Jakten på den perfekte søskenvogn.

Så har jeg medfødt vogndilla og synes igrunnen ikke dette er en forferdelig utfordring, snarere tvert imot.
Jeg elsker vogner og har testet flere enn jeg har telling på.

Men er det noe jeg ikke er svært begeistret for, så er det søskenvogner.
Tunge, svære og upraktiske er det første jeg tenkte.. men etter litt undersøkelse har jeg funnet ut at det finnes ganske mange gode alternativer der ute.

Det er mye å tenke på når man skal velge søskenvogn.
Dobbelt så mye som når man skal velge enkel.. nei kanskje ikke så mye, men litt mer hensyn å ta er det.

SÅ den som ender opp med å være vår perfekte, er kanskje ikke perfekt for dere.
Jeg har laget meg en liste over ting som er viktig for oss å tenke på når vi skal velge vogn.

1. Aldersforskjell.
Det vil være ca 1,5 år mellom minst og nest minst. Det betyr at om Jonatan har begynt å gå er det kun stabbing, og han sover fortsatt på dagen. Vi trenger med andre ord en behagelig sitteplass til Jonatan med mulighet for sovestilling.

2. Årstid.
Babyen kommer på våren, det vil si at hun muligens er stor nok til å flytte ut til sportsdel når det begynner å bli på tide å fylle vognen med skikkelig vinterpose osv, dermed trenger ikke baggen å være den aller største. Men jo lengre i bag jo bedre.

3. Trillekomfort.
Vi bor på bygda og triller en del på grusveier, men har også vognen med oss over alt ellers, så en allround er viktig. Lufthjul har jeg VELDIG lyst på.

4. Sammenlagt.
Vogna er rett som det er med oss på biltur, men med fem små har vi også stor bil og god plass. Alikevell er det kjekt at vogna kan gjøres kompakt, til feks ferier og turer hvor vi må ha med oss andre ting.

5. Ikke alltid to.
Dette er igrunnen det jeg tenker mest på. Veldig ofte vil det ikke være behov for to sitteplasser.
Jonatan begynner etterhvert i barnehage, og babyen er det eneste barnet som er med meg på farten, da er det ikke behov for dobbelt vogn, så en søskenvogn med mulighet for å fjerne søskensete er så absolutt en fordel.

6. Tilbehør.
Jeg har vogndilla, så en vogn som er mulig å oppgradere, forandre, tilpasse er så absolutt et lite pluss meeeen ikke et must.

7. Pappavennlig.
Nå hadde jeg igrunne aldri valgt en knallrosa vogn eller en med fuskepels, men, jeg er under 170 og han er over 190. En vogn med gode høydejusteringer er et must for at begge skal synes om vogna.

8. Enkel.
Og mens vi er inne på det.. den må være enkel å håndtere. Mannens favoritter har vært de med minst mulig dill og som enkelt slåes opp og ned. Som ikke knirker og knarker og tåler det meste.

SÅ… der har vi foreløpig punkter jeg har.
Har du en søskenvogn å anbefale kanskje?
Del gjerne med meg!

16 kommentarer
    1. Mountain buggy/Urban jungle ?? Hadde den til mine med 1,5 år mellom. Liten bag,men funket frem til sommeren/høsten til babyen som kom i februar.
      Lett å slå sammen,men liten blir den ikke.

      Har Stokke Trailz til attpåklatten,den beste vogna hittil. Har hatt mange ? Finnes dessverre ikke i tvilling??

    2. Jeg får store barn, så om bagen er veldig liten er det nok ikke et alternativ 🙂 Synes det er så synd at man bare kan ha eldste søsken fra seg i MTB; for jeg er VELDIG glad i vognene derifra.

    3. Bugaboo donkey uten tvil! Mine er det 13,5 mnd mellom. Den kan gjøres om til singelvogn enkelt. Alt bare klikkes på/sammen. Lett å legge sammen og å slå opp, kjempelett å trille, stor bag, lufthjul, mulig å endre farge på kalesje etter som man ønsker(også mulig med to forskjellige farger dersom man ønsker det), det er en av de smaleste søskenvognene som også er en av de som tar minst plass i bilen og den er ikke så tung. Vi er utrolig fornøyd med den og syns den er verdt hver ei krone!

    4. Har Bumbleride Indie twin, og elskar den!! Har 3 barn med to år i mellom kvar av dei, og den vogna er super. Den er superlett, med gode lufthjul. Eg trillar masse på grus/ulendt terreng/gras til og frå barnehagen, er lett som ein leik. Den er smal, så den kommer fram over alt. Enkel å legge sammen, og lett å klipse av og på babybag. Har stor lagringsplass under, så eg trillar gjerne på butikken og handlar mens babyen sover i vogna. Men bagen er dessverre litt liten/smal..

    5. Babyjogger City select hadde vi.
      2.5år mellom mine
      Veldig fornøyd!
      Liker godt at de satt på rekke istedenfor ved sidenav, vogna tok mindre plass.
      God og lett å trille, mener det var justerbart håndtak.
      Eneste minus er att av 16 alternative kombinasjoner, er ingen av dem baby vendt mot deg oppe, og storebror vendt ut nede..

    6. Bumbleride Indie Twin er mitt tips! Jeg var alene med begge barna på 4 mnd og 2 år i sommer, og kunne virkelig ikke vært denne vogna foruten!

      Lang bag (80 cm), sportsvogndeler med god plass til to vinterposer + full liggestilling med benstøtter som kan vippes opp til 90 graders vinkel. Sportsvogndelene har også store kalesjer med god solskjerming, tåler opptil 40 kg og har god rygglengde. Det siste var veldig viktig for oss da vi ikke ville risikere at eldstemann vokste fra vogna for fort (vi har 1 år og 9 mnd. mellom våre). Vogna kommer i mange forskjellige farger, og er kun 75 cm bred. Den har lufthjul og er en drøm å trille.

      Eneste minuset er vel at den ikke kan gjøres om til enkeltvogn, og at sportsvogndelene kun vender fra den som triller.

    7. Fine vogner! Det finnes vel en dings som gjør at du kan ha barnet vendt mot deg i MTB nå,men det har jeg aldri prøvd. Mulig det bare passer helt små ?

      Mitt februarbarn var en 4,1-kilos,hun hadde plass med pose altså. ? Men det begrenser seg jo når bagen er såpass smal.

      I Trailz’en er bagen enorm! Baby er 6 mnd,og ligger oppi med stor dunpose?
      Nå skal det sies at hun ikke er en kjempebaby,men litt plass tar hun jo.
      Elsker den vogna. Synes Stokke burde begynne med søskenvogner!

    8. Vi er en turglad familie og har brukt Chariot som søskenvogn og er kjempefornøyd. Barnet må imidlertid være 4mnd så det blir jo en tilleggsvogn. Våre barn har litt større aldersforskjell, 2,5 år imellom og de er nå 3 og 5 år. Vi bruker den fortsatt masse både når vi går lengre turer til butikk, kino ol hvor vi lar bilen stå og til turer i skog og mark. Vi bruker den også som sykkelvogn og pulk! For oss er den helt perfekt!

    9. Vi hadde Phil and TED vogn til våre to jenter (2 år pg 11 dager mellom). Først med bag og storesøster i sete oppå, så som sportsvogn med storesøster under. Fikk novemberbarn, så den ble skikkelig vintertestes. Særlig praktisk fordi vi måtte ta mye buss, og den er mindre enn mange ettbarnsvogner. Vet ikke om den finnes lenger, men ville kjøpt igjen.

    10. bumbleride Indie 14 mnd mellom (i vognverden i praksis 9 mnd mellom da første er prematur og var i str 68 og kunen ikke krabbe da nestemann kom).Men sittedlen fungerer kjempebra selv for en minkropp- vi kunne også slutte med bagen ved 4mnd alder da sittedelen fungerte fint for minstemann alt da. Beste grunnen å velge bumbleride er VEKT og omfang! den kan slås sammen kjempelett og løftes inn i bilen enkelt selv av små damer med korte armer!! (det er tungt og vanskelig med mountain buggie/urban jungle ect!). nr 2 faaaaantastisk kalesj! i lett vakover/sittestilling går kalesjen nesten ned til beina! veldig lett å skerme unge for støy og styr- ganske bra også i liggestilling- bedre enn de andre vonene vi har prøvd. ser andre over skirver og god tilelegenskap og luftjul osv, og det stemmer selvsagt (men det er ganske likt mellom de andre vognene med lufthjul). En grunn til ikke å velge dnt: dårlig amerikansk kvalitet (de amerikanske sidene skryter den opp i skyene, men det er ikke simo/emmajunga ect kvalitet på den!) Men synes personlig at enkelheten i å stable den vekk/inn i bilen/ut av bilen / opp verandaen/ ned trapp osv veier opp for det! Hilsen eier av 6 vogner 😉 (Ja det er litt fullt i garasjen selv om to står i bhg…)

    11. Donkey!? Har 17 mnd aldersforskjell. Byttet til sittedelen når minste var 3,5 mnd da han ble veldig varm oppi bagdelen i sommer, men det var uproblematisk da den kan vippes helt ned. Lett håndterbar mtp å ta av bag/sittedel, selv med en baby på armen og en hengende i bena. Bugaboo sine vogner er i tillegg pappavennlige og ikke så dillete i designet.. masse bra tilbehør. Eneste dårlige er egentlig regntrekket og delvis myggnettingen som er veldig trange å få på.
      Vi har også høydeforskjell på over 190/under 170, og den funker veldig bra for begge!

    12. Synes ikke denne funker på ulent terreng f.eks brostein og grus. Er også vrien om du skal over fortauskanter eller trille i snø.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg