Hvordan er det egentlig å ha fire barn?

Spørsmålet har kommet så uendelig mange ganger.
De startet å surre fra når minstemann lå i magen og har florert etter han kom ut.

Hvordan er det egentlig å ha fire barn?
Hvordan klarer dere det?

Noen drømmer om det, og ønsker de gode historiene, andre frykter det og ser på oss med gapende blikk.

Og noen, er på vei inn i samme situasjon med panikk i blikket og skrekkblandet fryd i magen.

Panikken er på sin plass den altså, for her, ER det travelt.
Fra morgen til kveld er det liv i det store huset vårt på bygda.

XL-Shabby-Vintage-Schild-Tuerschild-Dekoschild-TIRED-PARENTS-AND-HAPPY-KIDS-

Til tider så hektisk at det kan føles som vi bedriver risikosport.

Mens jeg skriver dette er vi langt inn i perioden vi har valgt å erklære unntakstilstand.
Vi har et lite barn på 4,5 mnd. Han krever og trenger oss på en helt annen måte enn de andre barna.

Et så lite barn, gjør noe med en hver situasjon, et hvert hjem.
Å ha et lite barn, krever sitt HELE døgnet, det kan vi alle være enig i.

Og legger du til et barn til, så setter vi igang karusellen.

to til, og man begynner å bli litt ørsvimmel…

Hva med når man da har tre til og et lite barn?
Ørsvimmelheten kan kanskje ha gått over til lett men konstant kvalme
og kaldsvetten har så vidt begynt å piple.

mom_is_the_master_of_multitasking_post_card-rb538d4574d4243398de0799f1c8d1071_vgbaq_8byvr_512
For å si det enkelt, vi har til en hver tid minst en av disse tilfellene:
gråt, bæsjebleie, et sultent barn, noen som krangler, snørrer, gulper eller må på do.
Fire barn, vi er definitivt i undertall vi voksne, alikevell har vi en armkrok til hver.
Å ha fire barn er kanskje ikke for alle, alikevell tenker jeg alle burde hatt det…iallefall innimellom

Hvorfor?

Fordi man skrur ned tempo og ser verden fra en annen vinkel.
Klisje?

Mulig, men la meg forklare.

Å få fire barn var ingen plan for oss, vi var igrunnen fornøyd med situasjonen når nr to hadde meldt sin ankomst. Men er det noe jeg har lært av livet, så er det at ingenting kan planlegges.

For noen år etter at jeg lå å så fornøyd i taket på fødestuen med en nyfødt bylt på brystet for 2 gang og tenkte, ALDRI mer! Så har jeg jammen gjort det to ganger til etter den gang.

Vips, så var vi jammen firebarns foreldre.
Tredjemann setter deg kanskje litt ut av spill, men tro meg, fjerde vipper deg av pinnen.

Du passer jo ikke inn i en vanlig bil en gang lengre.
Men 4. mann gjør så mye mer.

4. mann tvinger deg til å skru ned tempo, til å puste med magen og rette fokus mot det som virkelig er viktig. Ja for alt annet, har du rett og slett ikke tid til.

1 barn forvandler livet ditt, 4 barn snur det opp-ned.

Man må prioritere annerledes med fire barn, man må ta valg som gagner alle.
Du skal lete lenge etter en firebarnsforelder som er egoist.

Vi er ingen a4 familie når det kommer til jobb.
Jeg jobber hjemmefra og er temmelig fleksibel.

Mannen er lærervikar og takker ja når han vil og når han må (les: tom pengbok)
Jeg kunne virkelig ikke sett for meg at hjulene her hadde gått særlig komfortable rundt dersom vi begge skulle hatt vanlige jobber fra 8-16.

Ting tar tid med fire små, fire ganger så lang tid ofte. Å bade alle tar en hel ettermiddag og la oss ikke snakke om klesvasken.

Fire barn koster, det har gjort oss mer takknemlig for all hjelp vi får rundt oss av arv og ikke minst at barna setter pris på å arve av hverandre.

Fire barn betyr full guffe dagen lang, og helg er mer slitsomt enn hverdag.
Det betyr at du kan slutte å kalle ferie, for ferie eller iallefall endre definisjonen.

Jeg har aldri vært så glad i hverdag som jeg er nå, og godt er det siden det er de vi har flest av.

Fire barn, er kanskje ikke for alle.
Det gjør deg spesiell, det gjør deg annerledes og til tider (les: nesten alltid) har du igrunnen mer enn nok med deg selv og dine små, iallefall mens de er små.

Å ha 100% barnefri er vanskelig, men jammen er det mye avlastning i halvering av ungeflokken også.

Tenk på alt du går glipp av!? Sa mange når vi annonserte at fjerdemann hadde overrasket oss og vi ikke helt visste hva som var fornuftig å gjøre selv om magefølelsen og mammahjerte ropte enstemmig i kor.

De hadde rett, vi går glipp av mye.

Men vi går ikke glipp av noe viktig, for her skjer det magi og sirkus ting hver eneste dag.
Hva som er viktig i livet forandrer seg etter hvem du spør og når de spør de.

Og akkurat nå, er det disse som er det viktigte for meg.

familien min

Følg meg på snap for øyeblikk fra mammahverdagen med fire små: Idebankmamma

7 kommentarer
    1. Tusen takk for kloke ord 🙂
      Må smile litt når jeg leste dette, for jeg kjenner meg igjen i alt. Er fire barns mor selv så jeg vet hva du snakker om 🙂
      Har fått mange ‘rare’ blikk og endel spørsmål om hvordan det går ann, og hvordan hverdagen går rundt. Men det er som du sier: det gjør deg litt spesiell. Ville ikke ha vært foruten. Har masse kjærlighet til mine 4 fantastisk snille og nydelige barn, med hver sin egen personlighet. Gleder meg over de små ting i hverdagen og til å se de vokse opp 🙂
      Takk for en fin blogg.. prøver å lese den så ofte jeg kan

    2. Her har vi det på akkurat samme måte, minstemann er nå 2 måneder, nr 3 er snart 6 år, nr 2 er snart 9 år og største frøkna snart 10 år. Det er slitsomt å være firebarnsmor men du verden for en velsignelse av glede de gir hver eneste dag? Du beskriver det helt ekte og hærlig ? Stå på videre, hilsen fra en like sinnet?

    3. Ja akkurat SÅNN er det! Du gir så gode beskrivelser av din hverdag, og interessant lesing av alle temaer du tar opp 🙂 All respekt til dere begge! Har selv tre barn, tre små barn, der eldste kun var 3.8 år da han ble storebror for andre gang 😉 Så travelt ja, det kan jeg skrive under på! Men herlighet så kjekt, og så mye gøy vi opplever hver dag!<3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg