Jeg påvirker deg…og det skremmer meg.

Jeg elsker jobben min.
Selv om det å si rakrygget og stolt at jeg jobber med blogg sitter inne.
Jeg mener, det kan ikke diskuteres en gang. Blogger er et yrke satt i bås.
Og de fleste har gjort seg opp en mening om det du driver med før de i det hele tatt vet hvilken sjanger du jobber i.
Jeg er stolt av jobben jeg gjør her inne.
Hver eneste innlegg inneholder en del av meg.
Og en god dose innsats, kreativitet og hardt arbeid.

Jeg har blitt kjent med mange av mine lesere løpet av mine 4 år som blogger, sånn på ordentlig.
Fulgt dere i mammarollen, fra to blå streker til første bursdag.
Jeg elsker at jeg hver eneste dag blir kjent med nye mennesker,
får se en del av andres hverdag via sosiale kanaler og åpenhjertig kan dele både gode og tøffe øyeblikk med dere.
Jeg lever for å dele, det ekte og virkelige.
Inspirere og motivere.
Jeg elsker jobben min,
men er livredd ansvaret.
Hver eneste dag, gjennom alt jeg gjør og sier påvirker jeg der ute.
Lenge har ordet hatt en negativ kraft hos meg.
Jeg mener,
hvem liker å innrømme at de har blitt påvirket?
Sannheten derimot er jo noe helt annet, hver eneste dag blir vi påvirket i en eller annen grad, enten vi vil eller ikke.
Ikke bare av reklame, men også av andres meninger, holdninger, tips, råd og erfaringer.
Våre tanker, følelser og meninger forandrer seg og tilpasser seg utifra hva vi lærer, erfarer, ser og hører.
Enten det er noen som står oss nære, eller er mer fjerne.
Faktisk, så er det slik at i følge undersøkelser stoler 1/4 av mine lesere mere på meg enn sine beste venninner.
Hjelp!

Det er ikke lett, så ærlig skal jeg være.
Å være 100% seg selv i sosiale medier.
Særlig når du vet at flere av dine sider, meninger og valg er utradisjonell og mot normen.
Alt jeg sier, mener, deler kan påvirke deg, eller deg i en eller annen grad og det
synes jeg er fryktelig fryktelig skummelt.
I dag snakkes det om vår, altså bloggernes makt og påvirkning. Det er ingen tvil, den er så absolutt tilstede.
Spesielt når det kommer til kropp.
Unge jenter  som blir daglig påvirket av av bloggere i andre sjangere enn meg.
Den perfekte kroppen blir trykket opp i ansiktet dems hver eneste dag, uansett hvilken app de åpner.
Instagram, facebook, snapchat.
Vi bloggere er jo overalt, hele tiden.
Det diskuteres i vildens sky om hvem som har ansvaret.
Noen mener det er du som leser bloggen, som må bli flinkere til å skille mellom fantasi og virkelighet.
Andre mener det oss som bloggere, som bringer budskapet?
Det er, om du spør meg, ingen som har rett.
Jeg mener, der er vi som forbrukere som selv er ansvarlige for hva vi lar oss eksponere for.
Det er ingen av oss som skriver blogg som TVINGER deg inn, vi påvirker deg kanskje men det finnes ingen bindene avtale.
Du leser min blogg helt frivillig.
Samtidig er det mitt ansvar å sørge for at det jeg kommuniserer er klart og tydelig og noe jeg kan stå for.
Noe som er mine meninger, erfaringer og opplevelse.
For det er nettopp det jeg deler.
Jeg er ingen ekspert på noe som helst nivå, jeg er ingen fagperson.
Jeg er bare meg. En mamma som kjemper for å overleve småbarnskaoset, hver eneste dag.

Du skal aldri ta meg som en sikker kilde.
Å bli kalt en påvirker, eller influencer om du vil, slet jeg lenge med å ta rakrygget.
Jeg ville da ikke påvirke noen?
Men etter en stund, viste dere meg at å påvirke er også inspirere.
Inspirere til å våge å ta annerledes valg.
Inspirere til å stå for sine meninger.
Inspirere til å si ting, akkurat slik de er.
Påvirke andre til å være seg selv, akkurat slik jeg er.

Jeg velger å stole på mine lesere, at de er oppegående mennekser som ikke glemmer sine egne holdninger blant mine ord.
Det er klart jeg kan bidra til å endre eller påvirke, men da er det mitt ansvar å være varsom om hva jeg skriver om.
Jeg mener lite om mye, vaksiner, nattamming, skjermtid, kjøtt eller ikke kjøtt, rutiner.
Holder mine holdninger klokelig for meg selv innenfor tema jeg vet kan ha konsekvenser å påvirke.
Om du vaksinerer eller ei, samsover eller velger å la barnet vokse opp som vegetar (er det det det heter 🤣)
er opp til deg å ta stilling til, ikke meg.
Jeg kommer aldri med en fasit i tema uten fasit, men deler gledelig mine erfaringer dersom den kan være verdifull for noen.
Min påvirkningskraft er stor, sånn er det, enten jeg vil eller ikke.
Et ansvar jeg tar alvorlig.
Men ikke glem, at du har et ansvar du også.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg