Jeg forventer 10 meter avstand, minst.

Vi er alle en del av dugnaden, selv om vi holder på å glemme den.
1 meter avstand er mulig å opprettholde, og kanskje enda lettere i sommer.
Vi alle har jo et felles ønske, å ikke smitte noen. Ikke la eventuelt uviten sykdom smitte over til andre.

Men verden går i museskritt tilbake til det det en gang var. Servering og utesteder kan holde åpent igjen, folk har savnet det, og en meter når man også kan tilby uteservering er noe vi klarer å mestre, lett.

Jeg liker det, uteservering altså. Jeg er der sjelden, men som jeg elsker det.
Mindre støy, mere å se på for barna, er du ekstra heldig har du solen i ansiktet, litt varm bris i fjeset og kjenner virkelig på sommerstemningen i det du kjipper av deg sandalene og spriker med tæra.

Men så kommer den, først som en liten eim som du kanskje ikke tenker over, så som synlig røyk medfølgende en lukt det ikke er noen tvil om. Røyken, sigaretten, siggen, sneipen. Kall den hva du vil.

Og vipps kommer jeg på, hvorfor jeg egentlig foretrekker å sitte inne.

På null komma niks er man ufrivillig passiv røyker.

Det kan ikke diskuteres, røyk er helseskadelig.
Røyk koster samfunnet, gir ingenting.
Absolutt ingenting, bortsett fra avhengighet.

Likevel, har de som ønsker å røyke en rettighet til å tenne den røyken akkurat hvor de vil ute, så lenge ikke annet er informert.

For all del, jeg er ikke sunnheten selv som skriver, jeg har mine uvaner jeg også, som er helseskadelig.
Jeg spiser sjokolade litt for ofte, drikker brus gjør jeg, og noen ganger synes jeg fastfood er det aller aller beste jeg kan få.
og det er min rett og min mulighet til å konsumere og innta dette, akkurat når jeg vil, MEN dette utsetter jeg meg og min kropp for dette, ingen andres. Burgeren jeg inntar en sen søndag siver ikke ut og plager naboen,  med irritasjon i nese og hals, økt risiko for kreft og en genser som lukter temmelig surt etterpå.

Så sitter man der da, med en rykende varm middag foran seg, sultne barn og lavt blodsukker uten rett til å si ifra.
For han som sitter der å damper, han har lov.

Da holder det plutselig ikke med 1 meter lengre, som vi holder for å ikke smitte hverandre,  dersom røyking skal fortsette å være tillatt på uteservering burde vi innføre 10 meter avstand for å skjerme andre for potensielle helseskader.

Overdriver jeg tenker du?

tygg litt på disse tallene fra NHI:

  • Årlig rammes tre barn i Norge av plutselig spedbarnsdød på grunn av passiv røyking.
  • Årlig rammes 1667 barn i Norge av luftveisinfeksjoner på grunn av passiv røyking.
  • Årlig får 10 000 barn i Norge ørebetennelse på grunn av passiv røyking.
  • Årlig oppstår det 1833 nye tilfeller av astma hos barn på grunn av passiv røyking.
  • Årlig er det i Norge 792 sykehusinnleggelser av barn på grunn av passiv røyking.

Klart passiv røyking kan skadeliggjøre, så hvorfor skal det da være en rettighet for å utføre det?

Skal jeg gå? Eller han som pumper ut giften?

Jeg har røyka selv, begynte når jeg var 13 (jepp) slutta når jeg var 20 og stod med to blå i hånden.
Hvorfor?  Fordi jeg ikke ville utsette noen andre for mine dårlige valg.

Men jeg vet hvor fantastisk god den røyken kan være, i allefall i kombinasjon med en iskald øl i hånden og sola i ansiktet.
Men uansett hvor god den er, så skader den mennesker rundt deg, og vil du det? Når samme mennesket respekterer en meter avstand for å hindre å spre et virus, burde man ikke da også hindre å utsette andre for risikoen for kreft? Astma?

En revidering av røykeloven er på sin plass, nå som vi vet, at ikke er røyken skadelig for den som røyker, men den er også  uten tvil skadelig for de som blir utsatt for passiv røyking

Jeg vet jeg vet, å sitte ute er ikke noe folkekrav, jeg kan velge å sitte inne. Det er stoler der også.
Men helt ærlig, det valget vil jeg ta fordi jeg selv ønsker, ikke fordi jeg ikke ønsker å få kreft.

 

 

Sara Emilie opprettet i går ett opprop for nettopp denne saken, et forbud mot å røyke på uteservering, altså en røykelov som gjelder i lik grad både ute og inne på et serveringssted. OM du tenker at ja jammen, det er jeg enig i, så setter hun stor pris på ditt bidrag med en signatur, det har jeg gjort.

16 kommentarer
    1. Såå enig!!! Har barn som sliter med astma og blir dårlige hvis noen røyker rundt dem. Det gjør det ofte så vanskelig når vi skal ut å spise og det har hendt at vi har har dratt fra halvspist mat for noen plent har røyket på nabobordet. Å har opplevd at folk ikke bryr seg. Å ja, vi kunne spist inne! Men det er veldig deilig å få spise ute også 🙂

    2. Er enig i at det ikke er nødvendig og sitte oppi en barne familie og røyke her i byen er det enten forbudt og røyke på ute serveringen helt og holdent men da går folk som røyker rett på utsiden av gjerdet og tenner opp ellers er det delt opp sånn at du som ikke røyker er på den enne siden og røykere på den andre jeg som røyker går ut på gata vis det er mye barn på uteseveringa eller jeg har med mine egne men jeg er ikke for og lage en røyke lov som nekter oss og kunne sitte ute spise god mat og ta seg en røyk men jeg er for og ta hensyn til dem som ikke røyker man trenger ikke sitte oppi dem barn som voksne selv har jeg opplevd ikke røykere som setter seg mitt inni røyke sonen forså og klage på røyken når det er masse ledig i andre enden som da er langt unna røyken derfor nei en røyke lov som tilsier 0 røyk på ute restaurant og ja til ta hensyn når det er fult og det påvirker barn og ikke røykere 😊👍

    3. Helt enig! HAAAATEEEER røyk lukt og giften man føler i lungene sine. Ødelegger stemningen når folk starter røykingen…
      Burde ha som i Japan; egne røyke rom ute på gaten (bussholdeplass størelse). Da står alle som vil røyke inni samme rom. De er helt lukket og vi andre slipper å få dritet på oss!

    4. I Sverige kom det faktisk en lov i fjor om at det ikke er lov til å røyke i det offentlige rom, ute og inne! Jeg måpa da vi var i Sverige og fikk høre dette og jeg håpte umiddelbart at Norge en dag følger etter. Aller helst veldig snart! Jeg hater lukten av røyk og jeg hater at folk kan røyke min datter opp i ansiktet ute. Vi sitter faktisk aldri ute å spiser på restaurant pga røykere. Det er jo litt trist å ikke kunne gjøre det, for det er jo så deilig. Vil vi spise ute i det fri så spiser vi hjemme faktisk. Skal inn og signere med en gang.

    5. Jeg setter heller ikke pris på røyking, men jeg plages av det i mindre grad.

      Jeg har også troa på at ikke alle som sitter på uteserveringen setter pris på at vi småbarnsfamilier er tilstede. Hylende unger, gafler og bestikk kastes på gulvet og man tar ofte mye visuell plass, og et støynivå som ikke står i stil med resten av uteserveringen

      Så når folk godtar mine ulemper, så får jeg godta deres 🙂

    6. Herlighet, jeg var ikke klar over de tallene du viser til her! 😳 Det er jo helt hårreisende! For en tid tilbake var det en diskusjon i byen som jeg bor i pga en mann som røykte inne i leiligheten sin og røyken skapte problemer for de andre i bygget. Dette førte til at jeg søkte opp litt om røyking og passiv røyking, og fant ut at det faktisk er noe som heter tredjehåndsrøyking som også er farlig! Koryt forklart så er tredjehåndsrøyking at en oppholder seg et sted der det har blitt røyket og en blir utsatt for passiv røyking etter at røykingen har funnet sted fordi det sitter igjen farlige stoffer i for eksempel jakker/andre klesplagg, vegger og tak.

    7. Det blir ikke akkurat sammenlignbart. Du får ikke kreft av å være i nærheten av barn, noe man kan få av røyk. Jeg leste Sara sin artikkel og har allerede signert. I Norge er det mange regler og mange forbud, merkelig det ikke er lovverk angående røyking på uteservering i Norge

    8. Men disse tallene stammer de virkelig fra folk på uteserveringer? Jeg vil tro det gjelder stakkars barn som vokser opp i hjem med røykende foreldre.

    9. @sutreguri
      Må bare skyte inn at det er voksne uten barn som også gjerne vil ha muligheten til å spise utendørs på restaurant uten å få røyken i fleisen. Så hvilke ulemper har de for røykere hvis man skal følge argumentasjonen din?
      Jeg har ei venninne som har astma som ikke kan sitte ute hvis det røykes. I tillegg er lukten fæl og ødelegger matopplevelsen. Så vi har satt oss inn i de tilfellene. Noen steder har de avdelt område og det funker som regel tålig greit. Men har også møtt røykere som har spurt/tatt hensyn og prøvd å sette meg lengst unna røykere hvis jeg vil sitte ute.

    10. Det skulle også vært forbud om å røyke det det er andre mennesker. Jeg jobber i barnehage og noe av det verste jeg vet er når jeg kommer med flokken min for å vente på bussen og det stiller seg en rett ved siden av for å røyke. Det hjelper heller ikke å stille seg et stykke unna hvis det er mot andre røyken går med vinden.

    11. Så enig! Det er jo forbud mot å røyke nesten over alt, men akkurat på en uteservering må folk få lov til å ta seg en røyk! Røykere må ta hensyn over alt til en hver tid, men på en uteservering mener jeg faktisk at de som har et problem kan flytte seg. Der det serveres alkohol kan jo folk bli temmelig fulle, noe som også kan oppleves skremmende for barn!
      Da jeg var gravid ble jeg dårlig av ALLE lukter, men jeg ba jo ikke naboen om å la være å klippe gresset fordi JEG kastet opp av gresslukten. Jeg ba ikke folk la være å spise på bussen, jeg gikk av og kastet opp på busstasjonen. Nei vettu hva…

    12. Jeg ser ingen grunn til å akseptere røyking lenger. Jeg har ikke barn, men jeg har både astma, migrene og flere allergier. Sigarettrøyk har jeg alltid reagert på. Jeg synes det er svært merkelig at røykeloven i Norge ikke har blitt strammet ytterligere inn. Jeg har ikke spesifikke meninger om røyking på utesteder. Jeg orker uansett ikke å være på utesteder, da det er skadelig høy musikk, og jeg ikke drikker alkohol. Men når det gjelder sigarettrøyk generelt, opplever jeg at det røykes “overalt”. Jeg er konstant på vakt mot røyk, og derfor merker jeg det overalt. Jeg kan ikke engang ligge på stranda uten å måtte puste inn sigarettrøyk! I tillegg kastes 2/3 av alle sneiper på bakken. Masse mikroplast etc! 97% plast, faktisk. Jeg har også kjempet for at boligen min skal være røykfri. Fem års kamp har ikke ført frem! Jeg nektes røykfri bolig! Dette viser hvor syk dagens røykelov er. Stadig flere nordmenn må bo i blokk etc. Jeg synes ikke det er noe godt forsvar å si at det jo er stadig færre som røyker. Vi kan ikke sitte og vente på at den siste røykeren tar sin siste røyk. Det er på tide å lage en lov som følger menneskerettighetene. Disse sier klart at retten til ren luft er en sterkere rett enn retten til å røyke. Og det er ikke så vanskelig å slutte å røyke som noen prøver å hjernevaske oss til å tro. Det var lett, har flere sagt til meg. Hilsen ei som spiser mye rart og absolutt ikke er noen helsefreak. Men sigarettrøyk er reelt helsefarlig for alle.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg