Kjære planleggingsdag.

Egentlig burde du kommet som en bonus.
En dag avbrekk fra hverdagen, en ekstra bonusfri dag.
En dag hvor tempo kan skrues ned, en dag hvor vi ikke skal gjøre noenting og bare være..

Vell, kjære planleggingsdag.
I dag er du ikke det.
I dag er du mest irriterende og belastende.
Du skjønner, her vi sitter 2 dager inn i et nytt år og med en (litt for) lang juleferie bak oss var igrunn det siste jeg trengte en såkalt bonusdag.
Det gjelder i grunn ikke bare meg, men også mine fem små soldater.
Jeg lider av et ekstremt tilfelle av iver og lyst etter å “starte” på nytt.
Et nytt år, en feit, lat og seig jul er lagt bak oss.
Juletreet er røsket ned, julepynten vekk og kalenderboka står klar med rene fine ark.
Jeg er klar.
Også kommer du, som en real fartsdump og ødelegger alt.

Tålmodigheten min er frynsete, ideene tynne, kjedsomheten og rastløsthet er størst.
Jeg prøver så godt jeg kan, men når jeg har slukket 15 kranglebranner, bygd 17 tårn, tegnet 5 strekmenner, sett 6 runder av peppa gris, tørket snørr utallige ganger, skiftet 4 bæsjebleier, badet en unge, laget 5 papirfly, trøstet 6 ganger, ammet 3 og foret de andre fire to ganger og klokken ikke en gang er 12, ja da har man lov til å føle seg litt ut å kjøre vel?

I tillegg kommer du på en tirsdag, du korter ned en ellers så alt for kort uke.
Hvor alt det tapte skal taes igjen, rutiner skal på plass og ferien skal ristet av både kropp og sjel.
Kjære planleggingsdag,
Kunne du ikke funnet en annen dag?
De har en aldri så liten påkoblet avkobling nå, ungene.
En sover, en ser på tv og tre ser på sine nettbrett.
og mor selv reser over mailer, og gjør pittelitt jobb.
Ikke bare fordi hun må, men også fordi hun har lyst.
Jeg kan vel også si takk kjære planleggingsdag.
For er det en ting du gir meg, så er det ekstra motivasjon.
Motivasjon til å sette igang med hverdagen

5 kommentarer
    1. Her passa planleggingsdagen heilt supert? har ei med feber og ein som rasar rundt. Ho mor tar igjen klesvask og andre ting som har hatt “ferie”. Har dessutan jobba nyttårshelgi og fri i dag. Lukke til med resten av din dag?

    2. Enig ? Og her har vi til og med en planleggingsdag til imorgen ?Men da er det pappa sin tur ?

    3. For meg betyr planleggingsdagen å legge et halvt år med planer, om å spikre avtaler, om å glede seg tiden som kommer og konstantere at vi har veldig få undervisningsdager før eksemen kommer. Jeg er lærer og gleder meg over motivasjonen en slik dag gir 😀

    4. Jeg jobber i en barnehage og har barn i en annen barnehage, så i dag hadde vi rett og slett en kombinasjon av dobbelt-planleggingsdag. For min del syns jeg det er hardt å være en hel dag på planleggingsdag første dagen etter ferie når det innebærer å sitte stille en hel dag, for det er jeg jo overhode ikke vandt til i barnehagen. Så jeg gleder meg til å se barna igjen i morgen, og se om noen av dem har vokst eller lært noe nytt i løpet av jula 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg