Kjære Kristin, du må endre taktikk!

Vi trenger de i dagens iskalde samfunn. For det er det vi har blitt, iskalde og kyniske.
Det er da de er gode å ha, de som tørr å mene noe, og som i tillegg sier det høyt, med klar og tydelig stemme.
Vi skal være glade for at vi har de som tørr å være de upopulære, de som sier meningene sine akkurat slik de er , usensurert og ekte. Som er engasjert og lidenskapelig opptatt av å få frem budskapet sitt.
Vi trenger de som tvinger oss til å tenke oss om, selv om det er ørlitt eller veldig ubehagelig.
Som får oss til å reflektere litt over hva vi driver med, og minner oss på at det alltid er konsekvenser av handlinger.
Kristin Gjelsvik er en av de.
Vi TRENGER slike som Kristin, råtøff og ekte, klar og tydelig.
Engasjert og lidenskapelig.
Som kjemper for hjertesaker som er viktige.
Viktig for henne, samfunnet, meg og deg og ikke minst våre barn.
I går tok hun et monstersteg for sin hjertesak. Nok en gang.
Standhaftig står hun i sin sak, gir aldri opp med å få oss til å innse alvoret. Enn hvor trege vi er.
Hun var den vi trenger, den som får folk til å sette seg litt ekstra fram på stolen og gløtte litt ubehagelig rundt oss.
En festdag med bobler i glasset og god stemning ble straks noe helt annet.

Det var ingen tvil om hva hun ønsket å si, gjennom mikrofonen og ut i høyttalerene runget hennes klare stemme ut til alle av landets mektigste influensere, følgere gjennom alle telefoner og publikum via streaming.
Men så gikk det hele litt galt.
Engasjementet tok over, følelsene også og ordene som kom ut, var flere enn de planlagte.
For man kan si hva man vil, om at det er lett å sitte her, å være besserwisser og etterpåklok.
Men vi så alle, klart og tydelig at denne talen var ingen tilfeldighet, ordene var planlagt og skrevet ned.
Men at følelsene skulle renne over var nok ikke det.
Burde hun kjent på det? Stoppet i tide?
Før det hele utviklet seg til den bloggkranglene hun så inderlig ikke ønsker det skal være?
Kristin har noen viktige poeng i sine furie tale, viktige ord, som gir meg som tenåringsmor noen nødvendige tanker i hodet. Barna som vokser opp i dag lever under et press ingen av oss har kjent maken på, og all statistikk tilsier at akkurat nå takler vi ikke den særlig godt. Ungdommen sliter, er usikre på seg selv og sin egen kropp. Tallenes tale er klare, handlingene våre burde vært tydeligere, mer til stede og mer kraftfulle. Vi tillater for mye.

Fotograf Meg Geiger

Vi trenger slike som Kristin, som minner oss på at vi aldri må gi opp.
Men vi trenger ikke mennesker som står høylytt og tydelig på en scene, som banner, gjør sak til person og som tråkker på andres skuldre for å gjøre sine egne poeng tydeligere og klarere og høyere.
Jeg ELSKER  at Kristin tørr, men dette vår et feiltråkk, om jeg skal si hva jeg mener. Meninger ble til følelser, poenget druknet i et ensporing eksempel som kun dro en ned i gjørma når det så absolutt var flere skyldige, om man skal kalle det i salen.
Dersom det frustrerer henne at media gjør det hele til en bloggerkrig, burde hun også sett at hun burde dratt frem flere og andre eksempler, vist oss hvor stor utfordringen EGENTLIG er, stede for å stramme lupen inn til en eneste influenser og et foretak nok en gang. Det forundrer meg at hun bruker samme metode for å få frem poengene sine, når media som hun selvfølgelig ønsker skal skrive om det ved å ta det hele opp på en slik scene, klarte å vinkle det feil sist nettopp pga samme metode.
Jeg tenkte først at hun valgte feil sted og tid, der må jeg snu min egen mening.
Hun valgte helt riktig sted og tid, hvor alle vi med det største ansvaret var samlet, og siden hun stod der, med mikrofonen i hånda, var alt vi kunne gjøre å lytte. Hvor alle media stod klare med lyd og video.
All eyes on her.
Jeg er helt enig med Kristin, det er nok nå, vi MÅ gjøre noen tiltak som skjermer våre unge håpefulle mot det kroppspresset som eksisterer. men jeg synes ikke kampen kan kjempes så snevert som hun velger å gjøre det.
Det ER flere medskyldige, som MÅ gjøre en endring for at dette skal snu.
Og det sørgelige er at så og si ALLE var samlet i går, likevel, velger hun å fokusere på en eneste en.
Hun kunne jo snakket til oss alle? Benyttet sjansen nå som vi alle var der.
Til alle influenserene som i en eller annen grad påvirker med kroppspress og forventinger, juryen som hadde makten over finalistene til syvende og sist, media som burde forstå at de burde vinkle saken til hva Kristin EGENTLIG ønsker fokus på.
Kristin gjorde noe ingen andre turte i går, og hatten av for det.
Jeg skulle så inderlig ønske at hun gjorde det hele tankevekkende stede for trakaserende.
Med fokus på motiv, istede for person.
Med saklige ord, stede for unødvendig banning.
Man må ikke tråkke andre ned for å tydeliggjøre et poeng eller budskap, man må ikke rette ekkel og mektig pekefinger mot en skyldig for å se konsekvens, man må ikke gjøre sak om til krig for å få den frem.
Jeg heier på Kristin og hennes sak, men støtter ikke handlingen hun gjorde i går.
Jeg forstår valg av scene, men hun tråkket feil veldig feil.
Og det synes tydelig i media.
Alle aviser har skrevet om denne diskusjonen, ALLE, men ikke en har nevnt hverken kroppspress eller hatt fokus på Kristins egentlige budskap.
Dette er reprise av sist, og når ting ikke går som planlagt, da bør man innse at man bør endre taktikk.

9 kommentarer
    1. Så utrolig bra skrevet. Syntes det var veldig leit at du ikke vant publikums prisen. Du står for så mange gode verdier og får sagt det så fint. Vi kan ikke tillate mobbing og trakassering selv om vi støtter fler av meningene hennes. Da blir vi ikke noe bedre selv. Vi bekjemper ikke kroppspress ved å skyve en person ned i gjørma. Når hun slutet å blogge dukket det opp et nytt og enda mer operert påvirker på topplisten. Så det er absolutt flere enn bare denne ene.
      Takk for at du er den du er som tørr å si i fra men på en god måte. Et virkelig sunt forbilde for dine barn og alle du når ut til.

    2. Veldig bra skrevet, forstår ikke hvem det er snakk om som ble trakassert. Finner heller ingenting i media, har letet mange plasser. Det er kanskje like greit. Det er noe som heter karma å det kan slå tilbake. Håper personen som ble trakassert får støtte og ro. Forstår at du var litt tafatt på snap i gårkveld etter å ha opplevd noe slikt, det må ha vært fælt. Klemmer til deg. Du var en vinner for oss som stemte for deg.

    3. Veldig enig med deg! Kristin har viktige, gode og sunne verdier og meninger, og mye av det kan jeg selv stå inne for, men taktikken er jeg uenig i. Det går an å få frem sine meninger og få frem gode perspektiver, skape rom for refleksjon og ettertanke på en bedre måte enn å hengingen ut enkeltpersoner så til de grader.
      Det går an. Og det burde gjøres annerledes. Så vi har vel kanskje noe å lære, alle som én.

    4. Må si meg enig med deg her altså. Helt enig faktisk, fra start til slutt. Jeg, på lik linje som deg støtter Kristin, men syns også hun tråkket feil når det kommer til akkurat dette. Håper hun kan innse det selv også.

    5. Helt uenig faktisk. Det er foretaket/firmaet som blir kritisert og det blir dessverre naturlig at denne personen fronter denne bedriften. Litt overveldende følelser ja, og det har hun innrømt også. At det fikk den reaksjonen, den trenges kanskje hvis flere kan se at slike som disse firmaene driver buisness på. Og det som gjør at hun bruker nettopp dette eksemplet er nok at denne bedriften er den som er mest ekstreme, har mest makt, har flest eksempler innen blogg og tv serie der teamene blir brukt på å tjene penger. Hadde det vært noen som hadde gjort like mange eller flere ting enn henne så hadde hun brukt de. Hun er størst på det og da er det jo naturlig at Kristin går på de største.

    6. Så bra vi er uenige (helt oppriktig) for jeg håper noen støtte Kristin helt og fult både i hva hun sa og hvordan hun gjorde det.
      For det hun gjør er så usannsynlig viktig.
      Jeg er enig i deg at det er Sophie Elise AS som er “værstingen” tatt i betraktning at hun er “overalt”, men når Kristin, som hun selv sa, mener dette er mer enn en bloggerkrig, burde hun også selv sett at neste steg var å tydeliggjøre at det er flere parter hun sikter mot. Når hun nok en gang går på SE og kun henne i en sal som er proppet med mennesker som påvirker i samme retning men i mindre grad tenker jeg hun burde benyttet muligheten. Enten ved å nevne flere, eller ved å nevne ingen og heller ha fokus på sak?
      Det jeg ønsker å få frem i mitt innlegg er at hun/de selv gjør dette til en bloggerkrig, og drukner det viktige budskapet ved å bruke samme taktikk gang på gang på gang.

    7. Hei! Veldig bra skrevet. Jeg er enig med deg på mange punkter. Kristin ble vell litt for ivrig, følelsene tok vell litt overhånd. Men jeg er veldig glad for ordene hun brukte. At hun rettet det mot Sophie Elise. Det er såklart mange andre bloggere og influencere som gjør feil når det kommer til temaet, men som jente som har fulgt Sophie Elise i 10 år, siden tidlig ungdomsskolen/slutten av barneskolen, må jeg si at det er hun som faktisk er det farligste forbildet. Kompleks om små pupper og stor nese er noe som har blitt «vanlig», og som har vært i mange, mange år. SE har siden dag 1 med blogging fokusert på både pupper, nese, lepper og kropp generelt. Som mange andre bloggere har og. Forskjellen er at oppgjennom årene, har SE fått frem flere ting og. Som for eksempel Hip Dips, som hun hadde, ikke likte, og fiksa med rumpeoperasjonen. Hun skriver om komplekser folk ikke tenker over at de har. Som lite hår bak ørene. En ting er å si «Hei, jeg har Hip Dips. Men hvem bryr seg? Det er helt vanlig og kjempe fint», istedenfor å skrive «sånn fikset jeg det». For når man sitter som ung å leser dette, innser at man har det samme selv, da tenker man fort «Med så mange lesere som hun har, hvor mange synes jeg er stygg nå?». For hun påvirker meningene til følgerne sine og. Så jeg syns det Kristin gjør er helt på sin plass. Hun har prøvd å ta det opp med SE privat. Det funka ikke. Hun prøvde med Youtube videoen, det funka bare for en periode. Da må man prøve å skrike høyest å bli hørt. Synes jeg da.

    8. Så bra skrevet! Mange er så tydelig for eller imot. Men du får fram nyansene.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg