Hva er det du venter på Erna?

Jeg går rett på sak Erna, har ingen planer om å informere deg om antall smittede, økningen siste døgn eller risiko.

For dette antar jeg du vet, inderlig godt.

For jeg regner med, at du i likhet med meg, blir eksponert, uansett hvor vi ser om viruset som for noen timer siden ble kategorisert som en pandemi.

Altså et internasjonalt utbrutt, ute av kontroll.

La oss tygge litt på det.

ute av kontroll.

lånt fra vg.no

Hva er det som gjør, at vi her i iskalde nord har så klokkeklar tro på at vi fortsatt har kontroll?

Tallene eskalerer, nye smittede for hver gang jeg trykker oppdater.
Viruset har kommet nærmere og nærmere og i dag, til kommunen hvor jeg bor.

Og for noen knappe minutter siden, åpnet jeg en mail fra barnehagen om at en familie
i vår barnehage er satt i karantene.

Likevel, var alle velkomne i barnehagen.
Iallfall alle som var friske.

Hva er det som gjør at vi tenker at dette går fint,
Når INGEN andre land med så stor spredning vi allerede har oppnådd,  har fått kontroll?

Jeg vet, jeg vet, dette viruset er ikke farlig for oss halvfeite friske nordmenn som tåler en sjau eller to.
Men hva med de som ikke tåler det.

Slik som han som jeg har i hus, som er minst og mest sårbar?
Eller han som er ufødt i min mage, som jeg ikke vet helsen til før han kommer ut?

Hva er årsaken til at vi ikke velger å lære av de som har ble rammet før oss, som har “gått under” og har flere døde på listen.
Hva er årsaken til at vi tror at det skal være så annerledes her.

Viruset er kanskje ikke farlig, for alle, men gir det oss noen rett til å gamble?

Jeg, forstår ikke hvorfor myndighetene ikke iverksetter strengere tiltak med en gang.
Vi kan alle være enige om at viruset har ankommet landet, hvorfor ikke gjøre de tiltakene vi kan for å prøve å gjøre vår skjebne til en annen enn de tidligere rammede?

Kan vi ikke i hvertfall prøve?

Danmark prøver, de stenger skoler.
De har færre smittede enn oss, de gjør drastiske tiltak, stede for å sitte å vente på at det blir værre.

Jeg vet at vi kanskje ikke er den fødte dugnadsnasjonen.

Men her synes jeg jammen meg vi kan ta i et tak alle sammen.
En nasjonal dugnad hvor vi alle tar kampen mot viruset.
Skjermer de sårbare og ikke minst kanskje få stoppet denne dritten?

Se hva større bedrifter gjør? Se hva som skjer med idrettsarrangement, konserter og andre happenings?

Det vil koste samfunnet vesentlig mindre, å gjøre drastiske tiltak nå, stede for å satse på at vi tåler støyten.

Jeg snakker selvsagt om å gå i Danmarks fotspor.
Steng skoler og barnehager.

Eller i det minste oppfordre de som kan og har mulighet til å holde barna hjemme, særlig de selv har fått hjemmekontor.
På den måten kan vi iallfall kanskje minske smitten.

Så kan vi kanskje sammen stoppe dette.

Erna, våkn opp!

10 kommentarer
    1. Hva i alle dager??? Satt i karantene og likevel velger de å holde bhg oppe for andre?? Hvordan kan dem med sikkerhet si at andre ikke er smittet? Steng bhg og hold ungene hjemme da. Er så enig med deg. Her fikk vi mld fra sfo ikveld om at vi må sende med ekstra mat og tøy da dem ikke lager mer mat på sfo fra og med i morgen. Dem vil og prioritere å være mer ute.
      Steng skoler og bhg NÅ!!!!!!!! Hva venter vi på? Det første dødsfallet?

      Håper virkelig Erna leser innlegget ditt.

    2. Det begynner å bli opprør her jeg bor. Folk planlegger å ta unger ut av skolen.
      Jeg er småslem og tenker at regjeringen ønsker å bli kvitt en del av oss “unyttige” sjuklinger og at det er grunnen til at de er trege. Blir for mange sjuke, gjør de som i Italia: prioriterer beinhardt. Det moderne samfunns ættestup, kan man si. For det er ikke mulig å hjelpe for mange.
      Barn smittes også og vil dra smitten med hjem til kanskje sjuke søsken, besteforeldre, etc. Alle har noen i slekten som ikke vil tåle viruset…

    3. Hei.
      Vil først si jeg digger deg og din blogg. Den er så ærlig. Alle burde vært sånn.
      Her på Stjørdal har nå alle skoler og barnehager blitt stengt. Det har de også i Meråker og Selbu. I Meråker er ingen i karantene eller smittet men der tar de forhåndsregler. Synes det er lurt med tanke på hvor fort dette sprer seg.

    4. Jeg synes vel mye heller egentlig det at de som har syke barn eller slektninger i nær relasjon eller selv er syke/har dårlig immunforsvar bør få fritak fra skole, barnehage og/eller jobb. At hvis f.eks en familie har et barn med en sykdom som tilsier at de kan bli alvorlig syke av corona, så bør hele husstanden til dette barnet ha mulighet til fritak og kunne isolere seg selv for eventuelt smitte..

    5. Helt enig. Leste ett sted at man kan forhøre seg med fastlege om å få fritak der. Bør jo bli tatt på alvor. Som jeg sier til folk: hvis man tar ei vektskål å legger covid-19 på ene siden og befolkningen,arrangementer,17 mai,skoler osv..rett å slett samfunnet på den andre siden. Hvilken vei går vekten nå i disse dager? Jo den hever jo viruset til topps å fortsetter det så vinner viruset tilslutt…. Erna solberg snakker om skattelette og bla bla bla….våkne opp!!!!!

    6. Enig der ja. Stjørdal kommune har stengt alle bhg og skoler. Håper det blir på landsbasis

    7. Hei. Danmark stenger ikke skoler, de holdes åpne for de foreldre som er i jobb og ikke finner andre løsninger. Men de oppfordrer til å holde elever hjemme. Det som også er et problem er at blir man satt i karantene er det arbeidsgiver som betaler sykepenger. Dette kan være et stort problem for mange firmaer som betaler full lønn med ikke har noen inntjening. Her burde staten hjulpet litt til syntes jeg. Arbeidsgiver kan ikke sitte med denne regninga alene. Når det er sagt har vi alle et ansvar for å passe på de svakeste i dette samfunnet, men det et kanskje de som burde være i karantene for sin egen sikkerhet? For jeg tror ikke vi klarer å stoppe dette.

    8. Er så glad for at jeg har holdt frøkna hjemme hele uken å at nå tar endelig regjeringen tak å stenger alle barnehager å skoler 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg