Karsten og Petras vidunderlige jul- Vinn filmen.

//Skrevet i samarbeid med SF film

“Flyyyy, flyyy av sted.
Har du lyst, kan du bli med”

Den sangen har jeg rett og slett ikke telling på hvor mange ganger jeg har hørt.
Mens to par barneføtter spinner rundt på stuagulvet og Løvungen og Frøken Kanin gjør noen luftige svev og lander i ivrige barnehender.

Karsten og Petra. De har truffet rett inn i hjertene våre. Fargerike, spennende, stemningsfulle og ikke minst gjenkjennelige situasjoner som virkelig treffer barna.

Vi hoppet på Karsten og Petra bølgen for fult når de tok oss med på vinterferie.
Serien på NRK hadde allerede vært veldig populær, men nå kom de altså på kino.

Det var faktisk første kinofilm samlet som familie.
Frøken Kanin og Løveungen flyttet relativt kjapt inn etter den 😉

Gleden var ekstra stor da vi fant ut at det kom en julefilm med selveste Karsten og Petra.

Vi var på selveste festpremieren og julestemningen kom kastet over oss allerede 2. november.

10676213_10154770973120641_3310812400982126439_n

For er det noe Karsten og Petras vidunderlige jul har, så er det julestemning.

Petras morfar bestemmer seg for å feire jul sammen med Ester på hytten. For å få morfar til å ombestemme seg, prøver Petra sammen med Karsten å lage verdens verdens verdens verdens BESTE julestemning.

Det blir en ekstra spesiell jul siden Bassa skal ha valper.
Og Petra har fått vite at julenissen skal besøke henne i år, ikke bare legge gaver på trappen som han pleier.
Med pepperkakebaking, julesanger, nisser, tradisjoner og snø traff filmen hele familien. Det kriblet i hele kroppen i det vi trippet ut. Julestemning.

9444f45e902122ecd17a9dc7716a2a7a-620x310

Og nå, kommer den jammen meg på DVD 9 februar.

Karsten og Petras vidunderlige jul_pack DVD

Julen varer helt til påske! Får du denne i hus og har noen små Karsten og Petra fan der hjemme, kan du kanskje regne med at den varer året rundt 😉 Vi deler ut en DVD her på bloggen, to på Facebook og en på instagram i konkurranseperioden. Så følg med der også 😉

Slik kan du vinne her på bloggen:

karstenogpetravinn

Vi gratulerer:
Kristine Skjæveland
Send oss en epost til [email protected] med din adresse.

37 kommentarer
    1. Hei 🙂 Det min 5 år gamle Theodor liker best med Karsten og Petra er at de er så gode venner! Han sammenlikner seg selv og sin besteveninne i barnehagen med Karsten og Petra for de er så gode med hverandre! 🙂 De lærer mye fint av å se de filmene om vennskap og glede og sang 🙂 Håper min lille skatt er så heldig å vinne den filmen, da blir han kjempeglad! Har delt! Ha en fin kveld 🙂

    2. Min sønn på snart 2 år sier “Peta” hver kveld når vi synger når versjon av nattasangen, store Karsten og store Petra er hans forbilder og han elsker filmene 🙂

    3. Det vi liker godt med Karsten og Petra er vennskapet de har sammen og at man følger de i ulike situasjoner. De tar opp både gode og vanskelige temaer og gjør det litt enklere for blant annet barn å kunne forstå. Som blant annet i første filmen der Karsten kommer helt ny i barnehagen og ikke kjenner noen, men raskt utvikler vennskap til Petra 🙂 kjempe fine filmer som både store og små liker, og her hjemme er de favoritter til datteren min 🙂

    4. Det er utrolig fengende med karsten og Petra hos min 3 åring. Både jeg å jenta mi har likt disse fra første stund. Hun liker musikken godt, også tror jeg hun kjenner igjen.seg selv ifht at karsten og Petra er så virkelig

    5. Hjemme hos oss synges nattasangen fra Karsten og Petra hver kveld for 3 åringen. Vi begynte å se tv-serien mens den var tilgjengelig på nettv, og måtte etterhvert kjøpe dem på DVD. Det jeg liker best er at selv ikke vi voksne blir lei etter 10. gang. Datteren vil ofte leke at vi er Karsten og Petra, hun lever seg helt inn i historiene.

    6. Karsten og Petra er blant favorittene til junior på 5 år. Bøkene er passe lange og tar opp temaer som de små er opptatt av, bl.a. lære å gå på ski, skøyter og å svømme. Boka om brannbilen og bondegården er også temaer som fenger en liten gutt. Juleboka er også fin, både mht. at det er ett kapittel for hver dag i adventstiden og så er det oppskrifter/tips til julepynt.
      Første gangen han var på kino så vi nettopp denne filmen om Karsten og Petras vidunderlige jul, og det hadde vært så fint å få den på DVD.

    7. Jeg og sønnen min Theodor på 4,5 liker så godt Karsten og Petra fordi handlingen er så koselig og lett å kjenne seg igjen og leve seg inn i!Vi er også glad i dyr,som det handler mye om. Det var den første filmen jeg tok han med for å se på kino da han var 2 år og 8 mnd,sammen med kusiner på 9 og 12.

    8. Innholdet i fortellingen er naturlige og alle kan sette seg inn i situasjonene som utspiller seg. Vennskap er også et viktig tema som kommer frem i hver fortelling.

    9. For sønnen min (3) fenger det fordi serien og filmene tar opp hverdagssituasjoner som de lett kan forstå og relatere seg til! Selv kan man prøve å forklare barn, men gjennom icenesatte situasjoner lærer barna på en mye mer forståelig måte hvordan de skal ta forhåndsregler i hverdagen. Sånt som trafikkvett og brannsikkerhet, men også hvordan man skal være mot hverandre! Dette er god lærdom som jeg setter stor pris på som mamma.

    10. Det sikkert både jeg og mine barn liker så godt med Karsten og Petra er at de er så naturlige. Ikke tilgjorde og oppfjasa eller dyre flotte klær, de lever gode norske liv som de fleste av oss gjør. I mange andre barnefilmer er det ikke sånn, og da er Karsten og Petra en flott motvekt til dette!

    11. liker ektheten av barna og ærligheten. Liker også frøken kanin og Løvungen. Min datter sovner til nattasangen til Petra hver kveld!

    12. ALT, egentlig, særlig i filmene. Herlig musikk man lett får på hjernen, situasjoner og problemstillinger som er viktige og relevante, gode skuespillere og “levende” kosedyr osv. 🙂

    13. Min sønn på 5 elsker sangene ,vennskapet er så ærlig og innholdet i filmene fenger både han og meg .

    14. Det jeg liker aller best med Karsten og Petra er vennskapet deres. Selv om det oppstår en konflikt så blir de alltid venner igjen. Både filmene og bøkene er veldig lærerike for barna fordi at de lett kjenner seg igjen i de ulike situasjonene. I tillegg så er de store forbilder for barna og musikken er veldig fengende både for store og små.

    15. Det beste med Karsten og Petra er det flotte og “ekte” vennskapet som er så lett for barna å kjenne seg igjen i. Har selvsagt delt på Facebook 🙂
      Mvh Siv

    16. Ja takk!

      Har dessverre ikke noe “beste” som jeg liker med Karsten og Petra, da jeg ikke har sett denne filmen enda.
      Deler også!!

    17. Musikken uten tvil! Men også det at bøkene (som er noen år gamle) er like aktuelle i dag. Den mest rørende scenen synes jeg er når de snakker om å besøke pappan til Petra som er i himmelen, og hvordan de besøker graven hans. Fantastisk scene som er gjort så tydelig, menneskelig og viser hvordan døden håndteres på barnas premisser.

      Ida Lind
      urettferdig(ætt)live.com

    18. Vi liker best det at du kan kjenne deg igjen i hverdagen som et vanlig barn i Norge. Så er filmene spennende uten å være nifse!

    19. Det beste er se flotte skuespillerne som er så troverdige og herlige. Musikken er bra og handlingen selvfølgelig. Hverdagen på godt og vondt og vi kan kjenne oss igjen alle og enhver. Mye å snakke sammen om etter å ha lest ferdig en bok . 🙂

    20. Jeg har en gutt på 3 år og jente på 5 år, og begge to er store fan! Frøken kanin og løveungen er fast inventar i senga 🙂 Fine bøker og filmer for både store og små. Vi liker at det er hverdagslige ting det handler om, ting barna kan kjenne seg igjen i.

    21. 5 åringen elsker Karsten og Petra. Den er så fint laget med en historier som er lett å kjenne seg igjen i for de små. Til og med 9 åringen kan sitte å se på disse filmene. De elsker dem begge to 🙂

    22. Det beste er hvordan hele serien tar for seg vennskap, både til andre og til kosedyret sitt. Den gir barna innblikk i ulike familieforhold og dilemmaer en kommer i som liten og stor. Den er sjarmerende og god. Det beste er hvordam den engasjeter lille jenta mi på 3,5 år på en god måte.

    23. Det fenger både barna og foreldrene.
      Dessuten relaterer historiene til mye av det som er barnas hverdag. Det er mye å kjenne seg igjen i. Mye man kan snakke om i etterkant av filmene/bøkene.

      Delt:)

    24. Jeg elsker at barna elsker filmene! 10åringen like mye som 4åringen!
      At det er så ekte! Og ikke minst norsk 🙂

    25. Det vi liker så godt er alle de fine fortellingene som barna kan kjenne seg så godt igjen i ☺

    26. Datteren min på snart 3år er veldig glad i å se på Karsten og petra. Hun vil hele tiden høre Jule CD’en med fortellingen på. Vi liker Karsten og petra filmene fordi de er lærerrike og spennende 🙂 likt og delt..

    27. Datteren min på 4 år liker musikken veldig godt og at Karsten og Petra er bestevenner. Også elsker hun kosedyrene dems.

    28. Jeg liker best at det ikke er så innmari tradisjonelle kjønnsrollemønster, og at filmene viser at barna ikke dør av å leke med hverandre på tvers av kjønn. margrethekarijord(ætt)gmail.com

    29. Verdens beste venner – Karsten og Petra. Av dem har vi mye å lære både liten og stor 🙂 , og Løvungen er verdens beste kosedyr 🙂

    30. Har to små gutter som elsker serien. Vi har ikke sett filmen. De liker alt ved den, identifiserer seg nok med barna og de flotte opplevelsene der. Håper de får sjansen til å vinne filmen ☺

    31. De gir meg gode minner fra min egen barndom! Og vil gi min sønn den samme opplevelsen. Det har ikke blitt noe kinofilm på oss pga økonomien som alenemamma.
      Her er allerede 6 åringen småfrelst av Karsten og Petra:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg