Årets julekalender på NRK 2017

Jeg er like spent på hva som blir årets julekalender på NRK
For vår del et aldri så lite høydepunkt i mørketiden.
Hvor vi setter alt til side og kryper opp i sofaen sammen med ungeflokken.
Årets julekalender på nrk 2017 er Jul i svingen
Vi skal igjen følge Linus, familien hans og alle de gode vennene i svingen i sine juleforberedelser.

Første gang serien ble sendt var desember 2006,
serien har blitt vist tre ganger tidligere i 2006, 2009 og 2013
Jul i svingen er en julekalender som vil fange de fleste i familien, både små og store.
Godt variert innhold hvor de fleste vil kjenne seg igjen i en karakter eller to.
Apropos kjenne igjen, noen som kjenner igjen hun til høyre?

Et hint, SKAM 😉

 
Musikken til Jul i svingen er også verdt å få med seg, den ble tildelt spellemann i 2007.
Du finner den her på spotify

 
Odd Nordstoga står blandt annet for både stemningsfulle låter og gode tekster.
Desember er vår favorittmåned.
Hvor vi virkelig KOSER oss og gjør hver lille hverdag til en “fest”
 
Ta dere tid til å la tiden stoppe opp, kryp opp i sofaen sammen med barna og se kalenderen sammen.
Jeg lover, den vil gi mange gode samtaler rundt kveldsmaten.
 

Hva synes dere om at Jul i svingen skal vises igjen ?

76 kommentarer
    1. Har aldri sett jul i svingen for det var først i fjor vår eldste fikk øynene opp for julekalenderen til nrk. Vi forelsket oss i snøfall hele gjengen. Har forståelse at ikke kan sende den samme i år men den vil bli savnet her i huset.

    2. Jeg sier fysj og æsj! Nrk står ikke for å bevare tradisjonsverk ei heller å bevare gode gamle programmer.
      Alt det handler om nå er å lage multikulturelle idiotiske programmer som er ”moderne”.
      Søppeltv kalles det og det har vi mer enn nok av. Sett på noe ordentlig. En gammel slager, som gir oss som tror på at noen ting aldri blir utdatert tilbake julestemningen.

    3. Jul i svingen er kjempeherlig! Så den i 2006 og vi elsket den både store og små! Gleder meg til å se den igjen med attpåklatten!?

    4. Så fint. Det kpmmer sikkert barna mine på tre og et halvt og nesten syv til å like. Vi har likt samtlige julekalendere de årene vi har sett på. Jeg regner med at de gode, gamle klassikerene blir liggende på NRK nett tv, som tidligere år, sånn at de som klager på årets kan se de der. Vi ser gjerne de gamle også vi. 🙂

    5. HERLIG
      Koselig og god julestemning blandet med humor.
      Til dere som savner Skomaker’n, den kommer ikke tilbake, men ligger på nett-tv hver desember, og koster ca ingen ting på dvd i nettbutikker. GOD JUL!

    6. Myyye bedre en det tullet dere har laget siste årene som het snøfall og julekongen eller noe sånt! Selvom jul i blåfjell, jul på månetoppen og amalies jul er de absolutte favorittene.

    7. Superkoselig! Vi har den på DVD, og har som tradisjon å se den hvert år! ??
      Snøfall i fjor var også bra, men da så vi Jul i svingen i tillegg ?
      Herlig lun humor, og jeg opplever at serien gjenspeiler dagligdagse utfordringer ulike familier står ovenfor!

    8. Sykt dårlig. Var skeptisk til fjorårets . Men den var super fin. Jul i svingen igjen er for dumt… finn på noe bedre. Amalies jul f.eks. tegn til tale. Er jo ikke vist på 30 tenker j. Er jo så mange fine men neida… gi f. I hva folk vil.vise samma driften om igjen….
      Hadde nrk vært frivillig kanal hadde den vært borte på flekken. Betale for noe så dritt….

    9. Heihei:) Jeg er en jente på 16-17 år, og jeg snakker for flere i klassen min når jeg sier at vi også savner gamle klassikere som f.eks Skomakergata, jul i blåfjell eller jul på månetoppen! Vi liker å se på gamle koselige filmer, serier og kalendere for det bringer på en måte oss tilbake til den tiden der foreldrene våres gledet seg og gjorde ikke noe annet enn å smile i juletiden. Vi foreslår at dere også må tenke på familier med ungdom og voksene, alle skal trives. Og en god gammeldags julekalender hadde nok hjulpet:)! Takk for oss- 1DR

    10. Jeg er litt uenig og enig der. Selv sitter jeg og min bestevenn her og vi er 15 snart 16år, Vi håpet på at jul i svingen skulle bli kalender i år! Det er noe vi er veldig glade i og vi kan de fleste sangene utenat. Men noen ting burde helt klart komme tilbake som eks “Jul i blåfjell”. Men jul i svingen er helt klart minner!!! Vi sitter også her og savner tv-programmet Mille.

    11. Jeg syns jul i svingen er bedre da blir ikke mindre unger så skremte og jeg selv på 20 år syns enda jul i svingen er koselig jeg

    12. Jul i svingen er en stor klassiker her i huset. Men vi vil ha jul i blåfjell. fordi nå er jo jul i blåfjell slettet fra både youtube og alle nettsider som finnes. og vi har ikke dvd spiller her hjemme. så håper jul i blåfjell kommer snart.

    13. Det er den værste julekalenderen som kan sendes. Jeg har aldri fått julestemning av jul i svingen og klarer ikke å kose meg over en eneste episode. Så kan dere si jeg bare er for gammel til å ha et forhold til serien, men jeg elsker både julekongen og Snøfall. Jeg liker både Amalies jul, jul i blåfjell og den med både røde og blå nisser…elsker selvfølgelig di gode gamle som Theodors julekalender, jul i Skomakergata og den gyldne hale…..så har ingenting med alder å gjøre….det er kun en julekalender jeg ikke klarer av alle jeg noen gang har sett og det er jul i svingen. Helt elendig og fryktelig dårlig og helt ærlig så er ikke barns her heller så ivrige på jul i svingen og di er 7 og 6 år. Håper dette er siste gang NRK sender denne jul i svingen og heller bevarer alle di gode julekalenderne som virkelig for julestemning for store og små???

    14. De kan jo ikke sende de sammen tingene om og om igjen i evig tid. Tidene, og samfunnet forandrer seg og da burde det også lages nye serier som henger med i tiden.
      Jeg synes jo selvfølgelig at det jeg vokste opp med er best, derfor har jeg kjøpt meg Jul i Skomakergata på dvd (samt Jul i Blåfjell og Amalies Jul), så jeg kan se det jeg har lyst til å se på når jeg har lyst til å se det.
      Om du er misfornøyd med det de sender på TV så er det jo bare å la være å skru den på 🙂
      Ønsker deg uansett en kjempefin jul i år!!

    15. Hei. Jeg vil ha tilbake jul i blåfjell og jul på månetoppen og snøfallet Skomakergata og jul i svingen og amalie’s jul

    16. Kjempehyggelig at jul i svingen kommer som julekalender igjen, men hørte at denne gangen skulle dem vare fra 1-31 desember? 1-24 desember (jul i svingen) og 25-31 desember (romjul i svingen) ???

    17. helt fantastisk såg den i 2009 og 2013 når den gikk satt hele familien i sofen elsker og Linus i svingen

    18. Syntes jul i svingen er koselig! men hadde håpet på julekongen da jeg syntes det var et veldig koselig program! Litt humor for både voksen og barn. Syntes ofte at Jul i svingen kan bli litt for barnslig. haha. Men uansett verdt å få med seg 😀
      og jeg er 23 år uten barn i huset 😀

    19. Jeg er helt enig, jeg vil ha flere tradisjons program fra tidligere av, enn nye og moderne julekalendere som bare går en gang og det er det. Det bør være flere julekalendere, alle trenger ikke å vises på TV, men de kan ligge på nett slik at de er tilgjengelig.

    20. Synes jul i svingen er fint barnetv, men ble skuffet over at det skulle gå igjen iår. Både jeg å min datter på 7 hadde vell forventet noe annet. Hun sa; nei så kjedelig da.
      Noen som nevnte skomakergata, å blåjul osv. Hadde vell vært artig med noe nissebarnetv med spenning i. Etter fjordårets barnetv som da var mye spenning i. Var fantastisk bra ifjord ? men iår ble vi litt nedfor

    21. For mange er faktisk jul i svingen en godt minne fra da de var små! Jeg skjønner at du vil ha eldre julekalendre men ikke alle er like gamle som deg. NRK super skal i hovedsak nå ut til barn så da kan de ikke vise masse gamle serier som er utdatert

    22. Ta en titt på seertalla i år når dere viser Jul i Svingen og sammenlign det med seertalla i fjor da dere viste Snøfall og svar på følgende spørsmål: Hva synes dere om at Jul i svingen skal vises igjen?

    23. Jeg ble kjempe glad når jeg fikk vite at Jul i Svingen går igjen som julekalender i år, men jeg lurer på om det går an å se den utenfor Norge? Jeg er i utlandet, og vil virkelig få med meg Jul i Svingen! På Nrk Super er det i hvert fall veldig mange programmer man ikke kan se utenfor Norge, er det mulig å se Jul i Svingen utenfor Norge?

    24. Jeg ble kjempe glad når jeg fikk vite at Jul i Svingen går igjen som julekalender i år, men jeg lurer på om det går an å se den utenfor Norge? Jeg er i utlandet, og vil virkelig få med meg Jul i Svingen! På Nrk Super er det i hvert fall veldig mange programmer man ikke kan se utenfor Norge, er det mulig å se Jul i Svingen utenfor Norge?
      Håper på svar.

    25. Jeg vil at jul i blåfjell eller jul på månetoppen skal komme på TV-en igjen jeg får onklig jule stemning av den sterien!!!??????
      Men Linuns i svingen er også gøy men håpet jul på månetoppen eller jul i blåfjell!!

    26. Okei, ro dere ned folkens.
      Det er faktisk utrolig mange som faktisk liker Jul i Svingen. Alle er forskjellige, og liker også forskjellige ting. Jeg for eksempel syntes Jul i Blåfjell ikke er så gøy å se på, men jeg skriver ikke stygt for det. Nå er det utrolig mange som liker og har gledet seg til Jul i Svingen, så alle de som ikke liker det får bare håpe på noe de liker til neste år. Alle kan ikke få deres ønske. Vær så snill. Respekter avgjørelsen om at Jul i svingen skal gå på tv i år.

    27. Morsomt å lese alle kommentarene. =)
      Det er alltid og vil alltid være forskjellige meninger om saker og ting.
      Jeg er selv vokst opp fra midten av 80-tallet og har fått med meg alle julekalendere og andre folks synspunkter oppigjennom.
      Julen i Norge handler for veldig mange om bl.a samhold med familie og venner, om å dele gleder og tradisjoner. Barn er tilpassningsdyktige og fordomsfrie, motsetning til oss voksne… (Det er ikke barna som freser sterke meninger om NRK’s Julekalendere.) ;P
      Min mening er; Julekalender sees og diskuteres faktisk av mennesker i alle aldere. Skal man støtte “samhold og tradisjoner”, så hører det til å kjøre reprise på både gamle og nye episoder.
      Alternativt: Ja, NRK kan legge ut alle gamle serier på nett TV, parallelt med “nye serier” de kjører på vanlig TV. Sånn at alle induviduelt kan velge hva man vil se…
      … Men da forsvinner magien … God Jul! =)

    28. Morsomt å lese alle kommentarene. =)
      Det er alltid og vil alltid være forskjellige meninger om saker og ting.
      Jeg er selv vokst opp fra midten av 80-tallet og har fått med meg alle julekalendere og andre folks synspunkter oppigjennom.
      Julen i Norge handler for veldig mange om bl.a samhold med familie og venner, om å dele gleder og tradisjoner. Barn er tilpassningsdyktige og fordomsfrie, motsetning til oss voksne… (Det er ikke barna som freser sterke meninger om NRK’s Julekalendere.) ;P
      Min mening er; Julekalender sees og diskuteres faktisk av mennesker i alle aldere. Skal man støtte “samhold og tradisjoner”, så hører det til å kjøre reprise på både gamle og nye episoder.
      Alternativt: Ja, NRK kan legge ut alle gamle serier på nett TV, parallelt med “nye serier” de kjører på vanlig TV. Sånn at alle individuelt kan velge hva man vil se…
      … Men da forsvinner magien … God Jul! =)

    29. Nei!!! Jul i svingen er for meg ingen julestemning. Jul i blåfjell, skomaker gata å snøfall er mine favoritter! Dem er så fine å mye julestemning i dem ❤️❤️

    30. Utroooolig bra at Jul i svingen kommer!!!!
      Og værsåsnill la den komme hver år!!
      Kjempekoselig, og hvisker a5 det er mye gøyere å være ute enn å sitte inne med teknologien, la barn være barn liksom?

    31. Er du gått i fra vettet Connie?! Det blir kje jul uten Jul i svingen og den unge fleksnes!! Og hva er vel jul uten at barna sitter klistret til tv-skjermen og gledar seg til nye episodar kvar dag? Jul i svingen er passande for både meg som far, og for dei 3 døtrene mine på 3, 7 og 10 år. HOHOHO, god jul, så får du heller sitta å suttre for deg sjøl, istedenfor å komme med slikt tull!

    32. jeg liker ikke jul i svingen jeg synes det er kjedelig !! jeg vill ha jul i blåfjell, jul i månetoppen eller snøfall det er da det blir jul for meg.

    33. Hei alle sammen! Jeg gleder meg virkelig til dette, dette blir den beste julen ever<333

    34. Snøfall kommer i år på dansk tv kl 19.30. Super god julekalender, som jeg også så sidste år på nrk.

    35. Hahahahha helt enig. I fjor var det jafall gøy men ellers vill jeg ha jul i blåfjell

    36. Jul i svingen er så intenst dårlig. Jeg kjørte forbi da NRK gjorde opptak i Sørkedalen for ti år siden og det hele så begredelig ut allerede da. Jeg kan ikke si at julekalenderen alltid var knall da jeg selv var barn, men Amalies Jul, Jul på Månetoppen, Jul i Blåfjell og tom. Jul i Skomakergata er bedre enn dette skvipet man prakker på barna i dag. Virker som at NRK eies av SV.

    37. Jeg er helt enig med at de skulle vært tilgjengelig på nett. Men ettersom jeg har sendt Mail til NRK og spurt hva disse reglene er så har det med senderettighetene på TV som er sammenkoblet med nettrettighetene. Jeg er 16-år og har alltid elsket de gamle, jeg personlig strider og vil overhode ikke ha disse nye seriene. Vet ikke om det kan ha med en innflytelse fra sin søster men min søster på 10 liker helst de gamle julekalenderen selv. Hun liker virkelig ikke disse nye som julekongen og snøfall.
      Jeg får nok ikke feiret en ordentlig jul uten de gamle julekalenderene for de har blitt tradisjon. Så jeg tok og kjøpte jul i blåfjell så blir det litt jul her i huset også! 😀
      God jul da alle sammen!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg