Julefamilien – en julefilm anmeldelse

Julefilmer, altså finnes det noe bedre?

Vell, vi kunne kanskje laget en liten liste over ting som veier hakke høyere enn julefilmer, men det er ingen tvil om at jeg ELSKER julefilmer og har sett så mange at jeg ikke helt har tellingen.

Det er mange grunner til å se en julefilm, og jeg/vi ser julefilmer fra august og ut desember måned.
Så med flere års erfaring som julefilmtitter, både som kvinne, mamma, kjæreste velger jeg å dele min opplevelse med dere, slik at du ikke går glipp av de beste, ser de riktige med barna og ikke minst, kan trykke NEXT på de som kaster bort tiden din.

Så la oss begynne.

Julefamilien – familie de claus

Bilde lånt fra Netflix.no

 

Språk: Nederlansk
Finner den: Netflix
Aldersgrense: Alle

Familie de Clause er en nederlansk julefilm PROPPFULL av julestemning.
Vi valgte å se den dubbet på engelsk, men det aller mest fordi Ylvis-brødrene (den som vet de vet) har ødelagt mitt forhold til nederlandsk.

Julefamilien har alt en julefilm bør ha, snø, julelys, barn, nisse, magi og ikke minst magisk julemusikk som gav oss litt hjemme alene og harry potter vibber.

Julius, er eldst i en familie som en gang var 4. Han har en mindre søster og en mamma. Og sammen skal de starte et nytt liv etter at pappa i familien forlot de brått etter en ulykke. De flytter til et nytt sted Belgia, nærmere bestefar (svigerfar) og en ny jobb til mamma i familien.

Ved første øyekast, er det ingen tvil om hvem bestefar EGENTLIG er, selv om det tilsynelatende er ubemerket hos de nærmeste.
Bestefar driver en bruktbutikk med mye rart. Han ønsker å selge det meste, men en ting vokter han ekstra godt om, en magisk snøhule med en koselig liten hytte. Særlig Julius er nysgjerrig på denne kulen og klarer ikke kontrollere sin nysjgerrighet.

Han rister på kulen, og får vite en stor hemmelighet, som forandrer alt.

Julefamilien gav både meg og min mann en tåre i øynene, historien rører litt i familierelasjoner, tap, kjærlighet, modighet og ikke minst troen på seg selv. Til tider var den kanskje litt for selvforklarende, og det du forventet skjedde, skjedde få minutter senere. Og vi hadde enkelte øyeblikk hvor vi merket at barna vi så den sammen med falt litt av.

Til tross for aldersgrense ALLE vil jeg ikke si dette er en julefilm for de minste.

Vi anbefaler fra 7 år, ikke pga skumle sekvenser, men pga  til tider treg handling.
terningkast: 4 (4,5 i følge min mann)

Har du sett filmen? Del gjerne en kommentar med din opplevelse!

.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg