Jeg tror det har glemt at vi er barn.

Hun har gledet seg lenge til å begynne på skolen.
Ifra første dag i siste år i barnehagen har hun vært både klar og tydelig på at nå var hun klar for neste steg. Det store steget inn i skolegården med sekk, nykvesset blyant og alt for stort viskelær.
Sommerferien kunne nesten ikke gått fort nok, hvorfor i alle dager var den så lang?
Fantes det i heletatt noen som trengte så lang ferie?
Det føltes godt i mammahjerte, å se hun gledet seg slik over den store overgangen som ventet.
Storebror hadde ikke denne forventningen og nærmest gruet seg til det hele.
Det gikk fint med han også, men det er ingen tvil om at det er enklere å følge en førsteklassing inn i skolegården for første gang når det er sommerfugler som fyller magen og ikke småstein.
Det var en stor dag, hun klarte nesten ikke slutte å smile, og hadde det ikke vært for ørene hadde smilet gått rundt. Stolt som få satt hun på stolen og hilste pent på læreren.
ENDELIG var vi i gang.

Men så skjer det noe, hun som spratt opp den første skoledag kl 05 og stod klar i trusa med sekken på blir vanskeligere og vanskeligere å få opp. Sommerfuglene forsvinner og det samme gjør iveren etter å komme seg på skolebussen.
Mammahjerte blir bekymret, har hun ikke venner? Mangler hun noen å leke med?
Hvordan er læringsmiljøet? Er det noe galt?
Hun er seks år stor, like vell føler jeg ofte det er vanskelig å spørre de riktige spørsmålene.
De som ikke leder til et svar jeg kanskje ønsker, men et svar som kommer fra hennes hode og hjerte.
En annen ting er å finne tid, hvor hun tar seg tid og får tid til å svare ordentlig.
Ikke bare med stutte “vet ikke” eller “husker ikke”
Så fikk vi litt tid, hun og jeg.
Jeg fant tegneblokk og farger.
Målet var tid sammen, og prøve å nøste opp i skolesituasjonen?
Hvordan er det å være skolejente da?
Drister jeg meg til å spørre etter at Elsa har fått farge på både hår og armer.
Ikke så gøy som jeg trodde, sier hun uten å nøle og uten å se på meg.
Hun bytter farge og fortsetter på den overdrevne sexy kjolen (om du spør meg)
Ikke så gøy? Hva er annerledes da?
Jeg må jo plutselig klare alt, sier hun og ruller øynene mot meg.
Jeg må kjempe mot smilet, forstår godt hva hun mener.
Ikke rart hun kjenner på den, fra å ikke ha stort til forventninger har hun gått gjennom en sommer hvor vi gjentatte ganger har fortalt henne at dette må hun klare, hun er tross alt skolejente.
Alt i fra å åpne å lukke de vanskeligste jakker, tre strikken over skoene, tørke seg på do og pakke sekken selv. Det er klart det er overgang.
En stor overgang fra en bekymringsfri og nærmest ansvarsløs hverdag i barnehagen med lillebror.

Ja det forstår jeg godt sier jeg, mens vi begge fortsetter å fargelegge.
Men synes du har klart deg veldig fint, jeg stryker henne på ryggen.
Hun smiler og gir meg et raskt blikk.
Så stopper hun opp.
Holder begge hendene på den isblå fargeblyanten og tenker en stund før hun rynker pannen.
Ser på meg en stund… før hun legger blikket ned på arket igjen.
Også tror jeg de har glemt at vi er barn, sier hun mens fargene fyller kjolen.
Glemt at dere er barn?
Ja, sier hun bestemt og slutter å fargelegge.
Vi får jo ALDRI leke.
Og der, akkurat der faller alle brikker på plass.
Det er klart, jenta savner leken.
Hun er seks år, proppfull av fantasi og livlige historier.
Hun kan bruke timesvis på rommet, i sin egen verden.
Hun som lekte og lekte og lekte og lekte hele dagen i barnehagen.
Sitter nå på en stol, til en pult, med forventningene bokstavelig talt hengende over seg.
Målet er at alle skal knekke lesekoden første skoleår (aller helst første halvår)
Hun skal kunne telle både høyt og langt, og forstå at 1 og 1 er to.
Sette seg inn i et nytt klassemiljø, nye rutiner, nye voksenpersoner og systemer.
Gjøre lekser, holde orden og pakke sekken selv.
Hun er jo tross alt skolejente.
Det er ikke det at jeg ikke tror hun leker i skolen, hun har fått flere venner og friminuttene blir nok fylt med både fantasi og magi. Men sammelignet med tidligere hverdag er det langt ifra nok.
Uten lek, ingen fantasi og mindre glede.
De har kanskje ikke glemt at dere er barn lille venn sier jeg og tar håret bak ørene.
De har bare så veldig lyst til å lære dere masse masse.
Tenk hvor heldige dere er, fortsetter jeg. Som får lære nye ting, hver eneste dag.
Ja, sier hun og smiler.
Biter litt i blyanten som nå har blitt rosa (selvfølgelig)
før blikket igjen går ned på arket.
Men vi trenger ikke lære så mye hver eneste dag da.
Vi har det jo ikke travelt.
Vi snakker ikke stort mer om det, jeg og den store lille førsteklassingen min.
men hun fikk meg til å tenke.
Og kanskje med dette innlegget får hun flere til å tenke?
Det jeg vil, med dette innlegget er å sende en ekstra hyllest og klapp på skuldra til
de viktigste studentene vi har her i landet.
De som kanskje trår igjennom det tøffeste året i sitt liv uten å engang være klare over det.
Har du en førsteklassing i hus, gi han et rusk i håret og et kyss på kinnet.
Fortell at du er stolt av henne og at du beundrer den innsatsen hun gjør.
Lag en hverdagsfest ut av leksestunden, drikk eplejuice av stetteglass og ta en kjeks ekstra.

Også bør vi kanskje sette oss ned, tenke litt på, om vi har glemt at de er barn?
Det er ikke bare Matilde som synes det er for lite lek, 49% av lærerene er også enig.
Det er selvfølgelig fint å flotte å både lære bokstaver og tall, men det er også mye læring i lek og fantasi.
Og la meg sitere min kloke vakre seksåring.
Vi har det ikke SÅ travelt da.

12 kommentarer
    1. Jeg er så enig! Vi har førsteklassing for første gang i år, han sier det er fint, SFO er gøy, friminuttene med gutta er knall. 😍 Men samtidig fortelles det at han får aldri tid til å gjøre seg ferdig med oppgavene i timen, de har ikke så god tid til det de skal gjøre, han husker ikke alt læreren sier og kan ikke alt, og det er teit med over 20nye ansikter han ikke kjenner og nesten ingen voksne. De er tøffe de små som plutselig skal være superhelter på skolebenken etter forventningsfrie barnehageår❤

    2. så utrolig fint skrivd og det er som tatt ut av vår hverdag. frøkna mi ville ikke på skolen i dag. var ikke ferie før jul nå…å skolen er så kjedelig! jeg prøver å oppmuntre med å si at det var gym i dag og det liker hu… joda mamma sa hu, men vi har 2 t norsk først og norsk etter… vær dag startet vi med 2 t norsk…fredager er en dag hu gleda seg. det var utedagen… det fikk vi beskjed i vår. de skulle ha en hel dag ute.. så bra! men jaggu må de ha 2 t norsk først så de må ha med 2 sekker på skolen… tursekk og skolesekk.. men våres er heldig, de slipper lekser… lesing begynner nærme jul men det er det. å takk å lov! frøkna mi har ikke sfo men er sliten etter skolen.. glad jeg slipper å mase om lekser.. hu kastet ofte sekken inn og vil være ute… vi er så lite ute mamma.. mammahjertet mitt blør… det var ikke sånn det skulle bli og det var jaggu ikke sånn det var når denne 6 års reformen kom..ikke rart barn blir skolelei tidlig når de som små unger får dette lassa på seg..

    3. Åhh. Har hatt akkurat samme situasjon her med min 6åring. Han har gått fra å si at han elsker skolen til at han hater den. 🙁 han og påpeker at det er for lite lek.

    4. Trur vi er heldige med skulen. 😍 har 1 klassing for fyste gang, no har leseleksene begynt og dei er ho ikkje så glade i. Dei har fast tur dag kvar tysdag, leiketime kvar fredag. Og torsdag har dei 2 timar med noko dei kallar stasjonar. Og så har dei lyttering i begyndelsen av kvar time. 😊Så eg føler dei får leike seg ein god del. Eg ville tatt opp med læraren om ein synest det blir for lite aktivitet og leiking. Og mykje stillesitting..

    5. Åh fantastisk!! Vi har også en førsteklsssing som var full av forventninger!! Etter noen uker spurte jeg han hva han liker best på skolen. « Ikke friminutt. Fordi de er så korte at jeg rekker ikke å leke. Skulle ønske jeg kunne være i barnehagen for der kunne jeg leke så mye jeg ville.»

    6. Du har ei utrolig klok lita skolejente, som reflekterer så fint😍Håper de som bestemmer lytter til de som vet hva det vil si å være barn – nettopp disse flotte førsteklassingene som vet hva de forventet og hva som er realiteten. Kan da ikke være så vanskelig å få inn mer lek i læringen…

    7. Dette traff en barnehagelærerstudent (2.året) midt i hjertet! Jeg er helt enig med frøkna di og tror jeg kan forstå litt av hva hun mener.. Verdien av lek er uvurdelig og av enormt stor betydning, mer enn man nok forstår. Leken former og utvikler et menneske på områder man ikke en gang tenker over, og på skolen blir alt annerledes og overgangen stor.
      Jeg håper jeg i fremtiden kan være med å påvirke den overgangen fra barnehage til skole, og at den ikke blir så stor og vanskelig som den for veldig mange er..
      Fine, kloke, lille, store jenta di

    8. Dette er akkurat det min 6åring sier også. Det er for lite lek og friminuttene er altfor korte. Det har jo også blitt mindre lek på fritiden med at lekser er innført. All ære til 6åringene!

    9. Selv om jeg har norsk familie med tantebarn der bor jeg selv i Sverige med barn der, så vet ikke helt hvordan opplegget er i skolen i Norge. (Har for meg at det er litt høye krav?!)
      Men i Sverige begynner de i noe som heter Förskoelklass når de er 6 år, som er en fantastisk fin overgang fra førskolen til skolen. Fokus på å skape samhørighet i klassen, jovisst lærer de seg gjennom matte og alle bokstavene gjennom året. Men det kommer de gjøre hele neste skoleår når de kommer opp i 1 klasse også, som en repetisjon. Men samtidig er det mye fokus på leketid. Hver dag finns «lekstund», som er et eget fag som inngår. Jeg elsker det faktum at 6åringene under deres første år får leke, lære seg, og også øve seg på å dra opp jakka, sette foten i rett støvel osv.

    10. Er lærer selv, på høyere trinn, men er såååå enig med Mathilde! Man har det ikke så travelt, det viktigste å lære våre barn er ikke alt i pensum, men hvordan de skal lære seg det og lete etter informasjon, og at å lære nye ting er gøy og viktig, slik at de ønsker å lære resten av livet. Så de søker informasjon når den mangler. Skoledagen er blitt så lang, spesielt for de minste, overgangen så stor! Har en liten en som skal begynne på skolen neste år, og forbereder henne med «skolen er ikke alltid gøy, men du lærer mye der». For at ikke forventningene og realiteten skal kræsje for mye. Er ikke det egentlig litt trist?

    11. Så sant! Her har vi høstferie nå og guttungen ble overlykkelig over at denne uken skulle de bare være på sfo og leke. For det ble det plutselig mindre av gitt…

    12. Jeg kjenner at jeg allerede gruer meg til sønnen min skal starte på skolen neste år.Jeg har lest flere innlegg nå om akkurat dette. Lek er jo så viktig for de,så jeg skjønner godt at de ikke synes at det er noe gøy..De er virkelig tøffe de små <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg