Husarbeid – Oppgaver barna kan bidra med.

Iløpet av en uke er det mye som skal gjøres i huset.
Jeg er igrunnen ingen støv på hjernen person, litt hybelkaniner gir bare huset litt hjemmehygge.

MEN rot, og opphopninger som vi rett som det er har, gjør meg derimot sprø… det er som om begeret renner over og plutselig får jeg nok.
Resultat? Skippertak hvor jeg gjør det meste og bruker tiden til å irritere meg over at INGEN tar tak, og at det kun er jeg som ser behovet.

MEN 2017 skal bli året hvor dette skjer mindre enn noen gang har jeg bestemt meg for.
Jeg lever i den troa at det blir vesentlig hyggeligere både for meg og de rundt meg om vi alle bidrar litt.
Med så mange mennesker i samme hus, har jeg jo enormt med ressurser.

Det skal sies, at jeg så langt ifra gjør alt alene, mannen er så ABSOLUTT en bidragsyter på alle områder, men vi mangler system.
Og ikke minst har vi MYE å gå på når det gjelder å sysselsette våre små soldater.
Belønningen? Ingen fem kroning her og femkroning her hos oss, belønningen er rett og slett tid.
Ved at de hjelper oss har vi mer tid til de.

Også må vi lage oss en gulrot, noe som dingler foran oss som motiverer alle til å bidra, en tur til tusenfryd, bjørneparken eller lilleputthammer feks.
Det skulle jo bare mangle, om alle er flinke nok da 😉

Barna som kan bidra fyller 10, 7 og 5 iløpet av dette året.
Og det er ingen hemmelighet at ikke alle kan bidra med alt.

Det hjelper jo ikke stort å få oppgaver gjort når man må gå over de etterpå.

Men følgende oppgaver tenker jeg de kan bidra med:
(støvsuging og vasking av gulv i oppholdsrom er utelatt da vi har robostøvsuger som tar hovedansvar og bruker en dampmaskin til å vaske gulv, denne slipper løs glovarm damp og er enn så lenge best i hendene på en voksen)

Tømme oppvaskmaskin
Bære ut søppel
Putte klærne i klesskapet sitt (jeg bretter ikke barneklærne men det kan vi snakke mer om senere)
Sette på klesvask
Lage middag (eller bidra med middagslaging) (dette også for å få litt enkelttid med barna)
Dekke på matbordet.
Rydde egne rom.(inkludert støvsuging til de eldste)
Vaske og støvsuge kjellerstue
Passe på at egne ting ligger på bestemt sted i fellesrom. (her skal mor gjøre en jobb i forkant med tydelige plasser for hver enkelt.)
panteansvar (her vanker det belønning i kroner og øre)
Mate katten
Tømme Kattedo

Ingen av oppgavene er noe barna vil rope hurra meg rundt for.
Men vi håper og tror at erfaringene vil gi de mye godt senere i livet, jeg vet godt at ingen tar skade av å bidra.
Og det å se og føle at man bidrar og at det man gjør er til hjelp og nytte er en temmelig god følelse det også.

Det blir familieråd denne uken.
Og oppdragene blir avslørt.

Vi har fordelt oppgavene, noen oppgaver vil være vanskelig å fastsette når skal skje.
Man oppgaver som må gjøres hele uken og flere ganger som ikke kun angår barna (som oppvaskmaskin og søppel) Vil de ha faste ansvarsdager og fri de andre.

 

Amalie (10 år februar)
Dekke frokostbord når hun står opp i ukedagene
Tømme oppvaskmaskin 2 ganger i uka
Bære ut søppel 1 dag i uka
Bidra på middag en dag i uken.
Rydde eget rom ( fast ryddedag for alle barna fredag, fysisk belønning med lørdagsgodt dagen etterpå)
Holde orden på egne ting i fellesområder
Få klærne i klesskapet og smått begynne å vaske eget tøy.
Mate katt ved behov.
Tømme Kattekasse ved behov.

 

Markus (7 år september)
Bære ut søppel 2 dager i uka.
Bidra på middag en dag i uka
Dekke middagsbord 2 dager i uka
Rydde eget rom hver fredag
Legge rent tøy i skapet.
Mate katten ved behov.
Holde orden på egne ting i fellesområdet

Matilde (5 år mars i år)
Bidra på en middag i uka
Dekke middagsbord en dag i uka
Rydde klærne i skapet (med assistanse)
Mate katten ved behov
Holde orden på fellesområdet.

 

Felles:
Panting (fredagshandling)
Ryddedag i kjellerstuen

 

Så får vi se om mengden passer, eller om det kan fylles på enda litt til.

Bidrar barna i deres hus? Har dere et fast opplegg? Får de belønning? Del gjerne deres erfaringer med oss.

 

 

7 kommentarer
    1. Haha, ja her må 6-åringen begrenses på vasking av toaletter og servanter, for det er så gøy med vaskesprayen! Han er grundig, men blir litt veeel fiksert på doer! Ellers har han fast oppgave med å fylle på doruller på begge bad, fylle kattemat fra pose til boks og mate katta. Han holder orden, støvsuger og vasker også et avlukke til katten vi har i kjelleren. Synes ellers det er stas og støvsuge rommet og vaske med våtmopp! Han går ofte ut med søpla også. Han får litt lønn, men ingen fast takst foreløpig.

    2. Eldstemann på 10 har ansvar for å ta ut av oppvasmaskina, dekke middagsbordet, rydde og støvsuge rom. Han får då ein fastsett sum med ekstra skjermtid pr. ting han gjer (han er 1time pr dag, men det kan visstnok bli litt lite om der er mykje spennande å styre på med). Noko som ofte fører til at han gjerne vaskar på badet og støvsuger dei dagane han har føler at det er verdt det. Trappevask pg støvtørkong av golvlister er óg stas….

    3. Her er det bare meg og sønnen min på 7 (blir 8 i oktober) som bor sammen. Han har oppgaver som å gå ut med søpla ved behov, rydde ut av sekken hver dag, (matboks og drikkeflaske), støvsuge gangen og badet en gang i uka, rydde og støvsuge rommet sitt en gang i uka, re opp senga si hver dag, rydder etter seg og setter inn i oppvaskmaskinen etter han har spist, hjelper til å rydde av middagsbordet hver dag, rydder etter seg i stua om han har lekt der og han skal holde det ryddig i gangen (votter og luer skal legges i skuffen, sko på skohylla og ytterklær henges opp).

      Guttungen får penger i belønning, 100 kr hver andre uke. De pengene kan han bruke på hva han vil og de går til pokemonkort, PS spill, blader og/eller lørdagsgodt (jeg handler inn lørdagsgodt om vi har gjester)

    4. Jeg fikk tidlig ansvar for å lage middag en dag i uka når jeg var liten (9 år kanskje?). En av motivasjonsfaktorene var at jeg fikk lov å bestemme hva det skulle være middag. Det ble mye spagetti og pannekaker, men foreldrene mine slapp hvertfall å lage middag hver dag, og jeg har blitt veldig glad i å lage mat

    5. Har en datter på 6 år, og synes det er en selvfølge at hun hjelper til hjemme. Vi har lagd et avkrysningsskjema sammen som viser hva hun skal gjøre hver dag og i løpet av uka. Skjemaet er i rosa og krydret med Hello Kitty bilder:)

      Hver dag: rydde etter seg selv etter alle måltider, rydde ut av sekken etter skolen, gjøre lekser, pakke sekken til neste dag (utenom mat), legge frem klær til neste dag, rydde egne saker på plass før leggetid (“grovrydding”, at ting ikke slenger i gangen, stua eller på gulvet på rommet) og legge skitne klær til vask.

      Det kan variere litt fra uke til uke hva det er behov for at hun hjelper til med utover dette. Typiske enkle oppgaver som å hente post eller gå ut med søppel fungerer ikke hos oss, da både postkasse og søppelsjakt er for høyt oppe på veggen. Vi har derfor blitt enige om 7 oppgaver, hvor hun hver uke skal gjøre minst 4. Oppgavene er å dekke bordet til middag, rydde og tørke av bordet etter middag, være med å lage middag, sortere og sette på klesvask (med litt veiledning), henge opp klesvask, være med å vaske badet og støvtørking i stua.

      I tillegg rydder og rengjør hun rommet én gang i uka, inkl å skifte sengetøy (med hjelp), vaske speil, tørke støv og støvsuge.

      Hun får ukepenger, 40 kr i uka. Det er ikke noe spesielt ukepengene skal dekke, men når hun har litt penger selv er det lettere for meg å parere mas om blader og diverse småting med at hun evt får kjøpe det selv, og da vurdere om hun vil bruke penger på det. Hun får det samme om hun gjør flere oppgaver, eller om hun skulle glemme noen av oppgavene. Jeg synes ikke hun skal få betalt for å hjelpe til hjemme, men har sagt at når hun er klar for å ha noen faste oppgaver hjemme, er hun også klar for å ta ansvar for litt penger. Skulle hun finne på å boikotte oppgavene helt, vil det derfor heller ikke bli ukepenger for en periode.

      Systemet fungerer fint. De daglige oppgavene går nesten automatisk, men hun ønsket selv å ha et skjema å krysse på. De ukentlige oppgavene tar vi litt fra dag til dag, men hun foreslår ofte selv å hjelpe til med noe, så hun kan få krysset ut:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg