Kjære du som snart skal få barn.

amalieKjære du som snart skal få barn, det du skal lese nå kommer du ikke til å forstå.

Selv jeg er ganske sikker på at du tror at du klarer å forestille deg det,
vil det jeg fortelle deg nå først bli forståelig når du selv står der og holder ditt første barn i armene.

Etter en stund, når du lærer deg å kjenne barnet, dere blir en familie og du begynner å snakke om deg selv i tredjeperson som mamma eller pappa, vil du forstå det enda bedre.

Gleder du deg?

Jeg håper det. Det er sant som de fleste sier. Det er en fantastisk tid du har i vente.
En fantastisk flott tid, men også en fantastisk slitsom, utfordrende og annerledes tid.

Når den store dagen kommer, fødselsdagen til ditt barn. Fødselsdagen til deg som mamma eller pappa. Vil INGENTING bli som før igjen. Helt sant. Pffføi tenker du sikkert, jeg er klar som ett egg.
Og det tror jeg så absolutt på,
Du har ventet lenge på dette øyeblikket. Men det er en grunn til at et svangerskap er 40 uker, Bruk tiden godt.
Vi er mennesker, vi trenger tid på å henge med på  omveltninger i livet.

Jeg har vært mamma i 13 år nå. Og stadig tenker jeg.. hvorfor har ingen forberedt meg på dette?
Hvorfor har ingen forberedt meg på at livet som spontant mennesket nærmest er over i det barnet ligger på brystet.
Altså vi kan vel til en viss grad kalle oss spontane, men da i sneglefart.
Spontant for oss er om vi er ute av døren innen en time etter vi tok avgjørelsen om å gå ut.

Hvorfor har ingen forberedt meg på hvor vanvittig opptatt man blir av søvn. Ikke bare for sin egen del, men også barnet. For et vanlig barn, det sovner ikke av seg selv når det er trøtt. Disse bildene du ser av barn som sover søtt vettu.. det ligger en ENORM jobb bak, med byssing, synging, kosing, tralling, rugging og gyning.
soveamalie

Hvorfor har ingen forberedt meg på at med et barn blir det også født en stor stor dose bekymring.
Jeg som aldri var bekymret før kjenner på en klump i magen rett som det er.
Hvorfor har ingen forberedt meg på at jeg plutselig skulle få den vanskeligste sjefen i mitt liv. En liten hissigpropp på kun 50 cm og det eneste han/hun gjør er å skrike for å få det slik han vil ha det, og det 24 timer i døgnet, 7 dager i uken.

sinnamatilde

Hvorfor har ingen forberedt meg på at det følger med MYE når det gjelder noe så enkelt som tenner.
Sikkel, våkennetter, feber, oppkast og enormt mye stolthet. Jeg hadde ALDRI trodd at jeg skulle ta så mange bilder av en tann.

Hvorfor har ingen forberedt meg på at det til tider kan være så hektisk at man ikke bare glemmer å spise, dusje og gå på do. Men når man først gjør det, gjør man det ALDRI alene 😉  Tar jeg en dusj alene nå føles det nesten ut som om jeg er på spa.
Sukk spa…….
bathroombreak
bathroombreak
Hvorfor har ingen forberedt meg på at jeg til tider mister helt sosialt filter. Plutselig kan jeg ta meg selv i å ha plapret i flere timer om mine barn, og skjønner i det de andre rundt bordet tar sin sjette gjesp at jeg er ufattelig kjedelig å høre på.

Så hvorfor skriver jeg dette? Når jeg vet du ikke skjønner det før du står der selv..
Jeg skriver fordi jeg skulle ønske jeg kunne forberedt deg, forklart deg og fått deg til å forstå.
Fordi jeg skulle ønske jeg kunne fortalt deg og  forberedt deg på den stoltheten man føler over de minste ting. Nye milepæler som krysses får man lyst til å dele med hele verden, og skuffelsen er stor når man innser at ikke hele verden deler den stoltheten med deg.

Skulle ønske jeg kunne forberedt deg på den enorme forelskelsen som spirer når man blir mamma eller pappa.
Og ikke bli redd, om den ikke er der umiddelbart. For tro meg, den KOMMER, og når den kommer slår den deg hardt i magen og blir der for alltid. Den får deg til å gjøre de utroligste ting. Synge den samme sangen hver kveld, late som du drikker te med en bamse og en dukke, lese den samme boken om og om igjen, høre de samme sangene om og om igjen, bygge tårn for å se klappe og juble når noen river det ned igjen og mye mye mer.
Skulle ønske jeg kunne forberedt deg på tårene. Tårene fordi man er frustrert, sliten, lei men også så undelig uendelig lykkelig.

Skulle ønske jeg skunne forberedt deg på at endelig blir de små øyeblikkene blir plutselig store.
Hverdagen blir aldri kjedelig igjen og du lærer de gå sette pris på tiden på en annen måte.
Det er sant det alle mødre og fedre sier, man ser virkelig på verden med andre øyne etter å ha fått rollen som mamma eller pappa.

 

Barn gjør noe ved deg om du omfavner rollen din. Ta deg tid til å nyt tiden slik som barnet gjør. Lev i nuet, ikke tenk på hva som skjer i morgen. Et barn får deg til å oppdage verden på nytt. Erklær unntaktstilstand i det du trer inn i rollen som mor eller far, for det er nettopp det det er, en unntakstilstand.

Så kjære du som snart skal bli mamma eller pappa…
Gled deg, fryd deg, forbered deg…

Du aner ikke hva som venter deg..

1 kommentar
    1. Hei! Jeg er ny leser og jeg har forstått det sånn at du har seks barn og nummer syv på vei, men jeg bare lurte på om du kunne fortelle barnas navn og alder på dem for da hadde det vært lettere å vite hvem du refererer til når du skriver navnene deres❤

      Har ikke lest så mye enda men jeg ville bare meddele at du skriver utrolig bra og du er utrolig flink til det du gjør. Gleder meg til å lese mer av det du har skrevet og kommer til å skrive videre

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg