Hvordan få et ryddig hjem?

Jeg føler jeg er iferd med å starte mission impossible.

Jeg har bestemt meg for å starte “prosjekt hvordan få et ryddig hjem?”

Order-Chaos

La meg først få begynne å si at jeg så langt derifra har fått støv på hjernen. Å ha et perfekt hjem er ikke målet.
Problemet og årsaken til at jeg ønsker å gjøre en innsats er at vi bruker så vanvittig mye tid på å lete.

Vi leter og leter og leter fordi vi mangler orden og system.

Og ja, la oss ikke glemme skippertakene vi må gjennom fordi ting hoper seg opp.
Og når vi innser det er på tide, bruker vi gjerne en helg på å rydde etter oss.

Det gjelder ikke hele huset.
Kjøkkenskap og luer og votter har vi merkelignok stålkontroll på.
Men det gir meg et håp, vi kan hvis vi vil.

Første steg i prossesen blir månedens familieutfordring i mars.
Vi skal kvitte oss med ting.

Så ille er det heldigvis ikke…

Vi har ALT for mye her i huset.
Kjekt å ha, kan jo hende vi får bruk for den en gang, så mange minner, så søt, så nydelig, så vakker.

Så når den herlige marsmånenden begynner, første vårmåned.
Skal vi alle kvitte oss med 10 ting hver (totalt 50 ting) og sammen finne 10 ting felles som vi skal kvitte oss med. Altså hele 60 ting.
MYE kan kastes, noe kan gies bort og noe kan selges.

Deretter starter tiltakene som skal til for at vi skal holde orden.

Vi er fem personer under samme tak, noe er mitt, noe er ditt og noe er vårt.

Steg en blir å få satt ting i system.
Både ting og aktiviteter.

Når skal hva gjøres og av hvem?
Kan barna gjøre noe?
Hva skal være i stuen, hva kan være på rommene?

Har vi et godt system på klær? Hva gjør vi med klærne som er til en annen sesong?
Hva med alle lekene?
Hva med kontoret mitt?

Når vaske klær og hvordan få de dit de skal?
Hvem vasker badet og når?

osv osv osv.

Jeg ønsker å høre fra DEG.
Hva gjør dere for å holde orden i hjemmet?
Gjør alle noe eller har dere fordelt oppgavene?
Eller kanskje en i huset har stålkontroll på det hele?

11 kommentarer

    1. Jeg leste en gang et tips fra Martha Stewart om at man kan finne 27 ting å kaste i hjemmet hver eneste dag. Jeg prøvde å følge dette tipset i tre uker, hentet frem en pose hver kveld, og fylte den med 27 ting. Det høres kanskje mye ut, men det var ikke spesielt vanskelig. Jeg talte riktignok også kvitteringen som hadde falt ut av lommen som en ting, så en bærepose holdt som regel. Det ble ikke færre av de store tingene, men du verden hvor mye det hjalp for å holde huset ryddig for alt mulig dilldall…

    2. Høres ut som det er hos oss. Så jeg har dessverre ikke noen gode tips. Men vi har denne uken startet en veldig opprydding. To boder skal bli tomme så ungene kan få seg en tegne og spill plass.

    3. Vi sliter også med mye rot og mangel på oppbevaring og boder i huset, men hverdagsrotet begynner vi å få kontroll på. Vi er ikke helt i mål enda(!) men her er noen tips som har fungert for oss til nå:

      1. FEM-minuttersregelen: Sett av 5 minutter HVER kveld rett før leggetid der ALLE må plukke så mange av sine ting som mulig på 5 minutter! Vi satte alarmklokka på, det syntes barna var gøy og det VIRKER! (Vi må hjelpe 5 åringen litt med å se hva hun skal rydde, og denne regelen gjelder for huset generelt-ikke barnas rom).

      2. Kurven: Etter 5 minuttersregelen er gjennomført og barna er i seng tar vi voksne en runde rundt i huset (bruker kort tid)og plukker alt som ikke ligger på sin plass opp i en kurv. Når huset er tømt for feilplasserte ting tømmer vi kurven på stuegulvet, sorterer og samarbeider om å legge tingene på plassen sin. (Her er det viktig at man tømmer kurven med en gang og at den ikke blir stående å vokse i dagesvis)
      Dette var utrolig effektivt og etter to kvelder trengte vi faktisk ikke bruke kurven mer enn en gang i uka!

      3. Søppelpose: Ta med en søppelpose på runde i huset og hiv alt du kommer over av søppel og unyttige -kanskjevifårbrukfordetengang-duppeditter! Vi kjører ikke denne så ofte men den er effektiv når man bestemmer seg for å ikke bruke for lang tid og åpner alle skuffer og skap for en rask titt etter ting som kan kastes.

      4. Post: se gjennom posten med en gang og kast det som kastes kan!

      5. Barnas tegninger: kjøp tegnearkiv fra eks. Sebra og arkiver kunstverk så snart de kommer hjem fra skole/SFO

      6. Støvsuger: la støvsugern så fremme hele tia! MYE lettere å ta seg en liten runde når den alt står der. Rydd den bare bort i boden når det kommer besøk.

    4. Organisering, struktur og rutiner.
      Blir rotete her hos oss også, men det er kun overflødig.
      Sørg for at alle har sin plass for ting og tvihold på det. Alt har sin faste plass i både skuffer og skap. Boder og skap er også markert med hva som hører til hvor.
      Pass på at rutiner blir fulgt og at alle tar del i rutinene. Aldri sett deg i sofaen etter dere har spist middag, redd opp ALT etter middag med en gang( tar 10 min) også kan du sette deg. Hvis ikke kommer du ikke opp igjen og får gjort noe. Be ungene sette det de driver med på plass, og bruk alltid 30 min etter leggetid på det overfladiske rotet som har dukket opp etter jobb, barnehage og skole. Klesvask er enkelt- der vasker du ALT hver søndag. Jeg har aldri mer enn 3 klesvasker liggende… Hvis man har større barn kan man innføre det jeg synes var kjipest som barn- hele huset skal vaskes fra topp til tå fredag kveld- klar før helgen

    5. Barna klarer sikkert finne flere enn 10 ting hvis de kan selge det og bruke pengene på noe de ønsker seg eller lommepenger i sommerferien. Fin måte å lære sparing på også 🙂

    6. Hei
      Vi sørger for at klesvask og oppvask går kontinuerlig. Alt i huset har en plass. Støvsuger og vasker badet jevnlig. Resten vaskes når vi ser det må tas.

    7. Hei, sjekk en nettside som heter abowlfulloflemons.net. Der fant jeg en rutine for daglig husarbeid. Korte greie oppgaver som gjøres om igjen hvert dag. Når jeg holder denne rutinen er det ryddig hos oss til tross for 7 rotete barn

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg