Ingen kjære mor…

Jeg har gått noen runder med meg selv om jeg skal dele dette med dere..
Sommerfuglene som svirrer rundt i magen når jeg tenker på dette gir meg ikke bare den gode dirrende følelsen, men også den urolige, ukontrolerte.

De som kjenner meg, vet jeg liker å ha kontroll.
Ingenting rundt meg.. skal være uplanlagt og spontant.

Og dette, føler jeg er helt ut av kontroll.
Alikevell ønsker jeg å dele dette med dere.

Det er nakent, det er ekte og det er fullstendig ukontrolert.

Jeg, barna mine og mannen min fyller en av episodene av kjære mamma denne uken.

Ja men det er jo frivillig tenker du kanskje?
Og det er det, så absolutt.. helt frivillig.

Faktisk så takket jeg gledelig ja når de spurte meg.

Hvorfor? når jeg nå sitter å gruer meg?

Svaret er enkelt, fordi de lurte på om jeg ville snakke om svangerskap og fødselsdepresjon.
Og det er KLART jeg vil. Det kan ikke snakkes nok om.

Jeg ønsker, med de talerørene jeg har, å rope ut til hver eneste mamma som sitter i mørket å sliter, jeg ønsker å rope ut og si at de ikke sitter der alene. At de ikke er de første som sliter med det de gjør og dessverre ikke blir de siste. Men alt blir så mye bedre og lettere om man deler, og går veien opp igjen sammen med noen.

For man kommer seg opp, helt sant, jeg lover.

two teddy bears on a bench with arms around each other
Og dette handler vår episode mye om, men også mye mer.
Hele dagen hjemme hos oss, spontan og ærlig, har blitt klippet ned til 30 minutter.

Jeg har NULL kontroll på hva de viser, og der ute, sitter mammapolitiet å venter på å kappe av meg hode.

Men budskapet mitt er så viktig, så innmarri viktig og jeg ønsker at flest mulig skal høre.
Så kjære følgere, lesere og fantastiske foreldre.

Torsdag, på tv2 livsstil kl 20.00 kan du se oss på din tvskjerm

Da kommer vi hjem i stua di, og du kommer rett inn i stua vår…
Og inn i hjerte mitt…

Skummelt er det..
Men det er meg, og bedre enn meg selv kan jeg ikke være.

16 kommentarer
    1. Åh, så gøy. Gleder meg til å se. Det er så utrolig viktig tema å ta opp. Jeg har selv slitt denne gangen og gjør det delvis enda. Men jeg jobber på for å få det bedre, men det er en hard kamp hver dag.. Så heia deg som står frem og roper ut om det vanskelige, og gir flere et håp om at det blir bedre 🙂

    2. Du avslørte deg litt på snapp for ei stund sia så dette har jeg ventet på 😀 gleder meg masse !!

    3. Ja det stemmer kanskje det 😉
      Jeg grugleder meg…er så spent 🙂 Har fått sett de siste fem minuttene (den siste innspillingen) og jeg begynte å gråte ved første tone fra piano he he.

    4. Så leit p høre at du har slitt denne gangen. Håper du får god hjelp, dette skal man ikke klare alene.

    5. Tøft gjort! Dette må jeg prøve å få med meg. Mammapolitiet får feie for sin egen dør. Vi vil alle det beste for barna våre, og ingen er perfekte.

    6. Hihi, så gøy at du valgte å dele allikevel! Jeg gleder meg og tror ingen kommer til å dømme dere på noen som helst måte <3 Jeg har trua på at det blir en kjempefin og rørende episode! 😀
      Deler akkurat samme følelsene som deg og vi må jo vente enda lenger på at vår episode skal vises på tv skjermene til det norske folk 😛
      Du har nok ingenting å frykte – de ønsker jo at dette skal være et hyggelig program og det tror jeg det blir <3

    7. Tøft gjort og veldig bra at noen forteller at man ikke alltid lander på en fin, rosa sky i det barnet kommer på brystet for første gang.

    8. Tusen takk for at du delte! Satt å gråt, for kjente meg så godt igjen! Kom fra min andre samtale hos forebyggende psykisk helse, er gravid med 2. Barn, og har nok hatt en ubehandlet fødselsdepresjon da det har vært mye mer krevende enn jeg trodde, med kolikk og ikke noe søvnbehov hos sønnen som nå er 19. Mnd. Når jeg ble gravid igjen nå, så rant det rett og slett over! Håper jeg snart kan glede meg over graviditeten, og legge bort tunge tanker… takk for at du deler, vet ikke om jeg tørr å snakke så åpent om det enda…

    9. Fikk ikke skrevet riktig, men kom fra min andre samtale med psykolog i dag! Så den traff godt!

    10. Alvorlig fødselsdepresjon, og nå venter du barn nr 7. Henger ikke helt på greip for meg. Du må først ta vare på deg selv, så du kan klare å ta vare på barna. Når du har følelsen av at det «ikke hadde gjort noe om babyen ikke våknet noe mer, da er det alvorlig galt. Og kan umulig være en god situasjon for barn som ikke har forutsetninger for å forstå hvorfor mamma er så syk.

    11. om du hadde lest alt hadde du også sett at jeg ble frisk i 2012 🙂

      Og tro du meg, er det noe jeg har gjort de snart 8 årene etterpå er faktisk ved å ta vare på meg selv 🙂
      Blant annet med å omgi meg med de fineste menneskene jeg vet om, de jeg har laget selv og han jeg har laget de med 😉

      Selvfølgelig har. du rett i at noe var alvorlig galt, og nettopp derfor fikk jeg også hjelp.
      Og jeg tror både barn forstår og skjønner mer enn du forstår.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg