Jeg har latt meg lure av ekspertene!

Hver dag blir jeg bombadert med de.
Gjennom sosiale medier, nyhetsbrev, artikler i blader og aviser.
Ekspertenes råd til oss småbarnsforeldre.
 
“Slik får du barnet til å sove hele natten i følge ekspertene”
“Ekspert advarer mot kjedelig utelek.”
“Ikke send ettåringen i barnehagen, det kan gi alvorlige konsekvenser i følge ekspert.”
“Ekspert skeptisk til samsoving.”
“Ekspertenes mening – dette er perfekt skjermtid.”
Eller min favoritt.
Ekspert- Foreldrene er ikke eksperter.

Jeg har lært meg, gjennom mine 12 (!!??) år som konstant småbarnsmor at artikler med ordet ekspert i overskriften lønner seg å styre unna.
Ekspertene er sjelden enige. Om den ene eksperten sier at det å være nær barna om de gråter når de skal finne søvnen kan du være helt sikker på at den neste eksperten mener det riktige er å snu ryggen til å tusle ut døren mens barnet gråter sine modige tårer og strekker armene etter deg i det du lukker døren.
Det finnes søvneksperter, oppdragelse og adferd eksperter, mateksperter, spebarnseksperter, småbarnseksperter,fotballeksperter, eksperter for minikjøkken og eksperter i store folkemengder ?
Sannheten er at det finnes en ekspert for alt, og de er alltid involvert når media skal skrive om viktige tema som opptar oss småbarnsforeldre.
Temaer som enten gir oss dårlig samvittighet eller grå hår.
Områder hvor vi er usikre og vablete, langt ifra selvsikre.
Det siste vi trenger er selvmotsigende eksperter som roper høyt og tydelig hva som er riktig og galt…. i følge de.
Jeg har lenge lurt, altså om det er slik at man er ekspert innen et felt, burde de ikke være temmelig enig?
Altså litt uenigheter kan jeg være med på, men når to eksperter innen samme felt er så uenig at de går hver sin retning begynner jeg å lure.
Et bedre spørsmål er kanskje, kan man kalle seg ekspert på områder det overhode ikke finnes en fasit?

Vår generasjon foreldre slår alle rekorder, vi leser bøker, ser filmer, leser artikler og fordyper oss i det meste.
strekker oss ustrekkelig langt for å prestere godt nok som foreldre.
Vi ønsker det beste for barna våre, det aller beste.
Det er ingen tvil, det er et enormt press på småbarnsforeldre i dag, og spør du meg må vi slutte å la ekspertene og media gjøre det enda værre for oss.
Jeg har lest min dose ekspertuttalselser, ikke en har gjort meg klokere eller mer beroliget.
Alle og enhver har gitt meg høye skuldre, klump i magen og full forvirring.

Etterhvert ble jeg lei, rett og slett dritt lei.
Hva ønsker media å oppnå? Er det slik at vi leser disse artiklene hyppigere om de kan tynge det hele med en uttalelse fra en ekspert?
Og nå, før disse barnehagetider og fødeboomer florerer de, ekspertuttalsene.
Noen oppfordrer til tidlig barnehagestart, andre fraråder på det sterkeste.
Noen oppfordrer til mye hud mot hud og bæring, andre mener at spebarn har godt av å ligge for seg selv.
I ren nysgjerrighet måtte jeg finne ut, hva skal egentlig til for å kalle seg en ekspert?
Vel, la meg si såpass, jeg ble ikke akkurat imponert.
I følge leksikon er en ekspert en spesielt dyktig eller sakkyndig person.
I følge wikipedia får du denne definisjonen: En ekspert er en person som konsistent presterer eksepsjonelt innenfor et bestemt område.For å bli en ekspert kreves det daglig og intens øvelse innenfor et spesifikt område i minimum ti år.
Og jeg måtte sakse ut en liten setning til: Eksperter skiller seg fra nybegynnere i hvor mye kunnskap man besitter.
 
Det er altså slik folkens, ekspert er ingen beskyttet tittel.
Hvem som helst kan krone seg med tittelen, iallfall om de slev føler de skiller seg fra nybegynnerene.
Er det ikke da fascinerende at media bruker såkalte eksperter for å tynge stoffet de presenterer.
Og når sant skal sies, om man skal følge definisjonen til wikipedia, så er jammen meg JEG en ekspert.
Konstant småbarnsmor i 12 år, herlighet jeg har jo vært ekspert i 2 år.

Så er det jo slik at jeg deler rett som det er ut gode råd basert på erfaring jeg har gjort meg, både her og på Snapchat.
men presiserer også tydelig at det ikke er en fasit.
At barna er unike, foreldrene er unike og situasjonene er unike og det er så inderlig viktig at vi husker på.
Min oppfordring til deg, er å unngå disse “ekspert” artiklene som media mater oss med.
Ikke gi de klikkene de ønsker, men hopp glatt over.
Stol på sikre kilder når det kommer til tema og områder med en fasit.
Og på områder uten fasit bør magefølelse og egen fornuft gå foran ALT.
Vi trenger å øve på å stole på egen magefølelse og ikke minst oss selv.
Det er jo slik at akkurat du er den beste foreldre til ditt eller dine barn.
 
 
For sannheten er at ekspertene gjør foreldrene usikre – i følge eksperter 😉

7 kommentarer
    1. Nemlig – du er ekspert på dine barn 😊 Og jeg på mine. Man prøver jo alt til man finner noe som fungerer. Og da finner man som oftest løsningen som passer sine barn best. Og jeg vet at det jeg gjør ift søvn/mat/oppdragelse med mine barn kan være (og er) HELT motsatt av hva venninner av meg gjør. Likevel kan vi være enige om at begge deler er best for DET barnet 😊 Hilsen 4-måneders-kolikk-måtte-la-babyen-gråte-litt mamma (får myyye dårlig samvittighet for det hvor enn jeg leser)

    2. Eg er einig i at måten media presenterer “ekspertuttalelser” på er høgst problematisk, og det gjeld ikkje berre saker som omhandler barn. Men det er jo eksperter – forskere – som har komt fram til mykje av den viktige kunnskapen om barn, som faktisk redder liv. Sånn som at små barn ikkje skal sove på magen. Så eg blir litt bekymra av denne framstillinga av at foreldre veit best sjølv alltid, for det er jo ikkje riktig. Det er faktisk ein del ting ein må lære seg når man skal ha ansvar for små barn. Og da skal ein høyre på ekspertane, dei riktige ekspertane. Og “ekspertane” bør vere forsiktig med å uttale seg i hytt og pine om ting som er uviktig, usikkert eller til og med kan vere usant. For viss dei gjer det for mykje så er det ingen som høyrer etter lenger når dei prøver å sei noko viktig…

    3. Jeg hørte en gang at ingen er bedre foreldre for barna sine, enn foreldrene selv. Og det har jeg tenkt tilbake på mange ganger. Det er vi som kjenner barna våre best og visa versa. Gode råd tas i mot men avgjørelsen tar jeg selv 💙💜💜
      Hilsen mamma til 3 skjønninger

    4. Jeg er helt enig, men nå er du inne på feltet med fasit, og som jeg skriver flere ganger i innlegget så er det stor forskjell på områder med en fasit og uten.
      🙂

    5. Og det stemmer nok, selv om vi alle leker eksperter på andres barn innimellom 😉

    6. Som man så fint lærer på Coz kurs: man trenger ikke være 100% perfekt for å være bra nok for barnet/barna 60% er mer enn bra nok👍🏻

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg