Kjære du som skal ha sommerferie med barn

Nå er det sommerferie over det ganske land.

Om få uker setter fellesferien i gang og det er tiden for ferie og kos.

I disse dager har det vært et veldig fokus på barn og sommerferie.
At situasjonen er blitt slik at barna ikke får snakke om sommerferien på skolen, i frykt for å sette lys på det som journalistene kaller en dårlig, kjedelig, kjip, mindre bra ferie.
Det finnes mange meninger rundt dette, hva som er rett eller galt vet igrunnen ingen.

Sitter du der med dårlig samvittighet i år? Skal dere «bare på hytta ?
Eller besøke familie, eller på telttur, eller bli hjemme?

Da har jeg noen ord til deg.

Det er ironisk nok Ibiza jeg sitter å skriver dette, vi er for første gang hele familien på tur til et sydligere strøk. De tankene jeg skriver nå, de har ikke dukket opp under turen, de har vært der hele tiden, men forsterket har de uten tvil blitt mens jeg har vært her.

En god ferie, kan overhode ikke måles ved å se antall km man har reist, steder man har sett eller hvor mange stjerner hotellet har.

At vi skal skjerme barna som ikke har hatt en så god ferie, er en god tanke. Men da er det viktig at vi alle er enige hva som ikke er en god ferie, og det er her jeg mener vi har mistet fokus.

En god ferie kan være hjemme, eller på hytta, eller i Danmark, Sverige, Tyrkia, ja eller her i Spania.

Det kan være allinclusive med dessertbord som er over km lange, det kan være pannekaker på bål, det kan være bestemors ferske brød med brunost på, piknikmiddag ute i hagen.

Det spiller ingen rolle hvor man er når målet er en god ferie for barna,

Det viktigste er at de får ferien med DEG.
Som nevnt så har dette vært tanker og meninger jeg tenkt hele tiden, men her nede i Ibiza, på et firestjernes all inclusive annlegg med gudene veit hvor mange bassengområder, deilig mat, finkornet strand har disse tankene bare blitt enda sterkere og ikke minst bekreftet.

Her vi er nå, tenker jeg ganske mange, ja kanskje alle ville konkludert med at man hadde hatt en god ferie. Men dessverre ser jeg flere barn som så absolutt ikke har en god ferie.

Det er barn så oppmerksomhetssugne her at de faktisk har satt seg på fanget mitt mens jeg har lekt med mine barn i barnebassenget.  Alt de har fått ifra sin egen mamma og pappa er kjeft, for at de plager andre. Jeg ser familier som har med nettbrett og telefoner til middagen, familier som spiser middag rundt samme bord men som ikke veklser et ord med hverandre.

De reiser sammen, men ER ikke sammen.

Jeg er ikke ute etter å sette meg selv i et godt lys her, men å sette lys på hva en god ferie VIRKELIG er..
Det er ikke det morsomste jeg gjør, det å sitte å plaske i barnebassenget,

ferie

Så satt vi her da veslemor.. du og jeg…

Det er ikke min favorittaktivitet å bli med på barnedisco og sitte nærmest kidscorneren til middag eller lage sandslott hele dagen.

Men så deilig det kjennes, i det jeg får litt stillestund på kvelden, og barna er lagt fornøyde med koppen full av minner og opplevelser.

Jeg vil sørge for at mine barn får en god ferie, en ferie med MEG, med OSS, sammen.

summer-kids1

 

 

Det er ikke lenge igjen, fellesferien er rett rundt hjørne.

Uansett hvor og hva du skal,

Ikke glem at det er DU som setter holdningene på hva en god ferie er.

feriecollage

Og for all del, ta deg tid til deg selv også. Lad, kos deg, ha egen tid, ta et glass vin i kveldssolen, nyt en god film i sofakroken, ha en kveld eller fem  barnefri.

 

//Trykk LIKE dersom du har planer om en god sommerferie i år

24 kommentarer
    1. Gleder meg til ferie på hytta på fjellet og ved sjøen hos svigermor. Foreløbig er han bare ett og synet av sjø og av kuer er nok absolutt på opplevelsestoppen. Men jeg tror det vil holde seg sånn lenge 🙂 Det er sånn jeg har vokst opp.

    2. Utrulig viktig det du skriv om!! men la oss ikkje gløyme viktigheten av å vere tilstades for barna våre og kvarandre i kvardagen og 🙂
      Nyt ferien !!

    3. Herlig!!!
      Takk for at du bekrefter mine tanker om vår “bare på hytta” planlagte ferie! I år har jeg desverre ikke råd til å ta med mine kjære på noe mere enn 2 uker på fjellet. Men jeg gleder meg like så, her skal jeg få tid til å gå turer, utforske naturen, fiske, kanskje sove i telt, å sjøsette det vi håper er en båt som ikke synker. Vi skal grave å jobbe rund hytta alle mann, jages av klegg å mygg, å smøre aurox på stikkene vi får. Vi skal steke pølser og pinnebrød på bålpanna, å lytte etter fuglene, plukke frosk og salamander opp av myra. Å herregud hvor jeg gleder meg til å la hverdagen sitte hjemme i byen å vente mens vi skal være nyskjerrig, leken, sliten og kanskje litt lei. Men når ungene sover å radion underholder meg å vinglasset på kvelden, ja da er livet godt å leve

    4. Jeg skal stor- kose meg to uker med mine to barnebarn. Vi skal ikke stresse , ta dagene som de kommer , ta turer til stranden, bondegårder , familiebesøk og alt på barnas premisser . Det er nok stress i en travel hverdag med barnehage fra morgen til kveld , aktiviteter etc , så nå er det to uker med kosing med de kjære barnebarna . Gleder meg !!!!!

    5. Tommel opp!
      I år tror jeg vi skal forsøke å gi iPaden og telefonen litt ferie også, og heller spille “orddentlige” spill, snakke sammen og ha fokus på å oppleve ting utenfor skjermene! Gleder meg til en uke i Danmark med gutta mine på 1,5 og 5, satser på at de elsker det like mye som jeg gjorde da jeg vokste opp!

    6. Viktig poeng du tar opp!! Vi har absolutt ingen planer for sommeren ennå, vi har ikke noen hytte å reise til, vi har ikke råd til å reise langt avgårde. MEN, en ting er sikkert – vi skal være sammen 🙂
      Stå opp seint, ta det med ro, glemme ordene som blir sagt i en hektisk hverdag (med tonene sikkert alle kjenner seg igjen i..): “fort dere nå, nå må vi komme oss avgårde, vi skal på jobb, i barnehagen, på skolen, kle på dere nå…” Nå skal vi ta det med ro, spise når vi står opp, se barnetv på morran i sengen – kose oss! Det er planen! Så ser vi hvor feriedagene briner oss!!
      Kose dere masse i sydenland i vannkanten og på disco, minnene skapes sammen og det er det vi alle husker fra vi selv var små – i alle fall jeg!! 😀

    7. Ja Danmark blir nok knall for dere alle. Og Ipaderi ferie høres VELDIG lurt ut, bare sørg for at den gjelder liten OG stor 😉

    8. Skrev du det faktisk på i Ibiza (Kypros ) eller det du omtaler som her i Spania ???

    9. BRA skrevet! Det viktigste er å være sammen og tilstede for barna. Skape minner sammen. Takk for kloke ord 🙂

      Fortsatt god sommer!

      -monakristin

    10. Helt enig, endelig noen som har et fornuftig in spill I denne debatten. Tommelen opp

    11. Er såå enig med deg!! Her er alltid høydepunktet i ferien å dra til en sæter i Tynset og fiske i en uke. Ikke varmtvann, ikke dusj, utedo, ikke strøm og dermed ingen Tv eller særlig mobilbruk. Dette er en så viktig avkobling for hele familien, fokuset er på opplevelsene i naturen og ungene lærer masse om tingene vi gjør.
      Å dra til syden kan det hende vi skal gjøre en gang innimellom i barndommen deres, men jeg tviler på at det er disse feriene som vil inneholde de viktigste og beste minnene. Jeg mener og tror det er opplevelsene og foreldrenes tilstedeværelse som vil skape minner og også forme barna videre i livet.

    12. Veldig bra skrevet, og at mange har disse tankene.

      Jeg selv er oppvokst med en pappa som har lange lærerferier, men vi har allikevel hatt rolige dager og nytet dagene sammen. Vi har ikke vært på store fancy ferier, men har tatt med et telt ut i hagen, tatt med madrasser ned i stuen, dratt på fisketurer etc. GOD TID til hverandre!
      Jeg er nå lærer selv, og småbarnsmamma, og gjør alt jeg kan for å videreføre disse verdiene og holdningene. Jeg har aldri fokuset på hvor elevene mine har vært, men på hvordan de har hatt det. Jeg tror det beste man kan gi barna er avslappet, kjærlige og foreldre som er tilstede.
      Jeg har i dag muligheten til å være hjemme med mine to barn, og gjør alt jeg kan for å være tilstede, fysisk og psykisk.

      For jeg kommer aldri til å glemme de enkle, men allikevel minnerike feriene og dagene sammen med familien min i barndommen.

    13. Takk for hyggelige ord Cathrina. Høres ut som vi er enige 🙂 De mest minnerike feriene jeg har er de hvor jeg var sammen med familie og ikke minst merker at de slappet av og koste seg.

    14. Min barndom var full av både sydenturer og noen somre “bare” på hytta. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har like gode minner fra begge deler, og slik prøver vi å gjøre det for lillemann også.

      I vår familie er hytteferie tradisjon, bading, grilling og kos. venner som man så kun om sommeren og alt som hører med å ha en sommerhytte.

      Selv om man ikke har råd til all verdens opplevelser kan man skape de sammen, og det er DET som henger igjen. Ikke hvilket land man har besøkt eller hvor mange penger man har brukt.

      Hvis alle tenkte som deg så hadde det kanksje ikke vært så mye snakk om sjalusi i sommerferien?

    15. Vi som er fra gård er vant til korte ferier lagt til den minst travle tida på sommeren. Hvilket for min del som regel betydde campingferier, øsregn og iskaldt badevann… Jeg unner guttungen noe bedre enn uker innestengt i en liten campingvogn hvor både små og store er grinete! Så ja, vi reiser til syden, og til lekeland, og til dyreparken osv, uten dårlig samvittighet, tvert i mot! Og jeg har ikke dårlig samvittighet når han ser barnetv på ipadden mens vi spiser middag, både i syden og på hytta. For vi har da vært sammen hele dagen! Vi har snakket, lekt, kranglet og ledd i timesvis, og da har jeg faktisk full forståelse for at han, som oss andre, har behov for å roe ned med noe kjent og litt egentid før senga. Og så får både han og vi spist opp. At du ser på det som dårlig foreldreskap syns jeg er direkte sneversynt! Jeg tror nok han får vel så mye oppfølging og tid med oss som de barna som må dele foreldrene med en hel skokk med hel- og halvsøsken eller blir sendt som pakkepost landet rundt.

    16. Veldig mange fine tips! Jeg fikk mange tips før min første sommerferie med 2-åring på tur. Ideene var godt oppsummert for både familieparker og andre reisetips på yellospace

      Link:
      blogg.yellospace.com/familieparker-norge/

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg