Kan du ikke bare fortelle alt?

Jeg visste jo inderlig godt at jeg trampet inn på et følsomt og ikke minst bastant område (om jeg kan kalle det det)
Når jeg nevnte at minstebror hadde kort tungebånd, skjønte jeg jo at jeg gikk på glør.

Det tok ca 3 sekunder før første melding tikket inn om bastante meninger om hvor jeg burde gå, hvor jeg ikke burde gå og hvor jeg burde søke råd, hvem jeg kunne stole på og hvem jeg absolutt ikke kunne stole på.

Etter klippet var gjennomført har jeg fått uendelig med spørsmål om hvem, hvordan, når, hvor osv.
Og jeg har valgt å svare svært lite.

Mange har tatt kontakt med meg og spurt hvordan jeg ser at mitt barn har stramt tungebånd, og i 9 av 10 tilfeller spørres det fordi de selv mistenker at barnet har stramt tungebånd.

Jeg delte vår utfordring, for å vise at det er utfordrende. For å vise at selv om jeg viser koselige ammebilder, er det ikke bare bare å amme, fordi det er helt vanlig å ha utfordringer. Men alle detaljene jeg fikk spørsmål om, de svarer jeg ikke på.
Og i går fikk jeg klar og tydelig beskjed om at dette var temmelig tåpelig av meg.
Om jeg først kunne fortelle litt, kunne jeg jo bare fortelle alt?
Var det ikke lov å spørre meg?

Det er selvfølgelig helt greit å spørre meg.
Det er jeg på mange måter vant med.

Hver eneste dag, får jeg spørsmål rundt barns sykdom, bilder av eksem, graviditet, historier om feber, oppkast, kløe og andre utfordringer.

Hver eneste dag.

Og det er helt greit, at de spør meg, men det som skremmer meg og som gjør at jeg ikke svarer er at de spør meg først.
De velger, å spørre meg, et menneske de knapt kjenner, FØR de spør lege, jordmor, helsestasjon eller lignende.

Og det er skremmende.

Det er ikke bare hos meg jeg ser disse tendensene.
I facebookgrupper, instagram, forum osv velger vi å spørre mennesker medisinske spørsmål som absolutt krever fagpersoner. Og en ting er å spørre om erfaringer, men å velge å gjøre dette til en førstevalg er langt i fra en godt valg, såpass bastant kan jeg være.

Vi må huske å ta med oss at vi ikke vet hvem vi snakker med, hvem vi mottar råd og meninger fra.
Vi aner ofte ikke hvem mennesket er, og ei heller ikke om de snakker sant.

Lege, jordmødre, helsestasjonen er der av en grunn.
Og de står klare med åpne armer og lyttende øre for å hjelpe deg og dere.

Å bli spurt tar jeg som en flott tillitserklæring og et tegn på at dere ser på meg som troverdig og erfaren.
Noe jeg setter stor pris på. Og for all del, med syv barn har jeg kanskje mer erfaring enn folk flest.

At jeg derimot ikke svarer handler jo ikke om at jeg ikke vil hjelpe, men snarer tvert imot.

Jeg kan ikke bedømme andres barn tungebånd, jeg kan ikke vurdere om det er atopisk eksem, om feberen har vart for lenge eller om magen med baby inni er for liten. Jeg kan snakke fra egen erfaring, men det handler jo ikke om deg og ditt barn.

Ofte kan det jo være at jeg har tatt dårlige vurderinger, som jeg ikke er klar over selv, fordi det gikk jo over, eller det gikk bra?

Kildekritikken vår er tilsynelatende fornuften i denne enkle teknologiske verden.
Vi kan ikke la terskelen for å henvende oss til fagfolk bli så høy at vi velger facebook først.

 

11 kommentarer
    1. Blir litt rystet over at man spør deg om alt mulig. Du er jo ingen helsesøster. Kan man ikke ha et filter på hva man skal få av spm?
      Jeg har selv hatt kort tungebånd. Noe som ble opptaget litt seint slik at jeg fikk problemer med å si noen bokstaver. Så vil du at det er vel ingen negative ting med å gjøre det.
      Stå på Nina. 😊

    2. Blir litt rystet over at man spør deg om alt mulig. Du er jo ingen helsesøster. Kan man ikke ha et filter på hva man skal få av spm?
      Jeg har selv hatt kort tungebånd. Noe som ble opptaget litt seint slik at jeg fikk problemer med å si noen bokstaver. Så vil du at det er vel ingen negative ting med å gjøre det.
      Stå på Nina. 😊

    3. Blir litt rystet over at man spør deg om alt mulig. Du er jo ingen helsesøster. Kan man ikke ha et filter på hva man skal få av spm?
      Jeg har selv hatt kort tungebånd. Noe som ble opptaget litt seint slik at jeg fikk problemer med å si noen bokstaver. Så vil du at det er vel ingen negative ting med å gjøre det.
      Stå på Nina. 😊

    4. Helt enig med deg at det e lurt og kontakte lege og helsestasjon istede før og spør andre, men noen gang er små råd greit ☺️

    5. Forstår godt at du vil gardere deg – man vil hverken ha juridisk eller moralsk ansvar for andres helse på samvittigheten, og særlig ikke med potensielt alvorlige ting. Jeg har også sett denne tendensen på ulike fora i sosiale medier, og kanskje spesielt blant unge. Tror kanskje de har høyere sperre for å spørre helsepersonell eller opplever at de er lite tilgjengelig? Likevel syns jeg personlig at det ville vært synd om vi mistet muligheten til å dele erfaringer helt, for når jeg har gjort meg ferdig med spørrerunden hos fagfolk, sitter jeg ofte igjen med en del spørsmål som likemenn noen ganger kan hjelpe meg med, men da har jeg som sagt spurt fagfolk til råds først og trenger supplerende opplysninger. Norske leger er generelt veldig dårlige på kjerringråd sammenlignet med leger i land vi vanligvis liker å sammenligne oss med, og jeg tviler f.eks. på om fastlegen min ville kommet på å tipse meg om det geniale ammeinnleggrådet som du kom med i forrige innlegg mot såre ammebryst.

      Så nei, en blogger kan ikke erstatte en legekonsultasjon, men kan likevel være til nytte i visse sammenhenger. Om jeg ikke hadde vært på sosiale medier, ville jeg f.eks. aldri ha hørt om stramt tungebånd, og da ville jeg heller ikke ha visst at dette var noe jeg kunne spørre legen om dersom han ikke kom på å nevne det selv. Erfaringen min med helsevesenet er nemlig at man får vite mye mer om man aktivt spør enn om man overlater hele regien til legen, og verden er full av spørsmål man ikke vet at man burde stille.

    6. Makan til frekkhet – det er det første jeg tenker når jeg leser innlegget ditt. Det er da ingen som har rett til å kreve å få mer informasjon om ditt nyfødte barns helse – selv om du har delt noe. Når ble det greit å kverulere og ha meninger om hva andre skal dele om barna sine? Altså, HALO!!

      Ser det nevnes noe om råd over her. Om man ber om råd, er det greit å gi råd. Om man har god erfaring med noe så enkelt som en salve, så skader det da ikke å tipse om denne – men det er et ganske langt og klart skille mellom det, og det å skulle gi medisinske råd om et barn man ikke kjenner eller vet noe om.

      Det her sjokkerer meg faktisk litt, og jeg syntes det er trist å se hvordan privatliv bare forsvinner når man sitter bak en eller annen form for en skjerm. Og nei, det er ikke sånn at fordi man velger å blogge, være på Instagram eller ha en offentlig snapkonto med mange tusen følgerne, så er det dermed sagt at man ikke kan ha et privatliv. Og jo, man kan si A og ikke B! Yeezzzzzz 🤪🤪🤪🤪

    7. Og i mange tilfeller(angående å gi medisiner/legemiddel) når man svarer at “du bør høre med lege” så er svaret man får tilbake “vet det”… Skremmende spør du meg!

    8. Amen ! Har vore medlem i ein del forum sjølv. Og å gi gode gamle kjerringråd er heilt fint og flott. T.d at den kremmen syns du hjelper mot tørr hud. MEN så går det ei grense då mellom kjerringråd og medisinske råd. Kor grensa går på å få klipt tungebånd, kvifor osv – det er eit medisinsk råd. Var med i ei gruppe der medisinar blei hyppig diskutert, eg og andre kommenterte gang på gang at ein måtte høyre med eigen lege fordi enkelte medisiner er kontraindikasjon på i forhold til ulike ting – men sjølv om dette blei forklart såg eg at enkelte høyrde meir på dei som var «leiarar/dominerende» i gruppa. Og DET skremmer meg, at du velger å høyre på ein person du ikkje kjenner fremfor å høyre med sin eigen legen. . . Eg syns du har ein kjempe fin balanse eg mellom å fortelje og komme med tips. Dessuten så blei eg så glad inni meg når du faktisk åpent fortalte at de brukte det offentlige helsevesenet. Om alle skal gå privat så endar vi opp med ein offentlig helsevesen med svært dårleg tilbud. Det offentlige helsevesenet er liksom ikkje bra nok når det gjeld små-ting, men den dagen du treng hjelp forventar ein at helsevesenet står klar. Det offentlige treng og pasientar skal dei opprettholde kunnskap, erfaring og bli gode på det dei driv med, og dei er ofte gode – dei hadde aldri valgt å klippe eit tungebånd berre fordi det er gøy.

    9. Dette var BRA skrevet og gjort av deg. Du tar ansvar, og det er godt å se. Fortsett sånn😀 Skremmende hvor mye helsepersonell deevalueres, med fullt navn og karakteristikker, i enkelte facebook grupper. Bla. den om tungebånd. Der har andre mødre satt seg og sine dårlige erfaringer over fagutdannedes kunnskap. Norsk helsevesen kritiseres og fremstilles som komplett uvitende. Det er ikke sant, selv om noen mødre er uenige. Meninger blir sannheter. Tommel opp for deg. God helg!

    10. Helt enig med deg og det du sier i dette innlegget. Full forståelse og støtte herfra. Stooor klæm 💖

    11. Fantastisk at du sier dette! Skremmende å se hva folk spør om, og ikke minst hva tilsynelatende tilfeldige mennesker svarer på. Vær og en, vær så snill å spør fagfolk hvis det er noe som gjør deg usikker eller utrygg.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg