Å spille med broren min var noe av det kjedeligste jeg gjorde

//annonse

Når jeg var liten var noe av det kjedeligste jeg gjorde å spille brettspill med min bror
Jeg har en bror som er fire år yngre som jeg alltid spilte med, og han..
Han skulle alltid vinne.
Ludo, yatzy, kort, fantasi, samme hva.
Han skulle alltid vinne.
Jeg husker pappa lente seg mot meg og hvisket meg i øret.
Med en ånde som luktet peanøtter og Cola sa han;
La han få vinne nå, så blir det så mye hyggeligere.
Pappa ser at du vinner, men la oss late som.
Dumsnill som jeg var lot jeg han vinne.
Jeg mener, hvem klarte å motstå det tannløse rufsetrynet av et smil.
Så fornøyd, hver eneste gang. Selvsagt måtte han få vinne.
Så klart var det kjedelige å alltid vinne i skjul.
Å få feire den egentlig seieren etter at rufsetufsen hadde funnet senga.
Men fy som jeg koste meg også, sammen med de menneskene jeg var aller mest glad i.
Selv om ikke min barndom var preget av nettbrett og smarttelefoner, var fortsatt kvalitetstid med mine foreldre, min familie noe jeg higet etter.
Noe jeg satte pris på og som helt klart er rammene rundt mine beste barndomsminner.
Sene kvelder på hytta, hvor vi fikk være oppe over leggetid bare for å fullføre spillet.
Vi lo sammen, konkurrerte, vant (i skjul) og tapte.
Lærte nye ting, både om verden og hverandre.
Smågodt og Cola, kanskje på en helt vanlig tirsdag.
Som voksen vet jeg at mine barn også higer etter tid med oss.
Og med nettbrett, smarttelefon og en stappfull timeplan havner det ofte langt bak i lista.
Jeg er en elendig leker, uansett hvor mye jeg vil eller ønsker.
Derfor har brettspill blitt min løsning også.
Eller vår.

En stund og et øyeblikk hvor vi samles rundt bordet.
Hvor vi ler, lærer, vinner og taper.
Men viktigst av alt er sammen.
Sånn på ordentlig.
Akkurat nå har vi dilla på Yatzoo som er en variant yatzy som de minste også forstår.

Men som er like gøy for de større 😉
En annen klassiker er Kinasjakk, husker du det?
jeg husker spillet hos bestemor i sliten papp med de fargerike klinkekulene.
Denne varianten er mer holdbar med en spilleflate i metall, for øyeblikket er dette min og eldstefrøken sin favoritt.

Jeg hadde helt glemt at man faktisk må bruke hode litt.
Å spille med barna, spille som familie er noe vi velger å prioritere.
Det gir oss et øyeblikk med avkobling fra alt annet og påkobling på hverandre.
En fin måte å tilbringe tid sammen på rett og slett.
Vi har skapet fullt av spill, jeg har rett og slett dilla.
Og akkurat nå, er det 50% på ark for alle brettspill, både på nett og i butikk.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg