerbest fra feriene og jeg gleder meg til og tilbringe enda en ferie i nærheten av hjemme ikke stresse og kave stå i kø blakke oss helt og det og slippe og være så utslitt etter ferien at en må ha enda en ferie også vil jeg gratulere deg kjempe masse med den nye verdensborgeren følger deg og du skriver så mye bra .

    26. Æææææ såååå gøy 😃😃😃gratulerer sååå masse med enda ett mirakel på vei😍😍 Syns jeg hadde sett en ny glød over deg i det siste, trodde det var lykkerus over nytt hus og butikk, men det var jo over noe såå mye størreee ❤❤

    27. Åååååå herremiiiin så koselig!! ❤️❤️❤️ For en fantastisk nyhet! Gratulerer så uendelig masse 🎉❤️🤩

    28. Gratulerer så mye med et nytt lite mirakel på vei! Jeg heier dere frem og digger at dere skaper den familien som er riktig for dere 😊 lykke til videre i svangerskapet💕

    29. Du er så fin! <3
      Tårene renner av ordene dine, de danser seg inn under huden på meg og gir meg så mange følelser og tanker. Når jeg leser ordene dine gir det meg en følelse av å være en bitteliten stund i dine sko. Du klarer å beskrive en liten hendelse med så fine og velvalgte ord at man ikke kan annet enn å mentalt trykke deg til hjertet sitt!
      Takk for at du er så god på å formidle ord og følelser!
      Og lykke til med lille spire, hun eller han kommer til en fin familie <3

    30. Gratulerer, har akkurat selv blitt gravid! Hadde det på følelsen at det var dette dere skulle fortelle😍

    31. Gratulerer så mykje med enda ein liten skatt 💓 har hatt ein følelse av at det var ein til på gang 😘

    32. Kjenner jeg ble helt rørt! Gratulerer så mye! ❤️❤️❤️❤️❤️❤️

    33. Gratulerer så masse! Så utrolig hyggelig, og her sitter jeg og sipper på deres vegne ❤️

    34. Kommentarer tror jeg man bare må “forvente” å få, både om man velger å få 1 eller 5. Med andre ord alt annet enn 2 😉
      Tusen takk for gratulasjon.

    35. Så heldig du er, Karianne har aldri tatt imot våre barn..så hvem vet..kanskje vi treffes nå 🙂

    36. Tuuusen hjertelig takk. Og du.. syden kan vi ta som pensjonister ;)…med barnebarn på slep haha.

    37. Gratulerer 💖
      Heier på deg/dere😘 Det skal bli så gøy og følge deg. Dette kom ikke som noe sjokk, jeg drømte nemlig at du var gravid for et par mnd siden. Men jeg kunne liksom ikke spørre eller nevne det da, du ville trodd jeg var helt crazy 🤪
      Det var moro. Jeg beundrer at du tør, har energi og ryggrad til å sto i mot “strømmen”.
      Gratulerer igjen 😍

    38. Så kult! Gratulera så mykje med nummer 6, blir nok like vakker som alle dei andre fem.

    39. Ååhh! Nå måtte jeg felle en tåre, først over å lese om Karianne, og så over å lese om den lille spiren <3 Så fantastisk!! Gratulerer så mye til hele familien!!!

    40. Hurra! 👏😊💗
      Gratulerer med barn nr 6 i magen ☺️ ❤️💚💜💛🧡💙

    41. Gratulerer så mye! For en gave å få et barn til, og for en gave å få dere som foreldre! Dere virker så jordnære og gode! ☺️ Håper du har, og får et godt svangerskap 😊 Så rørende et innlegg, du skriver så godt med så velvalgte ord 😍

    42. Gratulerer så mye med enda et mirakel 😍 Du ser fantastisk ut med den fine magen 😊 Så heldige dere er som skal få enda en skatt 😊

    43. Gratulerer!
      Vi var vel i samme klubb på SM da du skulle ha din første.
      Har selv 6 barn nå der minste nettopp ble 2 år.
      2 av de har vel vært punktum før de ble komma😅

    44. Såå koselig 😃 gratulerer så utrolig masse ❤️
      Tenk å være så heldig å få vokse opp med mange søsken og flotte foreldre 🌸

    45. Hipp hipp hurra!!!!!! 💕💕💕💕💕👏👏👏🍼🍼 gratulerer så mye!! Heldige nye lille menneske som får komme inn i den fine familien deres!

    46. Gratulerer så masse med den lille i magen 😃 Gleder meg til å følge deg gjennom svangerskapet og den nyeste lille skatten 😍

    47. Åååå herlighet som jeg griner … på kontoret på jobb 😀 Takk for at du deler så fint! Jeg har begynt å følge deg på snap for ikke så mange ukene siden, og visste jo at dere venta nummer seks, men har ikke lest så mye på bloggen. Så det var innmari koselig å få lese dette innlegget!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg