Hva skal lillebror hete?

Navn, det er egentlig skikkelig vanskelig.
En formasjon bokstaver som skal følge menneske du har laget resten av livet.
Et ord han eller hun skal bruke hver eneste gang han må presentere seg. Det han må reagere på ved opprop, det som skal signeres på viktige dokumenter.

Tenk å skulle ta en slik avgjørelse før du aner hvem det er.
Det er klart, man kan selvsagt vente til barnet er ute, men likevel, et navn må avgjøres innen barnet er 6 mnd og vet man egentlig hvem man har med å gjøre innen da?

Navn er personlig, og en smaksak, man gjør seg erfaringer med navn, blir kjent med mennesker som man knytter til navn.
Noen liker Ida, andre liker Tone, noen liker Peder andre liker Sebastian.

Og ofte har vi en eller annen historie bak.

 

Det er mye meninger rundt navn, noen vil ha sjeldne, kanskje til og med lage egne, noen vil de skal matche med søsken.
Noen har like, andre ulike.

Det finnes ingen fasit, og det er kanskje det som gjør det hele så vanskelig også?

 

Her i familien er vel kanskje mange kokker mere søl den største utfordringer.
Det er MANGE som mener de har det fineste navnet til lillebror.
Det som passer best, enten til han eller til familien.

Noen har fått bestemme navn før, og andre vil at det skal være dems tur…

HJELP!

Hva vet vi om lillebror så langt?

Han er en kraftig kar over snitt, litt ekstra på kroppen som de andre søsknene også har hatt.
Han har noen kraftspark jeg er usikker på om jeg har kjent maken til.
Han hikker, ofte. skvetter av høye lyder, blir livlig av musikk, og jammen har han vist oss at han kan å totte.

 

Han kommer ut som nummer syv, og blir den siste. (helt sikkert)

Til syvende og sist.

Det er jo et navn som har gått igjen fra de rundt oss.
Et navn de synes er usannsynlig festlig og passende, vi har konkludert med at vi ikke er enige.

navnet er selvfølgelig Syver.

Nydelig navn, men ikke passende når man er nummer syv… da blir det bare et ørlite hån. Og man tuller ikke med navn.

Men navn er vanskelig, og når man allerede har gitt 6 andre små sitt, og lykkes temmelig bra med det, så blir bare presset enda høyere.

Barna våre har en ting til felles, alle har A i navnet sitt.
Ikke helt tilfeldig, et symbol fra vår side at de alltid kommer først for oss.
Barna er vår førsteprioritet, uansett.

Så det måtte selvfølgelig lillebror ha også.

Noen av barna har fått navnet sitt basert på betydning, noen har fått navnene sine etter oppkalling.
Vi hadde forøvrig et navn til vi ville bruke opp igjen, men det var et jentenavn og utgikk da vi fikk se en liten tut på skjermen på ultralyden.

Navnet lillebror har fått, for vi har klart å bestemme oss, er tatt etter en real brainstorming.

Hva liker vi alle sammen? Hva passer inn hos oss? Hva passer til denne hikkende karen med de kraftige sparkene som kvikner til så fort vi spiller musikk?

Han måtte få et navn som gav oss positive vibber, gode assosiasjoner.
Vi drodlet og diskuterte.

Og havnet tilslutt i dyreparken.
Her har vi mange gode minner, faktisk er en av oss inspirert av parken fra før av.
Vi har jo en liten herlig Jonatan.

Og lillebror i magen, han får navn fra samme bok.
Kardemommeby.

Og om han følger navnet sitt, slik sin storebror som ELSKER kaker og bake.
Så blir dette en klok og rolig kar.

Lillebror, skal hete.

 

Tobias.

 

39 kommentarer
    1. NÅ fikk jeg frysninger her! Helt seriøst!
      Når jeg leste dette « Han har noen kraftspark jeg er usikker på om jeg har kjent maken til.
      Han hikker, ofte. skvetter av høye lyder, blir livlig av musikk» – Så minnet det med sånn om min egen oppfatning av mitt lille mirakel da jeg gikk gravid. Og gjett hva?!
      Han heter TOBIAS!!

      Nydelig navn dere har valgt altså <3
      Lykke til med siste innspurt – gleder meg til å få se det lille vidunderet deres😍

    2. Jeg visste det. Hadde det på følelsen når du viste oss alle forbokstavene dere har kjøpt som henger så fint på juletre. Når jeg så bokstaven T så tenkte jeg: det må være Thomas eller Tobias. Grublet litt på den og tenkte at det måtte jo være Tobias❤ Nydelig navn og gleder meg til å se hvem han er,ligner på osv❤😍

    3. Kjempe fint navn til lillebroren til den fine flokken deres. Tenk snart har dere syv nydelige smykker ❤️ Gleder meg sammen med dere!

    4. Gratulerer, dere følger opp med det fjerde bibelske guttenavnet (men ingen av jentene har navn fra Bibelen). Flott betydning også: Jahve er god! Et bra navn å bære med seg.

    5. Ja det gjør jammen jeg og 🥰🥰 han er nok aller mest lik seg selv 😆☺️

    6. Åååh he he så fantastisk moro 😅 vi gleder oss veldig til å hilse på selv 😍

    7. At det er bibelske navn er nok tilfeldig 🙂 som sagt er navnet hentet fra Kardemommeby for vår del 😅😆

    8. Så gøy! Tenkte på det jeg også, sånn som ei over her, da du viste bokstavene på juletreet. Sikkert fordi min egen sønn heter Tobias ❤ gratulerer med navnevalget, et meget godt valg må jeg si😄 og lykke til med innspurten!

    9. Gratulerer med Tobias 🙂💕 det heter vår sønn også som kom til verden i november 🙂 og storebror heter Jonathan 😍

    10. Så koselig! Lykke til med siste tida i svangerskapet. Nyt vaskehjelp og behold den etter fødsel også! Beste investering som finnes!
      Det er ein fryd å følge dere i hverdagen deres, dere gjør en fabelaktig jobb og får oss andre til å føle oss gode nok når me ser at de som har snart 7 stk klarer det på ein god måte! Sammen kan me velga det som er best for oss selv og det kan bli veldig bra selv om mammapolitiet hadde arrestert oss for lenge siden!

    11. Jeg hadde aldri sluppet ut tror jeg, om mammapolitiet kunne satt meg i arrest ha ha.

    12. Gratulerer med nr 7 som snart kommer.
      Har selv 2 gutter som heter Tobias og Daniel🙂

    13. Dere har nydelige navn på alle barna deres

      Jeg har også en Tobias i min flokk. Han var stor og rolig i magen, som nyfødt og er fortsatt som syvåring, stor og rolig. Det er det barnet jeg har som er mest sårbar og som ser tøff ut pga størrelsen. Som et det mykeste mennesket jeg vet om. Gir varme klemmer og er veldig kosete av seg. Bryr seg veldig om alle rundt seg. En dag spurte han meg hvorfor ingen sier hei til hverandre eller svarer ham når han sier hei. Ganske så Tobias(i tårnet).

      Kos deg med alle de flotte barna.

    14. “Barna våre har en ting til felles, alle har A i navnet sitt.
      Ikke helt tilfeldig, et symbol fra vår side at de alltid kommer først for oss.
      Barna er vår førsteprioritet, uansett.”

      Dette her, var så fint at ble rørt! 😍😭

    15. Så fint navn til lillebror i flokken deres!!

      Selv har vi en mnd igjen å finne et navn til lillebror.. Jammen ikke lett!

      Jeg har begynt å tenke så mye på hvordan storesøster på 4 skal takle overgangen til å bli storesøster.. Får liksom litt dårlig samvittighet blandet med at vi alle gleder oss sånn hehe.

      Noen tips å ta med seg på veien?

    16. He he ja det sier jeg jo ikke.

      Karoline er et navn vi har hatt på vent 😅😆 nå har jeg lagt inn klausul om at den første av våre barn som får jente må bruke det navnet 😅😆

    17. Det passer perfekt! Så koselig navn❤️ Lykke til med siste innspurt nå! 🙏

    18. Så koselig navn 😍 det heter min mellomste å 😍 og det var veldig stort da vi i sommer var i dyreparken å fikk hilse på Tobias i tårnet😅 Vi har og A i alle våre barns navn, helt tilfeldig. Men jeg liker deres tanke om å ha en A i barnas navn. Fordi de kommer først ❤️

    19. så koselig og fint å høre om hvordan dere valgte navnet hans. Ble helt rørt og synes det var et nydelig navn ❤️ Masse lykke til med siste innspurt!

    20. Nydelig navnevalg på minstemann 😊🥰 Tenkte og håpet også det ble valget når dere hang opp T på juletreet og alle barna har navn som inneholder A.
      Min minstemann var også en kraftkar og bærer navnet Tobias med stolthet 😊
      Lykke til med siste del av svangerskapet . Gleder meg til å følge dere videre 😊

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg