Ingen som vil ha dere på middag.

Ja dere får nyte det mens dere kan, sier han og klapper seg på låret.

Han begynner å le før han sier noe mer.

Jeg ser spørrende på han, mens han titter rundt seg for å se om han har med seg resten.

Hmm sier jeg? Han ler enda litt til.
Vi sitter rundt middagsbordet, mange er samlet, jeg har akkurat takket for maten.

Ja du får nyte det mens du kan sier han igjen og ler godt.
Jeg skjønner fortsatt ikke.

Ja for når denna kommer vettu, sier han og gløtter ned på magen min.
Er det ingen som orker å ha dere på middag.
Han ler igjen, noen andre ler med.
Jeg vet ikke om jeg skal le med eller svare.

nei vi får se da vettu sier jeg, prøver å smile litt og gir magen en klapp.

Samtalen fortsetter rundt bordet, hva han har sagt har alle glemt,
alle bortsett fra meg.

Blir det virkelig slik?
Blir vi for mange for de rundt oss, nå som fjerde mann overrasket oss med sin ankomst.
Blir vi familien alle frykter fordi vi har med oss fire sjarmtroll på slep?

Stressed Mom at Home

Det er jo ikke første kommentaren vi har fått, jeg kunne vel skrevet en bok.
Vet dere ikke hva prevensjon er? Planer om å lage eget fotballlag?
Har dere ikke andre ting å drive med? Er dere medlem av en sekt?
Dere vet at det er flere som skal befolke verden, dere trenger ikke gjøre det alene.

Gratulere derimot, kommer sjelden.

Jeg skal være ærlig, fire barn, det stod vel aldri i boken.
Hverken til meg eller mannen.

Vi ble begge overrasket når vi fant ut hva som var årsaken til at jeg aldri ble frisk av influensa.
Men planlagt eller ei, når noen bestemmer seg for å bære et barn frem er det første barnet like velkomment og ønsket som det 2, 3, 4 eller ja 5.?
Vi har kanskje aldri følt oss rikere…

Og godt er det, når man møter slike kommentarer når man forteller om nyheten.
Og nærmest må forsvare det de aller fleste ser på som en galskap.

Jeg har jo erfart før, det er ikke lett å skille seg ut, ta andre valg en “normalen”.
Gå andre veier, ikke følge den opptråkkede stien men lage sin egen.

Fire barn, er utenfor boksen for de fleste, ja for oss også.
Jeg skjønner at folk spør, undrer og lurer.

Men undrer de så, at de glemmer at vi kanskje er glade?
At vi er lykkelige, spente og forventningsfulle?

Jeg får ikke med meg praten som har gått, men jeg ser han har snudd seg igjen.
I mot meg og han har det ekle smilet sitt igjen.

Ja dere må vel bytte?
Hmmm sier jeg igjen.

Ja dere må ha kassebil dere nå, minibuss som det drøsser unger ut av.
Der kom latter igjen, han ler så magen rister.

Bil ja, selvfølgelig.

Nei du vi klarer oss vi sier jeg, er sju seter i bilen vår…så vi har jo plass til enda en.
Sier jeg og smiler.
Road-Trip-Cartoon
Han blir rar, ser rundt seg og legger ut, ja for dere har vell ikke lært enda dere.

Jeg bare smiler tilbake, kjenner jeg sliter med å få det til å se ekte ut.
Glemmer det hele fort da jeg plutselig hører lyden av latter, hvin og fryd.
Jeg gløtter over verandaen, titter ut på fotballbanen rett ved huset.

og der, er flokken min og midt inni den mest fantastiske mannen jeg vet om.
de løper etter en grønn ball mens musefletter spretter og joggesko løper så fort som de bare kan.
Røde i kinna og de tre største smilene tre små barn kan ha.

Pappan brøler som en bjørn, minsta hyyyyler og løper raskere enn bena kan bære henne.

Jeg smiler, skikkelig, ikke bare på liksom.
Herregud så glad jeg er i gjengen min.
Flokken min.

Den herlige buketten med de forskjellige personlighetene.

De alle tre, ja og pappan da har formet meg til den jeg er.
De har gjort meg hel.

Og selv med dette kaoset og galskapen de lager, har de gjort meg roligere, mindre stresset og ikke minst sterkere. Pga de har jeg gjennomført ting jeg aldri trodde jeg var i stand til.
Sammen med de føler jeg at jeg kan stå imot alt.

Mange skal mene noe om denne galskapen vi lager.
Uansett om de skjønner det eller ei, det kommer et barn til i denne flokken.
Og vi gleder oss.

Lenge leve galskapen,

galskapen vår.
Vi kan ikke vente til fjerde mann kommer og gjør familien vår komplett….
Kanskje 😉IMG_0149

 

 

33 kommentarer
    1. Tusen tusen tak! Jeg er en fire barns mamma og elsker det. Men jeg er ekstremt lei av alle “morsomme” kommentarene fra folk. At ha 4 barn er det beste i verden. FOR MEG 🙂

    2. Gratulerer med nummer fire!!!! Jeg har selv tre tette og elsker å være en flokk med masse liv og røre og ikke minst tonnevis med kjærlighet?

    3. Du setter ord på det jeg og følte når vi valgte å få
      Nr 3! Og nr 3 var planlagt selv om
      Vi hadde en gutt og en jente fra før, mange som ikke forsto hvorfor vi da ville ha en til! Men jeg elsker gjengen min ❤

    4. Å få 4 barn er da ikke galskap i det hele tatt! Mange har da 5, 6 og kanskje 7 barn, men skjelden alene.. det må da være mye bedre å ha 4 barn med samme mann enn 7 tilsammen med mine, dine og våre. Jeg er selv snart 25 og venter nr. 3, da blir det 3 barn på under 4 år! Men vi er fortsatt ikke ferdig før vi har fått 4 eller 5 ?? to av tantene mine har 10 og 7 barn, og min mor har 11 søsken, så det er jo en mulighet at det er derfor jeg ikke syns det er galskap med 4 ? vi gleder oss til nr. 3 for det om de ferreste vet at vi venter en til. Men det er ennå litt tidlig og jeg har nylig begynt i ny jobb, taimingen var kanskje ikke den beste for oss, men like velkommen for det om ?

    5. Ja du har jo et poeng der, selv om mine dine våre har sikkert sin sjarm det også 🙂

      Jeg var 26 når 3. ble født… da hadde vi tre barn på fem år… så mye felles her 🙂

      Lykke til med nr 3, 3 er fantastisk.

    6. Gratulerer såååå masse med 4.barn på vei:)
      Selv har jeg nettopp blitt trebarns mamma og hadde garantert ønsket meg 4 om vi hadde startet litt yngre;p

      Håper du får et flott svangerskap:)

    7. For en dustete kommentar! Håper du greier heve deg over den. Idioter kommenterer tåpelig i alle sjangre, både til de med mange, få og ingen barn. Men stikker, det gjør det. Jeg er blitt tøffere i trynet med årene, og konfronterer gjerne slike utsagn, men problemet er de gangene det kommer bardust på, da blir jeg gjerne sittende igjen med gråten i halsen.

      Jeg tror det er de færreste som kvir seg for å ha en familie med mange barn på besøk! 🙂

      Håper du får et fint svangerskap denne gangen! Tusen takk for den flotte siden din og alt du deler med oss! <3

    8. For en lykke å vente et fjerde lille sjarmtroll!! Selv ønsker jeg fire, men mannen er fornøyd med to 🙁 han kommer fra stor familie, og vi merker allerede med kun to barn at vi ikke blir bedt på middag like mye.. Sånn er det bare, ville ikke nølt et sekund med fler barn i fremtiden selvom det nok betyr enda færre middager 😉

    9. Har selv 4 barn:) å det er bare helt fantastisk❤️ Masse rare kommentarer da vi gikk gravid å folk ser enda på oss når vi går sammen alle 6 i byen men jeg kunne ikke bryd meg mindre
      Vi har det flott med minifotball laget vårt vi❤️ Tette søsken er bar helt fantastisk
      Masse lykke til videre i sv.skapet❤️

    10. Gratulerer så mye med fjerdemann på vei. Har 4 barn og ville ikke byttet på noe selv om vi har nesten 10 år mellom 2 og 3 og eldste var 13 når sistemann kom for 2 år siden. Naturligste ting i verden med litt kaos og når vi er ute alle seks. Masse lykke til. 🙂 Er så herlig å lese det du skriver:-)

    11. Gratulerer så mye med alle dine barn! Folk rundt vil alltid mene mye men visse ting kan de i så fall holde for seg selv. Jeg har ei på snart 1år og håper vi får flere. Hvor mange det blir er mellom min mann og meg, ingen andre har noe med det å gjøre. Det er ikke de som må oppdra de, betale for de eller være våken om nettene. Men de opplever kanskje heller ikke gleden ved å ha barn. Uansett lykke til med graviditeten og enda en gang GRATULERER!

    12. Tusen takk Vanja, jeg gleder meg til å sprade rundt med flokken min, merker blikkene allerede med tre barn foran meg og kul på magen.

    13. Tusen takk Tristan. Her kommer de jo temmelig tett, eldste er 8 år når fjerdemann kommer.. men for meg føles det perfekt.

    14. Ja sånn er det dessverre, vi hadde 5 barn når jeg ble 27 år, å gurimalla så mye ekkelt å fælt folk får seg til å si!
      Vi gledet oss like masse da som når nr 1-2-3-4 var på vei .
      Vi var jo egentlig færdig etter 3, men så skjer det som måtte skje ! To ganger ? værdens beste overraskekser !
      Heier på dere å gled dere ! Ååååå en ting må jeg bare si, det er mye mindre stressende med nr 4 og 5 enn me alle de 3 første !
      Man har jo søsken som hjelper til å vil være med, pluss man er sååååå mye roligere. Man vet jo hvordan man vil ha det, hva som passer og er enklest for seg .
      Lykke til

    15. Det er masse bråk og styr med 4 barn, vi har 4 gutter så kanskje litt ekstra mye bråk hos oss så vi orker nesten ikke å dra noe sted med annet det er masse rom å boltre seg på og langt til naboen?? I år har vi også tenkt å droppe å dra til Svigers i jula, jeg er så lei av å høre hvorfor er de sånn osv…vi holder oss for det meste for oss selv dessverre …øyner håp om felles ferie med ett vennepar som nettopp har fått nr.3…vi ser de kjenner litt på den samme galskapen som råder?? Man er allerede utnummerert med 3 så om det kommer en til spiller ingen rolle?? i år har vi valgt å investere i de eldste så vi stikker på en tredagers tur med kun de? Lykke til som firebarnsforeldre??

    16. Gratulerer så mye med nr 4!
      Er da merkelig hvordan folk føler at de kan komme med “morsomme” kommentarer på andres bekostning.. er da ikke de som skal oppdra barna.
      Får selv mange kommentarer fra venner og bekjente på at vi nettopp er blitt foreldre til nr 3. Var vi ikke fornøyde med å få en gutt og en jente fra før kanskje? Var nr 3 et uhell (!!??) Og stakkars oss som skal tilbake til start igjen med nattevåk og løping rundt etter en liten tass.
      Jeg er kjempestolt når jeg henter i bhg og rusler hjemover med flokken min, er enebarn selv og ville aldri ønsket det for noen.
      Søsken er flott!

    17. Hei. Vi kjenner mange som har fire barn, og jeg synes det er mye vanligere nå enn f.eks på 80-tallet, da “alle” fikk to barn. Vi har selv tre barn, og våre nærmeste venner her vi bor har fire. Vi har dem på middag rett som det er! Ikke noe problem?

    18. Heldige deg som kan kose deg med fire(fem?:p)
      Jeg skulle gjerne hatt både tre, fire og fem, men må nok mest sannsynligvis nøye oss med 1 hvis vi er heldige. Jammen kommer ikke spørsmålene her også, men av typen “skal dere ikke ha snart dere da?” “Det er vel dere neste gang nå, hehe”.. Men jeg må sannelig si at som ufrivillig barnløs er det ikke alltid jeg makter å si fra og forklare heller, så det blir med et “haha, ja, kanskje det”.. For orker ikke legge ut om ivf-forsøk og følelsen av mislykkethet for at jeg er vanskelig å stimulere og hvor dyrt det er for medisiner selv om vi går offentlig og at nei, det er ikke bare å slappe av så kommer barna som perler på en snor når egglederne mangler :p så kos deg MASSE med alle dine og nyt at du har dem, det unner jeg deg, og hadde jeg kjent deg skulle jeg sannelig hatt deg på middag med alle sammen og storkost meg! 🙂 det er så godt å lese om dere og alt dere gjør 😉

    19. Alle gode ting er 3, ved det 4 skal det også skje. Hos oss er dere velkommen. Bare å handle inn flere middagstallerken det?? mommo gleder seg

    20. Ahhh takk Marte.

      Jeg kan ikke si jeg vet hvordan det er å være ufrivillig barnløs, men jeg har kjent litt på følelsen da jeg fikk vite som 18 åring at jeg mest sannsynlig ikke kunne få barn…så feil tok han…

      Jeg sender deg en god god klem og håper det snart blir deres tur.

    21. Så bra han tok feil! Vi(jeg) skal straks i gang med ny runde hormoner som er satt sammen på en annen måte enn sist, så krysser fingre for bedre resultat nå ja 🙂 skulle gjerne hatt et eget fotballag jeg ja, hehe 🙂

    22. De dere er glad i vill nok tilbringe tid med dere uansett 🙂

      Du setter ord på mye av det jeg følte når vi ventet nr 3. Kommentarene har brent seg fast selv nå som hun er 3,5 år husker jeg de som om det var igår. “Dere skal vel lage ett helt fotball lag” “nå er dere vel ferdig!” ” var det virkelig planlagt” osv. Kan ikke skjønne hva som får folk til å tro at det er greit å lire av seg slike kommentarer. Masse lykke til med nr 4, det blir nok utrolig kjekt <3

    23. jeg har selv 4 og bor i et land hvor man har gjort sitt om man får én og har man 3 så er det allerede mange. Men jeg elsker uansett å si til alle jeg møter at jeg har 4 for det er jo råååmange! Morsomt å se reaksjonene. Minsten er 4 men vi har ennå ikke ny bil- vi har to 5 setere da… Tror nesten at jeg ble mer glad når jeg oppdaget at 4 mann var på vei enn med de andre- vet jo hva man går til enda jeg ikke har planlagt noen- men de er høyt elsket! Om man ikke blir bedt på middag så mye i småbarnstiden så har dere desto flere å gå på middag til når dere blir pensjonister! 😉 den som ler sist ler best haha vi får nok ikke noen kjedelig alderdom vi nei!

    24. Det er nok helt klart bedre å ha 4 barn med èn mann enn 7 med mine, dine og våre, men noen ganger blir ikke livet som man tror og forventer. Det er vel egentlig det denne teksten formidler også.. at man blir beriket og overrasket med flere barn enn man trodde og planla. Slik er det vel også med valg av partner..den du trodde var den rette kan vise seg å på langt nær være det.. ingen barn er tjent med foreldre som er ulykkelige. Alle barn fortjener å se voksenpersoner som er glade og viser kjærlighet til hverandre. Så lenge alle barna får dekket alle sine behov på hver sin måte er de heldige som har mange søsken – både hel-, halv-, og stesøsken. Nedlatende blikk og kommentarer er det ingen som fortjener..verken du som ventet/har fått din nr 4, eller jeg som gjør mitt beste for mine 3 og kjæresten min sine 2. Tenk om vi hadde valgt å fått et barn sammen i tillegg? Da hadde vel ikke jula stått til påske..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg