Kjære nybakte mamma.

Vit når du leser dette, at jeg skriver dette like mye til meg selv som til deg.
Jeg vil du skal vite når du leser dette at du så langt ifra er alene.
Her sitter vi iallefall to stk, du og jeg.
Ja og babyene våre da, som enten ligger oppå deg, ved siden av deg, på puppen eller blir bysset til krampa tar deg.
Har du dårlig samvittighet? Er du sliten? Er du lei? Er det lenge siden du har dusja? Er du trøtt?
Da er vi to.
12383629_992367550847654_1411479144_n
Jeg vet hvordan det føles når du sitter der og lurer på når DU skal få tatt en matbit eller en etterlengtet dopause. Når du kjenner blæra har vokst seg opp til navelen og du sitter stuck i sofaen med et 50 cm langt matvrak som har gjort puppene dine både tunge, ømme og uendelig såre.
Jeg vet hvordan du har det når du grøsser nedover ryggen når du får det hverdagslige spørsmålet “hva er det til middag?” For du fatter rett og slett ikke hvordan du skal få tid til å lage den.
Jeg vet hvordan nedturen føles, i det du optimistisk hopper inn i de gamle jeansene som ligger å venter i skapet og de stopper rett over knærne uten planer om å rikke seg lengre opp og hele seansen blir seende ut som en glad-sketsj fra det gode gamle 60 tallet.

Jeg vet hvordan følelsen av håpløshet vokser når du ser to-dolisten du optimistk formet med kul på magen bare vokser istede for å krympe. Hvor ble det av all den tiden du skulle få i permisjon?
Og hvordan det føles når alle de dagene hvor du skulle holde storebror hjemme fra barnehagen blir borte. Jeg vet hvordan det føles å sende storesøsken i barnehagen hver eneste dag selv om du er hjemme.
Du har ikke begynt på babyboken enda, ikke har du tatt de nyfødtbildene du skulle ta heller, ja for la oss ikke snakke om familiebildet, takkekort til alle som gav barselgave har ingen fått, storesøster har ikke begynt pottetreningen, storebror har ikke testet skia enda, stuegulvet har ikke sett en støvsuger siden i fjor. Ja appropo, nyttårsforsett…..
Men vettu hva,
Du og jeg,
Jeg og du…
Vi har akkurat fått en baby!
Så la oss slutte å late som noe annet!
Det er ingen krise at ikke nyttårsforsettene er satt og året er planlagt.
Vi trenger ikke lage avtaler hver dag, svare umiddelbart på alle telefoner og meldinger.
Eller at middagene noen ganger består av en grandis eller for all del en brødskive.
For du og jeg, vi har akkurat fått en baby.
Alle rundt deg sier nyt, kos deg, denne tiden går fort.
Og vettu hva, de har rett.
Det er ikke lett å nyte alltid, når mye av dagen består av gråt, bæsjebleier og såre pupper.
Men plutselig, oppstår de magiske øyeblikkene som tilhører nyfødttiden. De du vil lengte etter senere, uansett hvor sliten du er nå.

 
Og da skal du nyte, ikke vaske gulv eller lage middag fra bunnen av.
Ikke nå, det kan du gjøre senere.
La babyen sove på brystet, kos deg med en bolle eller to, se en film med storebror etter han har hatt en super dag i barnehagen, ta en kafebesøk med en god venn når du orker, gå i pysjen hele dagen, sov når du vil.
Det kommer til å gå helt fint.
Kryp inn i den gode barselbobla og bli der en stund.
Ikke bry deg om to-do listen. Den går ingen steder og har plass til et par punkter til.
For du og jeg,
Vi har akkurat fått en baby.
 

10 kommentarer
    1. Takk! Takk for at du deler. Deler de som egentlig burde være så enkelt å si, men dessverre ikke blir sakt i denne verden hvor alt skal være “perfekt”. Felte en tåre, ja faktisk tre. Takk for at du deler så åpenhjertig. Takk for at du viser meg (og sikkert andre også), at jeg ikke er alene.

    2. Åååh…! Akkurat den der trenger jeg i dag??? tusen takk for at du setter ord på det! Å får at du deler,så man ikke føler deg så alene oppi den frustrende tiden?

    3. Takk❤.. Vi hadde pizza for 2 gang denne uka.. 4 av 5 i familien er syke og jeg hadde kjempedårlig samvittighet når jeg kjøpte frossen pizza til middag i dag.. Jeg orket bare ikke å lage middag.. og nå sitter jeg her med minstemor i et sjal klistret inntil meg for da sover hun aller best. Jeg burde gå og rydde…men jeg tror jeg sitter litt til og bare lukter på henne❤

    4. Dette traff meg mitt i hjerte! Det er akkurat dette jeg satt å følte på da jeg kom over dette innlegget. Det er godt å høre at vi er flere. Så takk, Nina, for at du setter ord på nettopp dette! Du har sååå rett!! TAKK!!

    5. Tuuuusen tusen takk! Dette trengte jeg å lese! Sitter her med min 3 uker gamle sønn i armene. Det var en lettelse å lese dette. Nå skal det bare nytes!!

    6. Det er så bra at det blir sagt! Følte meg presset til å holde rent, lage middag, vaske klær, og alt annet som jeg gjorde rutinert, bare med en ny baby i tillegg! Neste gang, skal jeg og baby ikke gjøre annet enn å være mamma og baby! Og skal ikke være redd for å si det som det er til mannen (som ikke forstår at man blir så sliten at huden nesten vrenger seg).

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg