Hvordan holder vi orden i hverdagen?

//inneholder egenreklame

Jeg må innrømme at jeg har hatt litt nedtelling, jeg er et rutine menneske og skrekkelig glad i hverdag.
Selvfølgelig er ferie kjærkomment og deilig men jammen er hverdagen best.
Men til tross for nedtelling og utålmodighet, kommer alltid hverdagen litt kastet på.
Jeg som trodde jeg var klokkeklar for skole og barnehage henger litt i stroppene og føler jeg sjonglerer ungene og løper litt rundt som en hodeløs høne etter alt de trenger.
Det tar litt tid, før jeg faller på plass og kommer på de gode rutinene vi har for å får hverdagen til å gå sånn temmelig smurt.
Så, hva gjør jeg da? Hvilke tiltak har jeg for orden i hverdagen?
I år er det en ny status, 2 barnehagebar, 2 skolebarn og 1 barn hjemme.. puh!
Og for all del, la meg presisere. Her er det kos med kaos. Men litt kontroll må vi ha for at det skal bli kos.
1. Matpakker.
Jeg kunne smurt meg grønn om jeg var den som smurte alle matpakkene i familien. Jeg snappet opp en løsning fra en annen mamma som har fungert veldig veldig godt hos oss. Vi smører matpakker når vi spiser frokost. Og det beste? Barna smører sin egen 😉
Vi spiser alltid felles frokost, eldstefrøken dekker på om vi kommer tuslende etter som en flokk med sultne trøtte zombier. Frokost intaes og matpakke smøres med litt bistand og veiledning fra oss voksne.
Litt ekstra som knaskegulrøtter, yoghurt, nøtter, frukt settes frem innimellom for variasjon til ungene.
2.Hvem skal hva når?
Vi er sju stk i familien, å husk alt har jeg gitt opp. det er rett og slett ikke mulig. Vår kalenderbok er vår hellige bok, her prøver jeg så godt jeg kan å skrive ned absolutt alt vi skal for å unngå dobbeltbooking og ikke minst for å ikke glemme.

For at alle skal ha oversikt fører jeg også opp uka som kommer hver søndag på vår magnettavle. Da er den ren avskrivning av kalenderboken med rom for å fylle inn det som eventuelt skulle dukke opp.
3. Klær.
Jeg kunne skrevet et helt kappitel om klær. Klær er heltidsarbeid i vår familie, føler jeg ALDRI blir ferdig, og det ligger klær overalt. Nå går vi i tillegg inn i en tid hvor man trenger mere klær. Ikke bare å sparke på seg skoa og løpe ut. Ungene har hver sin trofast hylle fra ikea hvor det er rom for votter, luer, ull og fleece nå. (annet innhold sommerhalvåret) Den fungerer knall i praksis, selvfølgelig noen ganger ser den slik ut:


men etter et raskt sveip over ser den slik ut:

Disse kan bygges akkurat slik du selv ønsker med høyede og ulike bokser, anbefales.
I tillegg finner vi frem det de skal ha på seg neste dag kvelden før.
jeg har prøvd utallige metoder, blant annet å finne frem for hele uken, men har innsett at det ble usedvanlig mye mer klesvask. Ved å finne frem ved kveldsstellet så kan jeg også se over om buksen kaaaan brukes en dag til.
4. Hva skjer i morgen?
Etter barna er i seng, og før jeg selv slenger meg på sofaen har jeg erfart at det er lurt å ta en titt på ukeplanen å se hva som skjer i morgen. Ingenting er kjipere enn å oppdage at det kreves en svømmebag eller en bursdagsgave eller lignende når du egentlig er på vei i seng. og du.. appropo gym og svømmebag, jeg bruker refillbare smoothieposer til shampo og såpe i gymbagen.

5. God start på dagen.
Fem minutter utgjør en forskjell. Å komme seg opp fem minutter før man tenker man MÅ stå opp kan utgjøre underverker.
Så mitt tips, vær steinhard, dropp slumringen og stå opp.

6. Hva er det til middag?
Jeg får nærmest frysninger av spørsmålet. Som regel dukker spørsmålet opp når folk begynner å bli sultne, og om jeg ikke har en plan. Betyr det krise. Vi har levd slaraffen liv i sommer, tatt dagene som de kommer, planlagt lite. I hverdagen fungerer det ikke overhode. Ikke planlagt middag betyr kaos og dårlig stemning. Å ha middagene planlagt og de viktigste ingrediensene i hus er alfa omega for en så knirkefri uke som mulig.
7. Ro ned.
Dette er kanskje mitt viktigste råd. Sett begrensninger og ro ned, man må faktisk ikke være med på ALT.
Begrensninger i forhold til aktiviteter osv, det er også viktig for oss at vi er sammen som familie og har rom for å gjøre noe sammen.
 
Følg gjerne vår hverdag på snapchat: Idebankmamma

2 kommentarer
    1. Mange bra tips, men kanskje postet litt i full fart? Jeg fant en del flere skrivefeil, orddelingsfeil og manglende tegnsetting, enn det du pleier å ha. Eller er det kanskje ammetåka som fortsatt sitter i? 🙂

    2. Skrivefeil ,orddelingsfeil og manglende tegnsetting er mine beste venner ? gjør mitt beste men noen ganger er det værre enn andre.. håper du fikk noe ut av å påpeke det ?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg