Jeg går i samme fella igjen.

Lillebror er straks 5 uker liten, 5 uker stor.

Ingen helt nyfødt som slumrer seg gjennom dagen lengre, men med små korte våkenperioder mellom bleieskift, mating og soving. Han følger sine søsken når det kommer til soving, dagen er det lite eller ingen dyp søvn, natten er mer preget av litt lengre strekker med søvn… iallfall innimellom.

Men søvn er viktig, for alle parter.
Min erfaring er at jo mere søvn vi legger tilrette for for disse små, jo bedre blir dagen både for liten, litt større, nesten størst og de store. Mer opplagt, de spiser bedre og har det bedre.

Så hva gjør man da, jo man gjør det som trengs for at de skal sove.

Og i likhet med sine søsken, følger lillebror deres spor.
I det vi bikket fire uker, var det ikke lengre bare å sove på brystet lengre, da trengtes det litt stimuli for å finne søvnen.
og det aller beste, er bevegelse.

Og bevegelse det gir vi han.

En liten rugg i vognen som han (heldigvis) trives i, en liten trille vi har her inne som vi bruker som dagsoveplass.
Da har vi mulighet til å både rugge, flytte på han og ha han med oss der vi er.

I dag, delte jeg en liten seanse på snap jeg visste var en ren invitasjon til mammapolitiet.
Hva jeg delte? En døsig og trøtt baby i vogna si, og en litt døsig og trøtt mamma som rugget den.

Men viktigst av alt, en trygg, fornøyd og rolig baby og en temmelig stolt og trygg mamma.

“Tenk at du som syvbarnsmor faller i samme fella igjen”

Lød den første på.

“Hvorfor rugger du han?” spurte flere.

og noen kunne fortelle.
“Jeg er så glad for at jeg aldri begynte å rugge og gav min baby den uvanen.”

Hun har nok rett, jeg faller nok i denne fella igjen.
Eller falt og falt fru blom, jeg la meg oppi den, frivillig.

For meg er ikke dette noen felle, dette er en selvfølge.
Jeg er mamman hans, og mine aller viktigste arbeidsoppgaver er å holde han trygg og tilfreds.
I mine øyne, kommer det foran både stell og mat.

Jeg ammer jo når han er sulten, skifter bleie når han bæsjer, hvorfor skulle jeg ikke da bysse når han strever med å finne søvn?

Jeg er villig til å amme selv om skuldrene er såre og brystene skriker etter egentid, jeg er villig til å skifte bleie selv om jeg er bokstavelig talt dritt lei, og jeg er villig til å rugge og bysse til krampa tar meg.

Det er jo min oppgave, er det ikke?
Som mor og omsorgsperson?

Også, kan jeg tilføye, sånn dersom det ikke er blitt sagt mange nok ganger.
Babyer er like ulike, som du og jeg.

De er seg selv og ingen andre. Det som funker for en baby fungerer ikke nødvendigvis for alle andre.

Noen babyer har fagbrev i søvn fra første dag utenfor magen.
Faktisk, selv om det er vanskelig å fatte, er det noen baby som sover så mye at foreldre nærmest kjeder seg den første tiden.

Andre babyer derimot, sliter med å forstå søvnkonseptet i flere uker, måneder ja til og med år.
Babyer er født med ulike behov, og behovet for en eller annen søvn assosiasjon er medfødt, ikke noe vi gir de.

Og i likhet med å hjelpe de med å innføre fast føde, respekt for andre mennesker og nye ord, må vi som omsorgspersoner også hjelpe de med å sove,

Enn så lenge er det en av de få tingene våre barn har hatt til felles. Bevegelse har hjulpet de å finne en god gjemt søvn.
bevegelse eller pupp og i deseperate tilfeller, begge deler. Helt sant.

Om jeg synes det er gøy?

Nei, gøy, det er å strekke strikken for langt.
Noen dager gjør jeg det med glede, andre ganger gir ruggingen meg grå hør og det hele føles ut som et kapittel med bortkastet tid. Men, jeg gjør det med glede fordi det er det han trenger. Hjelp til å sove.

 

Og gjett hva, det varer ikke evig.
Pr dags dato kjenner jeg ingen som pupper eller rugger konfirmanten sin søvn.

67 kommentarer
    1. Har to stk barn som ikke fikk søvnhormoner før etter to år.. Jeg gikk fire år uten mer enn 2 timer sammenhengendr søvn.. hvis jeg var heldig. Derfor jeg ammet minsta til hu var godt over to. Bare døtta inn en pupp når hu våkna på natta (minimum 3-4 ganger pr natt).
      Jeg lager ikke sovebarn. Ikke en (u)vane i verden ville endret sovemønsteret deres. Sånn er det bare. Ikke kom og trøkk soveungen (for det er ditt barns soveegenskaper det går ut på, ikke dine ekspert-triks) i trynet på meg eller andre mødre som ikke har sovet!

      Sukk..

      …gjør hva pokker du vil, så lenge det funker for deg og baby har det bra! Punktum!

    2. Du er fantastisk! ❤️
      Som nå fersk 3 barnsmor skulle jeg ikke «gjøre samme feilen» å la nr 3 ligge å sove å brystet, vugge i vogna, gå frem og tilbake i stuen osv osv». Nei min nr 3 skulle ligge i babynestet i den nyinnkjøpte lekegrinda eller i vogna uten at den skulle vugges.
      Men vet du hva! Min nr 3 trenger nærhet, hun trenger hjelp til å finne roen, hun sover aller best og lengst på brystet eller i armene til mamma eller pappa. Å da ser jeg det som en selvfølge som mamma at jeg skal gi henne akkurat det hun trenger for å føle seg trygg og for å sove❤️
      For som du skriver så er alle ulike… jeg er så heldig at jeg fikk babyer som ikke kunne ligge aleine 🙂 for selv om det er litt vanskelig å få lagt store flotte middager eller ha det ryddig til enhver tid så får jeg masse kvalitetstid med mine babyer den korte tiden de er babyer❤️

    3. Men altså, hva er folk redde for? At barna ikke skal vokse av seg behovet for rugging, og må rugges selv i voksen alder? 🙈. Jeg bare spør altså.

    4. WORD👏👏👏👏 vi har rugget,bysset og til å med kjørt bil for å få våre 4 til å sove. Minstemor på 3 år er avhengig av en hånd å holde i når hun skal finne roen på kvelden og det får hun😊
      Du gjør en kjempegod jobb og mammapolitiet…….hva skal man si om dem…..det egner seg ikke på trykk👊

    5. Rugg i vei😍 Her i huset: førstemann trengte aldri rugging, sov godt på dagen og natten.. Andremann sov aldri.. Rugget i 1,5 time hver dupp og han sov aldri lengre enn 30 min 2 ganger om dagen (rakk akkurat ei brødskive før han våknet) fra han var 2 mnd… Og ikke særlig mye om natten heller.. Barn er forskjellig og vi gir dem det de trenger. Stå på Nina❤️

    6. Haha kjenner meg igjen her, har en på 5 som aldri var sovebaby, og i dag sover han kun om vi er hos han og helst i vår seng 🤷🏼‍♀️ Den lille på 3,5 mnd sover også best om vi rugger på ho, og gjerne hvor det er mest ujevnt. Tenker at det ikke er rart, når man tenker på at de i magen jo er vant til at sove når vi beveger os og er aktive. Skjønner ikke at folk har så evig travelt med hvordan andre gjør det med de sine barn 🤷🏼‍♀️

    7. Er vi fortsatt der hvor man må forsvare å gi barnet sitt omsorg? Vet det var uglesett på 70-tallet at babyen fikk styre selv når den ville ha mat, og at det skulle mates hver tredje time osv. Men ærlig talt. Nå vet vi vel ganske mye mer om barns utvikling, og utviklingspsykologien. Vugging, bæring, ligge på bryst osv er hjernebygging! Det hjelper blant annet barnet å regulere følelser! Og hjelper man barnet å regulere følelser, vil det etterhvert være i stand til å håndtere følelsene sine selv, på en hensiktsmessig måte! Småbarnsperioden er tøff, men barnet får så utrolig mye igjen for det om det vugges, bæres, bysses og alt det der som er trygt og godt…..

    8. Mammapolitiet kan gå å legge seg. Mammapolitiet er de som er heldige og har barn som sover selv, ammes uten problemer og sjelden gråter!
      Har selv tre barn som jeg har rugget til armmusklene skrek! Etter å ha gjort «feilen» med førstemann, forbant jeg meg på at jeg IKKE skulle gå i samme «fella» med nestemann. Men når nr to også kom med kolikk og uro, ble det nok en runde med rugging. Nr tre var en roligere utgave, men likeså slet han med søvn på dagtid. Og da gjør man det som trengs, nemlig rugging!
      Det samme gjelder amming for mitt vedkommende. Med nr 1 skjønte jeg for sent at jeg ikke hadde nok melk. Han ble kraftig dehydrert. Selv med amming og pumping hver andre time med alle tre, har jeg gradvis måttet gå over til flaske.
      Likevel har jeg fått maaange gode råd om hvordan man skal få mer melk og generelle ammeråd, selv med nr tre. Sikkert godt ment, men ganske sårt for noen som har prøvd ALT gjennom tre små!

      Gjør det som passer deg og barnet ditt best, det funker som regel utmerket!

    9. Fy f@!n å lei jeg er mammapolitiet og disse fingrene som jobber for harde livet med å påpeke ting de fader meg ikke har noe med. Finn på noe annet og pass på dere selv! Heia deg og din familie 😀

    10. Tusen takk for dette innlegget!! 💓 Jeg har fått høre det samme såååå mange ganger, til og med fra helsesøster😥 har bysset alle mine i søvn, i månedsvis, og en av tre fant søvnen ganske raskt selv, mens de andre trengte opptil flere år… Alle barn har ulike behov.

    11. Hør hør!!
      En mamma vet hva som er best for sitt eget barn. Et barn kan aldri bli bortskjemt på kjærlighet og trygget og den vissheten om at mamma er i nærheten og vugger kjærlig <3
      Mammapolitiet kan ta seg en bolle! Stakkars folk som er så utrygge på seg selv at de på rakke ned på andre for å løfte seg selv opp..
      Stå på og fortsett å være en god mamma <3

    12. Jeg har 2 barn og kan fortelle at det er to vidt forskjellige når det kom til søvn, Hu eldste trengte rugging, pupp, nærhet, og sov ikke lenge av gangen, ikke om natta heller, mens den yngste var bare å legge ned gi smokk og kos så sov Hu, gjerne ett par timer og sov jaggu meg hele natta å. Man kjenner sitt barn best og dems behov❤️

    13. Er det ikke snart på tide å permittere det der mamma-politiet snart? Evt legge ned hele bedriften? Blir flau! Jeg vet det er lett å si, men: ikke bry deg om dem…

    14. Er så enig!!! Rugger, gynger og triller vår nummer 4 mer enn jeg har gjort med noen av de andre, hvorfor? Fordi han trenger det💙

    15. Vil ikke kalle dem for mammapolitiet. Heller folk uten nok kunnskap eller erfaring. Kanskje har de fått unger som bare har vært superenkle å ha å gjøre med. Mammapolitiet er heller de som påpeker ting man kan gjøre bedre for ungen sin. Om jeg hadde sett deg stå langt unna barnevogna med en gråtende baby i hadde jeg heller reagert da – kall meg gjerne mammapolitiet, men jeg har faglig grunn og forskning på min side som tilsier at det er feil å la en liten baby prøve å “finne roen selv”. Uvitende folk finnes overalt, så det er godt du informerer om noe så viktig og tydeliggjør dette med at du faktisk gir omsorg! Kanskje det er du som er mammapolitiet? 💪🥰 Om jeg blir kalt mammapolitet fordi jeg sier ifra om noe som jeg faktisk har grunn til å si ifra om, so be IT! Vi får tørre å stå opp for barna, uansett hvem sine er ❤️

    16. Jeg har to jenter. Hun første – sov ikke sammenhengende mer enn 30 minutter, dag og natt, i to år… Opplevde at alle andre mente det var vi foreldrene som ikke fikk til legging, netter etc. Vi var jo tross alt førstegangsforeldre… Vi måtte prøve noe annet, kutte ut noe, stoppe med ditt og datt. Viste seg å være medisinske årsaker til at hun ikke sov og vi fikk hjelp.

      Så kom nr.2 – sov helt innenfor normalen som baby, verken veldig bra eller veldig dårlig. Men hun SOV jo faktisk en del sammenhengende, sammenliknet med hun første. Hva vi gjorde vi annerledes denne gangen? Akkurat samme greia som med hun første, da jeg var trygg på at det vi gjorde var helt riktig for våre barn. Da mente derimot alle at nååå fikk vi det til, vi hadde skjønt greia, vi var jo tobarnsforeldre nå.

      Poenget – spiller ingen rolle om det er første eller femte ungen man har. Man gjør det man må for barnet sitt, uavhengig om man bysser, bærer, mater eller samsover. Mitt eneste råd til alle førstegangsforeldre jeg møter er alltid: «Gjør hva enn du må for at du og barnet sitt skal ha det bra og sove mest mulig, uavhengig hva du må gjøre og hva andre mener om det.»

      Synes dere gjør en super jobb og det er imponerende hvordan mammakreftene strekker seg så langt forbi det man tror er mulig❤️

    17. Nå har minste snuppa her lagt seg og det var dags for litt Facebook scrolling, første jeg kom over var at du var blitt “tatt” av mammapilotiet.. Igjen… Siden jeg ikke hadde vært på Snap enda i dag tenkte jeg at jeg skulle prøve å ta på meg “mammapolitibrillene” (briller jeg egentlig ikke har eller ønsker å ha) å sjekke Snap før jeg leste innlegget ditt for å se om jeg fant noe å ta deg på. Og hva fant jeg? Det jeg alltid finner på snapen din- et innblikk i hverdagen til en herlig storfamilie og ei sjubarnsmamma (!) som er så tvers gjennom god og omsorgsfull❤

    18. Kjære vene, er det virkelig en «uvane» å rugge ? Jeg rugget og rugget og rugget og….. Datteren min sov mer i vogn enn i seng, hun er nå voksen og mamma selv til en gutt med verdens beste sovehjerte… 💙Forstår ikke dette «mammapoliti» greiene, alle gjør vel det som er best og føles best for seg og sine.? Dersom man er uenig kan man holde meningene for seg selv og gjøre det en tror er best for seg og sitt, og så kan man jo lage sin egen blogg fremfor å være «troll» på andres😡stå på dere fine ,flotte 7 barnsforeldre💙en fryd å følge dere. Hilsen Bestemor

    19. Fantastisk! Takk for at du deler så ærlig. Jeg har 3 barn selv, første mann har vi sittet inne med når han skal sove og vi lot han komme inn i senga vår når han trengte. Og når noen sa noe, sa jeg «jeg vet ikke om en eneste 18 åring som ikke sovner alene eller kommer inn til foreldrene på natt» det fikk folk normalt til å holde munn. Men nr 2/3 (tvillinger) gjør vi på samme måte, vi har vugget, «hoppet» frem og tilbake osv. Vi gir de trygghet når de trenger det mest. Ingenting er viktigere enn det. Så mammapolitiet kan ta seg en bolle mener nå jeg!

    20. Altså.. her har babyene våre rugget og vugget inni magene våre i 9 måneder. bare TENK hvor mye bevegelse de faktisk er vant med sånn helt fra start. Da sier det seg selv at dette er noe babyene vil finne ro og trygghet ved ❤️

    21. Mammapolitiet kan ta seg stor bolle, ass! Du som kjenner barnet og barnets behov best, og så lenge både du og barnet har det greit så er det da ingen fare. Man skal hjelpe og ta seg av barna. Vår lille ville ligge oppå pappaen sin det meste av natta den første tiden. Fikk lov til det. Bikket vel en mnd så var senga bra nok, men skulle opp i storsenga for amming og kos. 1 år nå, våkner kl 6 og skal ha flaske. Tomt i puppen, men elsker å kose seg alt fra 30 min og oppover med puppen på morran. Koser seg et par ganger på dagtid og. I disse koronatider mes hjemmekontor har han funnet ut at han skal kose seg i søvn og. Kommer ikke noe melk så er ikke redd for tennene heller. For han er det den tryggeste og beste plassen i hele verden. Vet at dette for noen ville vært helt feil. Altså “amme” når man vet det er tomt. For meg og han er det helt riktig, så vi gjør det. Kan legge til at han fint finner roen på kvelden uten pupp og. Så kjære deg, gjør det som er riktig for dere. Rugg i vei. Lille her blir alltid rugget på dagtid, ellers tar vi en tur. Legger han aldri i vogna og bare setter den ut.

    22. Du gjør jo AKKURAT det en Mamma skal gjøre- nettopp å gjør det beste for babyen sin. Lille skatt har jo ligget i en varm og trygg hule hele sitt liv, før den ble født. Der har den fått mat når den har ønsket det, blitt rugget og bært på, kjent lyden av mamma sitt hjerte og hatt det godt og varmt. Det er det som er trygghet. Det er helt unaturlig å ”lære” en baby å følge reglene vi lager. Hjelp heller å tilrettelegg slik at babyen får det lettest, best og tryggest mulig.

    23. Ja, da hadde også mammapoliti- politiet sagt sitt. Virker som mange mødre har behov for å rotteseg sammen og være belærende og nedsettende. Det ene er ikke det spor bedre enn det andre. Det er også mulig å bare gjøre som man selv vil og la de andre seile sin kos i stillhet uten å piske opp stemningen – men så er det vel sånn man når bloggtoppen også…

    24. Helt enig med deg! Her vugger vi armene slitne både titt og ofte 😅
      Noen dager må vi nesten vugge vogna i det som føles som et vondt år og en ettermiddag og andre dager sovner han uten et eneste rykk. Begge deler går greit for meg 💙

    25. To av mine sov i vognen på natten også 😱Stod og rugget og vugget midt på natten. Fikk masse oppgitte kommentarer, men slik sov vi alle best. Plutselig en kveld sovnet de i egen seng, uten noe avvenning. Helt perfekt for oss 😊

    26. Takk! Har en liten på 4 mnd som sliter med å sove men i mindre grad enn han på 2 år som og fortsatt våkner på natt. Vi har valgt å ha babyen i senga, som med nr. 1, og får stadig kommentarer på at “når en først tar de i senga så er det gjort, glad vi aldri gjorde det…”. Blir så glad når noen som har så god erfaring som dere, også tar “dumme” valg, så jeg også kan føle meg tryggere i mine “dumme” valg ❤️

    27. Hei! Jeg er mamma til 4. Er fult klar over at babyer ikkje skal sove på magen, men på dagtid når vi kunne følge med gjorde vi det med den ene ungen. Hun sov så mye bedre å lenger da. Kanskje det kan funke? Ellers støtter jeg deg i dine valg, stå på videre for du er en reflektert mamma med bein i nasen.

    28. Amen! Bysser, vugger og går tur til den store gullmedaljen med minstemann her i huset. Og vi “nusser” oss i søvn støtt og stadig. Både heldigvis og uheldigvis varer det ikke evig.

    29. Hei! Jeg er mamma til 4. Er fult klar over at babyer ikkje skal sove på magen, men på dagtid når vi kunne følge med gjorde vi det med den ene ungen. Hun sov så mye bedre å lenger da. Kanskje det kan funke? Ellers støtter jeg deg i dine valg, stå på videre for du er en reflektert mamma med bein i nesa.

    30. Du er kjempeflink.😍kos deg og fortsett som du gjør. Du veit best.klemmer 😍😍😍😍😘😘😘😘🤩🤩🤩🤩

    31. Du er kjempeflink.😍kos deg og fortsett som du gjør. Du veit best.klemmer 😍😍😍😍😘😘😘😘🤩🤩🤩🤩

    32. Amen! Dette er jeg så enig i.
      Storebror måtte rugges og vugges i mange år, og trenger ennå trygghet og nærhet for å sovne raskt for natten(6 år). Jeg syntes at det er så koselig, og leggetid er noe av det koseligste vi vet om.
      Mens lillesøster på bare noen mnd har sovet fra dag 1, helst alene og uten byssing🙈

    33. Nå leser jeg bloggen din sporadisk, og personlig bryr jeg meg lite om hvordan folk mater, bysser, samsover osv med sine barn. Jeg har valgt å ikke eksponere slikt på mammagrupper på face eller på ulike forum, nettopp for at de måtene jeg har gjort ting på har vært riktig for meg, og jeg ønsker ikke kommentarer.

      Når jeg leser innleggene dine om dagen er det ene innlegget etter det andre som er «ute etter mammapolitiet». Men du eksponerer jo selv hva du gjør med barnet ditt, og da tenker jeg det også er naturlig at du får reaksjoner på godt og vondt. Jeg for min del kunne tenkt meg å lest noe annet enn at du forsvarer deg mot «mammapolitiet» hver gang du får en kommentar. Syns du kommentarene er slitsomme eller vanskelige å takle bør du kanskje velge å vise andre ting i sosiale media da? Disse kommentarene vil du alltid få

    34. ❤️ ein må sjølv finne ut kva som funker for seg og sin baby! Men ein veldig urolig nr 1 baby, som bare ville sove i vognen når den var i turtempo 🤦🏻‍♀️ men eg gjekk og gjekk 😢 da var han glad i mellom murene.
      Men eg var veldig fornøyd når eg prøvde bæresjal med baby nr2. Måtte bysse og bære og bære, men ho sov og sov. Hata vognen! Men eg kunne vere inne, gå på do!! og kvile augene på ein serie i bakgrunnen. Og ikjje minst ta vare på storebror med to armer fri 🥰
      For andre såg dette slitsomt ut! Og det var jo ikkje det at eg ikkje prøvde vognen av og til. Men ein fornøyd baby= fornøyd mamma. Og ein mykje bedre barseltid!

    35. Har 2 barn:)
      Første hu sovna uten problemer, evt kunne jeg bare sette på en støvsuger og hu sovna, men med minsten han trenger rygging på dagen og på kvelden så holder det bare med å legge han så ingen er like nei 🙂 syns ruggingen er koselig og du får en “liten” pause i samme slengen 😊

    36. Pleier aldri skrive noko ulike blogger😅å kom over din tilfeldig. men en gang må det være den første.. eg tenker gjær så du vil og lukk ørene fra kva alle meiner. Men et tips så eg såg på en vogn i barnehagen. Der hadde morå hengt på en dings så «rista « vogna selv. Så når hun leverte og henta i barnehagen så rista den selv . Fordet om hun hadde stoppa å hjule. Men første tanke denne sko vi hatt til hun første 😂 som våkna mei gong vogna sto i ro.

    37. Vettu, dette innlegget skriver jeg ikke til de som har kommentert. Utrolig nok.

      Men til de som opplever å få kommentarer 🙂
      For de er det mange av <3

    38. Så fantastisk og høre ❤
      Nr 1 hos oss han ble bysset og holdt frem til han sovnet helt til han var 1.5 år. Jeg bar, trillet og satt med ham i armene mine ❤
      Nr 2 som snart er 6 mnd, hun sov godt de 4 første ukene å så trengte hun hjelp til å sove 🙂 først byssing og soving oppå meg i noen uker å så over til å sove i sjal/sele hver eneste dupp hele dagen ❤ hendene fri samt en fornøyd frøken som trenger mye nærhet ❤ nå kan hun sovne i vognen om den trilles og rugges litt og sover lange dupper. Jeg er SÅ for å følge de små sine preferanser/rutiner for det er nemlig slik at ingen tenåringer vil ha mamma der når de skal sove 😅 det går over, så heller nyt den dyrebare tiden istedenfor ❤

    39. Jeg kjente jeg ble nødt å kommentere på dette. Når ble det en feil å vugge barnet sitt? Det er noe mødre og andre omsorgspersoner har gjort rent instinktivt i tusenvis av år, helt tilbake til steinalderen. Forklaringen på dette kan være flere ting, det ene er å etterligne de beroligende bevegelsene fra livet i mors mage. Det andre er at et bittelite tarmsystem ikke er helt ferdig utviklet, og babyer, ikke bare kolilkbabyer, kan ha mye ubehag forbundet med tarmbevegelser. Vuggende/ruggende bevegelser kan hjelpe til med å få disse krampaktige vondtene til å slippe. Men det begynner ofte igjen når man slutter å rygge, og barnet begynner å skrike igjen. Er det da en uvane å hjelpe de med å bli dette? Eller er det en uvane å la være? Jeg velger å tro det siste. Hilsen helsepersonell, som forstår veldig godt at foreldre må lage seg strategier for å overleve selv, og at det ikke alltid er lett å gjøre alt rett. Men å systematisk mene noe, og fortelle andre at de skal mene det samme, uten å kunne forsvare det faglig, det er vanskelig å se på. Lykke til med søvn og vugging videre. 🙂

    40. Helt enig🙌🏻 Ingen barn er like! Og man gjør d som e best for sitt barn, sånn e d bare 😊

    41. Er ikke noe rart at babyer sovner lettere med rugging/bæring og med døsende lyder som vaskemaskin og bilkjøring osv. Det er fordi de er vant til rugging og de lydene ifra magen. De roer seg som regel på brystet, pga hjertelyden de hører og er vant med fra i magen.

      Hilsen en barnepleier 😉

    42. Altså: Først av alt: All ære til deg med alle de flotte barna dine! 🙂 Vi er alle forskjellige, både voksne og barn. Søvn kan jeg skrive under på at jeg vet hvor tøft og vanskelig det er. De som er negative til hvordan andre gjør for at barna skal få nok søvn, er nok de som har barn som sovet uansett! Jeg har to barn som var helt forskjellig i forhold til søvn. Den eldste sov nesten aldri, tok evigheter på å sovne om kvelden, sov aldri på dagtid og var lys våken kl 4 osv og slik var det i mange år. Andre ungen hadde et “vanlig” søvnmønster. Sov godt om natten og aldri noe styr. Så bare rugg, bysse og amme så mye du vil! 🙂

    43. Vi har bestandig måtta enten vugga eller nært vårres (tvillinga) mest han eine, men så fikk farn litt dorlig samvittighet over før han andre så han gjor det samme med han så han også skulle få kos, kjærlighet og nærhet ❤️ å de blir 1 år nu i slutten av mai og han eine må vi i tillegg sov i lamme på natta før at han skal føl sæ trygg, eller så fall han ikke tel ro… Dagen går heilt fint bli som ei som og sov gode duppa😊 men vi gjør det før vi vill han skal få en god relasjon og trygg han på at vi bestandig e der før han..æ trur det kommer til gode den dagen de blir enda større 😊(samme med tvillingbroren, men han igjen lika ikke sov sammen med nån når han sov lika han sov aleina)…

      Men vi e alle forskjellige mødre og fedre, vi vill aldri gjør ting likens… Men vest dokker har tatt kurset som heite COSP så lær man så utrulig mye,og man skjønna meir av koffør man gjør de tingan man gjør og kan sett ord på koffør det blir som det blir 😊 æ e så gla før å ha tatt det ❤️

      Det har hjelpa mæ, mann i huset og guttan tel og få det så godt og tykt i lag 😊

    44. Huff. Litt sånn som at “dersom du ikke vil bli voldtatt, bør du ikke kle deg utfordrende”. For det er alltid den som velger å dele sin feil at andre mangler evnen til å holde kjeft, på samme måte som det er ens egen feil at man blir misbrukt fordi man drakk, eller gikk alene eller bare var født i en jentekropp? For det er faktisk litt samme greia. Det dreier seg om at man er ansvarlig for seg selv, og seg selv alene. Hun er ansvarlig for hva hun deler, men på ingen måte ansvarlig for at andre velger å kommentere. Normal folkeskikk er at man holder kjeft med mindre man ser noe som er skadelig, eller blir spurt om meningen sin.

      Det er ikke slik at de uskyldige skal sensureres ihjel eller gjemmes bort slik at de skyldige slipper å gjøre noe galt.

    45. Det er så nydelig å lese det du deler. Takk! Er SÅ enig med deg. Vi bysser, triller og styrer fordi vi vet at alternativet er verre. Du virker som en fantastisk god mamma! Sender deg en god klem ❤ Hilsen mamma til to jenter som “aldri” sov 😅

    46. Jeg sa ikke noe om at hun var ansvarlig for andres kommentarer, men at dette er en del av det man må regne med når man deler så mye på en blogg. Litt forskjell på å voldta noen og å gi noen det man selv mener er et godt råd. Jeg er på ingen måte noe mammapoliti, men mener at som en dreven blogger tror jeg alle opplever å få usaklige kommentarer, og saklige kommentarer. Det er resultatet av å ha en blogg med kommentarfelt. Ikke noe «skyld» noen veier, men et resultat av at man lar folk kommentere. Slik jeg ser det er det ikke sånn at det som oppleves som en negativ kommentar nødvendigvis er ment som det. Kanskje er det ment som et godt råd? Selv om vugging/byssing (som var eksemplet her) er riktig for en, så betyr ikke det at alle som ikke gjør det er negative. Hvorfor skal da kun de som jubler for byssing være de «positive» og de som klarer å legge barna sine uten å bysse få stemplet «negative»? Nå blir jo jeg nærmest beskylt for å fronte voldtekt bare for at jeg har en mening er ikke det drøyt da?

    47. Altså, jeg blir fristet til å spørre dette Mammapolitiet om hva de gjør for å få barna til å sove? Hvis de ikke rugger, bysser eller bærer, tviler jeg på at de gir de smokk eller koseklut heller… hva slags vidunderkur er det de bruker, som visstnok funker for alt? Når skal folk forstå at barn ikke kommer med den samme bruksanvisningen? Faktisk tviler jeg på at barn i det hele tatt kommer med bruksanvisning. Er det vanskelig å forstå?? Fokuser heller på deres eget barn istedet for å bry dere med alt og alle andre 😊 Er dere så opptatt av rett og galt og riktige teorier og fremgangsmåter så er det noe som heter tilstedeværelse, og istedet for å bruke all tid på å bry ser med hva alle andre gjør, vi all oppmerksomhet til barna deres! Please.

      Til alle mødre og fedre der ute: Stol på dere selv, gjør det som fungerer best for deres barn, stol på hjertet, hodet og magefølelsen og gi katta i hva andre mener, synes og gjør!
      Jeg blir helt matt…

    48. Så fint for lillebror😊💙 Søvn er alfa og omega for alle i huset.
      Både nr 1 og 2 rugget vi til de sovnet på dagtid. Gjør akkurat det samme med minstemann som snart er 16 mnd. Jeg synes dere er kjempeflinke❤

    49. Jeg er så einig med deg. Jeg har selv 3 barn. Di to første sov ok på dag tid med rygging i vogn. Men sov dårligere på natt til du var 3. Nr 3 sov hele tiden nesten fra hun var født til hun var 3 mnd. Sov da bare 2 ganger på dagen i 30 min. Ingen ting hjalp ikke rygging i vogn en gang. Det eneste som hjalp var bæring i bæresjal eller at hun lå ved brystet hele tiden. Man gjør det man føler og syns er rett for sin unge. Så får folk slutte å klage å sutre over hva ander gjør med sine barn. Di får heller gjøre det si syns er riktig for sine. Takk for den du er Nina. Stå på du er ei rå dame. All respekt til deg 💜🧡💙💚

    50. Jeg er helt enig med deg.

      Jeg har aldri opplevd mammapolitiet, man MÅ ikke eksponere unger og små barn på nett. I virkeligheten tror jeg mamma-politiet er et ikke-problem, jeg har aldri opplevd det.

      Som sagt så kommenterer jeg aldri slikt heller, folk må få lov til å gjøre det de vil. Men hvis man ønsker engasjement så får man både i pose og sekk.

    51. Åh, så godt å høre, jeg har det helt likt med lillejenta mi! Tusen takk! Hilsen ny førstegangsmor til baby på 9 måneder som bare vil sove til puppen på natta.

    52. Jeg tok utevogna inn på kjøkenet i går ettermiddag 😂 skitten og fæl! Sånn at jeg og storebror kunne spise middagen vår sammen. Med en fot på hjulet kunne jeg og storebror kose oss «alene» med pannekakene mens pappa var på trening. Min er yngste er 5mnd og min eldste er 4år. Jeg heier på deg og din familie! Du er rå 🎉

    53. Trygge barn sover best ❤️ Det er min klare overbevisning! Gi barna all nærhet, kjærlighet og omsorg du makter! De er bare små en gang, og du har helt rett; jeg har heller aldri hørt om konfirmanter som ammes, sover i foreldrenes seng og bysses/rugges i søvn 😂 «En gang vil du savne slitet» sier Louis Jacoby, og han har jammen rett ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg