Ingen småbarnshverdag uten – Stellevesken

Sekk, plastikkposer, bag, Pcsekk, barnesekk, vanlige veske, stor, liten, rund, hard, myk, mange lommer, få lommer, ingen lommer, med glidelås, med flip over, ja mulighetene er MANGE.

Den enkle oppsummering er at uansett så er stelleveske kjekt å ha.

Når Elin gikk i rugetiden og gjorde klar rede for babyen kom spørsmålet og diskusjonen opp om stelleveske. Og det vi fant fort ut at kanskje vi burde lage et innlegg om tips og råd til hva en god stelleveske bør ha og ikke minst inneholde.

La oss først starte, med hvilke egenskaper en god stelleveske bør ha.
Det er ingen tvil, alle overnevte forslag fungerer, en plastikkpose går jo det også. Men om det er en god, organisert og behagelig løsning kan jo diskuteres. Her er våre 5 egenskaper vi mener en stelleveske bør ha:

God plass:
Vår erfaring er at man har som regel med seg mer enn man tror man kommer til å ha med seg.
Så man bør ikke være redd for å ha litt størrelse. Iallefall ikke hvis man er vant med å ha en stor personlig veske fra før.

Flere rom:
Det er vel dette som skiller en vanlig veske fra en stelleveske. Rominndelingen.
Det er greit å kunne skille kaoset fra hverandre, bleier her, smokker der, skiftetøy her, matbit her og mammatingene her.
Om man ønsker å bruke sin egen veske men savner rom kan jo noe som dette være en løsning.
LIBR-TH00071
Den finner du flere varianter av på ebay her

Rom med lukkemuligheter
Slik at det som virkelig ikke bør blandes med det andre holder seg for seg selv.

Gode festemuligheter til vogn.
Det er både praktisk og kjekt at stellevesken henger greit på vognen. Selv om styret knekkes ned eller om man triller i oppoverbakke osv. OM ikke stellevesken har en god løsning, kan barnevognkroker være en god løsning.
Jeg er veldig glad i krokene til tinkafu, som sitter godt og har lukkemekaniske så ingenting bare kan hoppe av kroken.
40709_1

Disse fåes blandt annet kjøpt her

God å bære.
Stellevesken blir ofte tung, iallefall ettersom barnet vokser og man gjerne har med både mat og drikke og en leke i tillegg til bleier og våtservietter osv osv. At en stelleveske både har skulderstrop og vanlig stropper er et absolutt pluss.

 

Jeg og Elin har forskjellige stellevesker, rett og slett pga forskjellig smak og forskjellig behov.
Vi tenkte vi skulle vise hva vi har i stellevesken og hvorfor vi har akkurat den stellevesken vi har og hvorfor vi digger den.

 

La oss starte med den ferskeste stelleveskeeieren.

Elin har en stelleveske fra Ryco:

115694

 

– Stor og god, 
Elin er vant med å ha litt størrelse på sin egen veske og trengte nå enda mer plass for å ha rom til babyens stæsj også

– Gode bæremuligheter
Kjekt når det bare er babyen og bilstolen som er med.

– Flere rom
Litt orden i kaoset.

– Alrigth design.
Stellevesken har ikke det typiske stelleveskepreget og ser ut som en vanlig veske. Små flotte detaljer.
DSC09712

– Virker slitesterk.
En sollid stelleveske er kjekk å ha.

– Egen smokkelomme, stellematte og plastikklomme til å ha eventuelt møkkete tøy i osv.
Smokkelommen ELSKER hun, et eget rom for smokken så den ikke forsvinner i alt annet.
Stellematten er praktisk og plastikklommen er veldig kjekk å ha.
smokkelomme

– Isolerende rom til flaske (holder både på varme og kulde)
Siden Elin ammer blir den nå brukt til hennes egen drikkeflaske men etterhvert vil nok veslejentas drikke få denne hedersplassen.

Rimelig pris

Elin ble overrasket over prisklassen stellevesker lå i, Ryco stelleveskene har en annen prisklasse og er ikke av de dyreste.
Stellevesken Elin har

La oss ta en titt på hva Elin har med seg i stellevesken:

stelleveske

DSC09713

Ammeinnlegg, våtservietter, bleier, skiftetøy, bleieposer, smokk, drikkeflaske, telefon og lommebok

 

Jeg har en stelleveske fra skiphop,

dddb

Det er ingen overdrivelse om jeg sier jeg har prøvd 10 forskjellige stellevesker. Både de som fulgte med vognene jeg har hatt, kjøpt og har også testet ut å bruke “ikke stellevesker” også. Så tilslutt kom jeg over denne, og denne har jeg holdt meg til og elsker den.

– Stor og god.
Når jeg begynte å bruke denne hadde jeg to bleiebarn, denne stellevesken er ment til tvillinger og dermed ekstra god plass.
Jeg hadde da plass til bleier og skift til begge to. I dag har jeg kun et bleiebarn, men det to andre har ofte ett eller annet med seg som trenger plass i vesken.

Slitesterk.
Denne veska er veldig slitesterk og sollid, har vært gjennom mye denne veska her og ser igrunnen like fin ut.

Lett tilgjenglig utvendig lommer.
Praktisk når vi er på tur og de litt større barna trenger drikke eller lignende. Da settes drikkeflaskene i de utvendig lommene og de slipper å lete og rote i veska.

DSC09753

Mammalommen.
En lomme som har fått et eget navn, denne lommen er rett og slett fantastisk.
Denne rommer mammas viktigste og pga fassongen har man fullstendig oversikt idet man åpner glidelåsen.
Denne lommen burde ALLE stellevesker hatt.

DSC09750

Godt feste til vogn.
Ikke noe behov for no ekstra kroker eller noe for at denne veska skal henge fint.

Gode bæremuligheter
Både skuldrestropp som er så lang at den kan bæres kryssover og vanlig håndtak som også går over skuldrene.

Nøytral design.
Vell akkurat dette punktet er vel igrunnen ikke jeg særlig happy for, men MANNEN digger det 😉

Hva jeg har i stellevesken?

DSC09743 DSC09756

Våtservietter, bleier, skiftetøy, kosebamse, smokker, stelleunderlag, en boks med litt småkjeks, nøtter, wowkoppen, smekke, plaster contigokoppen til mor, nøtter eller annet småsnack til mamman.

 

Hvilken stelleveske har du? Og hva liker du best ved den?

1 kommentar
    1. Synst det med stelleveska mi igrunn er litt komisk:), 1-2mnd før termin falt eg ned trappen og ble av den grunn sendt på ul for å sjekke at alt gikk bra med den lille, vi bestemte oss då for å handle inn siste rest, deriblandt stelleveska, eg såg en heil haug stellevesker og plukket igrunn med meg ei i blinde. Det viste seg å vere den geniale stelleveska med masse lommer og god plass! Etter 2år blei eg temmelig lei av veska og la smått inn eit ønske om ei svart skinnveske til min mor. På julaften pakket eg opp en skinnveske som er en vanlig veske og den er heilt genial til all bruk:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg