Kiler det i tissen mamma?

Tirsdag morgen, de fleste er i slowmotion og kommer tuslende til frokostbordet med bustehår og morgenånde.

Trøtte øyne og små gjesp preger bordet, alle er trøtte, bortsett fra fireåringen som sitter som et tent lys i den ellers så dystre flokken.

HUN har sovet godt hun, og synger og skravler imellom brødskive og melk.

SÅ plutselig, smeller det fra hun på tripptrappstolen.

Mamma, kiler det i tissen?

Bad hair day

Jeg er plutselig ikke trøtt lenger. Og kaffen som var på vei ned, stopper en god stund i munnen før jeg svelger. Jeg kan telle 5 sett med øyne rettet mot meg.

depositphotos_21457281_m-2015

Alle venter på et svar og mannen kveler et smil med en slurk kaffe. Han klarer det ikke, jeg ser øya smile.

Jeg er usikker på om jeg skal driste meg til å be henne gjenta spørsmålet, eller utdype hva hun egentlig mener, vi sitter tross alt å spiser frokost.

Ehemm, jeg kremter og retter litt på brødskiven som ligger å venter på smør på tallerkenen.
Jeg retter blikket opp mot henne igjen.

Kiler det i tissen mamma?

Ehem, om det kiler i tissen? Stemmen knekker halveis og jeg kjenner rødmen sitter lett i kinna, dette var alt for tidlig for min del.

Ja, kiler det i tissen… når babyen kommer ut.

Det var ikke værre. Selvfølgelig var det babyen hun tenkte på.
Hun tenker på den hele tiden.

Babyen i magen.
Hele magehulen er et magisk univers for en fire åring. Hun lærer noe nytt både om baby og seg selv nesten hver eneste dag. Hun ler hver eneste gang hun ser navlen sin nå, for nå vet hun at det egentlig var et mathull. Og her om dagen, ja da snakket vi om hvordan babyen egentlig kom ut, for det trodde hun selvsagt navlen var til.

Hun ble stille, den gangen jeg fortalte at babyen kom ut av tissen, hadde plutselig ingen ord på lager. Men hode ble full av tanker. Vi hadde ikke snakket mer om det siden, ikke før nå.

Nå var det tirsdag, det var morgen, hun hadde lagt en god natt bak seg og klar for å ta praten.

Jeg kvinner meg opp, dette kan bli en prat alle kan ha godt av å ta, meg mest.

Jeg skal jo tross alt føde… igjen..

Woman with bad hair day isolated on white

 

1 kommentar
    1. Unger er hærlige? Når jeg var gravid for andre gang, var sønnen min 2 1/2 år, og han hadde en klar mening på hvordan babyen kom ut. Babyen kom ut fra magen gjennom et rør ut i låret, rant hele veien ned til foten og ut i sokken? Jeg spurte jordmor hvordan jeg enklest kunne forklare ham det, og da lærte hun meg en veldig grei ting å si. Jeg kunne forklare ham at jenter har et tissehull, et babyhull og et bæsjehull. Har alltid syntes det var rart å si at babyer kommer ut av tissen, for det stemmer jo ikke og dessuten høres det fryktelig vondt ut??

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg