Jeg har bestemt meg for vogn…. tror jeg…

Jeg skal ikke være seig med å innrømme at jeg ikke er veldig lei meg for at jeg har måtte sømfart vognmarkedet igjen.

Hei jeg heter Nina og har vogndilla!

Jeg har hatt temmelig mange vogner i hus, 3 og fire hjul, søsken og singel, kostbare og ikke fult så kostbare.
Tandem, sykkel og joggevogner. Skal jeg være ærlig så har jeg ikke telling på hvor mange vogner som har vært innom denne familien. Jeg har trillet barna i mye rart og mye bra 😉

Men tro det eller ei, budsjettet har ikke vært så voldsomt, jeg har solgt og kjøpt brukt, byttet og kommet over salg.
Noen kroner har det selvsagt blitt, men ikke i nærheten av verdiene man skulle tro.

Nå er det altså femte barn i magen. Av erfaring har jeg lært at det lønner seg å bruke litt tid på vognvalg.
Man vet jo aldri om man blir fornøyd eller ting blir slik man hadde tenkt. Men å ha gjort seg en real tankeprossess på når man kommer til å bruke vogn og hvor man skal bruke den og ikke minst til hvem er ikke dumt.

Denne gangen er det mange faktorer for oss å ta hensyn til.
Minstebror bruker fortsatt vogn, både når vi er ute på farten og dagduppen.
Mest sannsynlig har vi behov for vogn til han en god stund til siden han enda ikke går.
Med andre ord trenger han også et fullverdig vognalternativ med sovestilling og god plass i sportsdel.

Behovet er dermed tilstede for en søskenvogn, alikevell vil det være flere situasjoner hvor jeg IKKE har to barn foran meg, Jonatan begynner i barnehagen og det er minstemor som vil være den som er med meg.
Og i situasjonene vil det ikke være særlig aktuelt for min del å trille med en dobbeltdekker.
Jeg ønsker med andre ord en vogn som kan både være singel og dobbel.
Vi bor på landet, det er snø på alle veier på vinteren, og vi triller rett som det er på grus. Lufthjul står HØYT på ønskelisten.
Vi har bil med god plass, så det er ikke et must at den må være liten sammenlagt, men til ferier osv er det greit med en vogn som ikke tar alt for stor plass.

Komfort, både for liten og stor og den som triller og ikke minst god kontakt med barna slik at trilleturen blir sosial og oversiktlig.

Jeg har prøvd mange merker, og det er et merke jeg har vært ekstra fornøyd med.
Selv om dette var en stor klassisk vogn, både tung og stor var jeg veldig fornøyd.
Mest med følelsen av vognen, om du skjønner hva jeg mener?

Tekstiler, klikklåser, håndtak, hjul, trillekomfort osv.

Det er flere vogner som tilfredsstiller mine krav, men det er en jeg har funnet ut at jeg ønsker meg aller mest.
Og jeg har lovet meg selv, siden dette er siste.. (tror vi) at jeg skal unne meg det lille ekstra der jeg føler jeg kan.

Og på vogn føler jeg virkelig at jeg kan, jeg vet vi bruker den mye.

Valget vi har falt på…

er du spent?

Er en Emmaljunga Dobbel Viking 

 

Vi har valgt lounge understell på vår, det ser slik ut og har selvfølgelig lufthjul.

 

Men den er da ikke mulig å bruke som singel tenker du kanskje?
Å jo da, for på disse vognene er det samme bag og sittedel på søskenunderstell som singel understell.


Som dobbeltvogn er denne bare 73,5 cm bred og kommer seg dermed inn vanlige standar dører.

Med andre ord, ender jeg opp med to understell og to sittedeler.
Ett singel og ett dobbelt, en bag og en sportsdel.

 

Baggen er passelig stor, siden hun er vårbarn vil hun nok få noen utfordringer når vinteren slår til, men da er kanskje storebror sin storbagsvogn klar. (har en dansk vogn hun kan få ta over etter sin bror når hun vokser ut av denne)
Lang og fin sportsdel er det så storebror har god plass.

Tekstilene har god og kjent Emmaljungakvalitet, håndtak justerbart, gode lufthjul og med muligheter for bilstoladapter som vil passe både singel og dobbelt understell.

Bugaboo Donkey var en god nummer to, mange av dere tipset meg om den, med sine unike egenskaper som enkelt kan draes ut til dobbeltvogn og klemmes sammen til neeeesten singelvogn.

Men sittedelen er kortere og vognen er litt bred som singelvogn.

SÅ nå er det bare å krysse fingrene for at vi får den til termin.
Innser jo at jeg ikke har sååå god tid lengre.

Vi har enda ikke bestilt den.

Har du erfaring med vognen, vil jeg gjerne høre.

23 kommentarer
    1. Hei. Jeg hadde denne vognen i singelversjonen og jeg klarte aldri å vende meg til at sittedelen ikke kan legges helt ned. Man sitte-sover.. Derfor ble den solgt. Ellers en god vogn, spesielt mtp luftdekken du har valgt og kvaliteten på selve vognen.

    2. Hmmm kan den ikke legges ned å 2017 modellen heller? fikk det inntrykket 🙂
      Og justerbart fotbrett.

    3. Jeg har double 735 og singelchassi. Elsker den. Er 4. mann her, og har også vogndilla 🙂 men nå har jeg solgt alt uuntatt den kombinasjonen her og emmaljunga Big står som står i barnehagen.

    4. 3 forskjellige liggestillinger. Den blir jo ikke paddeflat siden den er ergonomisk, men mine har sovet(sover) veldig godt i den.

    5. pga hjulene rett og slett, pluss at den virker litt stiv. Vi trenger en vogn som tåler grus og skog 🙂

    6. I denne pakker snøen seg i hjulene foran.. er i allefall min erfaring. Har den ikke selv, men venninner som har.

    7. Jeg er veldig glad i Emmaljunga sine vogner, er på den tredje nå ? (byttet ut to vogner med en) Har rett og slett ikke hatt behov for å teste andre vogner. Skulle nesten ønske de begynte å lage paraplytriller ? Håper du blir fornøyd med vogna, og håper vi får høre hva du synes etter å ha testet den. ?

    8. Jeg elsker min Bugaboo (og det gjør mini meg også). Ingen over, ingen ved siden av. Mitt barn er et langt barn (over normalen), men ingen problem hos oss. Har erfaring med mange vogner, men ingen av de har jeg blitt så fornøyd med som jeg er med min Bugaboo. Som flyvogn/reisevogn har jeg babyjogger city mini zip. For oss er det den perfekte reisevogn/senter++ Har prøvd blant annet yoyo+. Er så glad for at vi valgte zip og mini sover veldig godt i den også 🙂

    9. Jeg skulle akkurat si d samme. Jeg har viking understellet selv, og fikk kjempetrøbbel da det kom nysnø!!! Da pakket snøen seg på fremhjulene og satte hjulet fast slik at jeg måtte stoppe å pille ut snøen. Så gikk d 10 meter, så fikk jeg samme problem! Kjøpte tilslutt et understell med 4 like store hjul… men understellet er genialt for gatevandring/bygåing på tørt føre!!

    10. Det er en supergod vogn! Å det med snøen; det kommer an hvor kram snøen er, for er den kram så klabber det seg til på min Emmaljungq Edge Duo med sportsunderstell. Problemet er dog mye mindre utbredt på lufthjul enn de andre hjulene. ?

    11. Vi har Baby jogger City Elite fra tidligere, og kjøpte nå City Select brukt når nr to ankom. Bag kan flyttes mellom disse to. Har en gutt på to som fortsatt liker å sitte på, samt sover i vogna. Vi triller mye på grusvei, skogsstier og sørpete gangveier. Har gått en del tur sammen andre med Emma Ljunga vogner. Vi har mye bedre fremkommelighet og ei venninne solgte Emma Ljunga, og kjøpte Elite istedet. Mye lettere vogn om man virkelig bruker den på skogtur. Selv om det er mindre hjul foran på Selecten, synes jeg den oppfører seg bra på ulendt føre. To åringen er fornøyd selv om han sitter “under” bagen til lillesøster. Han sover også godt i sittedelen. Når jeg bare har med minsta, klipser jeg enkelt av sittedelen og flytter bagen et hakk frem for bedre balanse. Slår sammen understellet ved et enkelt trykk på hver side. ? Kan også klipse på bilstolen med rett adapter. Veldig fornøyd med denne.

    12. Det er en jungel av vogner og kombinasjoner 🙂 Vi bor landlig til med både grusveier, skogsveier, asfalt og snø og er superfornøyd med vår vogn, riktignok har ikke vi en vogn for flere barn, men det jeg er mest fornøyd med er de store hjulene! Vi har en Emmaljunga Mondial Deluxe med fire store lufthjul. Det gjør vognen utrolig enkel å trille på alt slags underlag, en helt annen trillekomfort enn med småhjul. Små forhjul eller forhjul som kan roteres er noe man aldri trenger, og skaper bare problemer, særlig på vinterstid eller med ulendt underlag. Hjulene våre er også enkle å ta av hvis man må spare litt på plassen i bilen. Har hatt vognen ett år nå og er som sagt superfornøyd og de store hjulene har mye av fortjenesten for dette. Anbefaler deg å tenke gjennom hjulvalget en gang til 😉

    13. Jeg hadde 2015 (mener jeg) og den gikk ikke an å legge helt ned. Jeg hadde iallefall reist å sett på sittedelen på en butikk før jeg hadde bestilt.

    14. Tror du har gjort et klokt valg! Har selv lang erfaring med Emmaljunga og det med snøen er ikke et problem på understellet du skal ha? På de med Eccohjul pakker snøen seg i fronthjula. Skulle man få dette problemet med eller uten lufthjul så er et lurt tips: spray hjulene/dekkene med siliconspray og snøen klabber seg ikke på ?? Helt sant! Lykke til, du blir nok fornøyd ?

    15. Jeg har viking i si gel vogn. Og jeg har byttet ut hjulene med lounge nitro hjul. De er litt større, men lufthjulene skal være gode nok, men på min har jeg ecco hjul originalt. Setet kan ikke legges helt ned, det er ergonomisk sittedel, men Kaspian sover utrolig godt i den ❤

    16. Ja, pga selve det festet over hjulene som blir som en slags snøfanger, og siden hjulene også er mindre enn bakhjulene så får du stadig ‘påfyll’ av snø.

    17. Jg har riktignok hjulene uten luft. Da jg snakka m butikken kunne de ikke hi mg annet råd enn å spraye hjula m silikonspray(for å hindre at snø festa sg!) som holdt i ca 10 m.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg