Husarbeid til de minste barna – Hva kan de hjelpe med?

Som fembarns mamma vet jeg å utnytte mine resurser 😉
Hver dag hver uke hjelper min små og litt større små til her hjemme med sine ulike oppgaver.
Daglige oppgaver som nærmest blir som en rutine.
Ukentlig får jeg også spørsmål om dette.
Hva gjør barna hjemme og hva får de for dette?
Vel hos oss gjør barna ulike oppgaver utifra alder og interesse (til en viss grad)
De får ikke betalt av oss for oppgavene de gjør.
Motivasjonen bak oppgavene er rett og slett mere fritid sammen.
Jo mere de hjelper til, jo mere tid får vi voksne til rådighet.
vi merker derimot at eldste som nå er 11 begynner å bli sugen på en annen motivasjon.
Så her er det nok på tide med en form for ukelønn.
Men hva kan barna gjøre til hvilken alder?
Det finnes selvfølgelig ingen fasit da alle barna er forskjellig, men jeg har lagt med en liten oversikt som passer oss
(trykk på den for å få printbar fil)

 
 
Og ønsker man ekstra motivasjon kan egne plakater til barna skrives ut
(trykk på bildet for å få printbar fil)

Her kan man føre opp hva barnet skal gjøre og når det skal gjøres.
Kanskje det blir dessert på fredag om alle har gjort det de skal? 🙂
Lykke til med motivasjonen, for det er motivasjon det handler om.

5 kommentarer
    1. Tenker mye av dette handler om de voksnes holdning også. Jeg har einpæ 20mnd som ELSKER å være med på det vi gjør. Og det har hun gjort lenge! Hun elsker p lage mat, bake kake, rydde ut av oppvaskmaskinen, vaske klær, vaske gulv og bord, hun kan gå med siste egne klær og legge dem i kommoden. Ikke rett plagg i rett skuff, men det er greit. ??? En gylden regel her er å ikke surve eller huffe over slike ting, mengeller skape glede og vise barna hvor fint vi (sammen)kan gjøre det!
      Håper selvfølgelig det varer og at hun kan være en god hjelp i fremtiden også, men det er jo ikke sikkert. ?

    2. Disse skal jammen printes ut!
      Snakket med ungene senest her om dagen hvilke oppgaver de kunne hjelpe til med.
      Riktig god påske!

    3. Jo da det har du nok rett i, men det er en stor forskjell å motivere en 20 mnd som synes livet er topp så lenge hun får være med mamma versus ei på 11 som helst vil være uten 😉

    4. Den nederste passer min mann. Hva som skal gjøres og når 😂😂 Han sier han skal gjøre det… men det skjer aldri når jeg ønsker det 😁🤔🙈
      Tøm oppvaskmaskin når du kommer hjem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg