Kjære vakre åtteåringen min

Gratulere så mye med dagen.

8 år jenta mi.

8 år stor og 8 år liten.

Vi har lært mye begge to, siden den stormfulle februardagen i 2007 hvor du lå i armene mine 50 cm lang og 4 kilo tung. Vi var sårbare da, begge to. Jeg en nybakt mamma med følelsene utenpå og du,  du smakte på luft for første gang.
Du har vokst deg stor og sterk nå, hele 8 år. Sterk men fortsatt sårbar for den iskalde verden jeg er i ferd med å slippe deg ut i.

Du skjønner jenta mi, den fargerike og spennende verden vi lever i.
Den du utforsker, erfarer og lever i, den kan også være iskald og grusom.

mother-child-holding-hands

Det er ikke enkelt skal jeg si deg, å gi slipp på ditt gode grep rundt hånda mi. Når jeg vet hva som venter deg der ute.
Du vil klare selv nå, stå på egne ben, bevise for deg selv og oss at du klarer, og det skal du selvfølgelig få lov til.
Jeg skjønner det ikke er lett, å skulle være stor, men alikvell være så liten at du fortsatt har plass på mammas fang.

Du har en fantastisk tid i møte, hvor du kommer til å lære mye om deg selv, mye om verden og mye om andre mennesker.
Du vil møte venner på din vei, ja noen tar du kanskje med deg for resten av livet.
Det finnes så mange fantastiske mennesker der ute som har mye å tilføre livet ditt, slik du vil gi mye til andre.
Du vil finne en, eller ei som du føler noe ekstra for. Du vil oppleve din første forelskelse. Du vil kjenne hjerte banke, sommerfuglene flakse og føle at verden svever på en sky.
Så vil regne komme, skylle alt bort og overrøse deg av kjærlighetssorg.

For det finnes også mennesker som vil lure deg, svike deg og det værste som er, såre deg.
Mennesker som utgir seg for å være venner, og som kanskje er det for en stund. Men så skjer det noe som gjør at vennskap tar en usving.

Mennesker som så vidt sveiper innom livet ditt men alikevell gjør veldig stor skade.
Det vil gjøre vondt, men jeg lover deg, uansett hva, så blir det alltid bedre.

Sorg og smerte går ikke bort, men man lærer seg å leve med den og om du er heldig, klarer du også å legge den bak deg.

Mange vil si mye til deg, ikke alt er verdt å høre på.
Lov meg en ting jenta mi, la ALDRI noen fortelle deg at du er noe du ikke er.

Det er lett å lytte til feil ord, ta med deg de gode og glem de vonde.

Selvtillitten vår svekkes ettersom vi vokser, usikkerheten blir en plage.

Husk at du er vakker, både inni og utenpå.
Skal du gi av deg selv, la det bli til mennesker som fortjener din oppmerksomhet, som gir deg noe tilbake.

Du er ennå liten jenta mi, men du skal vite at jeg kommer aldri til å gi slipp på deg.
Som en mamma skal jeg følge deg, dag som natt kan du rope etter meg.

Uansett hvor stor du blir, vil du alltid ha plass på mammas fang.

 

Jeg elsker deg jenta mi, fra hjerte, til stjernene og enda litt til.

1795975_10153865744915641_657156588_o

 

6 kommentarer
    1. åh, her triller tårene! Jeg kunne ikke skrevet det bedre selv til min store-lille jente som også blir 8 år i år. Mammahjertet er så stort, elsker så mye og ønsker så inderlig å beskytte sin lille skatt for alle vonde og urettferdige ting.. ❤️❤️❤️

    2. Ja tenk åtte år er gått siden gjengen var samlet i februarklubben og ventet på at våre små håpefulle skulle komme som perler på en snor…
      Det er helt utrolig at tiden har gått så fort, plutselig innser jeg at jeg også har blitt eldre

    3. Så fint skrevet. Sitter med en tåre i øyenkroken og tenker på min kjære datter og stesønn… Gruer meg til de blir store, og jeg må sitte på “sidelinjen” å se på alt de skal gjennom…

    4. Tårene triller…<3 Så fine ord som treffer rett i hjertet til en som også straks har 8 års erfaring som mamma. En 8 år lang og litt kronglete erfaringsvei, som har beriket livet med så mange minner og gode stunder, og som har skapt våkenetterrynker og grå bekymringshår på veien, men det er bare barna som blir eldre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg