Hva skjer med folk på sosiale medier?

Hmmm… vet rett og slett ikke hvor jeg skal begynne her. Men nå koker det, jeg klarer ikke å holde kjeft lenger. Jeg har scrollet meg litt ned gjennom kommentar feltet på ett innlegg om Hunderfossen og jeg blir forbanna. Jeg er ellers en rolig og sindig mann/pappa til 5, men nå er jeg drittlei av folk som kommenterer og tolker ting som de ikke har kjennskap til. Og noen kommenterer uten å ha lest saken/innlegget en gang. OG skylder på barneoppdragelsen? Hva vet du om det? har du vært i samme hus som oss og sett hvordan vi oppdrar barna våre? Kjenner du oss? nei uff hva skjer med folk?
 
Og det er ikke bare innlegg fra min kone som er blogger, selv om bloggeret er veldig utsatt.  Det florerer overalt på nettet, det kan virke som folk tror de er anonyme når man kommenterer på nett, man mister alt filter hvertfall. Fy søren så stygge folk kan være. Jeg blir skremt. Er det slik vi nordmenn ønsker å være?
 
Til dere som plutselig mister filteret/folkeskikk på nett!
Er dere ute etter å såre andre? Leser dere alt i en sak/innlegg før dere kommenterer noe? Føles det godt å være skikkelig uenig med noen og slenge drit,  som skriver noen tanker om en dag i en park? Mye av det som skrives er mobbing, vil du være en mobber?  Prøv å tenk før dere skriver, kanskje vi en dag i fremtiden får flere saklige diskusjoner enn trakassering og mobbing på nett?
 
Og takk til flertallet(heldigvis) som klarer å kommentere uten å slenge drit.
 
Min drøm engang i fremtiden når jeg får tid blir å få oss i Norge til å bli mer snille med hverandre, jeg vet bare ikke hvordan enda:)
 
God natt
Jan-Anders
 

13 kommentarer
    1. Kloke ord. Vi er forbilder for dagens barn. Og det må jeg si er litt av noen forbilder… voksne er mye værre til netthets en dagens barn. Tror mange burde gå litt i seg selv, det er ikke greit å skrive stygge sting bare fordi vi er bak en skjerm. Å være uenige på sak er greit, men å gå til person angrep er ikke greit.
      Vi storkoser oss på hunderfossen,men jeg liker heller ikke disse butikkene som avslutter en karuselltur.

    2. Veldig bra skrevet. Mange som mistet filteret når vi fikk oss internett. Nå forstår jeg hvorfor mange sider har kommentar felt som blir stengt og folk blir stengt ute hvis de er ufine. Masse lykke til med ny butikk. Og til dere som er ufine, det er ingen som har bestemt at dere må følge denne bloggen. Finn heler på noe annet og bruk tiden din på.

    3. Min mor sa bestandig til meg at har du ikke noe hyggelig å si..så la være..Respekterer at mennesker kan være uenig med deg..men oppfør deg respektfullt og saklig..synes det er forferdelig trist at mennesker som ikke engang kjenner dere oppfører seg som troll..Klem fra fruen

    4. Syntes kona di er råtøff som tør si og stå for det hun mener. Syntes hun er et vakkert menneske.
      Når folk blir troll. Det skulle vært en manual som følger med blogger om hvordan bekjempe troll, hvordan gjenkjenne dem og ikke minst hvordan hindre spredning. Det virker uovervinnelig når dem får grobunn. Stenge kommentarer på besatte innlegg eller restriksjoner på kommentarfelt i besatte innlegg er en mulighet.
      Viktigste er å klemme hverandre og huske på at man er unik og elsket ❤ ha en superkallifragilistiskekspialidarisk dag alle 7/8 😘😍

    5. Dette er hva jeg kaller en reflektert skjenne preken😀👍🏻 Takk til deg og din kone for at dere er så flinke å sette ord på det mange sliter med❤️ Dere er en fantastisk flott familie som jeg beundrer veldig❤️
      Mvh Christin

    6. Flott innlegg!
      Netthets er og blir samfunnets bakside og er en enkel måte (nesten feig) å få slengt dritt på. Ingen trenger å se deg. Kanskje noen bare prøver å være ironiske? Men ironi fungerer ikke skriftlig! Jeg synes at Hunderfossen innlegget ga en god vinkling på barnets opplevelse. Og som mamma er ikke dette en god opplevelse, selv om parken i sin helget gir det.

    7. Amen🙏 Kloke ord..Det finnes altfor mange nett troll der ute. Bedrevitere, mamma/pappa politi osv. Hva lærer dem barn liksom.
      Har lest en god del av kommentarene og jeg ble helt satt ut av mange av dem. En del har liksom lest slik: bla bla bla prinsessekrone, bla bla bla bortkjemte barn, bla bla bla barneoppdragelse,bla bla bla kun ett barn som fikk noe🤨
      Til dere som MÅ ha noe stygt å si: La være å følge denne bloggen da. INGEN som tvinger dere til å følge nettopp denne bloggen som handler om graviditet,fødsel,familietid,tips,råd,ferie osv… Denne bloggen har jeg fulgt lenge og jeg har lært mye av denne fantastiske familien💖💖 stå på videre og keep up the good work.. Gleder meg til åoningen av butikk og ikke minst få treffe dere🤗

    8. Utrolig bra skrevet Jan-Anders👍🏻👍🏻.
      Det er altfor få som tenker over hva de skriver på nettet og folk blir tøffere når de kan være anonyme og ikke må stå for det de sier…

    9. Så bra du tar til orde Jan Anders. Nina har virkelig fått mye unødvendig hets og kommentarer som ikke omhandler det virkelige temaet. Hvorfor klarer ikke folk og holde seg til tema,men må lire utav seg styggheter om andre og ikke minst de små. Blir virkelig lei meg på deres vegne og de små. De vet jo ikke hvor pengene kommer ifra og hvor dyrt ting er. Selvfølgelig når man blir sluset igjennom himmelen av kroner,sverd,klitter og ikke minst traktorer har man lyst på og da betyr det ikke hvor mye mamma og pappa sier nei. Vi håper din kone har fått frem budskapet til Hunderfossen og at de gir familier til å velge om de vil gå inn igjennom butikken eller kan få en vei utom.
      Ønsker dere en fin dag og flott at du tar tak mot disse netttrollene som ikke setter seg inn i saken og leser hele innlegget.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg