Kjære du, som skal feire jul med barn.

Kjære du, som skal feire jul med barn.
Denne er til deg.
Siste innspurt er i gang, om få dager sitter du, tro det eller ei,  i en stue med
pakker under treet, julepynt på hylla og kanskje har du, på den tiden
akkurat nå fått lagt en nysgjerrig liten kropp under dyna.
At jon blund kommer ekstra sent i juletiden er det ingen tvil om.
Om få dager er selveste julaften her.
Det er sannelig ikke rart det kiler litt i magen på de små.
Jeg kjenner det helt ærlig selv også, sånn hvis jeg virkelig kjenner etter.
Førjulstiden er i ferd med å ta farvel og selveste julen banker på.
Og med den følger tradisjoner og fremtidige barndomsminner.
Ansvaret synes jeg er skremmende skal jeg være ærlig.
Det er jo tross alt vi som har ansvaret for barnas jul.
For den kommer den, den julen de snur seg og ser tilbake på som voksen.
Med minner som gjør at det fortsatt kribler litt i magen selv man er blitt for voksen til sånt.

Det er min 13. jul som mamma.
En ting har jeg lært, med barn på slep vet man aldri hva som kan skje.
Men uansett hva man gjør, hvor på hodet man står akkurat nå, og hvor uendelig lang listen er, blir det jul.
Jula den kommer uansett.
Så enkelt, så irriterende, frustrerende og gledelig er det.
Og jeg kan fortelle deg, at alt kommer til å ordne seg.
Senk skuldrene,
Pust ut og ro ned. Det gjør absolutt INGENTING
om det fortsatt er støv bak sofaen, eller møkk under teppet.
En uthvilt mamma og pappa er den beste vidunderkur for å glemme både støv og møkk.
Nyt øyeblikkene.
Like fort som de kommer er de over.
Som småbarnsforeldre vet man godt at veien fra komplett lykke til kaos er ufattelig kort.
Julen er intet unntak.
Øv deg på å virkelig se de gode øyeblikkene og kjemp deg gjennom de litt mer kaotiske.
De vil gå over, jeg lover.

Mitt aller beste råd?

Ta deg tid, sett deg på gulvet.
Det er der det skjer, samspill, leken, samtalene.
Vær med barna, vær SAMMEN med dem.
Legg vekk facebook, snap og insta.
Kanskje du til og med skal gå offline for en liten stund?
Og sist men så langt ifra minst.
Ta hensyn.
Respekter barnets grenser.
Du er en del av barnets minner.
Du gir barnet tradisjoner.
DU skaper barnets jul.
Brett opp ermene, gjør en innsats for deg selv og de rundt deg.
De små ser ikke sprø svor, passe utvannet pinnekjøtt,
nyvasket kjøkken eller stilren julepynt.
De bryr seg ikke om de dyreste gavene.
De ser det som virkelig betyr noe.
DEG!
Gi dem litt av deg,
gi dem TID med DEG!
Og du får julens flotteste gave tilbake.
Du får se julen gjennom barnas øyne.

Med ønske om en fredfull jul.
Stor juleklem fra oss i
smabarnsforeldre familien.

4 kommentarer
    1. Halleluja! Julen er barnas tid. Nyt den mens de er små, plutselig er de voksne. Da er det for sent.

    2. Klikket inn på denne via facebook for å lese nok en skjennepreken fra en eller annen moraliserende pekefinger, hvor man virkelig får passet påskrevet over hva pekefingeren mener jeg skal ha dårlig samvittighet for i julen. Og så treffer jeg denne teksten. Så enkel, så fin og så innmari riktig.
      Riktig god jul til dere og😊

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg