Hvor i all verden blir pengene av?

//inneholder reklame for eget produkt.

Det skjer liksom plutselig, litt sånn ut av det blå og gjerne noen dager for tidlig.
Jeg snakker selvfølgelig om at kontoen blir tom.
Plutselig så er det liksom tombola, det er iallefall slik det føles.
Men realiteten, er nok at det er mange faktorer som spiller inn som gjør at det er på tide å brette opp ermene og få kontroll på disse pengene.
For hvor i alle dager blir de av?

Det er to faktorer som spiller en vesentlig rolle her:

  • vi bor mer sentralt, større og vesentlig dyrere
  • vi er blitt flere, faktisk nesten dobbelt så mange på noen år.

Legg til en mor dypt inn i gravid og ammetåka, en overarbeidet far og dårlig tid… og du har en real bunke med faktorer til.
En rask hoderegning forteller meg at vi burde kunne være i stand å sette av en liten slant penger hver måned.
men det skjer altså ikke.
Jeg fikk tips om å laste ned appen Dreams (ikke reklame) og det har gjort at vi har spart uten å merke det.
Og i løpet av et par måneder nærmer vi oss halvveis til god buffer, absolutt en god start.
MEN jeg vil ha kontroll, og planen er å ta kontroll.
Og jeg vet at man blir mer motivert om man har noen å gjøre det sammen med.
Derfor har jeg også rent strategisk innført månedsbudsjett i kalenderboken vår.

For, nå skal jeg bruke de siste 40-50 dagene som er igjen av året (no kidding)
på å se, hvor pengene blir av, hva som sluker penger, hvor vi kan stramme inn mer, hvor vi kan spare litt så det blir penger i sparebøssa.
Målet er å ha penger i bakhånd, slik at en reperasjon på bilen, eller en vaskemaskin som tar kvelden ikke er krise.
Målet er å vite hvor mye vi kan og skal bruke på dagligvare, hvor mye vi kan bruke på innkjøp og unngå disse småsløsingene jeg vet eksisterer.
Og det rare er, at jeg gleder meg nesten litt til å ta tak.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg