Hvor mange glass tåler MINE barn?

Jeg drikker vin til julemiddagen.

Med nydelig dekket julebord, med granbar glitter og levende lys. I selskap med barn og de jeg er glad i nyter jeg et glass rødvin til langtidstekt ribbe, surkål og mandelpoteter.

Barna spør som regel, hva det er jeg har i glasset.
De ser tydelig at i sitt glass er det brunt, i mitt er det mørkerødt.

Jeg forklarer at i glasset mitt er det vin, en drikk som bare voksne kan drikke.
Barna lukter på, og griner på nesa.
Så snakker vi igrunnen ikke mer om det.

Vi skåler, alle rundt bordet.
Jeg nyter middagen, selskapet, vinen og stemningen.

Christmas table setting before dinner
Så blir glasset mitt tomt.

 

Jeg fyller glasset på nytt.
Men denne gangen med brus.

Jeg MÅ ikke ha det glasset med vin, men jeg unner meg det og tillater meg å ta det. Hvorfor?
Det finnes kanskje ikke en god grunn, bortsett fra ren egoisme, jeg ønsker å ta det ene glasset med ekstra god drikke denne dagen og det unner jeg meg. Med hvordan klarer jeg? Fordi jeg VET at jeg stopper.

Jeg drikker ETT glass vin. Til middagen. Der stopper det.
Det er ikke ett glass til til dessert, så til pakkeåpning og så til kveldskos.

Ett glass.

I følge promillekalkulatoren får man en promille på 0,02-0,08 og adferd vil fremstå som normal.
Alikevell, det er fortsatt vin.

Ett glass.
Alkohol er ikke til å komme unna i voksen alder. Det blir tilbudt overalt.

Det ER et drikkepress der ute.

Noen takler det,
andre ikke.

Model-release: _Vertrag_Numina_20100104_S_Witness.jpg

Noen drikker foran barn i begrenset mengder, noen drikker dessverre for mye.
Noen har kontroll over alkohol inntak, andre ikke. Noen er avhengig, andre “må bare ha det.”

Noen barn bryr seg ikke, andre spør og noen får vondt bare de ser et vinglass står på bordet.

Hvor mange glass mine barn tåler, det vet jeg ikke.
Jeg har ingen planer om å finne det ut heller.

Ett glass holder for meg.

Det finnes i grunnen ingen fasit for hva som er riktig for deg, og dine barn.
Om du velger å ta ett, flere eller ingen, det er faktisk opp til deg og ikke meg.
Men vi kan vel alle være enige om at dersom man velger å drikke alkohol må man også ta hensyn til de rundt seg. Har du gjester rundt bordet som får vondt i magen bare de ser et glass rødvin, skal du da velge å være så egoistisk å likevell unne deg det glasset? Ja for det er jo det du er, når du utsetter andre for ubehag når du velger å ta et valg som er for ditt eget beste velbehag.

Skal du velge å drikke alkohol med andre tilstede, må du også være voksen nok til å ta hensyn også.

Ett glass for mye, og du kan risikere å ødelegge julen for noen andre.
Og det kan vi vell være enig i, DET er det virkelig ikke verdt,  så godt er det ikke.

Alkohol, barn og jul er et tema som alltid dukker opp, noen himler med øynene. Skal noen MASE om dette IGJEN. Andre deler budskapet iherdig.

Jeg har valgt å holde munn, helt til nå.

Jeg vil være en stemme i dette budskapet.
Kanskje har jeg kjent det på nært hold, kanskje har jeg ikke.
Uansett vet jeg godt, at alkohol kan ødelegge mye, både for liten og stor.

Alkohol og barn burde ikke bare være et tema i julen, men la oss bruke julen som en ropert.. få fokus på tema og ikke minst må vi tørre å snakke om det.

Så her kommer min oppfordring, mitt bidrag i kampen.
Skal du ha eller være gjest i julen.
Skal du sitte rundt et bord med andre mennesker, store som små.
Snakk om alkohol i forkant.

Spør, men det aller viktigste, RESPEKTER svaret du får.

Er det ok med alkohol eller blir det store spørsmålet rød eller brun julebrus i år?
Og skal det drikkes alkohol bør dere også tørre å snakke om mengder.
Skal dere sette regler som skal gjelde for alle? Eller skal alle ta ansvar for seg selv?

Celebratory drink

Løft glasset kjære mennesker, med noe i alle føler seg komfortabel med.
Skål med venner, familie, unge og gamle.

Feir jul med glede og begeistring.

Skål og god jul.

 

7 kommentarer
    1. For meg hører barn og alkohol ikke sammen, og jeg kommer aldri til å drikke foran de, eller når jeg har ansvar for de.

    2. Åh… det var god lesning!! men tror ikke jeg har stemme rett i svigers familien… her har det godt over styr for lenge siden… og jeg orker ikke kampen… Heldig hvis kan jeg ta med meg mine engler å dra når det passer. For jeg har nevt at jeg synes ikke alkohol og små barn hører sammen ganske tydelig, men skrapet ikke overflaten.

      Og i år skal vi heldig hvis feire hjemme og gubben skal få 1 øl, så får han vente til etter legge tid.. mor drikker ikke punktum 😉

    3. Supert! Jeg syns det går litt for langt når det omtrent regnes som barnemishandling å ta ett glass vin eller to. Jeg drakk aldri alkohol med ungene i hus før. Ikke når de var våkne og ikke når de sov. Bare i tilfelle. Nå har jeg innsett at ett glass eller to er helt greit. Man skal selvfølgelig ikke drikke seg full, men man trenger ikke være helt hysterisk andre vegen heller. Måtehold er vel en god regel når det gjelder det meste! Jeg tror forsåvidt også at barn som bevitner god alkohol-kultur, altså kontrollert inntak, klarer i større grad finne balansen selv når de kommer i alderen hvor de begynner å flørte med slik. Alt skal jo læres. Og god alkohol-kultur lærer de ikke verken av avholdsmennesker eller “alkoholikere”.

    4. Veldig godt skrevet, og viktig å ha fokus på! Tror på at det finnes mange som får vondt i magen bare de ser et glass vin, for de vet at det kommer til å bli mange flere.. Og jeg er bevisst på inntaket, som deg, og begrenser meg til et lite glass vin til maten når ungene er sammen med. Jeg gir også beskjed til mine foreldre at de kan begrense seg når ungene er tilstede.
      Jeg mener også, som Marlene før meg, at måtehold må være veien å gå. Tror ikke det er bra for unger å bli vitne til følgene av et stort alkoholkonsum. Men tror nok heller ikke det er så bra hvis ungene ALDRI får se foreldrene drikke, hvis de faktisk gjør det. Stemmer for alkovett, og håper at det går i arv ?

    5. Dette kan ikke sies for mye. Drikkekulturen hos oss nordmenn er blitt så “bra”. Besteforeldregenerasjonen er den værste, “kultiverte og fine” og tar seg et glass akkurat når det passer og passer ved alle anledninger. Denne generasjonen kommer til å koste den norske stat mye pga alkoholbruk. En egogenerasjon som bruker penger på leilighet i syden og hytter ved sjøen for å kose seg med alkohol. Glad jeg ikke er barn i dag og slipper å ha sånne besteforeldre. Jeg er bestemor til 3 små og avstår fra alkohol når de er i nærheten.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg