Ja vi er tydeligvis idioter!

Man leser om det over alt, og jeg skal nok innrømme at det kan bli i overkant slitsomt.

Antall smittede telles regelmessig, tallet øker sakte men sikkert. Både i verden og i Norge.
Media tipser om hva vi bør gjøre, ikke gjøre og serverer oss statistikker om dødelighet og antall land viruset er i for øyeblikket.

Livekart hvor vi kan følge smitten, som sakte men sikkert brer seg utover jordas overflate.

Det kan bli for mye, selvsagt kan det det.
Men likevel vil jeg tørre påstå at vi trenger det.

Jeg tror ikke media bare er ute etter klikk og likes, jeg tror de er ute etter å gjøre oss bevisste.
Et tappert forsøk på å gjøre oss mer opplyste over situasjon og ikke minst konsekvenser.

Og til en viss grad fungerer det jo,

Det er av en grunn at det er utsolgt for Antibac, engangshansker og munnbind.
Og at elevene har kurs i hvordan holde for munnen riktig og ikke minst fokuserer ekstra på håndhygiene.

Men selv om vi er bombadert, daglig over alt, ser det ut til at vi ikke tar det innover oss.

Konatil oppsummerer det hele greit, Norge er fult av idioter skrev hun i går, og refererte til mennesker som er satt i karantene, som ikke får være på jobb pga smittefare, men som likevel synes det er helt innafor å både ferdes til butikken og på treningsstudio. Og hun har så inderlig rett.

Vi er tydeligvis idioter, som driter en lang mars (på godt norsk) i anbefalingene, for de føler jo seg tross alt helt ok?
Iallfall ok nok til å både handle og trene.

Så er kanskje ikke koronavirus farlig for de fleste av oss, og det skal vi være temmelig glad for, for dette er tydeligvis smittsomt. Men hva med alle de som mest sannsynlig vil få store konsekvenser ved å bli syk, eller som i værste fall mister livet om de er så uheldige å bli smittet.

Er den turen på tredemøllen virkelig verdt den risken?

Er ikke dette det vi kan kalle idioti?

La meg gi deg et eksempel, sånn for å gjøre det hele konkret.

Ser du han karen her?

 

Livsglad, sjarmør som stadig får hele  familien til å le og smile.
Godhjertet, nysgjerrig og en hel verden å utforske.

Han elsker å rive tårn, poppeloppane, at mamma synger og ullteppet strikket av hans bonusbestemor.

Han er 13 mnd, så vidt begynt på sitt eventyr.

Han, vil trolig takle korona viruset svært dårlig, trolig bli alvorlig syk, i værste fall….

Jeg orker ikke skrive det.

Du skjønner tegninga.

Spørsmålet her er vel egentlig, hvem er det som skal ta hensyn her?

Vi halvfeite robuste nordmenn som tåler en sjau eller to, eller han?

Er det du som har fått beskjed om å holde karantene som skal holde deg inne, eller er det han?

Skoler stenges, flyruter kanselleres, idrettsarrangementer arrangeres uten tilskuere, konserter avlyses.
Alt sier at dette viruset kødder vi ikke med. Så enkelt er det.

Selv om dødeligheten er så lav at den trolig ikke vil påvirke akkurat deg, er den høy nok til å ta hensyn til:
Slik vi holder på nå, vil viruset vinne. Om ikke vi tar hensyn, viser viruset og andre respekt vil det fortsette å spre seg, mutere seg og bli sterkere og sterkere.

Vi er lei hysteriet, det sier vi alle, men vi trenger det tydeligvis.
For selv om vi er omringet av fakta om situasjonen, fnyser vi av den og leker superhelter som kjemper mot det grusomme viruset.

Enn så lenge har vi ingen superkrefter, men viruset har lomma fullt av kryptonitt.
Det er det på tide å innse.

14 kommentarer
    1. Så viktig at folk tar hensyn, mennutifrs hva eg har lest er det vist ikke spessielt farlig for barn og barn blir vist ikke like lett smittet, så håper det er rett, er selv mamma til barn med kronisk sykdom.

    2. Hei på du tøffe mamma. Først vil e sei at e syns du e ei kul og tøff dame. Alle dine e heldige som har deg som mamma. Å ang din minste prins (enda ihvertfall) Så vil e sei at e føle med deg. Har sjøl ei jente på 17månder som slit mykje med sjukdom pga nedsatt immunforsvar. Å e e så enig. Det e liksom me voksne som ska passe på og alle har ett ansvar. Men når ikkje alle tenke sånn e det ikkje like lett. Men krysse fingra og alt e har for at desse små held seg frisk. Lykke til med den aller MINSTE som kjem. Du e tøff🤗

    3. Hei på du tøffe mamma. Først vil e sei at e syns du e ei kul og tøff dame. Alle dine e heldige som har deg som mamma. Å ang din minste prins (enda ihvertfall) Så vil e sei at e føle med deg. Har sjøl ei jente på 17månder som slit mykje med sjukdom pga nedsatt immunforsvar. Å e e så enig. Det e liksom me voksne som ska passe på og alle har ett ansvar. Men når ikkje alle tenke sånn e det ikkje like lett. Men krysse fingra og alt e har for at desse små held seg frisk. Lykke til med den aller MINSTE som kjem. Du e tøff🤗

    4. Jeg/vi er heldt enig med deg. Vi sitt i karantene vi. Blir så skuffet over folk som driter i karantenereglene. Vi tåler dette men det er mange rundt oss som ikke gjør det. Nærmeste nabo har kols . Han er engstelig . Ønsker dere friske dager.

    5. Helt enig!! Idioti at folk gamler med andre’s liv og helse ved å ikke bry seg.
      Off ja, håper ikke Daniel blir smitta❤️

    6. Kjipt med oss om ber om å bli testet for å ikke smitte andre, men som ikke blir det fordi vi ikke har vært i Italia… her ble hele familien syke fem seks dager etter vinterferien og jeg og minste er sykest. Er vi som «alltid» blir syke her, fordi vi ikke er helt friske fra før… rasjonering av tester hjelper fint lite på smittespredningen… det er verre vil jeg si en den ene eller andre som sniker seg ut. FHI bør innrømme de har driti seg loddrett ut med tanke på kriseberedskap. Legen sa det antagelig er et tusentalls smittede allerede, siden så få blir testet…

    7. Helt enig med du!
      Jeg har 4 små troll og nr 3 i rekka har utrolig dårlig immunforsvar.. Han vil nok kansje heller ikke takle viruset like godt som brødrene sine..
      Jeg er heller ikke hysterisk,men folk må vise hensyn til andre!
      Ønsker dere gode friske dager,hele gjengen♡♡♡♡♡♡♡♡

    8. Helt enig med du!
      Jeg har 4 små troll og nr 3 i rekka har utrolig dårlig immunforsvar.. Der noen får en liten buse i nesa,så blir gutten vår ganske dårlig og tett i hele systemet..Feber og full pakke i mangfoldige uker,siden det sjeldent slipper taket til vanlig tid..Han vil nok kansje heller ikke takle viruset like godt som brødrene sine..
      Jeg er heller ikke hysterisk,men folk må vise hensyn til andre!
      Ønsker dere gode friske dager,hele gjengen♡♡♡♡♡♡♡♡

    9. Så enig. Desverre tenker ofte folk på at de selv tåler det. Jeg måtte kommentere på en annen influenser i går som mente at vi alle var hysteriske og at dette var som en vanlig influensa om man tok forhåndsregler, hun skulle både reise denne mnd og planlegge ny tur. Veldig sjelden jeg kommenterer til bloggere, men da måtte jeg skrive “men forskjellen fra vanlig influensa er at den vaksineres de fleste som er i risikogrupper seg mot, denne influensaen kan vi ikke vaksineres mot og det blir ingen “bremser” i smitteutviklingen. Det er jo en grunn til at det spres så rask”. Derfor veldig jeg som helt sikkert hadde tålt denne sykdommen greit, å unngå å reise og oppholde meg i store folkesamlinger per nå for å skåne de som er svakere i samfunnet vårt, som sønnen min med astma eller pasientene mine på jobb. Det er et samfunnansvar å tenke på andre spør du meg. Flott at du belyser dette temaet!💕😊

    10. Så enig. Desverre tenker ofte folk på at de selv tåler det. Jeg måtte kommentere på en annen influenser i går som mente at vi alle var hysteriske og at dette var som en vanlig influensa om man tok forhåndsregler, hun skulle både reise denne mnd og planlegge ny tur. Veldig sjelden jeg kommenterer til bloggere, men da måtte jeg skrive “men forskjellen fra vanlig influensa er at den vaksineres de fleste som er i risikogrupper seg mot, denne influensaen kan vi ikke vaksineres mot og det blir ingen “bremser” i smitteutviklingen. Det er jo en grunn til at det spres så rask”. Derfor veldig jeg som helt sikkert hadde tålt denne sykdommen greit, å unngå å reise og oppholde meg i store folkesamlinger per nå for å skåne de som er svakere i samfunnet vårt, som sønnen min med astma eller pasientene mine på jobb. Det er et samfunnansvar å tenke på andre spør du meg. Flott at du belyser dette temaet!💕😊

    11. Vel……idrettsarrangementer avlyses, men folk får lov å ta kollektivt i rushtiden?!?! Tenker det viktigste er at de som ikke tåler en runde med dette, bør være de som prøver å holde seg mest mulig inne og ikke eksponeres.. Hele Norge kan ikke stoppe opp – det er faktisk umulig. Altså – ikke misforstå meg nå er du snill. Ja, det er et samfunnsansvar å passe på å ikke smitte andre, og ved dette bør man selvfølgelig overholde karantenen man har fått osv. Men dette går over alle støvleskaft – har hørt om f.eks. et tilfelle hvor gutten hadde hatt feber i fem dager, dro til fastlegen og ble sendt hjem uten en gang å bli sett på. Hva hvis vedkommende hadde streptokokker og trenger antibiotika. Vedkommende ble sendt hjem med «hjemmekit» for å ta prøver selv…….. men kollektivt i rushtiden kan vi ta.

    12. Ja de som har fått påvist og fått karantene for Corona viruset skal holde seg inne til de er smitte frie!! men på et tidspunkt så vil det smitte uten at man har vært i utlandet og med det at en er smittsom opp til to uker før det slår ut i det hele tatt så vil mange bli smittet🥺 jeg har 6 barn hvor 3 er på skole og 3 er under 3 år vi kan ikke stenge oss inne og la være og sende ungene på skole og bhg selv om jeg har en 11 dager gammel datter hjemme, da ser jeg heller på stattestiken for hvor mange barn som blir smittet av viruset og håper på at ikke mine små eller store får det,selv om jeg selv trolig ikke tåler det så godt på grunn av astma skulle jeg få det så håper jeg at det norske helsevesenet er så flinke og jeg får den hjelpen jeg trenger vis ikke det bare blir som en lett forkjølelse og alle andre som må ha hjelp på grunn av viruset får så god hjelp som mulig ❤️ utover det så var det like mye hysteri når fugleinfluensaen og svine influensaen kom også så denne gangen tar jeg alt med knusende ro og kommer selv ikke til og bli hysterisk men skulle jeg med tiden bli smittet og få karantene så skal ikke jeg være en av dem som går ut av huset det er jo en grunn til at man får karantene ❤️❤️

    13. Bare glem de tallene som blir presentert i media.. viruset ligger langt foran, og jeg vedder på at tusenvis allerede er smittet… hadde alle som har «småsymptom» blitt testet kunne man sikkert plusset på både en og to nuller..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg