Spar penger og bidra i kampen mot matsvinn!

//annonse

 
 
Frokosttid, alt går i sin faste gamle tralt.
Fullstendig kaos og litt kos.
Små stemmer over hverandre, ost og smør som går fra hånd til hånd og melkeglass som fylles og tømmes omhverandre.
Med seks sultne ulver rundt bordet går det temmelig hektisk for seg, og jeg har flaks om jeg får i meg noen biter med brød før førstemann allerede er ferdig.
Som regel, på gode morninger sitter ofte jeg og mannen igjen litt mens barna begynner dagen rundt omkring i huset.
Så sitter vi der, godt inn i frokosten, før mannens blikk stivner helt.
Han slutter å tygge. Ser på meg, så melkekartongen så meg igjen.
Den er jo GAMMEL! utbryter han og kaster skiva ned på tallerkenen så osten hopper av.
Gammel? Hva da gammel?
melka vel?

 
Næsj sier jeg og griper tak i den, og ser på datoen.
BEST FØR: 27.04.16
 
Jo så sannelig, det er den.
Mannen skyver melkeglasset en halvmeter unna.
Nei nå får du gii deg a sier jeg.
Jeg drikker ikke gammel melk, sier han bastant.
Jeg må bare le tilbake, det er jo akkurat det du har gjort hele denne frokosten. Alle har drukket den melka.
Jeg rister på kartongen for å vise. Jeg åpnet den i dag, og nå er den nesten tom, sier jeg og rister på den.
Mannen er fortsatt skeptisk.
Melkeglasset, som forøvrig var nummer to blir ikke drukket opp, men helt i vasken.
Vi kaster alt for mye mat i Norge, tallene gjør nesten vondt å si høyt.
Du kan jo prøve:
I 2015 kastet vi 355 128 TONN med BRUKBAR mat, mat som mulig hadde basert best før datoen, men som fortsatt var veldig brukbar. 40 KG brukbar mat kastes altså av Ola Nordmann fordi han ser datoen på pakken. Åpner ikke, lukter ikke, smaker ikke. Bare kaster.
 
40 KG!
Flere tiltak er satt inn, for å bekjempe problemet, men fakta er at det faktisk øker, vi kaster mer og mer mat.Det var da noen smarte mennesker bestemte seg for å gjøre sitt.
De opprettet nettbutikken Matsmart.
Konseptet er enkelt, og genialt. Både for “matkaste” problemet og for forbruker som ønsker å spare noen kroner på god og brukbar mat. (rabattkode i bunn av innlegget)

De kjøper inn store mengder mat direkte fra produsenter som ville blitt kastet pga snart utgått dato, sesongvare eller lignende. Også selger de de ut, til en god pris til fornuftige forbrukere som ønsker å bidra i kampen mot matsvinn. Man bestiller på nett, og får levert via postnord.
 
Selv om varene sendes fra Sverige får man ingen overraskelser av toll osv, man betaler kun det man får opplyst i kassen hos Matsmart.
Det er ingen tvil, det er mye å spare.
Både på bakevarer, masse moro til baby og barn, tørrvarer til middag og mye mer.
Jeg anbefaler å ta en titt, kanskje finner du noe dere bruker mye av også?
Alle varene har tydelig merket når best før dato er, så er du like skeptisk som min mann kan du legge merke til at flere av varene ikke en gang har gått ut på dato, likevell skulle de altså kastes.

Jeg har nylig bestilt en god kasse fra Matsmart selv,
Pasta og smoothies blant annet, som vi bruker relativt mye av.
Noe har passert best før dato, andre har kort holdbarhetsdato.

Ønsker du også å bidra i kampen mot matsvinn?
Da tar du turen innom Matsmart og ser om det er produkter der du og din familie kunne trengt.
Og som takk for ditt bidrag får du en rabattkode av meg som gir ytterligere 50 kr avslag på ordre over 350.
Bruk rabattkode: småbarnsforeldre i kassen hos Matsmart.
 
 

5 kommentarer
    1. Så flott! Mye her som jeg kunne kjøpt! Finnes visst en norsk versjon også havaristen.no. Litt billigere frakt da det er uten tollavgift 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg