Hvordan er det egentlig å være med oss en hel dag?

Jeg har fulgt dere lenge, og har siden jeg fant dere på snap alltid lurt på en ting.
Hvordan er det egentlig å være med dere en hel dag?
Det var slik det startet.
En helt enkel snap på morgenkvisten fra en av dere fantastiske følgere jeg er så heldig å ha med meg, eller vi ha med oss.
Seks barn, to voksne, tre av de fra tre år og nedover.
uhei, her står iallfall ikke tiden stille.
Hvordan er det egentlig å være med oss, en hel dag?
Jeg ligger på senga å gir minstemann frokost. Ifra stua hører jeg minstemor HYLER.
Neeeei roper hun sint og stamper ut i gangen hvor storebror sparker ball og mot soverommet.
Hun er 1,5 år og mer temperament enn en gjennomsnittlig 60 åring.
Så blir det stille før jeg hører fire små bank på døra.
Mammaaaa, bebbiii, mammaaaaa, bebiii

Døra går opp og små ivrige skritt tasser mot oss.
Plutselig står hun der, med nesa så vidt over madrasskanten.
Så kommer pappa etter.
De hopper opp i senga med oss.
Minstebror som er ferdig med å spise, serverer oss noen herlige morgensmil  vi nyter litt før vi hører det er på tide å tusle ut i stua og dempe stemningen der.


Du, sier jeg til mannen i det vi tusler ut.
En av våre følgere lurer på hvordan det er å henge med oss en hel dag.
Hva svarer jeg da?
Han ler litt, før han snur seg å sier, det er temmelig enkelt.
Det er litt som å være konstant på barnebursdag.
Vi ler litt mens vi skiller vei, jeg med minstemann på armen inn på badet for å skifte bleie, og han for å slukke branner som har oppstått rundt spisebordet.
Han har i grunnen rett.
Hver dag er en fest tenker du kanskje?

Tja, jo da. Men det er jo ikke alle fester det er like gøy å være med på.
I allfall ikke om du er den eneste som er edru og alle andre oppfører seg som apekatter.
Og heldigvis er også noen fester slik at du håper natten aldri ender.
Hvor du nesten ønsker å stoppe tiden, suge til deg alle øyeblikk, få med deg alle samtaler og le av alle vitsene.
Jeg tenker og tror at det mest sannsynlig ikke er så mye annerledes å være med oss enn å være med en annen familie med små barn.
Dagene er preget av latter, gråt, gris, rot, snørr, lite søvn, rutiner og lyd, mye lyd.
For det er det som er , vi i forhold til en annen familie er mye.
Vi er mye og mange.
Vi er en “vanlig” familie *2.
Vi er som en ørlitt underbemannet barnehage om man ikke regner den eldste ungen som vikar. 😉
Det er vanskelig å si, hvordan det er å henge med oss. For meg, så er vårt kaos og hverdag det som er normalt for meg.
Men i de siste dagene har vi sluppet inn en del mennesker som vi ikke kjenner i huset vårt.
Flere journalister har tilbragt tid med oss for å snakke om nettopp det å være storfamilie.
Og alle, uten unntak har sagt minst en av følgende setninger i det de forlater huset;
Det var overraskende stille her da.
Så hyggelig å være med dere, mye roligere enn jeg hadde forventet
Og det er nettopp det, forventningene, mye ligger i forventningene
Jeg er temmelig sikker på at det å være med oss, henge med oss vil oppleves forskjellig fra person til person.
Noen vil være totalt utslitt, andre vil (forhåpentligvis) elske det.
Men at det er som å være i en konstant barnebursdag er kanskje å overdrive, men også mye sant.
Det er barn overalt, det er mye lek og moro, men også rett som det er glør som blusser opp til små branner som må slukkes.
Det er mye søl og gris og det er full fart rundt matbordet til hvert eneste måltid hvor barna griser mer enn de spiser og vi voksne er heldige om vi får to munnfuller innen første barn forlater bordet og er forsynt.
Hvordan det er å være med oss har jeg med andre ikke et svar på.
For det kommer ann på hvem som spør.
Men for å prøve, tenkte jeg at dere skulle få følge mine fotspor i morgen.
Jeg er aktiv på min snapchat kanal, men da mest preget av øyeblikk jeg ønsker å ta vare på og dele.yeblikk
Men i morgen, skal jeg snappe en gang i timen. Fra første snapp skal jeg snappe en gang i timen uansett hva jeg driver med.
Bleieskift, lek og moro, håndterer trass, sniker meg på toalettet eller lager mat… vi får se hva døgnet gir meg.
Så kanskje, kaaaanskje vil det gi deg et inntrykk på hvordan det er å henge med oss, eller å være meg…for en dag.
Så om du har lyst til å henge med meg, med oss, for en dag.
Så finn meg på snap (kan trykke på linken om du leser på mobil) Der heter jeg Idebankmamma.
SÅ får vi se da, hvordan det er å henge med oss.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg