Hvorfor jeg ikke har delt mer av svangerskapet…

Vet hun ikke hva prevensjon er?
Kanskje noen  burde informert henne om at det finnes abort muligheter?
Tenker hun ikke på de andre barna?
Lurer på hvilken sekt de er medlem av?
Ikke rart hun får så mange unger, så lenge hun har baby ligger hun bare i sengen mens mannen løper etter de andre.
Med flere fødselsdepresjoner  bak seg burde hun visst bedre eller?
Skjønner hun ikke konsekvensene av dette? Stakkars søsken som stadig må gjøre plass fordi mamma ikke vet bedre.
Nr 7. ja, selvsagt, enda en unge å tjene penger på.
 

Dette er bare et lite utdrag av en tråd jeg dessverre (velger jeg å si) ble tipset om, fra en av mine lesere.
Jeg har skjermet dere fra de værste. Dette er de jeg orker å gjenfortelle.
En tråd jeg aldri, aldri, aldri  burde lest.
Aldri.
Jeg har nok vært bortskjemt gjennom de fem årene jeg blogget.
Noe er takket være valg jeg har gjort, med å være forsiktig med å uttale meg for mye om hva jeg mener,
men også fordi jeg  er usedvanlig heldig med folka som følger meg.
Men, jeg er ikke naiv, ved å velge dette yrke, stiller jeg meg åpen for at også folk som ikke kjenner meg kan gjøre seg opp en mening og meg,
utifra et bilde jeg selv danner. Og tro det eller ei, det er et ansvar som nærmest er umulig.
Vi mennesker er forskjellige, og dermed mottar vi også budskap forskjellig.
Jeg kan ikke forvente at alle forstår våre valg, det er godt mulig jeg hadde gjort meg opp noen tanker selv.
Men at de små setningene over her er skrevet av mødre (iallfall ut ifra profilbilder) må jeg innrømme gjør meg ekstra lei meg.
For da handler det plutselig ikke om å forstå lengre, men å respektere.
Respektere at vi alle er forskjellige, og at vi alle har egne grunner for egne valg.
Jeg savner at du står rakrygget og forteller oss hva som er begrunnelsen til at du har valgt så mange barn, har jeg fått ifra en følger.
Og da lurer jeg på, hvorfor i alle dager skal jeg måtte gjøre det ovenfor dere?
Er det ikke nok å vise at vi står på to ben og puster ned i magen (iallfall innimellom)

Er det ikke nok å vise at vi lever vårt liv, på vår måte og har det relativt greit?
Er det ikke nok at jeg velger å vise dere både de fine og de tøffe sidene ved å være mamma, og de til tross for antall barn?
Er det så vanskelig å forstå at vi alle kan velge forskjellig, men likevel ha det godt med våre valg?
Beskyldningene, meningene og tankene som ble delt i tråden, stakk meg midt i magen og hjerte og gav begge dele en rift.
Etter å ha vært gjennom en tøff prosess rundt siste og syvende barn og tatt de valgene vi gjorde er jeg nok ekstra sårbar.
Det er så viktig å huske at bak et hvert valg ligger en  historie vi kanskje ikke kjenner til?
Har jeg aldri kjent så mye på tvilen.
Og jeg irriterer meg grønn over at jeg lar ukjente menneskers meninger og tanker gå inn på meg slik.
Men dagene etter å  ha lest den tråden gav meg både vondt i magen og lite søvn.
Mammarollen er, enten vi vil eller ikke, en rolle som støtt og stadig gjør oss usikre, på godt og vondt.
Det er ingenting annet i hele verden som har lært meg så mye om meg selv som mammarollen.
Og det er ingenting annet i hele verden, som har gjort meg så usikker på meg selv som mammarollen.
Og om man da i tillegg,  har andre, tilsynelatende erfarne i rollen, som påpeker alt du velger og gjør galt.
Ja da blir det ikke bedre.

Mennesker som ikke kjenner meg, som høyt og tydelig med navn og profil sier høylytt at de mener jeg ikke er ved mine fulle fem, at jeg tar valg som får negative følger ovenfor de jeg setter  høyest her i verden og som jeg gjør ALT for.
mennesker som ikke kjenner meg, og som blottlegger full identitet som stiller spørsmål om jeg i det heletatt burde hatt barn og er egnet som mor.
Og mennesker som klarer å si høyt og ikke minst tro at jeg kun får barn for å tjene penger.
Tenk at noen der ute tror og mener at den lille dyrebare skatten jeg nå har i magen, ligger der fordi min motivasjon er at jeg skal tjene penger?
At jeg ikke har tatt med de andre barna i vurderingen, og at jeg burde visst bedre, siden jeg for 8 år siden var psykisk syk, og har valgt å være åpen om det.
Jeg vet jo, selv om jeg velger å formulere meg den ene eller den andre veien, så vil det alltid finnes meninger der ute.
men når de blir så sterke at man velger å hugge de i stein ved å dele de med hele verden, ja da er det store.
Etter den posten, og søvnløse netter, bestemte jeg meg for å pakke inn magen, og holde den for meg selv.
Jeg orket ikke tanken på at noen der ute, skulle ha så stygge meninger om den lille i magen, og ikke minst de andre i flokken som jeg er så uendelig stolte av.
men etterhvert som ukene  har gått, har også spørsmålene blitt hyppigere og hyppigere.
Hvordan går det med magen?
Vi savner  gravid oppdateringer 🙂
Gleder søsknene seg?
Hvordan er formen din?
Ja noen av dere er til og med så generøse at dere slenger på en supermom.

Og etter en lang, veldig fin og tankevekkende melding fra en av mine vakre følgere på vei hjem fra en fin fin helg med familie på Røros bestemte jeg meg.
Jeg kan IKKE la disse kommentarene over vinne, jeg har et brennende engasjement for å dele, og det skal ingen få stoppe.
Og da handler det ikke om å dele fra mitt liv jeg brenner om,  altså… det er ikke akkurat spennende.
Men å dele virkeligheten. fordi jeg VET hva den gjør for mennesker der ute.
Jeg VET at den gjør at andre slitne men stolte småbarnsmødre ikke føler seg alene,
jeg VET at mine erfaringer gir andre håp og pågangsmot.
og jeg VET at øyeblikk jeg deler, bidrar til at andre også ser det vakre i et kaotisk småbarnsliv og at det blir hakke bedre med lavere skuldre.
Svangerskapet er nå godt over halvveis (hjelp)
og nå, gleder jeg meg til å dele resten med dere ❤️

105 kommentarer
    1. Så trist at voksne mennesker kan gjøre sånn. Hva du velger å gjøre med livet ditt har de ingenting med. Stå på! Kos deg med graviditeten og med mann og barn😊

    2. Sava kjenner æ blir sinna for deg.. voksene mennesker som oppfører seg som hekser og troll.. er det rart barn mobber..
      Æ syns du er en supermamma å bo med 7 barn for en lykke ❤❤❤❤ er rett å slett litt mesunnelig på en god måte😍😍 stor klem fra liv

    3. Stå du ♥️ Du er vanvittig flink. Og for en supermamma du er 🥰 børst av deg alt d som såret. Klapp deg selv på skulderen. For d fortjener du. Dere gjør en fantastisk jobb med barna deres ♥️ Skulle ønske jeg hadde den drivkraften som dere har som foreldre 🤗🥰

    4. Du, jeg sender deg en kjempeklem, sånn fra en seksbarnsmor til en snart syvbarnsmor.. Husker den følelsen når jeg skulle fortelle at nr 6 var på vei.. Gruet meg til å fortelle det, og utsatte det i det lengste for jeg visste det kom kommentarer som jeg måtte late som jeg lo av, og som stakk skikkelig i hjertet.. Jeg veit ikke hva som går av folk når det kommer til dette temaet jeg.. De mister liksom enhver hemning på hva som er innafor å si.. Jeg velger å tro at de, på tross av merkelige kommentarer feks om prevensjon, drifter, antall unger over år, antall julegaver de må kjøpe eller hvor mange barnebarn jeg kommer til å få, , har gledet seg på mine og våre vegne, men at de ikke akkurat har greid å kommunisere det i det øyeblikket.. Hva disse krokodillene i tråden du henviser til vil oppnå tør jeg ikke engang å begi meg ut på å analysere, men at de prøver å rettferdiggjøre seg selv og egne valg som den eneste vei og sannhet er jo en mulighet.. Du burde ikke bruke tid på det. Du vet hva som er rett for deg og dine, og om det er ett barn eller ti er det faktisk ingen andre som har noe med, selv om de tydeligvis mener noe høylydt om det… Ønsker deg en fin dag, og nyt den siste tiden med baby i magen. Det er jo tross alt litt julemagi over det hele😊😊

    5. Denne irriterte meg: “Jeg savner at du står rakrygget og forteller oss hva som er begrunnelsen til at du har valgt så mange barn”.
      Hvorfor skal du stå rakrygget og fortelle begrunnelsen til antall barn du har, bare fordi du har snart 7, og ikke 2?
      Det er jo ingen som har noe med HVORFOR du har det antallet du har.
      Samme med de som velger kun 1 barn, de må også stå skolerett og forsvare seg mot anklager om å nekte barnet søsken osv.

    6. Så fin du er ❤️ ha en fin og koselig førjulstid med flokken din 🤶🎅😍

    7. Herregud så stygge folk kan være mot andre de ikke kjenner engang!😢💔
      Jeg ble skikkelig lei meg av å lese dette innlegget, for hva har andre med de valgene dere har gjort å gjøre?! Dette er ditt og mannens valg, deres liv, og deres historie som skrives, og absolutt ingen har noe med det å gjøre! Nei, altså, jeg blir sint på deres vegne nå..😠
      Og du er så sterk, for det må du være for å stå imot alt det vonde folk skriver om deg og dere.. Fortsett med det gode du gjør, og gleden du sprer, for du er best akkurat som du er❤️

    8. Fine flotte og gode du! En av de få eg gidder å følge på alle kanaler, helt og holdent utelukkende fordi du deler så rått og ærlig! 7 barn er heilt fantastisk og eg tar virkelig hatten av meg for dokke! Styrkeklem fra ei som gleder seg stort til fortsettelsen og oppdateringer både fra senga og fra butikken, som forøvrig og er ekstremt imponerende! Har foreløpig bare sett den på snap, men det ser jo heilt heilt fantastisk ut! Og tenk å ha en butikk med nøye utvalgte varer som man står helt og holdent inne for at er bra, ikke bare fordi en leverandør sier du skal ha det i butikken! Digger det! Tidenes mest rotete kommentar fra en av dine trofaste følgere de siste 4(?) årene 👏👏👏 hatten av og stor applaus for deg og dine 💜

    9. Heia deg, når jeg leste overskriften var jeg redd for at det var noe galt (i magen). Så bra det ikke var det. Men at folk ikke kan holde ting for seg selv skjønner jeg ikke.
      Vi venter nå nummer 4 på 5år (håper på nummer 3 vi får med oss hjem) (mulig du husker med fra SM i 2015, tror vi var i samme termingruppe, vi fikk ikke med oss vår hjem fra sykehuset den gangen, men fått 2 friske gutter etterpå)
      Møtte på ei fra barselgruppa men nummer 2, og vi var da begge synlig gravide hun da med nummer 2, jeg med nummer 4 og eneste kommentaren jeg fikk fra henne etter at jeg gratulerte henne var “enda en?”

    10. Blir så lei meg når jeg leser hva folk klarer og skrive. Om man velger å få 1 barn eller 10 barn så er det noe andre ikke har noe med . Alle har sine meninger men de behøves ikke å komme på trykk. Håper du klarer å legge de stygge meldingene bak deg og se fremover. Masse lykke til ❤ med siste del av svangerskapet ❤❤

    11. Er så glad for at du klarer og riste av deg alle disse teite kommentarene som tilsynelatende er fra godt voksne mennesker. Skulle tro man nå til dags burde vite bedre. Den gang ei. Har selv ei tante med 8 barn. Har gått som ei kule ❤️😄
      Heier på deg fra sidelinjen og er evig takknemlig for alt du deler på godt og vondt ❤️ Supermom at it’s best ❤️😄

    12. Så utrolig vondt jeg fikk av å lese hva folk får seg til å skrive! Skjønner godt at det ble dårlige dager og søvnløse netter i etterkant av å ha lest noe sånt. Folk kan være grusomme, tankeløse og ondskapsfulle. Men, heldigvis er ikke det hovedregelen! Det står ingenting annet enn respekt av alle som har store familier. Håper du klarer å kose deg med resten av svangerskapet ❤

    13. Go’formiddag!
      Styrkeklemmer til ei jeg virkelig har respekt for!
      Du gjør en fantastisk jobb, du vekker noen tanker, følelser og bidrar så absolutt til å få andre til å endre oppfatninger.
      Merkelig åssen dette “mamma-politiet” har så mye på hjertet, spesielt den negative delen… De er vel alle mammaer og tipper hele hurven ville bli minst like såret av samme kommentarer. Stå på Nina! Det er du som kommer best ut av dette❤️
      Håper du har hatt ei flott helg sammen med dine ❤️
      Klemmepåklem

    14. Hurramegrundt for deg/ dere❤️ Norge trenger flere familier som får flere en 1,5 barn! Er sikker på at å vokse opp i en stor søskenflokk er flott, har venner som har 8 barn, og for en flott gjeng, det blir en egen dynamikk i store søskenflokker 🍃 i tillegg har foreldrene så stort hjerte for barn at de har hatt familiebarnehage hjemme pluss drevet barnehage i tillegg på idealistisk, pedagogisk grunnlag og ikke for profitt. I dag har til og med minstemann i flokken blitt pappa, og så klart blir det mange barnebarn, «livets dessert» på mor og far ❤️ Så kanskje dere skal tenke « rundt tall»? 👌❤️😍 Heier på dere 😘 ønsker dere en magisk Julefeiring og alt godt for det nye året og det nye barnet 🥰

    15. Veldig bra skrevet. Jeg begynte i ny jobb juni 2016 og dette er min tredje graviditet i denne jobben. Har jobbet kun noen mnd mellom hvert barn og gruet meg for hver gang til å fortelle det på jobb. Føler at alle ser på meg som en som bare skal ha barn og penger og være lat i forhold til jobb. Kjenner meg godt igjen i kommentarene du skrev i begynnelsen for får de selv og det sårer. Man vil liksom ikke dele med mange da nei. Vi får bare stå i det og de valgene vi tar er våre egne og man skal selvfølgelig slippe å forklare seg for andre (og hvertfall oss som er ukjente). Du er tøff som faktisk skal ha nr 7, da er min nr 4 bare småtteri. Stå på ♡

    16. Jeg synes du skal stå rakrygget mens du snur ryggen til disse, som ikke har mer i livene sine annet enn å slenge ufinheter om andre.
      Ditt liv, dine valg. Eller deres liv, deres valg. <3
      Jeg beundrer, og kanskje egentlig misunner deg litt, din store flotte familie.
      Lykke til videre med svangerskap og kos dere!
      Med magen, barna og hverandre.
      Ja, og god jul. 🙂

    17. Altså, jeg blir SÅ lei meg over at du har blitt lei deg over mennesker som skriver ting som sårer. Hvorfor gjør folk egentlig det? Det er så vanskelig å si. I stedet for å gruble mer på det, så vil jeg bare si at dere er så ekstremt gode, og at barna deres er ufattelig heldige. De har to nydelige foreldre som har gitt de en uendelig verdi for livet; en stor familie og en stor søskenflokk. Tenk så ufattelig heldig at de har så mange å spille på hele livet!! Og; du ER superwoman. Du er fantastisk god som får til alt dette, og vokse frem syv liv som har fått livets rett. Det er uendelig uendelig rikt, og jeg er stum av beundring!!!!!

    18. Det at folk blander seg inn er jo normalt når man velger å dele hele livet sitt på sosiale medier, blogging osv. Det er jo ett valg man selv har tatt engang… Dessverre er man da bare nødt til å ta immot både Posetiv OG negativ Feedback, men hvordan man takler dem blir jo opp til hver enkelt… Sånn er det jo for alle bloggere å dem som velger å dele alt av sin hverdag. MEN at noen mener du får ett barn til KUN pga Profitt og penger det syns jeg er JÆKLA DÅRLIG!! er det virkelig noen som tror på dette? Jeg har aldri noengang tenkt at du ikke elsker barna sine over alt eller at barna dine ikke har det godt for det ser jeg virkelig at dem har det ❤️ dem er heldig!
      Det jeg er mere bekymret for er deg!
      Din form og den du er!
      Greier du å komme deg opp igjen?
      Vil du noengang klare å komme deg helt ut av depresjoner osv når det stadig blir mere “jobb” (skriver jobb for med 4 barn selv vet jeg godt at det er en jobb)
      Men det valget har dere tatt!
      Så håper at resten av Svangerskapet ditt blir bra og at du klarer å være deg 😊🙌🏼
      God jul til den fine men også totalt gææærne familien 🤭😆😘

    19. Du er helt fantastisk!! Jeg har 2 barn og kan dessverre ikke få mer. Jeg skulle ønske jeg kunne få mange flere barn. Tenk så kjekt det er for barna å ha så mange søsken. De er heldige som har en mamma som ofrer så mye for dem. For graviditet, fødsel og å følge opp barna er langt ifra bare kjekt. Elsker å følge deg, og syns det er så gøy å følge graviditetene dine. Ha tro på at du er en GOD mamma.

    20. Synes det er fryktelig synd at voksne folk oppfører seg dårlig med å skrive stygge og sårende kommentarer 😒 Stå på videre og ønsker deg og den store herlige flokken din ei riktig god førjulstid 🎅

    21. Jeg synes det er helt fantastisk at du velger å få flere barn enn gjennomsnittet. Jeg tenker hvorfor ikke når dette er noe dere ønsker dere. Det at flokken din får enda et søsken de skal vokse opp med, og enda et søsken de kan støtte seg på i voksenlivet er bare veldig fantastisk.
      Jeg heier på deg og dine, og du er en fantastisk mamma, så jeg bekymrer meg fint lite om at barna ikke får den trygge gode oppveksten de skal ha. Det har du veldig fint klart hittil og vet at for hvert barn så blir man på en måte litt mere rustet. Erfaring gir deg mye.
      Nyt førjulstiden ❤ Og den voksende magen😍

    22. Er det mulig at det kan være så mange dumme folk.Det er da ingen som har noe med dette.Vil bare si at dere er så flinke og superforeldre som det går ann og være❤

    23. Jeg synes dere gjør en super jobb som foreldre. De som kommenterer slike stygge ting er ikke annet enn sjalu. Keep up the good work, og kos deg videre med den herlige flokken din🤩

    24. Det første som slår meg når dere har 6 barn og venter det syvende er: Så heldige de er som har hverandre og kommer til å ha det både som barn, ungdom og voksne! Så mange å lene seg på og kunne få støtte av, alle som en.
      Jeg er enebarn og ønsket ikke det for min første. Har nå to og kunne godt tenkt meg en eller to til, men det lar seg ikke gjøre pga egen helse. Er takknemlig for de to jeg har, og gleder meg på andres vegne som velger og har mulighet til å få flere. Hvor mange barn man får er vel ærlig talt ens eget valg, og ikke noe andre har noe med. Ønsker dere hell og lykke både nå og i fremtiden. Har aldri hørt om noen som har klaget over at de har for mange søsken 🥰

    25. Kjære deg. Jeg har lest en del av dine innlegg og ledd mye, kjenner meg igjen i mange ting. Har ikke kommentert til deg før, men nå måtte jeg. At så sneversynte mennesker klarer å ødelegge din hverdag og sette dine valg i tvil med sine kommentarer gjør meg trist. Mist aldri troen på at dine valg er rett for deg!!! Vi har alle våre opp og nedturer, men styrken vår får vi av de nærmeste rundt oss og da gir vi også tilbake 😀💪 ønsker deg og dine alt godt i deres fremtidige utfordringer og en riktig god jul 🎅

    26. Du er berre fantastisk og ekte, beundringsverdig god! Og me som beundrar deg, og følgjer deg med iver og glede, er nok i laaaangt større fleirtal, enn dei med peikefingeren! Kos deg med dine! Klem frå travel 5 barnsmor (som har ein mann som er mykje på reisefot, og greier oss kjempebra heime), så eg ser ingen grunn til å kritisere 7 ungar i heimen, og tenk for ein rikdom de sitt med, sjølv i travle tider! ❤️ (eg trur ein må ha mange born sjølv, for å faktisk forstå korleis ein både ser og organiserar alle mann i kvardagen, og kva fellesskap og glede det gir)

    27. Hei.
      Æ syns DU og din mann er tøff som deler alt dette med oss.
      Har ikke ord på alt dette vonde folk skriver til deg.
      Sitter selv ute på sjøen å feller noen tårer når æ leser dette.
      D har sikker med at jeg savner mi 7 mnd gamel sønn og min bedre halvdel.
      STÅ PÅ 💖💖💖💖
      Mvh
      En mannlig følger

    28. Sender deg bare en stor klem jeg! Noen vet alltid best hva andre bør og skal gjøre. Du er du og tar dine valg som er riktig for deg og dine. Hva vi andre gjør og mener må du bare blåse i. Eg har valgt å ikke ta de samme valgene, men det er MITT valg og ikke ditt!! At du har og får det travelt er vel ingen hemmelighet, men det har jammen vi andre også. Du har sikkert et rikere liv enn vi som ikke har 7 barn. Det går uansett ikke an å sammenligne!! Ta vare på deg selv! Ikke la jantelov og bygdedyret få styre deg! Enda en stor og god styrkeklem fra meg! ❤️❤️❤️❤️❤️❤️

    29. Jeg heier på dere🙌 Eneste kommentar jeg har er at jeg beundrer dere for å få 7 barn💗 For en heldig søskenflokk💖

    30. Aldri la nett-trollene få ødelegge for deg, stå støtt i deg selv, flotte mammaen💜 Skulle gjerne hatt 7 barn selv, for en velsignelse!

    31. Vil bare ønske deg lykke til videre. Syns du er tøff. Jeg er pensjonist med 2 barnebarn, men syns det er morsomt å følge deg. Kjempefine unger som leker seg sammen og passer den som er mindre. Til jul i min familie, blir det gaver fra kos med kidsa. Ønsker deg og dine god jul 🎄😀🌹

    32. Hei! Som 1985-modell og 6 barns mor selv , vet jeg akkurat hvordan det er å ha denne tankegangen du har hatt.. jeg skjønner meg ikke på de som må hakke på andres valg å ønsker i livet, me allikevel var ikke jeg så sterk som deg under mitt siste svangerskap, jeg delte så å si ingenting på min fb konto, instagram eller snapchat om svangerskapet og jeg annonserte heller ikke når lille prinsessa vår ble født.. alt dette valgte jeg bevist bort for jeg var redd for de tilbakemeldingene og blikk jeg vet jeg hadde fått.. så at du velger å være så åpen å dele om din spennende familieforøkelse er modig gjort av deg! Gratulerer såå mye med nr 7 på vei, barna deres er heldige som valgte akkurat dere som foreldre! God Jul til deg å dine🎅🏻

    33. Lykke til ønsker dere alt godt baby er alltid velkommen.er ikke noe som heter en baby for mye .men en for litte .Jeg heier på dere💗 hilsen mamma til fire å en engel jente😊

    34. Jeg blir både sjokkert og overrasket over hvor slemme voksne mennesker er mot hverandre. Jeg har selv to barn og kunne ikke tenke meg flere, mest pga egoistiske grunner om at jeg ønsker å fortsette å reise på fine ferier, kunne ha barnefri osv… Tenker mange ganger at det ville vært kjempe gøy å ha flere barn, men man gjør det liksom ikke av “praktiske grunner” – og tror mange med meg gjør det på den måten. MEN det betyr ikke at man kan kritisere de som tørr å la A4 familien seile sin egen sjø og gå på og skape en storfamilie. Jeg tror ikke dine barn kommer til å være noe mindre fornøyd enn andre barn som får dyre gaver og masse reiser osv. Dere er så rike på hverdags gleder og kjærlighet og mest sannsynlig er det vi andre som egentlig taper. Jeg har aldri hørt noen angre på ett barn de har fått, men at de de ikke fikk flere er det mange som sier.
      Vi lever så forskjellige liv, du og jeg, men jeg heier så mye på deg. Du tørr der vi andre feiger ut og velger den enkle vei – jeg er både imponert og ydmyk over alt dere får til. MASSE MASSE Lykke til – håper du får en fin førjulstid med din fine familie.

    35. Ååååå for meg ser du ut som en super snill og flink og blid og omtenksom mamma😀💕. Så til deree som kommer med alle de stygge kommentarer dere bør virkelig tenke dere om😥🙄. Jeg mener att når de ikke engang kjenner deg så bør de iallfall la være å komme med sånne kommentarer. Jeg kjenner deg heller ikke men liker å følge deg for synes dere er en fantastisk gjeng. Stå på😀😀💕. Og masse lykke til med graviditeten. Ps:håper du fortsetter dele med oss som synes det er koselig å følge dere.

    36. Først og fremst: så tøft av deg å blogge om noe så personlig, sine barn og en graviditet! Alle bloggere mottar nok sin dose fra nettrollene men dette må virkelig være et sårbart tema. Husker selv hvor sårbar man var under svangerskapet, spesielt med barn fra før når man ikke har så mye overskudd. All honnør til deg og familien som mestrer mange søsken, tenk så flott å vokse opp i en stor familie ❤️ Vi kunne overhodet ikke klart mer enn våre to, så jeg tenker dere må ha følt på at dette fikk dere til tross hinder i veien. Cred! Såklart kan jeg også være nysgjerrig på valgene deres som er ulike så mange andres, hvordan får dere jobbene og fritiden til å gå opp lixom. Tid til å trene for å samle overskudd? Hvordan i alle verden får dere renhold og klesvask til å fungere 😂 Kanskje dere har gode rutiner som barna deltar i slik at ikke alt skal gjøres etter leggetid? Det tror jeg mange av oss kunne lære av! Og hvordan ta vare på sin egen kropp etter mange svangerskap? Jeg er glad for alle tips og triks fra flerbarnsmødre fordi jeg føler dere har mye å bidra med i den viktigste perioden i livene våre! Håper derfor mange av spørsmålene fra nettrollene er tuftet på dårlige kommunikasjonsevner, underliggende nysgjerrighet eller uforstand. Men den reklamen hvor folk sier ting direkte til personene slik de ville skrevet det på nettet er nok dessverre sann.. De ville ikke sagt slikt om det ikke var så enkelt og “upersonlig” å lire av seg ting på nettet. Beklager på vegne av trollene. Men i dagens nettsamfunn vil de neppe forsvinne. Derfor tøft av dere å likevel fortsette og nekte å la de vinne, kanskje det eneste som virker. Stå på og spre familiekjærlighet❤️❤️

    37. Så flott 🤗.
      Gratulerer med nytt svangerskap 💕
      Noen spørsmål
      Har dere alltid ønsket dere mange barn?
      Har svangerskapene vært greie?
      Kos dere 💕

    38. ❤ Tusen gode tanker, en styrkeklem og litt motivasjon sendes din vei. At det går ann å bli så gjennomført ond eller korttenkt at man lirer av seg sånne ting som dette. Jeg hadde nok ikke vært like sterk som deg, hadde droppa å dele. All kudos til deg for at du velger det motsatte.
      Flokken deres blir nok fin med en til og, det er jeg sikker på. 😊

    39. Hvordan i alle dager kan folk være så stygge??? Jeg blir sint,sjokkert og oppgitt. Vi snakker voksne mennesker som vi definerer som voksne NETT TROLL…jepp..velger å kalle dem det. Kan da neppe ha mye å finne på når man setter seg bak en skjerm for å skrive nedlatende og stygt om en person/familie som dem overhode ikke kjenner. Hva slags verden lever vi i??? Oppfordrer barn til å mobbe?være stygge mot hverandre++. Tøft gjort av deg å sette ord på dette. Viser faktisk at du er sterkere enn du tror og i tillegg tør å stå opp mot disse menneskene som tror dem kan få herje å drive på slik dem vil. Viser dem samtidig at dette stopper ikke deg å din flotte familie til å fortsette videre med det dere gjør. Det er snart jul og i denne førjulstiden er det på sin plass å være hyggelig,gi ett smil,vis at vi bryr oss❤
      Sagt det før å sier det igjen. Du er å blir en supermum. Bare lær deg å prell av de negative kommentarene for da viser du samtidig at deg går det ikke ann å knekke så lett. Kanskje ikke så enkelt nå med en maveboer og kroppen full av hormoner i ubalanse men. Stå på kjære deg. Det er 1000 vis av andre mennesker som digger dere og jobben dere gjør.
      Sender avgårde en megaklem fra meg❤❤

    40. Det krever mot å være så åpen som det du og dere er om livet deres på godt og vondt. Du virker som en raus, sterk og flott mamma for barna dine❤️ Stå på! Og masse lykke til med den lille i magen🥰

    41. Jeg er ei godt voksen dame, med 2 jenter selv og er så utrolig heldig at jeg har 2 barnebarn, snart 3. Min eldste datter venter nr 3 rundt samme termin som deg. 💙❤💙
      Jeg har fulgt bloggen din over lengre tid nå, og følger ikke så mye med på andre bloggere. Så vet ikke hva som er “normalt” og ikke.. MEN jeg syntes dere er FANTASTISKE og EKTE mennesker, og er tøffe som viser hvordan det faktisk er. Det spiller ingen rolle hvor mange barn du har, om du har 1 eller 10, men hvis noen tror at man kan klare å “tjene penger” på å oppdra barn, ja da håper jeg dem ALDERI får barn selv. For er det noe jeg har lært meg igjennom mine snart 30 år som Mamma, er at barn koster mye penger, tid og engasjement.. Men hvis man elsker det man gjør, så spiller det ingen rolle hvor ofte man gjør det. Di eneste som faktisk sitter å slenger ut av seg slike kommentarer er gjerne mennesker med lite forståelse eller empati. Mennesker som ikke har det helt bra med seg selv. For INGEN friske / oppegående mennesker går rundt for å ødelegge andre. Vær stolt av dine barn, vær stolt av hva du og din mann har fått til. Dere har fått mange nydelige barn, så tenker at midt oppe i alt kaos, så tror jeg dere fint klarer å ha beina godt plassert på jorda, til en stor forskjell hva visse andre. Antall barn kjennetegner ingen som god eller dårlig forelder. Det er oppførsel og hva dem går foran med som forteller hvordan man takler rollen om sin livs viktigeste jobb 😍😉 Ikke alle som burde ikke hatt 1 barn en gang. 👍

    42. Det vakreste vi kan oppleve er å bli foreldre, hvert barn er ett mirakel. Jeg gleder meg på dine vegne, dere er tøffe som tar andre veger enn 1,7 barn. Vi har 3, og sistemann kom visst som en overasskelse på de fleste. Er visst forventet i dagens-samfunn med max to barn. Gled deg over dine, synes det er så inspirerende å følge deg og din familie. Dere imponerer med deres væremåte. Vi alle prøver vårt beste, du er ei super mamma for dine og jeg for mine. Lykke til videre i svangerskapet, og gled deg over den lille❤️❤️❤️
      Ps: Aldri, aldri, ALDRI post ting dere ikke ville sagt ansikt til ansikt til vedkommende. Vi alle er ulike individ med egne valg😊

    43. Stå på! ❤ Vær stolt av flokken din! Det har du all grunn til! ❤

    44. Blir faktisk sjokkert over hva enkelte får seg til å si! Skamme seg!!! Har selv fått føle på litt av det, men ikke så grovt som dette!
      En ting er at folk gjør seg opp meninger, men å få seg til å ytre dem, er ubegripelig…
      Det er DU som kjenner familien din, det er DU som kjenner hvilke behov barne dine og din familie har! Og det er DERES valg!
      Stå med rak rygg og hold hodet høyt! Heier på dere! ❤️

    45. Jeg har aldri kommentert på en blogg før, men nå klarer jeg ikke la være. Sitter her og er plutselig både fryktelig sint og oppriktig lei meg, så skuffa over at det går an å oppføre seg sånn! Og så lurer vi på hvorfor barna mobber. Har full forståelse for at det er tøft for deg, men så sterkt av deg å trosse! Jeg håper du har gode folk rundt deg og at du holder på det du helt sikkert vet – at det er ikke sant, det er noen stakkars mennesker som ikke får til bedre enn å skrive sånne – forhåpentligvis ubetenksomme – kommentarer. Når jeg skjønner at du har en stor flokk og en til på vei tenker jeg WOW her er det en superhelt! Ønsker deg og den fine flokken din ei superfin førjuls- og juletid 😊

    46. Prøv på godt bergensk å drite i de idiotene som er så stygge. Min bestefar fra Gran lærte meg noe engang jeg var liten og lei meg : Dom som sier at andre er dom, dom er domme dom. Så prøv å smile å nyte den lille i magen og de nydelige 6 andre dere har. Jeg er bestemor til 7 og synes det står veldig respekt av dere . Ha en fin førjulstid videre. Stor klem fra meg til deg. Elin

    47. Digger mennesker som går sine egne veier, å du gjør det meget bra. Skjønner at det er vanskelig, men prøv å lukke ørene for tull.
      Du gjør så mye bra og viser det du selv vil👌
      Heier på dere, synes dere alle er helt unike.
      Klem

    48. Så flott skrevet 😊
      Tror det er veldig viktig å ikke bry seg om hva andre synes, sier og mener. Det er heller viktig å fokusere på hva som gjør deg glad og fornøyd, din stolthet for hvem du er❤️
      Jeg heier på deg, flotte du!

    49. Ære være deg for at du er åpen med at du har vært psykisk syk! Det er noe som trenger så mye mer fokus og det er altfor tabubelagt. Hvorfor skal man ikke få si det om man vil? Hvorfor skal man bli stemplet bare fordi man en gang hadde det. Det er ikke sånn at den lidelsen er deg.
      Synes det er fantastisk at dere faktisk er en familie som velger å få flere enn dagens A4 liv med to unger, og at dere deler det. Synes at det i de seinere årene har vært mye mer fokus på å få enten ingen eller absolutt Max to barn. Og det er bra det, eg kjenner de som ikke vil ha barn i det hele tatt og selv har eg tre barn. Eg snakker ikke negativt om hennes valg og ikke hun om mitt heller.
      Men etter eg fikk 3.mann så har folk kommet å spurt meg, hvordan klarer du det, hvorfor fikk dere tre, ville dere ha sistemann? Hadde det ikke holdt med to? Så klart. Og hvorfor skal eg forklare hvor mange barn vi har? Ære være dere for at dere velger å få flere barn enn “sosiale mediers lov”. Og dere er virkelig noen super foreldre. Eg beundrer dere, selv synes eg det er helt passelig med 3, men det er et valg meg og min mann tok for det passet vårt liv, akkurat som at dette passer deres liv. Gjør det som gjør dere lykkelig! Det triste med nettroll er at de må snakke ned om andre fordi enten livet deres er veldig kjedelig eller ikke så bra som de skulle ønske.
      Lykke til med siste innspurt i siste svangerskap, du er en fantastisk mor!

    50. Så urettferdig kommentarer, har ikke ord,men dessverre ikke overrasket…Litt sånn haters gonna hate. ta til deg kun det positive, og her tar jeg bare hatten av for dere alle i familien din! Det er kjempeverdifullt å være en stor familie, så rikt,både for store og små. La denne sårende og respektløse kritikken ligge igjen i støvet det den hører hjemme. ønsker deg masse glede i ventetiden til baby kommer! Hilsen 4barnsmamma ♥️

    51. Jeg har født 7 barn, 1997, 1999, 2003, 2004, 2006, 2007 og 2010. Vi har i tillegg ett fosterbarn som er født 2005. Har måttet tåle mange idiotiske kommentarer og frekke bemerkninger fra både kjente/ukjente, nær og fjern familie. Har hatt liten og ingen hjelp fra familie. Nå er minste 9 år og hverdagen er på mange måter lettere, men bekymringene blir ikke mindre med årene. Kjenner på en utrolig takknemlighet for hvert enkelt barn, og det er et privilegium å være mamma. Nå synes jeg personlig det litt lite å få f eks 2 barn. Med det valget synes jeg må være opp til hver enkelt. Skulle ønske folk respekterte de som ønsker å få flere barn. Ikke alle kan klare det, og det er jo ting som forsakes i småbarnstiden. Men det er jo DITT og MITT valg. Respekt sier jeg bare. Og alle gode ønsker over skatten i magen og resten av flokken din.

    52. Gode Nina
      Eg føl med glede med i det du legg ut både på Snap, Instagram og les bloggen din.
      Synes du er skikkeleg flott, sjølv om eg har berre har 4 born og dei er vaksne for lenge sidan. Kjenner meg igjen i mykje.
      Sjølv 4 ungar syntes mange at var mykje få på 80- talet.
      Eg blir skikkeleg sint på folk som hersar slik med deg! Dei kan berre la vere å lese det du skriv.
      Vi lever i eit fritt land og må jammen få velge på kva måte ein lever livet.
      Stå på, du har i allefall mi fulle støtte.
      Eg ønsker deg ei fin førjulstid og god jul!
      🌲❤
      Beste helsing Jorunn mor til 4 og farmor til 3

    53. So bra at du deler og skriv om dette! Eg kan ikkje skjønne koffor andre ska legge seg oppi korleis du og din mann vel å leve dokka liv?!? Eg er eldst av en søskenflott på 6, og har også fått kommentarar som er liknande dei du nevner…om vi er med i ei sekt, om vi alle har samme mor og far og om ikkje d har vore slitsomt… For å vere ærlig så har eg ofte tenkt at eg ikkje har lyst å svare dei…men vi er 6 nære og gode søsken med to fantastiske foreldre, og vi har aldri mangla nokenting! Så eg velger ofte å fortelle litt om vår familie..rett og slett fordi eg er stolt over å vere en del av en stor gjeng! Vi er heldige som er så mange! 💙 Dokke er og utrulig heldige, tenk at det kjem endå eit lite vidunder!! Mykje lykke til!! 😘👍🏻😍 Klem frå Randi

    54. Så klart du skal glede deg ❤ jeg har selv 7 barn (døtre) , og de som kritiserer kan prøve seg ei uke i dine sko. Først da kan de uttale seg!! Så stå på og kos deg med dine 7 😍 stor klem fra me.

    55. Du er så sterk! Forbilledlig av deg å vise at det også er normalt å være sårbar

    56. Hei. Får vondt av å høre det folk sier til deg. En baby er en gave uansett og dette klarer dere ❤❤ du virker som en fantastisk god og omsorgsfull mamma. Har 4 selv så vett i alle fall litt om å være mamma. Det er ikke alltid lett og noen ganger blir jeg selv litt overveldet. Kjempe koselig å følge deg og din nydelig familie. Takk for alle gode råd og inspirasjon ❤❤❤ håper dere får en fin desember ⛄🎄❄🎄⛄☃️☃️

    57. Grunnen til at folk skriver sånn er vel fordi du ved hvert svangerskap har framstilt det som “Oj, hva har skjedd nå?!” og “Det vi ikke trodde kunne skje har skjedd” osv. Ikke noe galt i å ønske seg mange barn, men blir litt rart for mange når det virker som om hvert barn er et “uhell”, skjønn meg rett. Lykke til med nummer 7, og skulle det bli enda en etter dette, plis ikke framstill det som nok et uhell.

    58. Folk mener mye rart om andres liv. Det er kun dere som bestemmer hvor mange barn dere skal ha. Noen vil ha 1 og andre 10. Det har ingen noe med. Jeg har bare lest noen av innleggene dine, men heier på deg og dine! 😀

    59. Synes du og din familie er så oppegående og reflekterte…og ikke minst en kjærlig familie <3
      En flott familie

    60. Jeg får så vondt i meg av hele greia jeg!! Det er en privilegie å få bli “kjent” med deg og flokken din. Håper du klarer å legge dette bak deg og tenke at haters gonna hate, men at heiagjengen din står støtt med deg. Det kommer nok alltid til å være noen som mener noe. Lykke til, og husk, du er en fantastisk mor ❤

    61. Du og dere er fantastiske! Jeg beundrer alt dere får til med 6(snart 7) barn!! Nummer tre er i min mage nå, og mannen stresser over hvor travelt det vil bli 😅 (Jeg også til tider). Men jeg mener at vi også vil klare det, ettersom så mange andre klarer det. Og så snur jeg på det og spør om han kjenner noen som noengang har angret på å få et barn til… å Nei! Det vet han ikke. Masse lykke til i tiden som kommer. Du er MER en god nok. Kun dager mellom våre terminer tror jeg. Utrolig spennende tid. Håper dere får ei fin førjulstid og et godt nyttår ❤️🎄
      Klem til deg

    62. Jeg bare fatter og begriper ikke hva som driver sånne troll!! Jeg bare EVNER ikke å forstå det?!? Er de fulle av hat?? Er det misunnelse? Mindreverdighetskompleks??
      Får vondt på dine vegne. Du er helt super og jeg beundrer deg!! ❤️

    63. Du gjør en fantastisk jobb, og det er helt utrolig imponerende hvordan dere jobber som et team å får alt til å gå rundt med 6 barn 😊 dere er flinke👍😊 uheldigvis vil det alltid være noen som har noe fryktelig stygt de må få slengt fra seg, jeg er helt rystet over det lille du har fortalt oss til nå. At det går an, tenker jeg! De kan jo bare slutte å følge deg, dersom de er så imot. Takk for at du deler, for at du er så raus, for at du viser flere sider ved småbarnslivet, jeg heier på dere 😊 klem

    64. Jeg blir så lei meg på dine vegne. Jeg blir oppriktig såret ilag med deg. Jeg har fire barn og vi vil ha en til kanskje tilogmed to til..? Tiden får vise 😅 ….men skal jeg også møte desse menneskene ??
      Kjære snille fine deg, jeg håper så innderlig riftene av desse kommentarene lapper seg sammen og at du gir deg en stor F i de!
      Du er jo fantastisk!! Jeg ønsker deg alt av lykke, barna deres har en hel masse av lykke i å ha dere som foreldre OG alle søsknene 😍

    65. Åh du fantastiske menneske. ♥ Du skal ikke måtte forsvare noe som helst. Tenk så heldige barna dine er som har dere to, og ikke minst hverandre. Du må være langt mer enn bare egnet som mor for å klare alt det du gjør. Ta vare på deg selv, kjære supermamma, for barna dine vet jeg har det godt.
      Sender deg mange varme tanker

    66. Kjære deg! Jeg digger dere! Hele familien din! Dere er for meg den ultimate familien, med oppturer og nedturer, gleder og sorger. Og takk for at du velger å la meg få lov til å bli med på en liten brøkdel av livet deres. For jeg skjønner at vi ser bare noen småglipp av hverdagen deres. Men din åpenhet er viktig, din stolthet er viktig, din sårbarhet, ærlighet, dine tårer, dine smil, dine danser, dine meninger og ikke minst dine øyeblikk på badet/ vaskerommet er råe øyeblikk. Enn så heldig dere er som får oppleve dette og hvor heldig er ikke ungene dine som har hverandre! Rart hvor stolt man kan bli av et menneske man aldri har møtt! Klemmer sendes din vei!

    67. Du er ei rå dame💕 jeg har selv 3 barn flere vennninner som har 4-5-6 unger. Stå på:) folk velgere selv hvor mange barn man vill ha. Å andre folk bør bare holde kjeft om den ikke har noe positivt å komme med. Lykke til vidre å stå på du er god dame på alle måter klem

    68. Vondt å lese at folk har skrevet så mye nedsettende og ufint. Og at det er andre mødre det kommer fra🙈 Folk har nok alt for lett for å gjøre seg opp meninger om andre og snakke om andre og andres liv. Men du er sterkere enn de ufine ordene, og har jammen meg mer erfaring enn de fleste her, takk at du er du og velger å skrive til nytte og glede for så mange!💖 Glad at du deler og inspirerer, fortsett med det!😊💞👏💪

    69. Uhell er ditt ord. Men la meg fortsette å bruke det, om det er det du vil kalle det. Om du ikke visste det, så går det faktisk ann at prevensjon feiler, og når man velger å gjøre prevantive tiltak så blir et resultat som dette overraskende. Og at min reaksjon har vært oj, gir ingen god grunn til å si de tingene jeg innleder med. Absolutt ikke.

    70. Du er en fantastisk mamma, og dine barn er utrolig heldige som har en mor som deg, beundringsverdig hva du klarer, rekker og får til i hverdagen👌🌸Du er en jeg virkelig ser på som supermom🥰stå på og lykke til med resten av svangerskapet, nyt denne deilige juletiden som du er så glad i🤶🌲mange varme klemmer sendes herfra😊

    71. Fy f… Skjønner ikke at folk kan være så slemme. Dette hadde de aldri turt å si hvis de møtte deg i virkeligheten. Jeg hadde reagert likt som deg. Blitt utrolig lei meg men prøv å ikke la det gå inn på deg. Du er en utrolig sterk dame som hjelper mange med dine ærlige innlegg/snapper. Elsker og følge ditt normale liv som går opp og ned slik alle liv gjør. Ville egentlig bare vise støtte og si stå på! Kos deg med kula😉 og gjør ting som gir deg glede og ro. Digger deg.
      PS: fy alle mødre som slenger dritt om andre mødre. Vi burde støtte hverandre for det å være mamma er en tøff jobb. Finn på noe annet å gjøre enn å være feige og skrive slemme ting på nettet.

    72. Fy søren så tøff du er! 🏅Jeg heier på deg (dere)
      Jeg har fulgt deg lenge nå, (av og på i flere år) og jeg er så ufattelig IMPONERT av hva du får til! Tusen takk for alt du deler, det hjelper meg når ting blir vel tøft med barn og mammarollen! Både de gode og dårlige dagene du deler, det har hjulpet meg i å bli mer åpen om hvordan jeg har det som mamma, og at alle har det ikke rosenrødt hele tiden og at det er helt ok at det ikke er det heller. Jeg lærer stadig vekk at de der damene som sprer galle bare kan gå å legge seg, de vet ikke hva de snakker om. Tusen takk for at du minner meg på det gang på gang! Digger deg Og flokken din💜 stå på

    73. ❤❤❤❤dere er god. Har fått mange gode råd fra deg. Vi har 4 barn. D er 4 år mellom første og siste❤❤

    74. Første gangen jeg nå kommenterer en blogg i mitt liv.
      Heia deg og dine. Du og mannen din er ett par av de tøffeste menneskene jeg vet om.
      Respekt og beundring over det du og mannen din får til.
      Stå på. Kos dere med alle 7❤❤❤❤❤❤❤

    75. To ting er uendelig, universet, og menneskets dumhet i følge Albert Einstein. Jeg må jammen si meg enig, herlighet at folk kan ha seg til å være så slemme…
      Ønsker deg ei god førjulstid, du virker som ei superfantastisk, gullegod dame og mamma ❤️

    76. Fine du❤️
      Takk for at du er deg, sånn at jeg kan være meg!
      Takk for at du deler om deg og dine,
      så jeg kan kose meg med mine fine!
      Takk for at du viser at vi alle er forskjellige,
      det gjør oss gale, litt mer normale.
      Hvorfor være helt normal,
      når man kan være lykkelig som gal❤️
      Takk fine du, snart lykkelig med sju❤️

    77. Vet du hva Nina, vi er 6 søsken, alle voksne nå. Men den støtten, kjærligheten og de gode minnene vi har med hverandre i gode og onde dager, det kan verken venner eller bekjente gi. Ingenting er som søskenkjærlighet. Man trenger jo ikke flere når man er så mange. Man har jo alltid en av søskene om det skulle være noe, kan den ene ikke så kan den andre.
      Jeg har selv 2 barn og tenker ofte på hvordan de kommer til å ha det i forhold til når vi 6 vokste opp. Vi er flere å støtte oss til, men den muligheten vil ikke mine barn ha senere.
      Du er en superkvinne og dine barn kjempeheldige som har en stor og fin familie. Lykke til med fødsel. Ønsker deg og dine alt godt.
      Klem

    78. Godt å høre at du er tilbake! Er ingen tvil om at du er en god mamma, og eg tror ikke på at de som sier noe annet tror på det selv en gang. Heier på deg og ønsker deg det beste!

    79. Hei. Vanskelig å ikke la negative kommentarer gå inn på enn, men la det bare sprelle av. De er bare grønne av misunnelse for de skjønner ikke hvordan du/dere klarer å få alt dette til når de selv sliter med den ene ungen som de knapt ser..
      jeg har 3 jenter i alder 1-5 år og hadde gjerne hatt flere hadde jeg vært litt yngre. All ære til deg for vi vet hvor mye det kreves for å få det til. Og selv om d kan være slitsomt så er det det ene kysset, det ene jeg elsker deg, den ene gode klemmen så gjør det så verdt det. Og d er INGEN som kan ødelegge det! Klem til deg! Du er flink!

    80. Du ER supermom! Og jeg er uendelig takknemlig for at du deler virkeligheten. Gjengen deres får meg alltid til å smile, dere er rause, omsorgsfulle, morsomme og ekte❤ Jeg håper riftene gradvis leges, og at du er klar over hvor mange som er oppriktig glad for at dere er akkurat som dere er🥰 Ønsker dere en riktig god førjulstid, jul og godt nytt år!❤

    81. Folk kan være så stygge. Sitter ved et tastatur og trykker inn ting som kan ødelegge så mye for den på den andre siden. Jeg synes dere er supertøffe, superforeldre! Alt dere får til, og kommer dere gjennom i vanskelige perioder. Stå på, jeg gleder meg til å følge med videre 👏🏻👏🏻

    82. Er helt skummelt hvordan mødregenerasjonen er blitt. Det er desverre disse nedlatende og negative kommentarene som enkleste tar seg friheten til å skrive som fester seg. Forstår vilkelig ikke behovet deres. Kan ikke forstå at en kan føle seg bedre av å lite av seg slike utsagn. Til hvem er de skrevet?
      Er skummelt å tenke på at de også er mødre og forbilder til egne barn som du sier.
      Jeg har fulgt deg i mange mange år. Først for alle dine kreativ inspirasjon. Bloggen din skilte seg ut fra andres og gav meg noe annet enn alle andre glansbildebloggere.
      Nå elsker jeg å lese om tips og inspirasjon for hverdagen som småbarnsmor og selvfølgelig også kreative gjøremål. Vi har barn på samme alder og har gått gravide på likt flere ganger. Håper virkelig på flere oppdateringer fra magehulen da vi også denne gang begge skal ha baby nesten på likt. Vi var på ultralyd samme da og var like spent på din ultralyd som min egen😀 Aldri slutt å dele hverken fra gode og mindre gode dager. Vi trenger ærlige forbilder i disse dager med alt for mange glansbilder.

    83. Hei. Jeg har fulgt deg på snap å syns det er utrolig koselig. Ikke la noen nettroll ødelegge deg. Jeg har 4 barn og fått slengt etter meg om jeg skal formere hele verden alene. Hver glad du har så herlig og nydelig familie rundt deg. Ønsker deg masse lykke til og gleder meg masse å følge deg videre 😍

    84. Off, detta er trist å lese! Det er ikke mange år vi trenger å gå tilbake at det var helt normalt å få mange barn, min tipoldemor fikk selv 16 (!!!) barn og i den søskenflokken var det 4(!!!) tvillingpar.
      Ja, tiden har forandret seg og folk får sjokk bare av 3 barn. Jeg ser ikke problemet i å ha mange barn om foreldre selv føler at dem klarer å få kabalen til å gå opp og klarer å gi nok kjærlighet til alle barna sine ❤️
      Vår statsminister sa i sin forje nyttårs tale at vi normenn må få flere barn, å jeg synes det er Topp at noen virkelig slår på stortromma og gir Norge mange flere flotte barn ❤️
      Nei, drit i kommentarer du leser, hører på brikken eller slarva i bygda vår. Synes dere gjør en helt fantastisk jobb med barna deres 🥰 Selv har jeg møtt to av dem og dattera deres Oda går på avdelingen til min sønn og hu er bare helt skjønn 😍
      STÅ PÅ VIDERE! JEG heier på dere alle sammen ❤️
      Ta gjerne kontakt med meg om du ønsker ❤️

    85. Du er virkelig en supermamma! Jeg blir lei meg på dine vegne, når jeg leser hva folk kan få seg til å skrive til og om andre. Det er helt utrolig! Jeg må si jeg synes du er modig, som gyver løs på barn nummer sju. Selv har jeg kun hatt ett barn og tenker st jeg har nok med det. Det betyr ikke at jeg tenker andre skal gjøre som meg, vi er ikke like! Og, hvis livet mitt hadde vært litt mindre turbulent, så kan det hende jeg hadde hatt flere. Stå på og lev livet, som du og dine ønsker, så får andre feie for egen dør. God førjulstid🎄

    86. Ville bare si at folk desverre har for lite å bry seg om ellers, så de er mer opptatt av andres liv.. men stå på! En må få hvor mange barn en selv og mann ønsker, det som føles riktig for dere! Kos dere med resten av graviditeten, barna og julen som kommer 🙂 hilsen ei som heier på dere ^^

    87. For en lykke!🥰 Dere er rike.
      Barna er heldige som har så mange søsken.
      Stor klem fra en mamma med 5 barn (i alderen 15 til 23 år).

    88. Du er super sterk😊👍ikke bry deg om folk som ikke har folkeskikk! Vær stolt av deg selv og den herlige flokken din👍👍

    89. Kjenner irritasjonen bygger seg opp. Irritasjonen over folk som ikke har en skit med deg og ditt liv å gjøre. Irritasjonen over at enkelte klarer å presse ut så mye drit. Irritasjon over de som ikke kan unne, godta eller bare bla videre. Hvorfor kan ikke alle bare være snille mot hverandre?! Skal det virkelig være så vanskelig… Stå på Nina, du gjør en fantastisk jobb og vi synes hvertfall det er veldig spennende og koselig å følge deg og dine! Stor klem fra kassadama på Extra’n (..som blir så starstruck når hun ser deg at hun rødmer)😂😘

    90. Jeg synes du virker som en skikkelig supermom, det er så kjekt å følge deg på snap, insta og her. En herlig familie 🙂.
      Jeg gleder meg til gravidoppdateringer,formen din, forventninger å navnevalg. Håper det går bra med deg, god juletid til deg og dine ❤️😍🎄.

    91. Det er så fint at du lar oss få ett lite innblikk i livet, hverdagen og reisen til deg og familien din. Du er åpen, ekte og ærlig og det settes så pris på. Samtidig virker du som ei skikkelig tøff dame med bein i nesa og det ser ut til at du tar det meste med et smil i tillegg. Du er virkelig et friskt pust på Internett og det er utrolig gøy å følge deg med dine. Håper du virkelig får mulighet til å nyte barnet i magen, graviditeten og familien din fremover og at troll på Internett ikke får sette retning og stemning for dere videre. Du er helt rå!

    92. Kjære deg, og kjære dere, fine familien: Det gjør vondt langt inn i hjertet å lese dette, og det vrenger seg i magen når jeg tenker på hva du har vært nødt til å svelge, og ikke minst hva du har gått rundt å tenkt på, og bært på av reaksjoner på hvorfor du og din familie velger slik dere gjør, og hvorfor dere er den familien dere er.
      Jeg skulle ønske jeg kunne tatt bort alle kommentarene og blinkene, og erstattet det med all beundring, ros, gode ord og ikke kunst den respekten du og dere så inderlig har fortjent! Fordi dere tar de valgene dere tar, velger det som er best for dere og faktisk er litt passasjer i eget liv ( for det er man faktisk!), tar sjanser og gjør det beste ut av det!
      Jeg er imponert, jeg er rørt og jeg er stolt av dere! Hvorfor skal du måtte stå rakrygget og fortelle hele verden om ditt valg om antall barn? Det er ene og alene ditt og din manns valg, og du skal ikke være nødt til å hverken forsvare eller forklare deg. Og jeg forstår hvorfor det er vanskelig å dele lår det blir sånn som dette. Jeg håper folk kan tenke lenger enn sin egen nesetipp og faktisk reflektere over sin egen adferd og oppførsel. Man trenger ikke å forstå alt eller være enig, men prøv å vis respekt og vær medmenneskelig.
      Heier på dere! Klem

    93. Jeg har ikke fått så mye dritt under mitt nå 6 svangerskap men mye hvordan klarer du det, du er god, jeg hadde aldri orket mer en to . Men så tenker jeg alle dem som må bare må slenge dritt kanskje de bare har en kanskje to og må ha foreldrene sine hos seg hele tiden for hjelp kanskje de er misunnelige fordi de ikke tør og satse på en stor familie vi som har flere barn har så mye glede nå ja og er dønn utslitte men så mye vi har og glede oss til masse herlige barnebarn kanskje også få oppleve oldebarn en gang. Ungene vill alltid ha søsken rundt seg som støtter og hjelper selv etter vi blir gamle å går bort . Og tjene penger på og ha barn da må jeg le veldig høyt for det lille man får i barnetrygd er bare en bitteliten brøkdel av hva man må ut med i måneden på barna så og få barn blir man ikke rik på penger av i hvertfall 😂😂men herregud og rik man blir på erfaring og kjærlighet ❤️❤️❤️ og ja jeg skulle virkelig ønske det var sånn at i som mødre etter en lang våken natt kunne ligge og slappe av hele dagen mens far i huset var hjemme og tok seg av de andre barna men her er det ikke sånn ja det skjer at jeg kan ligge og slappe av og innhente litt søvn når han har fri men det ligger til sjelden heten kanskje av og til vis huset ikke ser ut som det har gått en bombe av eller en tornado har feid igjennom huset og de eldste er på skolen ho nest yngste er i bhg og yngste sover da kan jeg kanskje ta igjen noe søvn men når siste man kommer så blir det trangt med avslapnings tid med tre små på under 3 år i huset 🙈😂 en god jule klem og klapp på skuldra til deg du er en super mamma og utrolig heldig som får dele livet med mann og 7 barn ❤️❤️

    94. Heia du, flotte, snart sjubarnsmamma!
      Bare et heiarop fra meg, tibarnsmor, åtte gutter og to jenter.
      Har fulgt deg på snapchat et års tid. Det er som å se et speilbilde av mitt liv og vår familie.
      Gjett om jeg kjenner igjen spørsmål og kommentarer angående vårt valg om å ha stor familie. Alt fra om hvilken sekt vi tilhører til og om vi gjorde det for å tjene oss rike på barnetrygd. Og om jeg husker burdagsdatoene til alle…….osv osv. Jeg synes det er superflott at du venter nummer sju og ønsker deg og den flotte familien din lykke til med alt i 2020!
      Ha ei eventyrlig fin julefeiring!
      Jeg følger deg videre.

    95. Kan det være noe misunnelse inne i bildet? Jeg for eksempel har to flotte barn, men ønsker meg gjerne ett til. Samboer er helt uenig og dermed blir det med de to vi har. Må innrømme at det er litt sårt når bekjente får barn nr. fire og fem.
      Det er uvanlig med så mange som syv barn i dag, og ganske vanlig tror jeg, at mannen setter begrensningen. Kanskje er det fler enn meg som synes det er litt “urettferdig” at andre damer har menn som går med på å få store ungeflokker? Det gir selvfølgelig ingen rett til å komme med slike stygge kommentarer som du nevner, men det kan kanskje være en forklaring.
      Oppvokst som én av fem synes jeg det er knagert å gi mine barn bare ett søsken her i verden :p

    96. Du er ekte! ♡ Nyt varmen og gleden i storfamilien. Kjærlighet til dere alle og lykke til videre! 🙂 Ja, for du er en supermum! Stå på!

    97. Hei,
      Så fint at du er tøff og tør å dele, jeg heier på deg!
      Hilsen firebarnsmamma❤️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg