Kjærlighetserklæring fra en 3 åring

Det slår aldri feil…
Etter lyder fra morgenstell og bleieskift, kaffetrakter og barnetv går døren inn til soverommet sakte opp.

Etter svangerskapet passerte 3. trimester har kroppen min krevd en rolig morgen.
En situasjon som fyller meg med både dårlig samvittighet og herlige stunder. Det er ingen vane for meg å ligge igjen i sengen når resten av huset står opp.
Men med en drømmemann (ja han er det ja ;)) som partner og pappa får jeg den luksusen så og si hver eneste morgen med å ligge under dyna og høre på alle de deilige morgenlydene som
familien min lager. Noen ganger fylt med latter og kaffelyder, andre ganger med trøtte såre skrik og en litt sliten pappa.

Men uansett hvilke lyder så er det en ting som er likt.
Etter alle har våknet og tørket søvnen ut av øynene går døren min sakte opp.

Det er minsta som kommer tuslende med kosedyrhagen på slep og smokken plassert i munnen.

Jeg våkner som regel til at et og et kosedyr blir slengt opp i sengen, og hun selv klatrer opp til meg.
Løfter på dyna og sniker seg under og inntil meg.

Først klapper hun meg lett på hodet.. jeg merker hun stirrer dypt og intens på meg.
Om jeg gløtter på øynene kommer verdens største smokkeglis frem.

Hun kryper enda litt nærmere meg, og da flytter hun fokus.
Lillebror i magen får seg noen kjærlig klapp av en blivende storesøsters hånd.

Er babyen våken?
Sier hun og nikker.

Ja han er det lille venn…

Sparker han?
Sier hun å nikker enda mer.

Ja om du kjenner rolig på magen kjenner du han nok.

Hun er 3 år, så tålmodigheten er kort, hånden får hvile noen sekunder på magen før hun flytter den.
Akkurat kort nok til å ikke kjenne tegn fra han som trener i magen.

Om ikke lenge kommer han vettu venne.

Og som alltid spør hun,

Kommer han før jul?

Ja lille venn, han kommer å feirer jul med oss.

Nå pleier hun å være fornøyd, som regel begynner hun å samle kosedyrhagen sin igjen, og er klar for et kvarter med barnetv, Dora selvfølgelig.
Men ikke denne gangen.

I stede drar hun dynen over seg igjen og tar et godt tak rundt hodet mitt.
Legger sitt hodet mot mitt og lager noen koselyder.

Jeg elsker at du ligger her sier hun plutselig.

Nemmen gjør du det sier jeg overrasket.

Ja for da kan vi kose sier hun fornøyd.

Ja det kan vi vennen sier jeg og innser at jeg bare må nyte denne luksusen mens den varer.

Også elsker jeg lillebror, fortsetter hun.

Så hyggelig, han blir nok veldig glad i deg og vennen.

Også elsker jeg mamma, pappa, Makkus og Malie.

Så hyggelig sagt av deg venne.

Jeg elsker familien min jeg sier hun og setter seg opp.

Og alle vi elsker deg og vennen.

Hun sitter å stirrer ut i rommet, tar ut smokken og holder pusten litt.
Nå skal hun si noe viktig, noe hun har tenkt på.

Hun ser på meg og trekker pusten…
Sier ingenting, bare setter smokken inn igjen…

Legger seg ned igjen og drar dyna over seg.
Er stille en stund før smokken igjen går ut.

Men aller mest, sier hun og nikker.

Elsker jeg DORA

dora

 

Opplever du også slike gullkorn fra barnemunn og skulle hatt et sted å skrive de opp?
Da bør du sjekke ut vår kalenderbok, Kos med kaos med rom for gullkorn og morgenøyeblikk 😉

kosmedkaosfremside

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg