Kjekt å ha når barnet skal begynne å spise.

*inneholder reklame for egen butikk og gode ord om andres <3*

Så er det jammen meg igang, vips så var det begynt å bli tid for å smake litt på ordentlig mat og ikke bare puppen.
Oda viser for tiden en stor iver og interesse for det vi putter i munnen, derfor har jeg bestemt meg for å “smi” mens jernet er varmt. I tillegg begynner fullammingen å tære veldig på meg, så at vi går imot pittelitt avlastning er helt ok. Hun nekter flaske og smokk.
Så veskeinntaket står puppen for foreløpig.
Men, hva bør man ha i hus da, når babyen skal begynne å spise?
Det er igrunnen ingenting man MÅ ha i hus av dette, men mye av dette kan gjøre hverdagen enklere og mer praktisk.
Som ammende er det uvant å feks måtte tenke på å ha med seg mat osv når vi er på farten og da er det så absolutt kjekt med noen praktiske verktøy.
så her har du 6 ting som er
Kjekt å ha når barnet skal begynne å spise:
 
Gode skjeer.
Dette hadde jeg faktisk ikke tenkt på når jeg skulle i gang med å mate mitt første barn.Men gode skjeer er vitkig både for liten og stor. Myke tupper og gode grep til den som skal mate. Det finnes ulike skjeer, noen med knekk, noen rette, noen lange, noen myke.
Og her er det smak og behag, men min anbefaling er å sørge for å ha noen forskjellige i hus.

Klare selv.
Denne foodpouch adapteren som enkelt kan skrues på smoothieposer man kjøper i butikken og refillbare. Den posjonerer ut smoothien i mindre doser og er god for barnet å tygge på.


Liten kropp mye søl.
Jeg har faktisk ikke telling på hvor mange ganger jeg har valgt den enkle løsningen å bare puttet ungen i dusjen etter et måltid. Men det er jo ikke alltid det passer seg. En god smekke er kjekt å ha både til måltidene hjemme og på tur.
Travel biben er vi veldig glade i.Med rom til en skje på vei ut, og når maten er spist kan alt søl pakkes inn og zippes igjen til man kommer hjem og kan vaske det.
Vi har kjøpt vår hos barnombord.no som er verdt en titt.

Disse smekkene fra Liewood er også å anbefale, lange og i frotte så de er gode å tørke av et lite grøtansikt etterpå.

Prøvesmaking.
Disse matsmokkene har jeg kjøpt meg mye tid med altså.
De kan fylles med det meste og er en perfekt måte å tilnærme nye smaker uten å være redd for atde skal sette i halsen.
Når tennene kommer er den også lindrende om man fyller med litt kalde druer, melon eller banan feks.
Enkle å rengjøre er de også, jeg husker godt de første jeg hadde som var i tekstil gooosh. 
 
Hjemmelaget?
Og om man skulle ha tid og lyst til å lage mat selv. (finnes masse inspirasjon blant annet hos barebrabarnemat.no ) da er doddlebags kjekke å ha. De kan brukes igjen og igjen, fylles med både smoothies og most middag. Kan varmes i micro og varmbad, fryses om man ønsker å lage mye.
Foodpouchen passer også til disse. De kommer også i en pakke med tilhørende skjeer.
Perfekt på farten om barnet foretrekker å bli matet med skje.

 
En god stavmixer.
Er GULL verdt når barnet skal begynne å spise. Det tar ikke lang tid før barnet kan spise akkurat det dere spiser.
men de fleste foretrekker at maten er godt most. En stavmixer gjør jobben raskt og enkelt.
Vi har en fra braun, kostet rett under 1000 lappen og har alt vi trenger for å lage babymat inkl en smart puremoser.

Tålmodighet.
Så kan kanskje ikke dette kjøpes noe sted. Og kanskje er du utålmodig og ivrig etter å få barnet til å spise noe som holder litt lengre enn melk?
men det lønner seg virkelig å ha tålmodighet i denne prosessen. Barnet må prøve maten flere ganger før man kan avgjøre om barnet liker det eller ei.
Det er uvant å få noe med konsistens i munnen når man er vant med bare melk hele livet.
 
 
Følg gjerne vår matreise på snapchat: Idebankmamma
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg