Kjære Baby Bjørn – et åpent brev fra en sliten mamma.

Dette er ord fra en sliten mamma i ammetåken.
På fanget har jeg laptopen, en fot i sofaen og en fot
lett plassert på en blå 10 år gammel vippestol.
Og det er nettopp denne vippestolen disse ordene skal handle om.

I vippestolen sitter en liten gutt, han gløtter med øynene, det er ikke mange vipp igjen før de lukkes helt.

Han er fjerde barnet i våre rekker i denne stolen.
Vippestolen som nærmest har blitt en del av familien.

For noen ganger er en metallramme og litt tekstil alt som skal til for å redde en småbarnsfamilies hverdag.

Det hele startet for ni år siden, et tips ifra en erfaren trebarnsmamma til en sliten, trøtt og desperat førstegangsmamma med såre armer og sliten rygg og følelsene utenpå kroppen.

Så sliten og trøtt hadde hun aldri vært.

Denne førstegangsmammaen var meg.

Prøv den da vel, kanskje hun vil sitte i den?
Iallefall litt, innimellom? sa hun mens hun vippet sitt minste barn lett i stolen som stod på kjøkkenbordet.

Jeg var desperat, villig til å prøve alt.
Kanskje denne kunne gjøre at jeg kunne gå på do, ALENE!?

Det skulle vise seg, at den drevne trebarnsmamman hadde rett.

Dagen etterpå, fant jeg en brukt på finn.no

Denne ti år gamle vippestolen hadde vært hos en annen familie før oss, den var godt brukt, og det er jo et godt tegn tenkte jeg. Kos dere med den og bruk de godt sa mamman i det jeg tok den ut av armene hennes.

Jeg tok den inn en stormfull aprildag og siden har den vært med oss i tykk og tynn grøt,
gode og onde dager, gjennom melk og vann, tårer og latter.
Den har holdt det kjæreste vi har under store øyeblikk.
Vært med på navnefest, jul og bursdager, den første grøten, de første smilene og lokket frem den første latteren med sine vuggende bevegelser.

558407_10152081505915641_855877196_n (1)

Når ingenting annet har hjulpet, har den vugget overtrøtte unger inn til drømmeland,
Når vi som foreldre ikke aner vår arme råd og føler vi har prøvd alt for at de små øyelokkene skal glippe litt. Når gråten ikke vil stogge, har den vært det som både liten og stor trenger. Med sine vuggende myke bevegelser ingen annen teknisk, elektrisk duppedings kan kopiere. En bevegelse som er så myk og enkel at selv en liten bevegelse fra barnet selv setter den i gang, har den bysset alle våre fire små i søvn.

Den har stått på stua, kjøkkenet, gangen, i hagen og baderomsgulvet, Den har vært hos bestemor, oldemor,venner, på fjellet og vært dypt savnet  mens vi satt på et hotellrom i Tyrkia.

Den har vært i vaskemaskinen utallige ganger, og blitt brukt før den ble helt tørr igjen.
Den har vært en venn i sykdom, venn i nøden (hurra jeg fikk gått på do OG dusjet med begge armene fri)

Den har vært den som har holdt midtpunktet når de store barna møter den minste. Vært en ekstra favn når mamma og pappa må romme en av de større barna.

Den er vår venn, barnas trygghet og godstol.
540248_10151562825635641_208568192_n
Tusen  takk Baby Bjørn for at dere har laget noe så genialt,
Noe så behagelig, lekkert og fantastisk ut av noe så enkelt.

Måtte dere lage stolen i evig tid, og måtte alle slitne småbarnsmødre lykkes like godt som oss med denne.

Vår litt slitne stol forlater aldri mitt hjem, den skal ikke arves bort eller selges.
Den skal stå.

Til den dag jeg blir bestemor og får en sliten sønn eller datter på døren.
Da skal stolen på ny finnes frem, og skape magi i et nytt hjem.

12656491_10156462770430641_2052471022_o

 

Signer gjerne dersom dere også mener denne stolen i all sin
enkelhet trenger litt heder og ære.

19 kommentarer
    1. BabyBjørn vippestolen fikk oss igjennom en lang og slitsom periode med minstemann. Han hadde kraftig reflux, fikk betennelse i spiserøret- noe som resulterte i lakenskrekk og sår gråt døgnet rundt. Vippestolen fra BabyBjørn var det eneste stedet han fikk sove- så vi er evig takknemlige for at vi hadde den ?

    2. Enig. Har blitt brukt mye til alle, men bruken øker kanskje for hver unge! Nr 3 blir i allefall sittende en del i den nå. Vår er også opprinnelig et bruktkjøp av min svigerinne- og er brukt av nå mine 3 + 4 søskenbarn i familien. Perfekt.

    3. Så hjertens enig. Ble bruk daglig av alle 3 til de var 18-20 mnd. Også her blir den værende i huset til evnt barnebarn kommer 🙂

    4. Amen ? førstemann sov, spiste og lekte mye i en babybjörn. Da jeg med glede tok den frem som høygravid med nummer to kom de gode minnene fram igjen. En livredder i hverdagen ? Uheldigvis kom nummer to ut med en utforskertrang uten like, og nå selv ett år gammel har han enda ikke sittet rolig noen steder ?

    5. Etter nr2 solgte jeg både bilsete og barnevogn, men ikke denne ? og nå er det lillesøster på 6 mnd som koser seg, med ny vogn, nytt bilsete og godt innvugget vippestol ? denne beholdes nok selv om vi ikke skal ha flere, for god til å gi slipp på!

    6. Vi tok den med til Spania også, hadde den med på stranda (under parasollen)?

    7. Helt genial! Vi hadde masse problemer med vår lille pga låst rygg og nakke, og vi var slitne av bæring og vugging. Så fikk hun prøve en sånn da vi var på ferie hos min onkel og tante (den hjalp deres datter en hel del med sin jente), så på vei hjem kjøpte vi på finn.no en brukt en og hentet denne på veien hjem. Den har hjulpet oss veldig mye. Nå skal min gravide søster overta den 🙂

    8. Minien min sitter i babybjørnen i dette øyeblikk. Fantastisk! Og mitt aller beste kjøp i småbarnstida.

    9. Helt enig! Og en genial ting til med vippestolen – den er så lett at man kan ta den med på sekken på tur. Har vært en trofast følgesvenn også ute, på dagstur og telttur 🙂

    10. Helt enig! Har to stk en hos oss og en hos svigers. Den ene har vært med i Costa Rica 3 ganger, så lett som ingenting. Lett å pakke, vaske, veier lite, passer hvor som helst og som flere her skal den ikke hverken gis bort eller selges ? den skal vente for barnebarn en gang.

    11. Som om jeg skulle sagt det selv!! Helt fantastisk ?Vi Elsker babybjørn vippestolen vår ??

    12. Signerer, vår yngste er 16 år, men du verden for en genial stol i all sin enkelhet

    13. Vad härligt att läsa detta! Tack!
      För oss på BabyBjörn handlar det ju om att hjälpa föräldrar att göra de första åren med barn lite enklare.
      Extra trevligt att se att vippestolen har hållit så länge och blivit använd av så många barn!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg