Kjære lillesøster…

Det er nesten så jeg ikke rekker bort til tastaturet her jeg sitter.
I skrivende stund hikker du (igjen) i magen mens du turner rundt og gjør kveldstrimmen.
Jeg kan nesten stille klokka etter deg, du har dine faste tider hvor du gjør magen min både firkantet, rundt og spiss på en og samme tid. Du utnytter plassen godt, det skal du ha. Klarer de utroligste krumspring der inne selv om plassen er begrenset.
Vi er ved veis ende på denne reisen, du og jeg. Eller oppvarmingen kanskje vi skal kalle det.
For tro meg, det er dagen vi møtes det hele begynner.
Jeg er sliten nå, skal være såpass ærlig å si det. Reisen med deg i magen har vært alt og ingenting på en gang.
Lite plager i begynnelsen, mye rart på slutten.
Du har allerede laget litt smådrama rundt deg med blødninger, premature rier og fallende dører.
Men nå ligger du der altså, fullbåren i magen min og venter.
Venter ja, det er akkurat det vi gjør. Ikke bare jeg og du, men også alle andre.
Du er heldig du, minstemor. Det er mange som venter på deg. Fire spente søsken venter utålmodig på deg.
Bare gled deg, du blir familiens superstjerne og midtpunkt.
De spør hver kveld, når du har planer om å titte ut, og de sjekker hver morgen ved å løfte på dynen for å ta en titt. Akkurat som om de tror at du bare plutselig kan falle ut en natt og være der.
Selv om du er femte vidunder jeg bærer frem, er det like uforståelig for meg at det snart kommer ut en ny sjel som skal berike vår familie. En ny soldat i hæren vår, et nytt bidrag som skal snu dagene på hode, gjøre nettene lengre enn dagene og vise oss at det er de små tingene i livet som  er det viktigste.
Jeg både gruer meg og gleder meg, jeg vet at siste innspurt blir tøff. Det er mye følelser, både gode og vonde. Jeg er redd og jeg gleder meg. En ekte skrekkblandet fryd. Du gir meg mitt livs viktigste rolle, æren av å få være også din mamma fyller meg allerede. Tenk at jeg skulle få være så heldig.
På en måte er du med oss allerede, dine søsken inkluderer deg i alle fremtidsplaner. De har bestemt hvor du skal sitte ved bordet og de har sørget for at du har din egen skål til lørdagsgodt når den tid kommer.
Du er med de i tankene hele tiden. De kan knapt vente.
Du har mye å glede deg til, vesle venn. Du er rik, det skal du vite.
Ikke på penger, gull og diamanter, men kjærlighet.
En trygg eldstesøster, dreven i faget som størst. Kan mye allerede og har mye hun vil vise deg.
En modig men myk eldstebror, som kan vise deg verden, ta deg med for å utforske men samtidig vise deg at man må være redd for å være modig. Ei fantasifull storesøster, som er mer kreativ enn de fleste og en fantasi som er magisk. Å leke med henne vil være som et eventyr hver eneste gang.
Minstemann er nok ikke klar over hva han har i vente. At i den store runde magen til mamman ligger det en ny bestevenn. Jeg sikker på at dere vil finne på mye sprell sammen. Gjøre oss grå i håret og gi oss dypere smilerynker.
Klare som egg alle fire.
Ikke bare har jeg sørget for at du har en flokk med søsken, men jeg har også fått fisket tak i verdens beste pappa til deg.
Tro du meg, jeg har sett han utføre magi i 10 år nå og han overrasker stadig.
Han er tilstede, han er trygg, han er sterk og han er fantastisk.
Han er leken, tullete, rar og morsom.
Han er til å stole på, flink til å lytte og uendelig tålmodig.
Han er litt av en fangst skal jeg si deg, og du er en av de heldige små som skal få akkurat han som pappa.
Kjære lillesøster, familiens lille punktum.
Snart er du her, før vi aner det er venteboblen sprukket og vi ligger der plutselig å beundrer deg for første gang.
Vi er spente på hvem du og dine krumspring er. Hvordan du ser ut, om du blir mørk som din eldstesøster eller lys som den minste? Om du blir proppet med temperament eller tålmodig av natur. Om du har dobbelthake og potetnese, eller alveører og rynke i pannen.
Verden er iskald, men vi skal gjøre den så varm vi bare kan for deg.
Vi har ikke alt på stell, vi har ikke alt klart.
Men VI er klare for å ta deg i mot.
Seks åpne armer, trygge, gode og tålmodige.
 
 
Følg gjerne siste innspurt på snapchat: Idebankmamma

6 kommentarer
    1. Du skriver veldig fint. Gleder meg på deres vegne. For det er virkelig et vidunder og et under som kommer. Som man har elsket fra det ble oppdaget, men den enorme kraften som strømmer da de endelig kommer på utsiden er så magisk at jeg nesten er litt vemodig over at jeg ikke skal oppleve det igjen ?

    2. ÅÅÅ som jeg gleder meg med dere og for dere 😀 Blir så glad av å lese det du skriver <3 Dere er en utrolig varm og raus familie, heldige som har hverandre <3 Blir så utrolig spennende å få følge med på lillesøster og hennes fire herlige eldre søsken som gleeeeder seg til å få et søsken til 😀 Lykke til med fødsel, og fortsett kosen med familien din og deres, dere er fantastiske på å være en familie <3 Dere er gode på å ta vare på hverandre og glede seg med hverandre <3
      Gode klemmer til deg og din fantastiske familie av store og små medlemmer <3

    3. Nå er jeg (også) gravid, og hormonell som bare søren, men dette innlegget fikk tårene til å trille. Det er noen heldige unger som får vokse opp deres hjem.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg