Julekalender nrk 2016 – Snøfall

Historien er om Selma, en ni år gammel jente. Hun er foreldreløs og
bor hos den strenge fostermoren Ruth.

Selmas høyeste ønske er å ha en familie å høre til, hun dette skriver hun i et brev og sender til julenissen.
Brevet finner vei til nisseriket Snøfall.

 

En dag, dukker det oppe en bru i parken hun alltid går i, og på magisk vis havne Selma i Snøfall, selv om nisseriket ikke er for helt vanlige mennesker. Kanskje ikke Selma er som alle andre?
I Snøfall møter hun den ekte julenissen, men det tar ikke lange tiden før farene truer.
Plutselig blir Julenissen borte, og mørke krefter for styre.

Nå er det opp til Selma og vennene hennes å redde julenissen, hvis ikke står både Nissen og julen på spill.

Closeup photo of family feet in wool socks at fireplace

Snøfall er altså årets julekalender på NRK.
Jeg kjenner jeg gleder meg noe vanvittig.
Dette høres ut som god julestemning og spenning for hele familien.

Ekstra stas er det jo at det er nyinnspilling.

Vi ser julekalenderen alle i familien, kryper oppi sofaen med en klementin eller pepperkake og koser oss med tente lys og fyr i peisen.

Åååååå som jeg gleder meg.
Gjør du?

 

15 kommentarer
    1. Å! Denne gleder jeg meg til! Hørtes ut som en varm og god, gammaldags kalender 🙂 Noe ganske annet enn det kalde greiene som gikk i fjor!

    2. Fosterbarn blir vel muligens ikke noe mindre traumatisert av stereotypien streng fostermor. Kanskje det skulle slenges inn en ond stemor i samme slengen..(ironi) spennende med ny julekalender i hvertfall? De aller fleste fosterforeldre gjør en formidabel innsats for barna de tar med i sin familie ?

    3. Det tristeste som bør skje i en julekalender er at pepperkakene brenner seg…som fostermor gleder jeg meg ikke. Velger og ikke vise den her hjemme, men må forberede barnet på spm fra andre barn på skole. 🙁

    4. Hvorfor skal julekalendere alltid være skumle? Det må da kunne være mulig å lage en hyggelig julekalender som de litt mindre barna kan se når de er for gamle for Fantorangen?

    5. Jeg mener det er forskjellig på skummelt og spenning jeg da 🙂
      Ingen har sett denne enda, så la oss ikke dømme før vi har sett.

    6. Håper det var ironisk. Dette er en sårbar tid mange har godt av å glemme en stakkars halvtime i 24 dager. Nei skomaker gata passer for alle. Nyt jula

    7. Ååhhj gleder meg veldig til å se 🙂 ♥advent er den fineste tiden 🙂

    8. Hehe ja. Tenke det samme ironisk Kjenner fleren fosterbarn som har det grei. Spørs hvor grei jula er etter dette…

    9. Artigt mæ någå nytt, men la dagens barn få sjå jul i Skomakergata evt. neste år, bra mæ påminnels om datidens juleskikker, er heilt sikker på at nåtidens barn vil like det.Det er så absolutt det kosligaste adventsprogrammet som har vore sendt på fjernsynet.

    10. Tror ikke dagens barn har noen glede av Jul i skomakergata.
      Ønsker meg jul i svingen jeg ❤ men gøy med noe nytt.

    11. Har en på 11 år hun så jul i Skomakergata i fjor ….No så kjedelig ..jeg elsket den men nå er jeg 44 år 😉 .godt med noe nytt og at det er en slem fosterforeldre..er det samme som slem stemor /far ..eller de som mobber eller skilsmisse..alle har noe ..god jul.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg