Kjære du som ikke liker Halloween…

Nei, jeg synes ikke noe om denne Halloween jeg..

Tull og tøys og barn som maser om godteri. Stygge kostymer og grøsselige masker.
Bare tull, noe svada butikkene har kjempet frem for å tjene enda mer penger.

En tradisjon som ikke hører Norge til, noe vi har hentet fra America.

Ja, det var mye bedre før, når vi gikk julebukk.

Samtalen befant seg på den lille kafeen mellom to eldre (beklager) damer.

Foran de sto jeg, og eldstemann.
Han superstolt med en pose med ansiktsmaling og en plastikkbøtte, klar til selveste Halloween.

Gleder de seg ikke til Halloween mamma? Sier han mens vi vandrer forbi.
Jeg gløtter bort på damene, tar et grep på skulderen til mini og svarer slik det er, nei det gjør nok ikke det.

Men mamma, kanskje de er alene? Kanskje de kan komme til oss?

Jeg småler, sier ja kanskje det for å få han på andre tanker og vi tusler videre.
Vi snakker ikke noe mer om dette, jeg og han, men tankene mine vandrer.

Halloween, den er kommet for å bli, alikevell kjemper den en kamp svært få andre tradisjoner og feiringer vi har. Til tross for at Halloween har vært her ganske så lenge nå. For la oss se på tradisjonene og feiringene vi har gjennom året, og la oss spørre oss, hvor mange av de er egentlig Norske, eller med norsk opphav?

Og hvor mange av de er det som har kjempet så hardt og så lenge som Halloween?

Jeg vokste opp når Halloween gjorde sitt ordentlig inntog, og ble mamma rundt de tider flere og flere skjønte at dette kunne bli moro.

I likhet med andre tradisjoner, feiringer har vi hatt og kommer til å ha mye moro. Moro og herlig kvalitetstid.

For kjære du som ikke liker halloween, som bare synes at alt er grøsselig.

Prøv å ta med deg, at den lille pjokken som ringer på døren din, med huggtenner og draculakappe har gledet seg til denne dagen. Han har telt ned dager, han har krysset de ut og sommerfuglene har svirret mer og mer for hver dag som går.

Nærmere og nærmere kommer den, selveste Halloween.

I ventetiden mot selveste dagen har vi planlagt og kost oss, vi har handlet gresskar hos den lokale butikken, laget lykt og satt den utenfor. Den siste uken før har han tent lys hver eneste kveld, det er tradisjon, slik vi gjør hvert år.

Hollowing out a pumpkin to prepare halloween lantern. Hands of man making jack-o-lantern.

Han har laget spøkelser av papptallerkener, og sammen med pappan sin har han laget et monster med store tenner som skal henge på garasjeporten. Vi har hatt naboen over på et stort halloween verksted.

Han har invitert gode venner til fest, halloween gir enda en unskyldning til å gjøre litt ekstra stas over en middag på en mandag.Kostymet har han hatt klart lenge, vinglet i mellom hulken, Grev Dracula og Turtles, det ligger mye ettertanke i valget han falt på.
Halloween trick or treating children
Samme dag som han står på trappen din, spratt han opp, tidligere enn morgenen hadde startet, tuslet inn på galt gulv og opp i vår seng, ristet i oss og med glede i stemmen erklært at i dag er selveste Halloween.

For det som ekstra stas er, at det ikke bare er han som har på rare klær.
Mamma og pappa forvandles i løpet av dagen de også, mamma en pirat og pappa Frankenstein, og sammen leker vi og har det moro helt til dagen er over.

Og i seng kryper en fornøyd gutt med en kurv fylt med alt for mye godteri (som mamman og pappan sørger for blir litt tommere iløpet av kvelden)

Så kjære du, som ikke liker halloween og alt grøss.
Ikke tenk på det når du ser lille Grev Dracula, eller frøken Heks.
Tenk på alt som ligger bak og rundt denne store dag.

En dag de har gledet seg til, en dag med stor D.
Ikke smell med døren, ikke fortell de hvor mye bedre det var før.

Julebukken er kanskje død, men skyld nå ikke på halloween.

Den har ikke drept noen.

Den har kun gitt oss glede, spenning og fest og masse kvalitetstid med venner vi er glade i.
Og slike tradisjoner, det vil gamle Norge ha…. eller?

Pssst, husk å følge kjørereglene for halloween når du feirer da 😉

Happy Halloween pumpkin display

 

26 kommentarer
    1. Er du sikker på det? Med alle dei stygge og grøsselige kostyma ser eg ikkje vekk frå at dei har teke livet av julebukken..?
      Om ein berre kunne sluppe alle dei fæle kostyma. Heller brukt slike som til karneval (eller nyttårsbukk (ja, vi har nyttårsbukk, ikkje julebukk)), men nei, dei skal vere så skumle og ekle som mulig. Og eg synest heller ikkje at det er rett at dei som ikkje vil vere med på,det skal måtte slå av utelyset. Det er betre at dei som vil vere med kan pynte med noko eller på annan måte vise at dei er med på det. Ikkje press denne tradisjonen på dei som ikkje ønsker det berre fordi dine barn har gleda seg lenge. Eg ville ikkje ha mange “blodige” og skumle barn på mi dør denne dagen.

    2. Jul feirer du hjemme med familien, påsken på hytta også med familie eller venner. Valentines day som også er relativt ny feires med din kjære, og du velger forsåvidt om du vil feire eller ikke. Mens halloween påtvinges alle i nabolaget ved at man går rundt og ringer på alle dører. Det er nok derfor Halloween kanskje er litt mer omdiskutert enn de høytidene en selv velger å feire. Tenker jeg. Selv synes jeg alle de små er fryktelig søte og gleder meg til å gå rundt med minstemann når han blir stor nok. Og mannen elsker de små utkledde som kommer på døra og kler seg gjerne ut selv. Og deler ut godteri i hutt og pine. Så vi gleder oss til Halloween men forstår at det kanskje må et par generasjoner til før akkurat denne høytiden blir like akseptert som mye annet ?

    3. Halloween har kommet for å bli!! Det er fest og morro og unga elsker det! Dess mer tull, tøys og spindelvev dess bedre er det. Så for dere som ikke liker det, hvor vanskelig kan det være å slå av utelyset dennne ene kvelden gjennom hele året!! Bruk energien deres på andre ting! Og ikke alle kler seg såå skrekkelig skummelt, if you can’t beat it join them og ha det GØY!!! ???????????????????

    4. Dette syns jeg var et fint innlegg. Jeg var tidligere stor motstander av halloween, og brukte argumentene du nevner her; stygge og ekle og ikke minst en unorsk tradisjon. Men så innså jeg at dette er jo noe som barna syns er såååå stas, hvorfor skal jeg ødelegge for dem? Så fra å ha fullstendig mørklagt hus på halloween, har vi nå gresskar på trappa og godteri klart. Å ha halloween trenger da ikke å gå på bekostning av julebukk, det er plass til begge! Det er da nok av hverdager, la oss ha litt ekstra moro innimellom! Og ps; i USA er det faktisk ikke bare om å gjøre å være så ekkel som mulig, jeg kjenner amerikanere som nærmest ble sjokkert da de så halloween-kostymene i norske butikker. De var vandt med at barna like gjerne var prinsesser og dyr som Dracula.

    5. Til dels enig med deg 🙂 Men de som er motstander av halloween bruker ofte eksemplet som de gamle damene, som da er julebukk.. og jeg mener… er ikke det også tigging fra dør til dør? 🙂

    6. Jeg har ingenting i mot Halloween, mekker gjerne gresskarlykt og lager Halloweengodis, men jeg vil likevel ikke ha skumle, utkledde barn på døren. Jeg har små barn selv, og de blir faktisk skikkelig redde når tiåringer med skremmende masker dukker opp midt i beste leggetid og forlanger snop og etter beste evne prøver å skremme småttisene.

      Hvis alle som feirer Halloween ved å ringe på dører og forlange godis hadde klart å følge spillereglene, så hadde nok motstanden mot Halloween vært langt mindre. Ring på der det er pyntet med gresskar eller andre effekter, og la alle oss andre slippe. Og – ikke gå inn for å skremme folk! Det går jo an å ha Halloweenparty og kle seg ut og skaffe i hus eget godis, uten å ringe på hos alle i hele nabolaget? Lær ungene å bare ringe på der de ser at de faktisk er velkommen, så blir Halloween kjekkere for alle, både de som kler seg ut og tigger snop og de som ikke ønsker besøk av små spøkelser og blodige monstre.

    7. Her går man nyttårsbukk, og heldigvis er det mange som kommer enda!! Snop blir kjøpt inn og deles rundhåndet ut? Halloween er for meg en påtvunget sak, som verken jeg eller mine barn har tatt til oss i noe stor grad. Men jeg kjøper likevel inn litt snop, har heldigvis økonomi til to slike runder i året.
      Har de to siste årene oppholdt meg i Tyskland, og de tok og imot denne tradisjonen på samme tid som oss, men der synger, eller sier de vers før de får snopet. Her bare står de med bøtten sin og et lite “knask eller knep”. Takker knapt gjør de og..

    8. Men har du tenkt på at noen ikke synes om denne feiringen fordi de ikke har økonomi hverken til kostyme elle snop til å dele ut når noen håpefulle ringer på døren ? Det kan være mange grunner for at noen ikke ønsker denne feiringen velkommen.

    9. Er SÅ enig! Skal eg ha dårleg samvittighet fordi eg meiner at dette er ein unødvendig og dum tradisjon?
      Skal eg måtte la ungane mine skremme andre for godteri fordi andre foreldre skaper god forventning og tradisjon ikring denne dagen?
      Trur folk at eg ikkje skaper mange gode forventninger og gleder i løpet av året saman med ungane mine?
      Beklager. Der tar du feil!

    10. Og det finst faktisk ei mengde ungar som gruar seg til denne kvelden, som opplever masker, pynt og stemningen som direkte skummel og ubehagelig.
      Og det er ikkje berre små ungar, men større også. Det er trist at dei må ha det slik…

    11. Akkurat det med økonomi gjelder dessverre alle høytider, har man dårlig råd har man det ikke kun når halloween er. 🙁 Det fine er at man kan finne på alternativer, alt må ikke koste mye.

    12. Hei Maria.
      Nå er jeg snart 50 og har vært med på julebukk (2. juledag!)/nyttårsbukk siden jeg var liten. Jeg husker virkelig noen grusomme masker og kostymer fra den gang, broren min hadde det, så jeg er ikke enig med deg. Karneval som du kjenner, er ikke norsk, men kommer fra andre land som for eksempel Italia og Brazil (vidt forskjellige slags karneval). Noen av de kostymene kan se ganske grelle ut.
      Halloween feires iherdig her i USA og det er kjempegøy! Det skal være litt skummelt og grøsselig 😉 Noen kostymer kan være litt fæle, men de aller fleste er faktisk litt stilige, gøye eller søte. Det er alt fra Supermann til prinsesser, fra cowboyer til hekser. Akkurat sånn som vi pleide å kle oss ut når vi gikk julebukk, den gang for lenge siden! Hvis det bare er blod og gørr i Norge, så har noen misforstått Halloween fullstendig. Da burde noen ta seg en tur til hvilken som helst forstad her borte med mange barnefamilier og lære hva Halloween virkelig er.
      Man skal slå av utelyset for å slippe å få besøk av «monstrene”. Det er tradisjon. Det koster deg ikke mer enn å slå av lyset. Det tar to sekunder. Vi er veldig strenge på den regelen her! I løpet av 15 Halloweenfeiringer, 11 av dem med eget barn, har jeg aldri sett barn ringe på en dør uten tent lys. Det er også for barnas egen sikkerhet at vi lærer barna det fra første gang vi tar dem med ut for Halloween. Og det gjentas hele kvelden til de er så store at de husker det. “De har slått av lyset fordi de ikke vil ha besøk». Slå av utelyset ditt du. Da “melder du deg ut” og så slipper du å være med på denne tradisjonen som nå er blitt så veldig populær også i Norge, som du er så imot 🙂

    13. Hei Mia!
      Det er derfor vi har regelen om å slå av utelyset her i USA, så de som ikke ønsker besøk skal få slippe 🙂
      Poenget med Halloween er ikke å skremme vettet av folk, men å ha det gøy. De fleste her har faktisk ikke skremmende kostymer. Ungene går dør til dør for å for å få snop. Det er en del av Halloween. Det har alltid vært det.

    14. Problemet er vel at flertallet ikke følger disse enkle kjørereglene her i Norge. Flertallet ringer på alt av dører, også der utelyset er av – og mange (oss inkludert) har jo faktisk ikke muligheten til å slå av utelyset sitt.

      Siden veldig, veldig mange her i landet ikke har interesse av halloweenfeiring og ikke har lyst på besøk av godteritiggende blodige småmonstre (for de aller aller fleste prøver å se skumlest mulig ut!) syns jeg det er en langt bedre løsning å kun ringe på der de halloweenfeirende vet at de faktisk er velkommen (inngangen pyntet, evt avtalt på forhånd).

    15. Hva er galt med at det ringer på døren og ute på trappa står det søte små barn som har kledd seg ut med et forventningsfullt blikk. Og når jeg legger godteri oppi de forskjellige bøttene så ser jeg glade ansikter. Jeg blir ikke så veldig redd for barn som har kledd seg ut. Jeg vet at det ikke er ordentlige monstere. Forresten så kommer det barn med ulike forkledninger. Jeg glemmer aldri den supersøte lille isbjørnen som stod på trappa mi og spurte om godteri med en tynn liten stemme. Halloween er kjempekoselig. Herlig å få besøk på trappa mi (som er pyntet med gresskar med lys inni) av søte små barn som bor i nabolaget. Hvem vil bli husket som den sure dama som er grinete når barn går Halloween? Ikke jeg ihvertfall. JA til Halloween. Det lyser opp i en mørk årstid mens vi venter på jula.

    16. Du sier at ikke alle har mulighet til å skru av utelyset. Men ikke alle har mulighet til å pynte heller. Vi som feks deler ytterdør med andre. Noen av oss vil gjerne ha besøk av glade barn på en ellers stusselig høstkveld

    17. Her både takker de og smiler. Tror ikke det er bare jeg som er heldig med å ha høflige barn i nabolaget. Og dikt har jeg fått opplest på døra også

    18. Fantastisk innlegg. Er lei den evinnelige diskusjonen hvert år fra sure motstandere 😉 Men trøsten er at denne tradisjonen vokser seg større og større for hvert år. Bare fra i fjor til i år merker jeg drastisk økning på ting i butikk, reklamer på radionen, kampanjer, arrangementer osv. Den minste generasjonen har vokst opp med dette og kjenner ikke til annet (Mens mange av disse aldri har hørt om julebukk) Halloween drepte ikke julebukken, Den var på vei til å dø ut allerede for lenge siden. Mange i min generasjon har aldri opplevd julebukk, og selv de som er besteforeldre nå har heller ikke alle så mye forhold til julebukk. Min mor har vokst opp på landet og sett julebukk en gang i sitt liv. Og det var en gang på 50 tallet. Og det var en voksen mann utkledd og som tagg om drikke. Ikke mye julesang. (Folk glemmer fort at julebukk stammer fra en tradisjon der voksne menn gikk utkledd i stygge geitemasker, og gikk fra dør til dør, skremte barna og tagg om mat og alkohol) Det er rom til begge deler. De kommende generasjoner skal få lov å lage sine egne barnsomsminner, uten at vi absolutt må prakke på de absolutt alle våre egne barndomsminner. Det er de som er små nå. Det er de som skal få lage barndommen sin nå.

    19. Mektig lei dette med at de som ikke vil ha halloween kledde barn på døren er så hjerteløse.
      Har bare små barn så kjenner ikke til presset foreldrene får fra egne barn. Men, slik jeg ser det er det ikke så mange som faktisk feirer halloween. Hvorfor sender foreldre barn på døren til fremmede?
      Greit at de går til venner og naboer som forventer de kommer, men ikke til fremmede.
      Hadde utelyset avslukket men fikk selvom barn på døren. Sa fint hver gang at vi dessverre ikke feiret halloween, og minnet noen av foreldrene på dette med utelyset. Fikk da som svar at da var det jo ingen å gå til. Grunnen til at jeg ikke feirer er at jeg enda ikke har noe forhold til det og fordi jeg håpte på at folk ikke skulle ringe på og vekke ungene. Ble en fæl kveld.

    20. Men dere har vel egen dør inn til leiligheten..???
      Bare å henge opp en lapp som forteller hvilken klokke de skal ringe slik at du åpner hoveddøren. Så når de har kommet inn kan de se utenfor hver sin dør hvem som har pyntet og vil ha besøk

    21. Vet du hva? Det er mange barn som gruer seg til jul også. Skal vi avlyse hele julen og da kanskje, og alt annet som noen barn kan grue seg til? For jeg syns faktisk mer synd på de barna som må grue seg til jul og i tillegg må gå igjennom et helvete av en juleuke, enn barn som syns det er skummelt med halloween, som faktisk bare er en kveld i året.

    22. Her kommer du med påstander som jeg ønsker dokumentasjon på. Det at flertallet ikke følger kjørereglene i Norge stusser jeg veldig på. Jeg har ofte vært med å gått med egne unger, og det jeg har sett er at barn og unge holder seg unna hus som ikke har på utelampen. Helst ringer de på hos hus som har pyntet litt, for de vet de feirer halloween. Selvfølgelig finnes det unntak, men her jeg bor er det ikke regelen at de ringer på hos hus med avslått utelampe.

      Du sier at veldig, veldig mange her i landet ikke har interesse av halloweenfeiring. De kan nok kanskje stemme, men slik jeg ser det så er fler og fler åpne for denne tradisjonen også. Å innføre noe nytt i et land tar tid. Tipper at julebukk ikke var velkommen med en gang det kom til landet også. Ser jo også at fler og fler feirer valentines og har babyshower også. Da jeg fikk barn for 8 år siden syns jeg det var en skikkelig teit med babyshower, men i løpet av de 8 årene nå så har jeg jo skjønt at det har kommet for å bli. Og det er helt greit. Og jeg kaller ikke venninner som syns babyshower er stas og tydelig viser at de ønsker å ha sånt selv for pakketiggende gravidmonstre, som du kaller barna som syns halloween er spennende for godteritiggende blodige småmonstre. Det er jo verken pakkene eller godteriet som er det eneste som betyr noe på disse dagene, men kombinasjonen av alt. For halloween er det spenningen, gleden, utkledning, kanskje er det en fest eller skumle filmer, og selvsagt også knask eller knep. Det koster ikke stort å kjøpe inn litt godteri på halloween, men ønsker du ikke å feire det er det helt greit. Det finnes jo mange muligheter til å vise det, selv om man ikke kan slå av utelyset. F.eks. koble ut ringeklokken, eller skrive en lappe og henge på døren om at dere ikke feirer halloween. Ønsker du ikke å skrive det kan du f.eks. skrive at dere har små barn som har lagt seg, og derfor ikke vil at noen skal ringe på. Ikke gjør alt så vanskelig, vær kreativ, så finner du alltids en løsning.

    23. Altså, eg er så glad eg bur på ein plass der nesten ingen feirar halloween!?? aldri fått eit monster på døra mi eg, og med ei dotter som har vore livredd alt av utkledde typar er det meir enn nok med karneval i bhg og julebukk 6.januar! Når ho er redd dei uskuldigaaste dyremasker så vil eg helst ikkje ha blodige monster på døra, sjølv om nokon seier det er koseleg…. men at julebukk også er ein “tiggetradisjon” – einig! ? men koselegare likevel…

    24. Jeg har feiret Halloween nå i over 8 år. Med små barn- jeg forbereder de på hva som kommer til å skje i forkant. Vi går i butikker og ser på masker, vi gir bedkjed til de som kommer på døren at lillebror Henrik er litt redd. ALDRI opplevd noe annet enn barn som tar hensyn. De aller fleste tar av seg masken og viser lillebror at det ikke er noe å være redd for. Utrolig søtt! Det er supersosialt! De eldre barna planlegger og koordinerer kostymer lenge i forveien. De møtes og går sammen. De små barna går til vennene sine og de nærmeste naboene kun- og synes det er så stas å få være hund, heks, katt eller spiderman?. Halloween er kult hvis man bare lar det være kult.

    25. Jeg er en av de som ikke liker Halloween og derfor ikke feirer det. Jeg snakker på ingen måte negativt om det og gleder meg de barna som feirer. Jeg synes likevel at vi som ikke er så glad i dette, ikke må få det presset på oss. Jeg respekterer at dere feirer det, så da håper jeg dere kan respektere at jeg ikke vil ta del i det. Vi skrur av utelyset for å vise at vi ikke vil ha besøk av utkledde spøkelser, vampyrer og monstre. Så finner vi som familie på noe annet koselig hjemme. Jeg hadde satt veldig pris på om foreldrene kunne lære barna sine at de ikke ringer på der utelyset er avslått. Jeg har barn som synes det er skummelt og ekkelt at disse “skummle” kommer på døren.
      Julebukk derimot er hjertelig velkommen med sine koselige sanger og litt mer hyggelig utkledning.

      Jeg innser likevel at jeg med tid og stunder kanskje må gi etter for dette enorme presset for at mine barn ikke skal føle seg utenfor. Men enn så lenge setter jeg pris på at vi slipper.
      Jeg kan likevel ønske dere en flott Halloween og at dere får en super feiring! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg