Jeg har prøvd å gi dere svar.

Dere har spurt og det var jammen på tide med noen svar også.

Det var både skummelt og veldig moro å se hva dere lurte på.  Tusen takk for alle som tok seg tid og lyst til å spørre oss noen spørsmål eller to, eller femt(ten). Jeg/vi har prøvd å svare så godt vi kan 🙂

Så sett deg godt til rette, fyll opp glasset og gjør det klar til å vite ting du ikke viste, eller ville vite… 😉
om meg/oss bak smabarnsforeldre.no

 

Beate lurer på: Hvor lenge var dere sammen før dere fikk deres første barn?

Jeg var så heldig å finne denne karen i en alder av 17 år og flyttet sammen med han raskere enn de fleste mente var forsvarlig. 4 år senere ble vi foreldre til Amalie i 2007.

Solveig lurer på :Hvordan er en typisk morgen?

Akkurat morningen er noe vi har jobbet med i den siste tiden så svaret hadde vært en helt annen om du hadde spurt meg for noen uker siden. Nå har vi to skolebarn som tar buss og ei frøken i barnehage. En overgang for alle. Eldstejenta er den første som er oppe, hun står opp kl 06.30. Hun er den som dekker frokostbordet. Deretter tusler vi en etter en opp og kjøkkenbordet fylles sakte men sikkert opp.
Vi spiser felles frokost, og skolebarna smører matpakke ved frokostbordet.

Mens vi fire andre sitter igjen, tusler de to eldste etter en tannpuss ut døren med skolesekken på ryggen.
Vi koser oss en halv time til før mannen kjører minstemor til barnehage og kjører innom lokalet vårt.
Jeg og Jonatan triller etter når det er klart for hans første dupp i 09.30 tiden.

og hvor lang tid burker dere på klesvask.

Ahhh det never ending story…. det er ikke uten grunn at jeg har nettopp en skittentøyskurv i headeren min 😉 Men vi bruker mye mindre tid på klesvask etter en løsning jeg kom på i forbindelse med flytting.
Men den kan jeg fortelle dere mer om senere. Men totalt vaske vi ca 10-12 vaskemaskiner i uka.

Kristin M lurer på:
Hvor ofte har dere sex?
Ja jeg ba jo om det..gjorde jeg ikke.
Vell svaret er temmelig kjedelig, vi har sex når vi har lyst. Det anbefales forøvrig, ha rom, tid og lyst på sex, det gjør alt annet mye lettere i hverdagen, jeg lover 😉

Fem i familien hadde noen fine spørsmål til oss
Når legger barna seg i uke dagene ? Er det forskjell i helgene?

Å du hellige leggetid, vi er så heldige å ha barn som legger seg uten problemer. Det er våre faste rutiner, en suss på pannen også er det natta for våre små soldater. Ingen farting inn og ut av soverom osv.
For å opprettholde den gode trenden har vi sjelden krumspring fra rutinene.

Jonatan legger seg 18.30, senest 19.00 hele uken.
Matilde og Markus legger seg 19.00, senest 19.30 uken, senest 20.30 i helgene
Amalie 20.00 senest 20.30 i uken og senest 21.30 i helgene.

Har dere noe fast dere gjør som familie på helg?

Vi har et mål og det er å være sammen og tilstede. Ofte er det litt skippertak i hus og hage som må gjøres. Vi er ofte ute i skog eller nærmiljø. Fast aktivitet er lørdagsgodt etter middag på lørdag i tillegg ønsker vi å se en film sammen og en tur.

Har dere det ryddig på kjøkken / stue da dere legger dere?

Når vi går inn for det, har vi det. Og er kjøkkenet rent og klart til ny dag er det som regel mannen i huset som har tatt initiativ. Etter vår nye morgenrutine er faktisk kjøkkenet ofte “klargjort” til neste dag. Jeg er elendig på å rydde på kvelden da jeg har en tendens til å bli veldig BRÅTRØTT.

Blir det husbygging ?

Drømmen er til å ta og føle på, vi må bare være helt sikre på at vi er rustet til en byggeprosses og ikke minst bygger på riktig sted.

kommer det en nummer 5??

Er det en ting jeg har lært meg i mitt 32 år lange liv, så er det at livet overhode ikke kan planlegges.
Vi har blitt overrasket både på 3. og 4. mann. Ettersom ungeflokken har vokst har jeg trivdes mer og mer i mammarollen, og jeg kjenner at dette er så innmarri riktig. Vi har det veldig godt nå, med våre fire små i den lille bygda vår. Om det kommer en til? Det kan jeg hverken svare ja eller nei på.. men planlagt er det ikke.. for det er jo ingen vits 😉

I tillegg tok hun meg på kornet og spurte meg alle spørsmålene jeg selv gav som eksempel.
Jeg har valgt å fjerne de andre har spurt om også.
Har du alltid lurt på hva min favorittmat er? Jeg er veldig veldig glad i kylling tandoori
Når Matilde legger seg?: senest 19.30
Hvem som krangler mest? Uten tvil Markus og Matilde, de er som knoll og tott.
Hvilken bil vi har? En elskverdig Mercedes Vito.
Hva mannens værste uvane er.. om du spør meg…eller han? Han snorker og sover VANVITTIG godt
Hvilke serier vi ser på? Akkurat nå har vi dille på game of thrones
Yndlingsfilmen til Amalie? Hotell Transylvania

Tinemor lurer på:
Eksploderer dere noen gang når trassige unger er på sitt værste, eller klarer dere å telle til 10?

Vettu, jeg hører folk snakke om trass og hvor slitsomt det er, men vi har tilgode å erfare det, barna er aldri trassen her…. … … . . . .  kremt…
Ha ha ja gjett om jeg eksploderer, jeg er sint rett som det er, senest til middagen i dag eksploderte jeg på 6 åringen som bestemte seg for å kle inn hele tallerkenen sin ketchup og rømmedressing.

Både jeg og mannen blir sinte, men vi prøver så godt det lar seg gjøre å snakke til barna slik vi selv forventer å bli snakket til. Jeg tenker at de ikke har noe vondt av å se mamma og pappa sinte, men går vi over streken er vi snare til å si unskyld også.

Gina lurer på:
Leser du andre blogger? Hvilke?
Ja jeg gjør det, når jeg har tid 🙂 Det er mye inspirasjon å hente.
Jeg leser flere forskjellige, men mine to favoritter er uten tvil pappahjerte og CasaKaos.
Jeg må innom Caroline Berg Eriksen sin innimellom og også Villa Paprika sin.
Jeg blir også veldig imponert og inspirert av Fitfocuse (fatter ikke hvor hun får energien sin fra) Og Trinesmatblogg brukes rett som det er.

Hva jobbet du med før bloggen?
Her pirker du borti min fortid, en som jeg kanskje ikke snakker så mye om men gjerne skulle snakket mer om. Men kort oppsummert er det jo ingen hyggelig prat.
Jeg gikk kun to år på vgs, så begynte jeg å jobbe fast hos et stort kundesenter. Ble tilbydd stilling som teamleder dagen etter jeg fant ut jeg var gravid og takket nei. Jeg ville ikke bruke all min tid på pendling og jobb. Men det ble ingen pendling eller jobb overhode. Iløpet av det første svangerskapet ble jeg rammet av kraftig svangerskapsdepresjon. Denne har fulgt meg etter fødsel, inn i nytt svangerskap, inn i barseltid osv. I hele åtte år satte den meg helt ut. Jeg ble inneslutta og veldig overvektig. (vi snakker over 140 kilo)
2012 ble året jeg bestemte meg for å snu. Jeg nådde ikke frem til føttene til mellomstemann når vi skulle ta på sokker. Størrelse og vekt hemmet meg ikke bare som person men også mamma.

Kort oppsummert, det skjedde mye det året. Matilde ble født mars 2012, mannen tok over hele permisjonen slik at jeg fikk tid og rom til å ta vare på meg selv og resten av familien.
Jeg mistet over 60 kilo og ble frisk fra depresjonen også etterhvert. En mørk og dyster dal ble fort til en solrik eng 😉

Har dere noen gang barnevakt til alle fire?

Nei 🙂 Jeg er en skikkelig hønemor når det kommer til disse minste og bruker lang tid på å klare å slippe de fra meg. Men i det tempoet vi lever og jobben jeg har ved siden av å være mamma har vi nå valgt å kjøpe oss barnevakt (vi har ikke så mye familie rundt oss) Og hun skal etterhvert ha Jonatan 2-4 dager i månenden mens de andre er i skole og barnehage eller hun skal ha alle sammen. Det blir spennende.

Nina lurer på:
En typisk ukesmeny

Hei, kult navn a gitt, blir alltid litt satt ut når andre heter det samme som meg…Nesten litt starstrucked på en merkelig måte. Men middager ja…
Ahhh må vi snakke om det? HER har vi forberdringspotensiale, og vi har prøvd, tro meg vi har prøvd men vi feiler og feiler. Planlegging er alfa omega, ikke bare blir det hyggeligere, det blir også billigere.

Men en typisk uke inneholder noe ala: Fiskekaker potet og raspet rotgrønnsaker, pasta med hjemmelaget kjøttsaus og salat, wok med nudler og kylling, Taco (hver eneste fredag har vi texmex av en eller annen variant) Pizza og tomatsuppe.

Vi prøver å ha grønt til hver eneste middag.

Helen lurer:
Hvordan er en typisk, litt hektisk hverdag hos dere? Hvordan organiserer dere alt?<

Vi bor godt på bygda, og en av fordelene er at dagene blir automatisk litt roligere. Ikke bare pga mindre bråk og ståk (hva er ståk igrunnen) men fordi det rett og slett ikke er så mye som skjer.
Det er fritidsaktiviteter, men flere er samlet i alder slik at barna er med på de samme. Og alle avslutninger osv er også felles.

Alikevell fylles jo dagene opp, fire barn skjer det noe rett som det er. Bursdager, helsestasjon, tannlege, skogdag, allidrett, kortimer osv osv.

Vi organiserer dagene med en kalenderbok, vår egen faktisk. Vi utviklet en i fjor fordi vi savnet en som var tilpasset småbarnsfamilier. I tillegg har vi en magnettavle på kjøleskapet så alle ser hva som skjer med alle.
PÅ den måten unngår vi doobeltbooking. Kan jo forøvrig nevne at vi jobber med 2017 varianten nå og at den kan sikres til en temmelig god pris akkurat nuh (egen reklame der altså)

Eilen lurer på:
Hva er de beste tilbakemeldingene du har fått på bloggen, snap eller instagram?

Hvor skal jeg begynne? Jeg får så mange hyggelige tilbakemeldinger og setter så umektelig stor pris på alle sammen. Men de som gjør ekstra godt er de som forteller meg at jeg har hjulet på ett eller annet vis.
Enten ved å gi de underholdning en gråværsdag, en ekstra god frokost en lørdag, eller ord som har trøstet, rørt eller gledet.

Sist er det Forfatterfrue som lurer:
Hva er det aller fineste bloggen har gjort for DEG?

Det er ikke et vanskelig spørsmål å svare på i det heletatt.
Det aller aller fineste bloggen har gjort for meg, er å vise meg at jeg ikke er alene.
Noe som igjen har inspirert meg til å fortelle alle andre at de ikke er det.

Bloggen har gitt meg mot til å si det vonde ordene høyt og de ærlige enda høyere.

Jeg smiler og ler hver eneste dag pga bloggen. Hver eneste dag får jeg herlige ærlige øyeblikk ifra dere fantastiske foreldre der ute som sammen med oss gjør så godt dere kan og enda litt til.
Mine lesere har gjort så jeg trives bedre og er tryggere som mamma, jeg lover, ALLE foreldre burde sett de snappene jeg ser hver eneste dag. Det gjør meg trygg på at ALLE har kaos, ALLE har gode dager OG dårlige ikke bare jeg og vi.

Ordene kommer for kort, bloggen har vært en god følgesvenn på min vei til å bli skikkelig frisk.
Og jeg vet ikke hvor jeg hadde vært uten.

4 kommentarer
    1. Mange fine svar å kjenne seg igjen i?
      Men en ting må jeg spørre om, den boka deres: Vi fikk den i mosy boksen vår og har vært godt fornøyd bortsett fra en ting. En ting som for det meste er et problem med slike kalendere. Hvorfor har dere laget en slik bok med bare 5 kolonner?? Dere har jo selv 4 barn og det problemet med å ikke få plass til alle på en kalender kan dere vel ikke ha oversett?
      I år har minstesnuppa på 1,5 delt “boks” med meg men det blir ikke helt gjennomførbart til neste år med bhg start og alle ting som skal skrives opp. Bare en liten tanke fra en 4-barns mamma til en annen?

    2. Fikk ikke spurt deg før du postet dette så jeg spør like dumt nå 🙂 Har du noen gode råd til en trøtt, sliten og fortvilet, ca. 2 uker gammel førstegangsmor på 21? Snuppa skriker og skriker akkurat nå og har sånn økedøgn og jeg brøt sammen i tårer i dag… Hun er en engel ellers og får høre fra andre at de ikke har sett en så rolig baby før og hun våkner kun en gang om natten til vanlig, men nå er dagene for meg og forloveden et lite helvette! Setter enormt pris på svar! 🙂 Ønsker dere en rolig kveld videre og en super morgendag!

    3. Kjære kjære Ina. Først og fremst, gratulerer. Du har gjort en fantastisk jobb, bært fram og født en liten frøken, det ligger det mye mye jobb bak. Det er klart du er sliten, tenk på alt kropp og pskyke har vært gjennom de siste ukene og månendene.

      Når du har en så liten frøken, kan du forvente at rutiner, adferd og reaksjoner forandrer seg hyppig, det de “alltid” gjør er det plutselig slutt på og en ny, og kanskje ikke like velkommen vane eller rutine er på vei inn.

      Hun er bare to uker i denne verden, og det er viktig å huske på, hver eneste lyd, lukt og syn er nytt. Alt sammen. Men det er og viktig å ikke glemme at du også bare er en 2 uker gammel mamma, alt er nytt for deg også, spesielt det å ha en sjef på 50 cm.

      Det vil komme slike perioder som dere er i nå, noen er lange, andre er korte. Uansett føles de uendelige mens man er midt i, og når de er over.. er de like fort glemt. (det er slik vi ender opp med å få fler :P)

      Når det er slike perioder, med økedøgn osv, anbefaler jeg å stenge alt annet ute. Gjør kun det du må. Legg deg godt tilrette i sofaen, amm og Netflix, se en serie, en film eller fem.

      La oppvask og klesvask stå, det kan du ta senere, eller din samboer får ta det. Sov når du kan (ja jeg vet det er så innmarri enkelt å si) men tenk på det iallefall, tenk at det er helt greit om du sier nei til besøk fordi du vil sove.

      Alle mine barn har vært rolige vakre engler i følge andre som ser de, jeg er ikke enig… kanskje ikke så rart ettersom jeg ser barnet 24/7 og ser absolutt alle sider og opplever alle runder med gråt og surv og netter uten søvn.

      Det er tøft nå, det er lov å gråte og synes at ting går både seigt og trått. Det er lov å synes at mammalivet er no skikkelig dritt innimellom.. men så kommer det en god dag.. også er det hele glemt… nesten 😉

      Du gjør en super jobb… rett og slett!
      Håper dagen blir god. Om været er bra, kom deg ut å ta litt frisk høstluft, det gjør godt både for sjel og kropp.

      Takk for at du spurte.

      klem fra Nina

    4. Hei Lisa 🙂

      Så hyggelig å høre at du er fornøyd med boka. Når det kommer til ditt innspill ang kolonner, så har dette vært til vurdering mange mange runder. For saken er, uansett hvor mange ganger vi deler opp, så blir jo plassen ikke større. Vi kommer ikke til å andre format. Så det vil si at om vi deler opp i seks kolonner, blir ikke plassen til å skrive totalt sett noe større. Vi har løst det med at vi deler en kolonne, to og to, har en husk og en til min jobb.
      Nå er kanskje ikke vi den mest travle familien, men dette går helt fint.

      Når vi deler opp i seks kolonner, vil hver enkelt få så liten plass at vi kommer inn på det problemet jeg ALLTID har med bøker, at hver dag har for liten plass å skrive på.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg